SAAB 9-3 Aero -04a dricker kylarvätska.

Jeesper
11 oktober 2013 · 60 Inlägg

Jag blir helt sne på min bil.
Den dricker kylarvätska som en alkis dricker öl, typ.

Det har varit så att den varnat om låg nivå i två veckor, typ var fjärde dag eller så(åker minst 8 mil per dag), så har  fyllt på med glykol och vatten varje gång, de senaste gångerna så har det blivit värre bara.

Igår : Fyllde på två liter vatten ungefär och en halvliter glykol ungefär på morgonen runt 05:30, kvällen innan hade den varnat för låg nivå, jag struntade i det då, parkerade och tänkte att jag tar det på morgonen.
Fyller på, allt är frid och fröjd, åker till jobbet, cirka fyra mil, parkerar med motorn igång, kollar nivån i expansionskärlet och det ser bra ut, stänger av bilen och kollar i kanske 60 sekunder, ser bra ut.

Åker hem, när det gått 3,5 mil varnar den för låg nivå, stannar till så på bästa möjliga plats, kollar nivån som är lite låg, fyller upp det med glykol och åker hem, allt är frid och fröjd.

En kompis kommer förbi efter jag skrivit om problemet med honom, han som är mer kunnig än mig börjar felsöka lite, kollar läckor etc(det jag sätt är att den läcker under exp.kärlet så antagit att det var den som var trasig), vi klämmer på kylarslangar och hör hur det finns luft i systemet, bubblar till när man klämmer på slangarna, efter ett tag på tomgång så börjar den pissa kylarvätska ur dräneringen trots att nivån inte var så jävla hög, det slutar och nivån är stabil, vi åker iväg i två mil i lugnt tempo sen en mil i högre tempo med sena växlingar och lite pressande, nivån är bra när jag kommer hem igen, igång och avstängd.

Idag : Den varnar ej på morgonen om låg nivå, kommer fram till jobbet och nivån är bra, åker hem, när jag är 200-300 meter hemifrån varnar den för låg nivå, stänger av bilen utanför mig och ser hur nivån sjunker, är snabb på  att fylla på kärlet med vatten till maxnivån, sedan glykol igen eftersom det fortsätter sjunka undan när bilen är avstängd, det hinner inte bli tomt i kärlet någon av dessa gånger då jag hade två liter vatten och glykol i bilen ifall att det skulle bli såhär.

Står på gatan med bilen avstängd för att se om nivån sjunker eller något, icke, startar den och pappa kommer ut jag varvar bilen lite, när jag håller den stabilt på 3000 varv/min stiger nivån för att sedan sjunka lika mycket som den steg, låt den vara igång 10 minuter med varierande varvtal och tomgångskörning, nivån är densamma.


Vad fan ska jag göra? Vad för fel är det med bilfan?

Jag har kollat och känt vid alla slangar runt expanionskärlet ifall det skulle läcka ifrån slangar eller dylikt, tror det alltid pissat ur dräneringen för det har alltid varit blött under exp.kärlet.

freddy_82 Truckreparatör
11 oktober 2013 · 221 Inlägg

Hej Det första du gör är att byta locket till expantionskärlet Sitter en ventil i locket som skall reglera trycket i kylsystemet. funkar inte denna så kan det bli för högt tryck i systemet och konstiga saker händer.
 
annars låter det som om topplocks packningen är trasig(vet att detta ofta är ett standard svar på internet). Men det låter som om kompet åker ut i kylvätskan.
Låt bilen bli riktigt kall skruva ur stiften o kolla på dem jämför dem med varandra. kommer det in komp i kylsystemet vid körning läcker det ofta in lite vatten när bilen står. detta syns på stiften om ett är blött eller renare än de andra så har du hittat boven i dramat.

Hittar du inget här så köp en komp testare på biltema och mät kompet.

Senast redigerat av freddy_82 (11 oktober 2013)

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Jeesper
11 oktober 2013 · 60 Inlägg

freddy_82 skrev:
Hej Det första du gör är att byta locket till expantionskärlet Sitter en ventil i locket som skall reglera trycket i kylsystemet. funkar inte denna så kan det bli för högt tryck i systemet och konstiga saker händer.
 
annars låter det som om topplocks packningen är trasig(vet att detta ofta är ett standard svar på internet). Men det låter som om kompet åker ut i kylvätskan.
Låt bilen bli riktigt kall skruva ur stiften o kolla på dem jämför dem med varandra. kommer det in komp i kylsystemet vid körning läcker det ofta in lite vatten när bilen står. detta syns på stiften om ett är blött eller renare än de andra så har du hittat boven i dramat.

Hittar du inget här så köp en komp testare på biltema och mät kompet.

Har kollat på Mekonomen samt Skruvat.se, du vet möljligtvis ingen sida som säljer lock till exp.kärlet?
Hittar topplockspackning på Skruvat för 534 kronor i alla fall(just in case), har du någon aning om hur man byter topplockspackningen och svårighetsgrad på det, samt moment det ska dras i?

Samt vad för kg det ska vara i komp?

Tack för ditt svar, uppskattas oerhört!

freddy_82 Truckreparatör
11 oktober 2013 · 221 Inlägg

Hej!

oj det va ett dyrt lock hmm  kolla på laga.se annars är det mechanum som säljer saab original delar nu för tiden.
vet inte vad kompet ska ligga på men det ska vara jämna värden. 6-8kg kanske

Senast redigerat av freddy_82 (11 oktober 2013)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Jeesper
12 oktober 2013 · 60 Inlägg

freddy_82 skrev:
Hej!

oj det va ett dyrt lock hmm  kolla på laga.se annars är det mechanum som säljer saab original delar nu för tiden.
vet inte vad kompet ska ligga på men det ska vara jämna värden. 6-8kg kanske

Hittade en topplockspackning för ~350 kronor någonstans, läste även till mig att kompet bör ligga på runt 12 kilo..

Har inte ens lyckats komma till att kolla tändstiften, kåpan som sitter ovanför tändkasseten sitter fast med fyra torx, som sitter som berget, en är borta, en är runddragen och två torxnycklar har jag fått kasta för man vridit torxnyckeln helt, har försökt med att låta 5-56 ligga i två timmar samt knacka en jävla med en hammare, ska hämta hem mutterknackaren på måndag från jobbet och hoppas...

olof102
12 oktober 2013 · 342 Inlägg

freddy_82 skrev:
Hej!

oj det va ett dyrt lock hmm  kolla på laga.se annars är det mechanum som säljer saab original delar nu för tiden.
vet inte vad kompet ska ligga på men det ska vara jämna värden. 6-8kg kanske

Kompression mäts i bar, massa mäts i kg wink

6-8 bar hade varit väldigt lite för en Saab motor, en frisk B2x5 bör ligga mellan 11-12 bar i kompressionstryck.

Akrosh
12 oktober 2013 · 7 Inlägg

min mamma hade samma fel på sin 9-5 2,3t det va termostaten som va kass på den så det tryckte ut kylarvätskan ur locket på expansionskärlet.

Roennis
12 oktober 2013 · 186 Inlägg

Jeesper: Det är alltså locket till expansionskärlet du ska byta, det lär inte kosta många kronor. Trodde min topplockspackning hade gått men då var det bara locket som behövde bytas.

Volkswagen Passat 3b "Brukisen" (1997)
freddy_82 Truckreparatör
12 oktober 2013 · 221 Inlägg

olof102 skrev:

freddy_82 skrev:
Hej!

oj det va ett dyrt lock hmm  kolla på laga.se annars är det mechanum som säljer saab original delar nu för tiden.
vet inte vad kompet ska ligga på men det ska vara jämna värden. 6-8kg kanske

Kompression mäts i bar, massa mäts i kg wink

6-8 bar hade varit väldigt lite för en Saab motor, en frisk B2x5 bör ligga mellan 11-12 bar i kompressionstryck.

nja kompression mäts i kg/cm2 men okej då bar funkar också smile  (1kg/cm2 = 0.98 bar)
11-12 kg/cm2/bar stämmer säkert på en B207 motor som trådskaparen har smile

innan du kollar på toplockspackningen byt locket till expansionskärlet!

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
olof102
12 oktober 2013 · 342 Inlägg

freddy_82 skrev:

olof102 skrev:

freddy_82 skrev:
Hej!

oj det va ett dyrt lock hmm  kolla på laga.se annars är det mechanum som säljer saab original delar nu för tiden.
vet inte vad kompet ska ligga på men det ska vara jämna värden. 6-8kg kanske

Kompression mäts i bar, massa mäts i kg wink

6-8 bar hade varit väldigt lite för en Saab motor, en frisk B2x5 bör ligga mellan 11-12 bar i kompressionstryck.

nja kompression mäts i kg/cm2 men okej då bar funkar också smile  (1kg/cm2 = 0.98 bar)
11-12 kg/cm2/bar stämmer säkert på en B207 motor som trådskaparen har smile

innan du kollar på toplockspackningen byt locket till expansionskärlet!

Tjosan, missade att det var en 9-3:a smile Tyckte det stod 9-5

Jeesper
12 oktober 2013 · 60 Inlägg

Akrosh skrev:
min mamma hade samma fel på sin 9-5 2,3t det va termostaten som va kass på den så det tryckte ut kylarvätskan ur locket på expansionskärlet.

Får testa att beställa en ny termostat samt locket till expansionskärlet, är inte så himla dyrt och värt att testa, hoppas verkligen att det är det bara.

Roennis skrev:
Jeesper: Det är alltså locket till expansionskärlet du ska byta, det lär inte kosta många kronor. Trodde min topplockspackning hade gått men då var det bara locket som behövde bytas.

Vart kan man köpa locket? Har kollat på fyra sidor och inte hittat det någonstans! :o

freddy_82 skrev:
innan du kollar på toplockspackningen byt locket till expansionskärlet!

Ska testas!


Tack för era svar, sken upp som en sol när jag såg att jag hade fem svar, ibland går det inte annat än älska internet, alla personer med kunskap som kan vägleda en i mörkret, tusen tack till er alla!

HereComesTrouble Livsnjutare
12 oktober 2013 · 1 707 Inlägg

Vanligt fel på saab 9-5 med samma symtom:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 66947.html

Den sitter bakom motorn på torpedväggen, lätt att byta.

Jeesper
13 oktober 2013 · 60 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Vanligt fel på saab 9-5 med samma symtom:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 66947.html

Den sitter bakom motorn på torpedväggen, lätt att byta.

Eftersom den endast verkar finnas till 9-5an men inte 9-3an, ska man utgå ifrån att den inte passar eller att det e universal?

Chilli6
24 december 2019 · 5 Inlägg

Hej! Kan nån tala om varför jag inte kan lyfta locket till expansionkärl på min Saab 93 05. Det går att vrida men det lossnar ej.
Hjälp!!

Chilla's Matte
Skitungen
24 december 2019 · 199 Inlägg

Chilli6 skrev:
Hej! Kan nån tala om varför jag inte kan lyfta locket till expansionkärl på min Saab 93 05. Det går att vrida men det lossnar ej.
Hjälp!!

Har du provat att trycka ner eller dra upp locket samtidigt som du skruvar?

Senast redigerat av Skitungen (24 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang