Lastbilsregistrerad Cheva Van, stoppad med för många passagerare?

eatorb
9 oktober 2013 · 204 Inlägg

Hej!


Går i banorna att införskaffa mig en Cheva Van hightop för att pimpla bärs i och åka till större evangeman med polarna med.

Dom flesta vanarna jag hittat på till exempel blocket så är majoriteten lastbilsregistrerande. Dvs att man enbart får ta med en passagerare (om det inte finns dispans för 3-4 passagerare). Dock vill jag ju åka med 6 passagerare, eftersom det oftast finns sammanlagt 7 bältade platser i dessa så lagligt det bara går eftersom jag sällan kommer köra wink

Till frågan:
Blir jag stoppad med 6 passagerare (alla bältade) i min lb-registrerade van så kommer det antagligen inte hända någonting. Men om konstapeln börjar bråka, vad kan hända? Visst kan jag bara få en registreringsbesiktning? Böter?

Andra alternativ:
Registrera om från lb till pb, vad kostar det? Värt det?

Dela gärna era tankar! smile


Mvh/ Eatorb

Senast redigerat av eatorb (9 oktober 2013)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 oktober 2013 · 14 052 Inlägg

eatorb skrev:
Hej!


Går i banorna att införskaffa mig en Cheva Van hightop för att pimpla bärs i och åka till större evangeman med polarna med.

Dom flesta vanarna jag hittat på till exempel blocket så är majoriteten lastbilsregistrerande. Dvs att man enbart får ta med en passagerare (om det inte finns dispans för 3-4 passagerare). Dock vill jag ju åka med 6 passagerare, eftersom det oftast finns sammanlagt 7 bältade platser i dessa så lagligt det bara går eftersom jag sällan kommer köra wink

Till frågan:
Blir jag stoppad med 6 passagerare (alla bältade) i min lb-registrerade van så kommer det antagligen inte hända någonting. Men om konstapeln börjar bråka, vad kan hända? Visst kan jag bara få en registreringsbesiktning? Böter?

Andra alternativ:
Registrera om från lb till pb, vad kostar det? Värt det?

Dela gärna era tankar! smile



Mvh/ Eatorb

Jag tror inte att det är nån större skillnad lb eller pb. När dom gjorde om skattereglerna till viktbaserade så steg min van från ung. 1000 kr i skatt till över 3000 kr.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (9 oktober 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eatorb
9 oktober 2013 · 204 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag tror inte att det är nån större skillnad lb eller pb. När dom gjorde om skattereglerna till viktbaserade så steg min van från ung. 1000 kr i skatt till över 3000 kr.

/Benny

Okej, tackar för ett snabbt svar! Du har ingen aning om vad det kostar och hur det går till när man omregistrerar en van från lb till pb?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 oktober 2013 · 14 052 Inlägg

eatorb skrev:

Vettemannen skrev:
Jag tror inte att det är nån större skillnad lb eller pb. När dom gjorde om skattereglerna till viktbaserade så steg min van från ung. 1000 kr i skatt till över 3000 kr.

/Benny

Okej, tackar för ett snabbt svar! Du har ingen aning om vad det kostar och hur det går till när man omregistrerar en van från lb till pb?

Inte den blekaste faktiskt. Du kan ju hoppas att nån annan svarar eller så ringer du en bilprovning och frågar, de bör ju veta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
KHRacing
9 oktober 2013 ·

eftersom vanen har så långt lastutrymme så får väl en lastbilsreggad van INTE ha några bältesgrejjer kvar alls.

helt annan sak med ex<. en Suzukijeep som har dispans för både bälten o baksäte

eatorb
9 oktober 2013 · 204 Inlägg

KHRacing skrev:
eftersom vanen har så långt lastutrymme så får väl en lastbilsreggad van INTE ha några bältesgrejjer kvar alls.

helt annan sak med ex<. en Suzukijeep som har dispans för både bälten o baksäte

Men, för att registreringsbesikta en bil så har man väl en månad på sig? Då kan man ju bara säga att man "stoppade i grejorna" idag så får man bara en registreringsbesiktning?

OpelP1
9 oktober 2013 · 1 412 Inlägg

Vad är skillnaden på en van och t.ex en suburban när dom blir LB registrerade?

Min suburban är LB reggad och får ta 6 passagerare.
Dock är den ju 20 år äldre än dom vanliga 88-89 vanarna som det oftast syftas på....

Senast redigerat av OpelP1 (9 oktober 2013)

plankan
9 oktober 2013 ·

Min pappa hade själv en sådan G20 MY89 i många år -
även den LB reggad och ändå  med 3 kaptenstolar bak.

Men det lustiga är om man kollar på TS - så står det:
Antal passagerare, max: 1
men även:
T20E FÅR FÖRSES MED SÄTE FÖR 3 PASSAGERARE I LASTUTRYMMET........

Cadillac_The_King
10 oktober 2013 ·

Är tyvärr rätt dyrt o regbesikta om än van till person bil . Varför tror du dom flesta är lastbils reggade jo för att det är dyrare o ha än sådan som person bil . Det med gällande o sitta för många i bilen kan ge byter om det är än tjurig polis jag sj har haft tur då min Cadillac är bara reggad för 4 men har suttit full bil i den polisen brydde sig inte om det när man blev stoppad i somras sa bara här är det fullsatt:-) mitt råd ifall du vill sitta många i kolla även på hgv jänkare dom är minst lika sköna o köra som än vän :-) typ mercury hgv Capris hgv mm :-)

DrunkenBoy Med lem
10 oktober 2013 · 22 Inlägg

Så länge du har ett avskärmat lastutrymme på ett visst mått går det säkert bra att ha passagerare. Skulle tro att det funkar om du har lastgaller eller liknande. Min lb-reggade pickis får man åka 6 pers i.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 oktober 2013 · 17 478 Inlägg

Har sökt på TS. Inget vettigt. Ring bilprovningen.

Gallerkravet är dock borttaget. EU... Detta gäller om bilen redan är LB-reg. Lastutrymmet ska vara (sist jag LB-reggade) 160 cm. Får man plats med passagerare så går detta bra.

En reg-besiktning kostar 1280:- Då kommer bilen även vägas och det kommer att beslutas om max släpvagnsvikt. Man kan köpa en -betydligt billigare- bil/van reggad som tung lastbil och regga om den men maxvikt får inte överskridas. Du kaqnske kan ta med alla polare men får bara lasta 120 kilo till... Är du ensam kan du köpa en del "nyttigheter" i tyskland om du ploackar ur allt som väger.

efter regbes. får du köra upp till 8 passagerare på B-kort bara dess sitter bältade på "I bilens konstruktion avsedda platser" Men finns det platser utan bälte kan detta gå bra...

Reglerna ändras och det är en djungel. Inte säkert att bes-mannen har koll heller. Skatten kommer att öka och grundar sig på vikt, utsläpp och bränsle. Har du en Diesel-V8 med extra allt ligger du pyrt till skattemässigt...

Eftersom även polisen inte riktigt har koll så friar de hellre än fäller.

Som exempel på snurriga lagar kör jag "tung lastbil" som vår husbil är på B-kort... Men jag får inte lämnat landet... Ops! Kanske glömt det ngn gång :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cadillac_The_King
10 oktober 2013 ·

Dieselsmurfen skrev:
Har sökt på TS. Inget vettigt. Ring bilprovningen.

Gallerkravet är dock borttaget. EU... Detta gäller om bilen redan är LB-reg. Lastutrymmet ska vara (sist jag LB-reggade) 160 cm. Får man plats med passagerare så går detta bra.

En reg-besiktning kostar 1280:- Då kommer bilen även vägas och det kommer att beslutas om max släpvagnsvikt. Man kan köpa en -betydligt billigare- bil/van reggad som tung lastbil och regga om den men maxvikt får inte överskridas. Du kaqnske kan ta med alla polare men får bara lasta 120 kilo till... Är du ensam kan du köpa en del "nyttigheter" i tyskland om du ploackar ur allt som väger.

efter regbes. får du köra upp till 8 passagerare på B-kort bara dess sitter bältade på "I bilens konstruktion avsedda platser" Men finns det platser utan bälte kan detta gå bra...

Reglerna ändras och det är en djungel. Inte säkert att bes-mannen har koll heller. Skatten kommer att öka och grundar sig på vikt, utsläpp och bränsle. Har du en Diesel-V8 med extra allt ligger du pyrt till skattemässigt...

Eftersom även polisen inte riktigt har koll så friar de hellre än fäller.

Som exempel på snurriga lagar kör jag "tung lastbil" som vår husbil är på B-kort... Men jag får inte lämnat landet... Ops! Kanske glömt det ngn gång :-)

Även försäkringen kan bli dyr :-)

eatorb
11 oktober 2013 · 204 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:
Är tyvärr rätt dyrt o regbesikta om än van till person bil . Varför tror du dom flesta är lastbils reggade jo för att det är dyrare o ha än sådan som person bil . Det med gällande o sitta för många i bilen kan ge byter om det är än tjurig polis jag sj har haft tur då min Cadillac är bara reggad för 4 men har suttit full bil i den polisen brydde sig inte om det när man blev stoppad i somras sa bara här är det fullsatt:-) mitt råd ifall du vill sitta många i kolla även på hgv jänkare dom är minst lika sköna o köra som än vän :-) typ mercury hgv Capris hgv mm :-)

Har faktiskt haft span på jänk hgv:er med, men där är kravet att det är extrasäten i skuffen smile

eatorb
11 oktober 2013 · 204 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Har sökt på TS. Inget vettigt. Ring bilprovningen.

Gallerkravet är dock borttaget. EU... Detta gäller om bilen redan är LB-reg. Lastutrymmet ska vara (sist jag LB-reggade) 160 cm. Får man plats med passagerare så går detta bra.

En reg-besiktning kostar 1280:- Då kommer bilen även vägas och det kommer att beslutas om max släpvagnsvikt. Man kan köpa en -betydligt billigare- bil/van reggad som tung lastbil och regga om den men maxvikt får inte överskridas. Du kaqnske kan ta med alla polare men får bara lasta 120 kilo till... Är du ensam kan du köpa en del "nyttigheter" i tyskland om du ploackar ur allt som väger.

efter regbes. får du köra upp till 8 passagerare på B-kort bara dess sitter bältade på "I bilens konstruktion avsedda platser" Men finns det platser utan bälte kan detta gå bra...

Reglerna ändras och det är en djungel. Inte säkert att bes-mannen har koll heller. Skatten kommer att öka och grundar sig på vikt, utsläpp och bränsle. Har du en Diesel-V8 med extra allt ligger du pyrt till skattemässigt...

Eftersom även polisen inte riktigt har koll så friar de hellre än fäller.

Som exempel på snurriga lagar kör jag "tung lastbil" som vår husbil är på B-kort... Men jag får inte lämnat landet... Ops! Kanske glömt det ngn gång :-)

Tackar och bockar för ett riktigt bra svar!

Ställer frågan direkt till dig:

Till frågan:
Blir jag stoppad med 6 passagerare (alla bältade) i min lb-registrerade van så kommer det antagligen inte hända någonting. Men om konstapeln börjar bråka, vad kan hända? Visst kan jag bara få en registreringsbesiktning?


Vad tror du om det? Man har väl en månad på sig att registreringsbesikta en bil?

Jo, har kommit fram till att ringa bilprovningen är en bra sak. Men har som du nämnde erfarenhet av att erfarenheten hos dom anställda varierar väldigt och har svårt att tro att alla är "up to date". Men man kan göra ett försök smile

Germax
11 oktober 2013 · 12 086 Inlägg

Det som avgör hur många man får sitta i bilen beror helt på hur bilen är registrerad. Kravet för att lastbilsregga är bland annat att man har en viss storlek på lastutrymmet i förhållande till utrymmet för passagerare. Har man en stor bil (en van) finns det (med dagens regler åtminstone) möjlighet att regga med fler passagerare än 1. Men man kan lika väl regga med hela platsen bakom förarstolen som lastutrymme.

Jag lb-regga min bil tidigare i år, då var det krav på galler. Enligt teknisk rådgivning iaf.
Skatten på en gammal van baseras på vikt och bränsle, inte utsläpp.

Man kan absolut inte köra en C-reggad van på B-kort. Däremot kan de med körkort taget innan 96 köra bilar/bussar reggade som personbil klass 2, vilket är personbilar över 3500kg utan vikttak.

Blir man stannad av polisen med fler passagerarplatser än bilen är registrerad för bör man få föreläggande registreringsbesiktning. Enligt Fordonsförordning (2009:211) Kap 4 20§ ska fordonet genomgå registreringsbesikningen senast en månad efter ändringen. Det står inget om huruvida man får bruka bilen under tiden. I praktiken borde man alltså kunna hänvisa till denna månad om man blir stannad med folk i bilen.
Jag tror inte att man får böter, inte heller ev passagerare.

Att fråga en besiktningsman om reglerna är inte särskilt säkert. De behöver inte alls ha koll. Om du däremot ringer teknisk rådgivning hos Bilprovningen så bör du rimligtvis få korrekta svar på dina frågor. Ev söker du i Fordonsförordningen, där står alla regler på kryptisk svenska smile

Senast redigerat av Germax (11 oktober 2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2013 · 17 478 Inlägg

Germax skrev:
Det som avgör hur många man får sitta i bilen beror helt på hur bilen är registrerad. Kravet för att lastbilsregga är bland annat att man har en viss storlek på lastutrymmet i förhållande till utrymmet för passagerare. Har man en stor bil (en van) finns det (med dagens regler åtminstone) möjlighet att regga med fler passagerare än 1. Men man kan lika väl regga med hela platsen bakom förarstolen som lastutrymme.

Jag lb-regga min bil tidigare i år, då var det krav på galler. Enligt teknisk rådgivning iaf.
Skatten på en gammal van baseras på vikt och bränsle, inte utsläpp.

Man kan absolut inte köra en C-reggad van på B-kort. Däremot kan de med körkort taget innan 96 köra bilar/bussar reggade som personbil klass 2, vilket är personbilar över 3500kg utan vikttak.

Blir man stannad av polisen med fler passagerarplatser än bilen är registrerad för bör man få föreläggande registreringsbesiktning. Enligt Fordonsförordning (2009:211) Kap 4 20§ ska fordonet genomgå registreringsbesikningen senast en månad efter ändringen. Det står inget om huruvida man får bruka bilen under tiden. I praktiken borde man alltså kunna hänvisa till denna månad om man blir stannad med folk i bilen.
Jag tror inte att man får böter, inte heller ev passagerare.

Att fråga en besiktningsman om reglerna är inte särskilt säkert. De behöver inte alls ha koll. Om du däremot ringer teknisk rådgivning hos Bilprovningen så bör du rimligtvis få korrekta svar på dina frågor. Ev söker du i Fordonsförordningen, där står alla regler på kryptisk svenska smile

Bränsle spelar roll då dieselbilar räknas enligt formel på följande sida: http://www.dieselskatt.se/

NEJ. Man kan inte köra en C-reggad van på B-kort. Detta var inte min mening att säga heller. Men man kan köpa en C-reggad van och regga om den till B-kort. Givetvis får man inte köra hem den men vafan... Lite chanser i livet får man väl ta? Du får ju köra bilen sen efter att ha fått ett papper bara...

Jag hade nog köpt en LB-reggad och tagit smällen med regbes om nu farbror blå stoppar dig. Kör ni mycket på sena helg-kvällar så är ju risken stor för stopp och då kanske man ska fundera på detta råd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Germax
12 oktober 2013 · 12 086 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Germax skrev:
Det som avgör hur många man får sitta i bilen beror helt på hur bilen är registrerad. Kravet för att lastbilsregga är bland annat att man har en viss storlek på lastutrymmet i förhållande till utrymmet för passagerare. Har man en stor bil (en van) finns det (med dagens regler åtminstone) möjlighet att regga med fler passagerare än 1. Men man kan lika väl regga med hela platsen bakom förarstolen som lastutrymme.

Jag lb-regga min bil tidigare i år, då var det krav på galler. Enligt teknisk rådgivning iaf.
Skatten på en gammal van baseras på vikt och bränsle, inte utsläpp.

Man kan absolut inte köra en C-reggad van på B-kort. Däremot kan de med körkort taget innan 96 köra bilar/bussar reggade som personbil klass 2, vilket är personbilar över 3500kg utan vikttak.

Blir man stannad av polisen med fler passagerarplatser än bilen är registrerad för bör man få föreläggande registreringsbesiktning. Enligt Fordonsförordning (2009:211) Kap 4 20§ ska fordonet genomgå registreringsbesikningen senast en månad efter ändringen. Det står inget om huruvida man får bruka bilen under tiden. I praktiken borde man alltså kunna hänvisa till denna månad om man blir stannad med folk i bilen.
Jag tror inte att man får böter, inte heller ev passagerare.

Att fråga en besiktningsman om reglerna är inte särskilt säkert. De behöver inte alls ha koll. Om du däremot ringer teknisk rådgivning hos Bilprovningen så bör du rimligtvis få korrekta svar på dina frågor. Ev söker du i Fordonsförordningen, där står alla regler på kryptisk svenska smile

NEJ. Man kan inte köra en C-reggad van på B-kort. Detta var inte min mening att säga heller.

Du skriver att du kör din "tunga lastbil" på B-kort.

henke_99 Offroad Racing
12 oktober 2013 · 3 122 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:
Är tyvärr rätt dyrt o regbesikta om än van till person bil . Varför tror du dom flesta är lastbils reggade jo för att det är dyrare o ha än sådan som person bil . Det med gällande o sitta för många i bilen kan ge byter om det är än tjurig polis jag sj har haft tur då min Cadillac är bara reggad för 4 men har suttit full bil i den polisen brydde sig inte om det när man blev stoppad i somras sa bara här är det fullsatt:-) mitt råd ifall du vill sitta många i kolla även på hgv jänkare dom är minst lika sköna o köra som än vän :-) typ mercury hgv Capris hgv mm :-)

Dom flesta lastbilsreggade äldre bilar är det just för att skatten när dom var nya var i princip obefintlig, dom reglerna har ändrats vilket i många fall innebär att denna "förmån" i princip har försvunnit.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
plankan
12 oktober 2013 ·

Farsan hade dock ett galler monterad i sin van -
men fick aldrig klagomål från polisen dom gångarna han blev stoppad....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2013 · 17 478 Inlägg

Germax skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Germax skrev:
Det som avgör hur många man får sitta i bilen beror helt på hur bilen är registrerad. Kravet för att lastbilsregga är bland annat att man har en viss storlek på lastutrymmet i förhållande till utrymmet för passagerare. Har man en stor bil (en van) finns det (med dagens regler åtminstone) möjlighet att regga med fler passagerare än 1. Men man kan lika väl regga med hela platsen bakom förarstolen som lastutrymme.

Jag lb-regga min bil tidigare i år, då var det krav på galler. Enligt teknisk rådgivning iaf.
Skatten på en gammal van baseras på vikt och bränsle, inte utsläpp.

Man kan absolut inte köra en C-reggad van på B-kort. Däremot kan de med körkort taget innan 96 köra bilar/bussar reggade som personbil klass 2, vilket är personbilar över 3500kg utan vikttak.

Blir man stannad av polisen med fler passagerarplatser än bilen är registrerad för bör man få föreläggande registreringsbesiktning. Enligt Fordonsförordning (2009:211) Kap 4 20§ ska fordonet genomgå registreringsbesikningen senast en månad efter ändringen. Det står inget om huruvida man får bruka bilen under tiden. I praktiken borde man alltså kunna hänvisa till denna månad om man blir stannad med folk i bilen.
Jag tror inte att man får böter, inte heller ev passagerare.

Att fråga en besiktningsman om reglerna är inte särskilt säkert. De behöver inte alls ha koll. Om du däremot ringer teknisk rådgivning hos Bilprovningen så bör du rimligtvis få korrekta svar på dina frågor. Ev söker du i Fordonsförordningen, där står alla regler på kryptisk svenska smile

NEJ. Man kan inte köra en C-reggad van på B-kort. Detta var inte min mening att säga heller.

Du skriver att du kör din "tunga lastbil" på B-kort.

Aha! Ja, det är ju fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang