Mazda Rx-7 widebody, Final edition. Tråden uppdaterad för vintern 2017-2018

Den 28/9-13 bytte jag in en Mazda RX7 Widebody som var byggd väldigt slarvigt. Så jag bestämde mig för att använda mig av allt jag fick med bilen och bygga om den totalt. Fick även med ett singelkit med en T70 turbo, Apexi sprut och shortshift sitter redan i bilen. Så jag ser stor potential i bilen, skulle hata att se en bil med dessa potentialer kastas bort!
  • 142 Följare
  • 79 848 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 november 2017
Dunlap Speedhunter
16 februari 2014 · 133 Inlägg

Joxson skrev:

Dunlap skrev:
Klickade hem ett sådant big_smile Tack för tipset! Hoppas att det fungerar bra ;>

Sweet, ska bli kul att se vad det innehåller.
Saknar att inte ha pop-uplysen på bilen. Som jag hade på gamla eclipsen^^


Dunlap skrev:
By the way så hittade jag en växelspaksknopp som jag är äckligt sugen på!

Den var sjukt fet! Kör på!

Joo, det lät ju lite spännande hehe, och det handlar inte om en så farlig peng heller hehe wink Visst var den det! Jag ska hålla mig ett tag, ska försöka lägga pengarna på exteriören först och främst nu smile Det slukar pengar som fan hehe hmm

_Fredrik skrev:
Grymt bygge, ser bra ut! smile Lycka till med allt smile

Tackar tackar, det är alltid kul att höra smile Fin Saab du har!

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Dunlap Speedhunter
17 februari 2014 · 133 Inlägg

Passar på att slänga upp en liten update på dagens framgång och motgång roll

Idag så blev det ett andra lager spackel + slipning på framskärmarna, plastade ihop en ny sida (där det går ihop med kjolarna och dörren), och eftersom jag har bestämt mig för att inte ha stickerbomb i fälgbanan så provade jag lite på handtaget till dörren. Tycker att stickerbomb är riktigt snyggt, tyvärr så passar det inte in med stuket jag har tänkt ha på bilen, så jag kan bara smyga in på små ytor sad

Hur som helst så från tidigare erfarenheter när jag har plastat andra delar på bilen (jag hade aldrig arbetat med glasfiber innan jag började med det här projektet) så har jag fått för mig att jag gillar att använda självborrande skruvar och grillnät. Den här gången ville jag använda självborrande skruvar för att trycka igenom nätet och i sin tur igenom väven, detta för att hålla fast väven när det skulle härda. Det jag skulle plasta var som ni ser på bilen nedanför en vinkel på ca 90 grader. Alltså kan endast ena sidan vara liggandes och den andra stående medans plasten ska härda.

Detta vill jag säga var ett evigt mörker, skruvarna höll så klart inte fast väven (detta borde jag ha förstått från början) så den ville på att lossna och rulla ihop sig till en opraktisk klump heeeela tiden. Till slut fick vi till det, lyckades få allt att ha en lutning på ca 45 grader och kattstrypare som höll fast ena sidan. Samtidigt fick fläkten hjälpa till för att få det att härda snabbare. Hur som helst så blev resultatet helt ok, jag kommer då att använda det smile

Lite bilder på det då..

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-5bead25b756ba2570d8668e0bb6b65e0.jpg
Så såg det ut med alla förbannade skruvar och väv på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-18c9665dd1c8cef2406f3706fd9eb843.jpg
Så såg det ut efter några utbrott och kattstrypare på plats. Man kan se längst ut hur det har slitits lös en del väv när jag har hållit på. Fick inte ut polyester överallt heller, fick mata på lite mer när jag tog lös den från formen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-36b7010245d870bc56e14062067faf85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-ff48fdd074a14baa95b38cffca6b9df7.jpg
Så här ser det ut när den sitter på skärmen, kommer att plasta ihop den med skärmen, spackla och slipa gärnet här näst. Det kommer nog att bli alldeles utmärkt till slut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-e3cb4e6692bd34f3b92f0a5a2e4a8a83.jpg
Lite wrap på handtaget, blir nog en annan brud till andra sidan också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-3d94535dee38d989ca44e2da0945c8ba.jpg
Så där ser den ut för tillfället, jag vet.. riktigt bra bild.. wink

By the way så har jag bestämt mig för att plasta ihop framskärmarna med fronten. Detta kommer att ge ett 1000ggr snyggare resultat, den kommer att sitta stabilare och vara lättare att lossa på smile När jag börjar med det (kommer efter att jag är klar med sidorna på sidoskärmarna) så ska jag lägga upp nå bilder på hur dålig passform det är nu mellan fronten och framskärmarna smile

Anyway, det var allt för ikväll! Peace smile

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
MrJansson92
17 februari 2014 · 536 Inlägg

ser bra ut smile har arbetat lite med glasfiber och sånt tidigare, använde sån där väv till en liten baslåda en gång men fick ryck ett antal gånger då det såg ut att fästa men när jag tog bort penseln jag la på polyester med så följde hälften av trådarna i väven med xD haha men när man väl lyckas så blir det bra smile
Gillar idén med att plasta ihop skärmarna med fronten, ska du ha typ huvlås eller nått annat sätt att snabbt lossa allt och lyfta av det i ett stycke eller hur ska du göra med det? smile

Toyota Auris Touring Sports Hybrid "Miljöpartietsstödfordon" (2015)
Dunlap Speedhunter
19 februari 2014 · 133 Inlägg

Okej, då var det väl dags för en update igen då roll

Tyvärr så är jag sjuk nu, så det blir inte så mycket jobb gjort hmm Men jag tänkte att jag kan ju göra en liten uppdatering på vad som har hänt sen sist iallafall.

Jag bad polaren ta med sig sin mocka-ratt eftersom det är precis vad jag är sugen på att skaffa smile Visste bara inte hur den skulle passa och ifall den skulle komma ut för långt (det är grymt trångt i 7orna). Hur som helst så blev resultatet över mina förväntningar och jag bestämde att det blir att köpa ratt mot våren också smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-08f9d6143e3167139a4478767c9ef26d.jpg

Sen när det kommer till plastningen så är framskärmarna och fronten nu ett stycke, grovjobbet (plastningen) är alltså snart helt över för den här bilen smile Det är bara andra skärmen som ska få en ny "vinge" (delen som sitter närmast dörren). Annars är det bara slipning, spackel och färg kvar smile Lite kapning också iofs roll

Hur som helst så är det svårt att se hur det kommer att bli när det är färdigt, men här är lite bilder iallafall smile
Om du tycker att det ser ut som att det är många lager plast så är det mindre än det ser ut att vara, och det kommer att slipas ner allt ihop smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-8589eaf8ff242db3a3c4e7b39749dd2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-beb0c8de5b4808e69e5448ceb3a11704.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-109f20394ad3ed47fa9960265b49026d.jpg

Förutom plastningen så slet jag bort min stickerbomb från bakfälgen, hemskt ögonblick måste jag säga...
Men av slump så blev det kvar runt fälgkanten, såg rätt fett ut det också wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-2564009b8ece4f50a353a9b417359893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-444f32941b9f6be32278f328c55e2475.jpg

Aja, jag tror att det var allt som har hänt på senaste. Ska försöka göra en lista på allt som har gjorts och på allt som skall göras smile Så kan folket se vad jag har för planer smile

Peace out!

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Dunlap Speedhunter
19 februari 2014 · 133 Inlägg

MrJansson92 skrev:
ser bra ut smile har arbetat lite med glasfiber och sånt tidigare, använde sån där väv till en liten baslåda en gång men fick ryck ett antal gånger då det såg ut att fästa men när jag tog bort penseln jag la på polyester med så följde hälften av trådarna i väven med xD haha men när man väl lyckas så blir det bra smile
Gillar idén med att plasta ihop skärmarna med fronten, ska du ha typ huvlås eller nått annat sätt att snabbt lossa allt och lyfta av det i ett stycke eller hur ska du göra med det? smile

Tackar tackar smile Haha jaså? Det problemet har jag inte stött på, det börjar följa med trådar från väven när jag redan har dränkt allt i polyester dock, men då ska jag ändå bara låta det härda så wink Jag letar efter nå snabbfästen till fronten-(med framskärmarna). Vänner från olika håll tipsar om flera olika typer av lås, men jag lyckas aldrig hitta dem på internet. Det blir iallafall inget typiskt huvlås smile Men allt kommer loss i ett stycke ja smile Huven blir kvar för tillfället, får se om jag ändrar det någon gång smile

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Dunlap Speedhunter
19 februari 2014 · 133 Inlägg

Listan på vad jag hoppas på att få gjort innan sommaren:

X   = Klar
/    = Påbörjat
[  ] = Inte påbörjat

[X] - Plocka ner hela bodykittet för att se vad som behöver göras
[X] - Laga de sprickor / skador som finns på kittet sen tidigare ägare
[X] - Montera de bakre skärmarna så att de sitter permanent mot bilen
[X] - Kapa & bygg om samtliga skärmar/stötfångare för bättre passform
[/] - Bygg nya fästen för samtliga skärmar/stötfångare
[X] - Kapa original-skärmkanten
[X] - Plasta ihop innerskärmar mellan de nya bredare skärmarna och hjulhusen
[  ] - Lacka de "nya" bakre- innerskärmarna svart
[  ] - Lösning på "snapoff" eller liknande till sidokjolarna (de måste bort då bilen ska upp på liften)
[  ] - Lösning på "snapoff" eller liknande till front/framskärmar
[X] - Köp nya framskärmar
[/] - Bredda och bygg om de nya framskärmarna så att de passar bilen (5/6 moment färdiga)
[X] - Fixa glipan i bakluckan (den var snemonterad)
[X] - Fixa pipet från "Coolant level low"
[X] - Fixa handtaget till passagerardörren
[X] - Wrappa mittkonsolen
[  ] - Byt ratt
[  ] - Byt växelspaksknopp
[X] - Ta ut baksätet
[/] - Bygg skapligt billjud (7" dvd, 2st JL 4" i dörrarna, 2st 6x9or var baksätet brukade vara)
[X] - Bygg nytt golv & ljudisolera ordentligt i bagaget och "baksätet"
[/] - Flytta batteriet bakom passagerarstolen (måste köpa en batterilåda eller vad det heter, kablar är på plats)
[X] - Slit ut allt kablage bakom stereon
[X] - Plocka ut och släng strobe-skiten
[  ] - Byt "knappkonsol" för fönsterhissarna på förarsidan
[X] - Montera originallyktor
[/] - Byt ögonlock (har beställt och de är på väg från Kina)
[/] - Fixa sleepy-eyes looken till originallyktorna (har beställt ett kit från UK)
[  ] - Montera DRL-lampor på originallyktorna
[  ] - Beställ och montera -99ans framblinkers
[X] - Byt ut skyltbelysningen mot LEDslinga
[/] - Lacka om fälgarna (de två främre fälgarna saknar endast klarlack, bakre är färdiga)
[X] - Beställ 4st nya däck och montera
[X] - Bort med vingen
[  ] - Beställ och montera ny kolfibervinge (ungefär samma bredd som bilen & samma höjd som taket)
[  ] - Singelkonvertera (byt grenrör, turbo, WG, downpipe)
[  ] - Lämna in bilen på mappning
[  ] - Lämna in bilen för lackering
[  ] - Wrappa arctic camouflage

Det är säkert något jag har glömt, kommer jag på något så uppdaterar jag listan smile

Senast redigerat av Dunlap (19 februari 2014)

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
MrJansson92
19 februari 2014 · 536 Inlägg

Dunlap skrev:

MrJansson92 skrev:
ser bra ut smile har arbetat lite med glasfiber och sånt tidigare, använde sån där väv till en liten baslåda en gång men fick ryck ett antal gånger då det såg ut att fästa men när jag tog bort penseln jag la på polyester med så följde hälften av trådarna i väven med xD haha men när man väl lyckas så blir det bra smile
Gillar idén med att plasta ihop skärmarna med fronten, ska du ha typ huvlås eller nått annat sätt att snabbt lossa allt och lyfta av det i ett stycke eller hur ska du göra med det? smile

Tackar tackar smile Haha jaså? Det problemet har jag inte stött på, det börjar följa med trådar från väven när jag redan har dränkt allt i polyester dock, men då ska jag ändå bara låta det härda så wink Jag letar efter nå snabbfästen till fronten-(med framskärmarna). Vänner från olika håll tipsar om flera olika typer av lås, men jag lyckas aldrig hitta dem på internet. Det blir iallafall inget typiskt huvlås smile Men allt kommer loss i ett stycke ja smile Huven blir kvar för tillfället, får se om jag ändrar det någon gång smile

okej, får hoppas du hittar nått du gillar smile blir nog bra i vilket fall tror jag smile

Toyota Auris Touring Sports Hybrid "Miljöpartietsstödfordon" (2015)
P_Forsman
20 februari 2014 · 124 Inlägg

Snyggt, tråkigt bara om du spräcker fronten, min gt4 var spacklad i skarvarna mellan kjol och skärm och det sprack efter ett par år av vibrationer

hyperperry
20 februari 2014 · 166 Inlägg

riktigt bra projekt. den kommer bli sinnessjukt snygg!
Jag är själv inne på att köpa en rx-7a till sommaren, har du några köpråd? smile

Matttii DailyCarGarage
20 februari 2014 · 497 Inlägg

kommer vara sjuk när den bli klar big_smile!!

Dunlap Speedhunter
24 februari 2014 · 133 Inlägg

MrJansson92 skrev:

Dunlap skrev:

MrJansson92 skrev:
ser bra ut smile har arbetat lite med glasfiber och sånt tidigare, använde sån där väv till en liten baslåda en gång men fick ryck ett antal gånger då det såg ut att fästa men när jag tog bort penseln jag la på polyester med så följde hälften av trådarna i väven med xD haha men när man väl lyckas så blir det bra smile
Gillar idén med att plasta ihop skärmarna med fronten, ska du ha typ huvlås eller nått annat sätt att snabbt lossa allt och lyfta av det i ett stycke eller hur ska du göra med det? smile

Tackar tackar smile Haha jaså? Det problemet har jag inte stött på, det börjar följa med trådar från väven när jag redan har dränkt allt i polyester dock, men då ska jag ändå bara låta det härda så wink Jag letar efter nå snabbfästen till fronten-(med framskärmarna). Vänner från olika håll tipsar om flera olika typer av lås, men jag lyckas aldrig hitta dem på internet. Det blir iallafall inget typiskt huvlås smile Men allt kommer loss i ett stycke ja smile Huven blir kvar för tillfället, får se om jag ändrar det någon gång smile

okej, får hoppas du hittar nått du gillar smile blir nog bra i vilket fall tror jag smile

Hehe, joo jag hoppas också på att hitta eller komma på någon annan bra lösning. Än så länge lutar det åt att bara bygga fästen och fästa den på väldigt många ställen. Att i framtiden komma med ett smidigare sätt att snabbt och lätt kunna plocka lös hela fronten. Men jag har varit sjuk i nästan en vecka nu, tack och lov är bara förkylningen kvar nu, så jag tänkte börja jobba vidare på bilen imorgon smile

P_Forsman skrev:
Snyggt, tråkigt bara om du spräcker fronten, min gt4 var spacklad i skarvarna mellan kjol och skärm och det sprack efter ett par år av vibrationer

Tackar! Jo, det har du helt rätt i. Att undvika förslitningssprickor med spacklet är ju riktigt svårt, därför har jag försökt plasta så mycket som möjligt, slipat ner det och fått en ny riktigt bra "kurva" eller form om man så vill kalla det smile På så vis kan jag använda så lite spackel som möjligt, nu är plasten som jag har plastat på utsidan väldigt tunn, men den skall förstärkas genom att plastas från insidan smile Plockar alltså lös allt från bilen och ser till att jag får en riktigt stabil konstruktion innan den åker på bilen igen roll

hyperperry skrev:
riktigt bra projekt. den kommer bli sinnessjukt snygg!
Jag är själv inne på att köpa en rx-7a till sommaren, har du några köpråd? smile

Man tackar! Kul att höra, vi får hålla tummarna hehe! roll
Kul att höra att du vill ha en 7a, det beror helt på vad du vill ha för typ av bil. Om du är ute efter en riktigt snabb, vrålande och ovanligare så är mitt tips att leta efter en med en 20b i. Alltså en motor från en Cosmo Eunos, de är treskiviga istället för två som 7orna har.
Men när det kommer till en wankelbil i allmänhet så är det viktigt att du tar reda på när motorn var renoverad. Livslängden på en wankel är betydligt kortare än en vanlig cylindermotor smile Allt beror ju på hur bilen är körd, men räkna med att den har plågats, då brukar de behöva en renovering var 8000 mil smile Att lämna in en renovering verkar gå på runt 7000-20000, jag har inte lämnat in min ännu så jag vet inte exakt.
Hur som helst, kort sagt är mitt bästa tips att kolla när motorn senast fick en renovering (nya tätningar och packningar) smile
Förutom det är det väl som en vanlig bil, kolla så att det inte droppar olja någonstans ifrån (märkte på senare dagar att min ena turbo läcker olja och att bilen nu tappar ladd när andra turbon kickar in 0.5)



Matttii skrev:
kommer vara sjuk när den bli klar big_smile!!

Tackar tackar! Kul att höra! big_smile Jag gör mitt bästa för att skapa något intressant iallafall hehe roll

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Dunlap Speedhunter
24 februari 2014 · 133 Inlägg

Som jag tror att jag har nämnt tidigare i tråden så har jag varit sjuk. Men nu när jag inte har feber nå mer, utan har bara lite förkylning kvar, så kan jag börja jobba på igen big_smile Jag ska till verkstan och jobba på imorn, då blir det att plasta färdigt den andra vingen. Sen när det är gjort så ska jag senare i veckan lös med hela fronten för att förstärka allt inifrån. Detta är för att jag vill ha ett så tunt lager plast och spackel som möjligt, men ändå ha kvar stabiliteten. Detta är i och för sig en självklarhet enligt mig, säkert enligt de flesta av er.

Hur som helst så när jag låg hemma och var sjuk i veckan så såg jag en lustig uppdatering på Facebook. Min far hade tydligen lugnt på jobbet, så han bestämde sig för att ägna 4 timmar till att finslipa en av mina nya framskärmar och ihop-plastning med fronten big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-8134e7a1cf740a00fc9dd0944ec6a70f.jpg

Så med andra ord är det bara "vingen"- vid dörren och kanten runt hjulhuset kvar på högra sidan innan hela högra sidan är klar på utsidan smile Lägger upp lite fler bilder så får ni se ungefär hur det kommer att se ut. Bilen kommer att bli mattvit, alltså inte grundlacksfärgad hehe roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-f786838e6b40086511860f04f6b7db9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-d9f8daeedb28a5ceb3798f4c34c6f818.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-98d281652a7f489fc0e10a61f6922033.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-3bc56b494e018ef43f186cd57745b054.jpg

Det kommer mer uppdateringar under veckan! smile
Peace! cool

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Dunlap Speedhunter
7 mars 2014 · 133 Inlägg

Halloj! Tänkte bara uppdatera om hur läget ser ut! smile Jag vet att det börjar bli ett tag sen en update sad Men det har blivit många sena kvällar (ingen före 00:00 ä, rätt sent när man jobbar 07-16), jag och vännerna har både jobbat på min 7a och deras egna bilar smile Jag har med andra ord inte hunnit ta mig tiden att skriva en utförlig update sad MEN! Det betyder ju då att nästa update blir bra mycket större än de på sistone smile Vad jag har hunnit göra än så länge är:

- Plastat färdigt resten på fronten, vingarna och insidan på fronten
- Fått hem och kopplat in sleepy eyes modden
- Kopplat två stycken slutsteg, dragit alla kablar snyggt i bilen (flickvännen fixade det hehe), monterat och lackat om basen smile Till dem har jag även byggt en ny "låda" smile
- Spacklat och slipat ner fronten (vänstra sidan längst fram där fronten och vänstra skärmen plastades ihop)

Vad som skall göras nästa är:
- Spackla och slipa färdigt allt
- Bygga fästen till fronten
- Har en polare som skall fräsa ut en 1cm tjock plexiglasskiva, den skall tonas ner med vanlig fönstertoning och träskivan som sitter under (mot plexiskivan) skall stickerbombas smile Sen skall jag fräsa in dioder runt hela plexiglasskivan smile Detta blir över batteriet och basen sitter på skivan bakom förarstolen (bilder kommer)

Senast redigerat av Dunlap (7 mars 2014)

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Joxson Proud 350Z owner!
7 mars 2014 · 540 Inlägg

Väntar med spänning! smile

Dunlap Speedhunter
21 mars 2014 · 133 Inlägg

Okej, då var det varit på tok för lång tid sen jag uppdaterade tråden. Men som jag sa tidigare så har jag varit i Polen med en polare och hämtat hem en M3 widebody och fixat lite på den smile Sen så har jag inte riktigt gjort nå roliga grejer på Mazdan, har som tagit tag i tråkigheterna som måste göras smile Men vad jag har hunnit göra än så länge sen senaste uppdateringen är:

- Plastat färdigt fronten (typ roll)
- Spacklat och slipat, men jag har lämnat över det arbetet till min far som får det att bli bättre
- Kopplat billjudet, kablarna till ena steget måste dras snyggare samt jag har inte bestämt mig ännu var jag ska montera stegen smile
- Kopplat in sleepy eyes switchen
- Fått hem och monterat de nya ögonlocken (riktigt dålig passform så jag fick bygga om dem lite)
- Lyckades även tappa däcket när jag var ute och provkörde (provkörde för att se ifall bilen är för låg eller ifall jag måste bygga om).

När det kommer till min lilla däckhistoria så visade det sig att mina bakfälgar inte är 12", åkte med dem till en däckfirma och pratade om att reparera dem. Bakfälgarna har varit skeva i utkanten sen jag fick bilen, hur som helst så mätte vi fälgarna och de visar sig vara 14" breda. Så jag ska egentligen ha 345 breda däck om jag inte fått allt om bakfoten. Hur som helst så var jag in på en annan däckfirma idag och pratade om att beställa 2st 315/35/18 och stretcha. Med tanke på att det satt 295or när jag fick bilen så vet jag att 315 går utan problem. Dock blir då notan på ca 6000 kr för två däck.. Blir dyrt att sladda med de däcken på haha yikes

Anyway så har jag kommande helg dedikerad helt och hållet till att bygga på bilen. Ska se till att fixa schysta fästen och se till att få allt att sitta riktigt stabilt och snyggt smile Funktion står inte högt på min nuvarande priolista.
Jag funderar på att göra så att fästena som blir under bilen blir likadana som man har på släp, alltså hakar typ.


Men jag tänkte att jag kan börja med att berätta lite om mitt Sleepy eye "kit" som jag klickade hem för en billig slant från Ebay smile Det var grymt lätt att koppla in och jag är väldigt nöjd med resultatet, ett hett tips till er som kör med popups! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-2d4a337e69cd3438c6b8fd2a9fa162bc.jpg
Där har vi kabeln och brytaren, i princip det enda man fick i kittet (förutom vad jag var ute efter, instruktionerna)
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-0b637fd477af3503e86a4fa718ac0939.jpg
en simpel 2-ledarkabel och en två-vägsbrytare (minns inte vad den egentligen heter)
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-2723cf7fb00786ee1024bb9649920863.jpg
Fick även med en kabel med en hon- och han-kabelsko. Letade reda på säkringen till motorerna som hissar och sänker lyktorna. Kopplade in som bilden visar, de gula honorna som inte är kopplade någonstans kopplar man istället in var säkringen satt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-7edcc10912e7d3731624d4bb43c8135e.jpg
Då när man har kopplat in allt så ser det ut så där smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-497501daf71ca84262041cf3faab5b25.jpg
Sen valde jag att dra in kabeln i kupén via ingången till sprutet (det sitter på väggen på passagerarsidan under handskfacket) smile Drog kabeln vidare och upp under mittkonsolen, brytaren hamnade sedan mellan dimljuset och fönstervärmen smile Tyvärr så har jag ingen bild på detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-3e5c8e74101ca1218009ec55d29c47b9.jpg
Tadaaa! Nu ser man även hur båda ögonlocken sitter på roll

Tyvärr så tog jag inga bilder på när jag monterade ögonlocken, men de var helt åt helvete dåligt gjorda. Det är någon fabrik i Kina som plastar dem, men fästena var inte i närheten av var de skulle sitta. Så det tog mig en hel kväll att få båda på plats, blir intressant att se hur länge de håller lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-e02683b8620af95a9ad037fc3879d06d.jpg
När det kommer till ljudsystemet så blir det inge värstingbygge, jag plockar lite vad jag har. Det sitter 2st 4" JL högtalare i dörrarna som jag fick med, har skrapat ihop två dugliga slutsteg (ett till basen och ett till 6x9orna), hade en 10" GAS sen tidigare. Ska bara köpa in 2st 6x9or till bakre delen av bilen samt en dubbeldin DVD stereo smile Har tänkt prova ha basen öppet, alltså ingen låda under. Det verkar bli bra iallafall! Vill ju bara att basen ska bidra lite, är inte ute efter nå skrammelbas! Träskivan ska spacklas, lackas och sedan stickerbombas, ovanpå skivan kommer en plexiglasskiva som polaren fräser ut åt mig. I plexiglasskivan kommer det att monteras dioder runt om och en toning över hela skivan. Så allt är blanksvart tills man slår på ljuset och ser stickerbomben en bit under plexit smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-f943de7b4a3fee2463c7162ad11c1ab9.jpg
Där har vi passformen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-2e98f4f5c51df6b0d5d34be7f344b2e7.jpg
Sen när det kommer till bodykittet igen så är det mest upprepande av alla moment som jag berättat om. Här har jag kapat insidan av mina nya front, alltså tagit bort alla kanter som man fäster med. För att då istället plasta ihop allt inifrån. Detta skapar så klart en grym stabilitet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-6c6fd00fcf33ccbf722a0cf986271e05.jpg
Här har vi den delen jag är grymt besviken och less över. Delen som ni ser här sitter mot bilen just framför kjolen och dörren. Mitt problem är att få en snygg övergång till kjolen från fronten. Detta har jag funderat på i flera veckor utan framsteg. Idag kom jag faktiskt på en idé som jag tror blir grymt snygg och faktiskt praktisk, hur den idén ser ut avslöjar jag inte ännu dock wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-a24bd83053e79eca869fb58a161cb8f4.jpg
En till bild för att beskriva mitt lilla dilemma

Har även en idé på en grym screampipelösning som jag möjligtvis börjar på nästa helg smile

Hoppas jag kan få lite tips och idéer på hur jag kan lösa mitt lilla problem med "anslutningen" till kjolen och gärna om ni har nå synpunkter på något annat!

PEACE! big_smile

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
MrJansson92
22 mars 2014 · 536 Inlägg

ser grymt ut som vanligt smile tur allt gick bra när du tappade däcket så inget pajjade smile får hoppas du löser det där med kjolen, har tyvärr inget bra tips att komma med där hmm

Toyota Auris Touring Sports Hybrid "Miljöpartietsstödfordon" (2015)
Dunlap Speedhunter
23 mars 2014 · 133 Inlägg

MrJansson92 skrev:
ser grymt ut som vanligt smile tur allt gick bra när du tappade däcket så inget pajjade smile får hoppas du löser det där med kjolen, har tyvärr inget bra tips att komma med där hmm

Hehe tackar tackar big_smile Jo, väldigt tur i oturen smile får ta och köpa rätt dimensioner från början istället wink Eller ja nästan rätt iallafall! roll

Som sagt så har jag en liten överraskning ;D Enda hinten är att det blir kolfiberstuk wink

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
MrJansson92
23 mars 2014 · 536 Inlägg

Dunlap skrev:

MrJansson92 skrev:
ser grymt ut som vanligt smile tur allt gick bra när du tappade däcket så inget pajjade smile får hoppas du löser det där med kjolen, har tyvärr inget bra tips att komma med där hmm

Hehe tackar tackar big_smile Jo, väldigt tur i oturen smile får ta och köpa rätt dimensioner från början istället wink Eller ja nästan rätt iallafall! roll

Som sagt så har jag en liten överraskning ;D Enda hinten är att det blir kolfiberstuk wink

haha, ja du får göra det tongue det där låter intressant, ska bli kul att se vad det är för nått smile

Toyota Auris Touring Sports Hybrid "Miljöpartietsstödfordon" (2015)
Dunlap Speedhunter
23 mars 2014 · 133 Inlägg

MrJansson92 skrev:

Dunlap skrev:

MrJansson92 skrev:
ser grymt ut som vanligt smile tur allt gick bra när du tappade däcket så inget pajjade smile får hoppas du löser det där med kjolen, har tyvärr inget bra tips att komma med där hmm

Hehe tackar tackar big_smile Jo, väldigt tur i oturen smile får ta och köpa rätt dimensioner från början istället wink Eller ja nästan rätt iallafall! roll

Som sagt så har jag en liten överraskning ;D Enda hinten är att det blir kolfiberstuk wink

haha, ja du får göra det tongue det där låter intressant, ska bli kul att se vad det är för nått smile

Hehe ikväll började jag att jobba på mina "fenders" eller vad man då ska kalla dem. Det är grymt mycket jobb för att få de att bli som jag vill ha de, men jag blev typ halvvägs färdig med ena sidan ikväll. Tänkte göra ett litet inlägg för att försöka förklara hur jag har tänkt smile

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Dunlap Speedhunter
24 mars 2014 · 133 Inlägg

Okej, dags för en liten update för att försöka förklara hur jag har tänkt göra med övergången mellan framskärmarna och kjolarna big_smile

Men först tänkte jag bjuda på två bilder, en på sleepy eyesen med båda ögonlocken på, OCH en bild på brytaren till sleepy moddet roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-c333226e7836ff93481075c5f89cf99b.jpg
En lite bättre bild på hur det ser ut framifrån

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-4125af0bb00f2bf0414b82967096c2be.jpg
Brytaren smile))))

Aja, nu för att återgå till anledningen bakom den här uppdateringen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-3a5d5ab2a45709f41ed42da185f2f383.jpg
Så här ser mitt dilemma ut i dagens läge, "övergången" ser ju helt förjävlig ut mellan kjol och framskärm

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-41f3412c0f0b7775e226bcfdc317c20e.jpg
Och så här ser det ut från andra hållet

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-9762ec270b3c85e5e9b514248bae5404.jpg
Började med att ta ett lock till en skokartong

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-08c3383efd0eb2c17cf319f74263acf0.jpg
Ritade upp ungefärligt hur jag ville ha det, sen drog jag såklart raka linjer med linjalen roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-940290b0c01370fdde7e7245bbaa56f2.jpg
Klippte ut två stycken identiska kartongbitar som jag klädde i vävtejp, plastade över tejpen och voilla på ca 1h
hade jag två perfekta bitar som var busenkla att få lös från kartongbitarna smile Vävtejp är ett hett tips för er som funderar på att ge er in i plastardjungeln cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-9c823fb087eb1c4841a10cec8c00ab3e.jpg
Kapade till båda bitarna och resultatet var nu detta

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-f3d2f554295e085e2a4770d5cf96d829.jpg
För er som undrar hur tjockt det blir när jag plastar så ser ni här att det är lite drygt 1-1,3 mm smile Det känns faktiskt väldigt kvalitativt

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-dd5f87ee676009e2d23dcf6408a9bb9a.jpg
Man tager vad man haver så att säga hehe, använde en tvättsvamp för att få mellanrummet jag vill ha och spände med silvertejpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-6b8260bca41579717a8ba288f71f4d59.jpg
Den "övre" delen blir snett ovanför den andra, nästa trick blir nu att lyckas plasta ihop båda delara och att få det att bli stabilt. Vill ju inte tappa ena delen när man är och matar på i höga hastigheter hehe roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-8801053875edd06c7ac9cd331fe57b80.jpg
Där har vi mellanrummet jag tänkte mellan delarna smile Nästa blir att plasta ihop dem, sandpappra allt, spackla, lacka, klä i kolfibervinyl och klarlacka över smile Sen blir det andra sidan hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125172/125172-aac495305cac6ae34e0a6bba4ae2efcd.jpg
En polare var och hämtade hem en R33a i helgen, fick med två stycken Sparco Sprint V som jag är grymt sugen på, har iallafall bestämt mig för att det är stolen som kommer att sitta i 7an smile Vare sig jag måste beställa nya eller köpa honoms smile

Det var allt för idag, fortsätter att jobba på mina små plastdetaljer nu under veckan! Imorn skall det beställas en flens till singelkonverteringen, så blir det förhoppningsvis att spendera lördagen & söndagen till att byta snurra smile

PEACE! lol

Volkswagen Golf MK1 "Eulalia 3" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang