Skillnad mellan Honda accord euro-r och type-s?

Be_Em_We
12 oktober 2013 · 37 Inlägg

http://www.blocket.se/uppsala/Honda_Acc … amp;last=1

Där är en sk Honda accord euro-r på 190 hk. Vad är då skillnaden mellan den och en vanlig type-s?
Ska inte euro-r ligga på ca 220 hk - eller visar blocket fel? Finns enbart två st euro-r modeller på blocket och på bägge står det 190 hk.
Går i dessa tankar att byta till en euro-r men om det är samma prestanda som i en type-s så kan jag lika gärna köpa den sistnämnda.

caromania Forummoderator
12 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Kollar man på wikipedia så är det en variant av K20 i euro-R med 220hk, men wikipedia är en kass referens på bilmodeller då de skiljer på marknaderna. Jag skulle tippa på att det är en "vanlig" K24 med lite andra dekaler och fälgar, lite som type S faktiskt är.

Inser nu att det garanterat inte är en sådan euro-r som omtalas på wikipedia då den gjordes för japan endast, och då skulle varit högerstyrd.

Varvräknaren skvallrar. Det är K24, 190-200hk beroende på hur ny.
http://cdn.blocket.com/static/0/images_ … 747113.jpg

Senast redigerat av caromania (12 oktober 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Transporter89
12 oktober 2013 · 957 Inlägg

Det där e inga  Euro R det kan jag lova dig . Det är en type S  som de har byggt om lite  så den ska likna  en Euro R. En euro R ska ha mer  häst den är hårdare och stötdemparna och chassin är helt annan sak jämfört med type S.  Det enda skillnaden  mellan  original honda Accord och  honda Accord type S är  lite hårdare  stöddämpare och  den type S  botydkit de har på lite plast runt om.  En  Euro  R är som  Type R om in värre  men de finns inte köpa i Sverige  och de är oftast  högerstyrda

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
caromania Forummoderator
12 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Det där med hårdare hjulupphängning på en type s är nog något de lärde tvistar om. (04-08) Har fortfarande aldrig sett bevis på att det skiljer. Det som skiljer är däck/fälg, plast och dekaler. Type-s har alltid manuell låda.

Jag har en manuell 2.4 exe och den är exakt likadan att köra som en type-s.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Be_Em_We
12 oktober 2013 · 37 Inlägg

Passar då även på att fråga om accord type-s har sugmotor och kamkedja? Pålitlig bil?

Sam1r
12 oktober 2013 · 485 Inlägg

det är sugmotor på dom , även kamkedja och ganska krångelfria vad jag vet .

Transporter89
12 oktober 2013 · 957 Inlägg

caromania skrev:
Det där med hårdare hjulupphängning på en type s är nog något de lärde tvistar om. (04-08) Har fortfarande aldrig sett bevis på att det skiljer. Det som skiljer är däck/fälg, plast och dekaler. Type-s har alltid manuell låda.

Jag har en manuell 2.4 exe och den är exakt likadan att köra som en type-s.

beror på hur u kör  de är  elektriska och anpassar sig efter fart och körsätt . jag ser iallfall skillnad på den nya  och DE HAR VISST  automatlåda den 2008 mådelen gjordes i automat med men deser man sälla bara

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Transporter89
12 oktober 2013 · 957 Inlägg

Be_Em_We skrev:
Passar då även på att fråga om accord type-s har sugmotor och kamkedja? Pålitlig bil?

Det är sugmotore och kamkedja. Ska du köpa en så kör en med 190 hp för den med 150 är  rätt så trött och dricker nästan lika mycke som den med 190 . De är typ problem friga  hade mitt i ett år  inga problem alls  och man kan köra den nästan hur fan man vill

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
caromania Forummoderator
12 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Fantastiskt stryktåliga bilar. Drar 0.8-0.9 när man kör normalt (kombin som är längre och tyngre) På vintern kan min krypa över litern blandad körning om det är många korta sträckor. Landsväg runt 0.75 vilket inte är jättebra egentligen.

Det är riktig Vtec på K24, vid ca 6000 känner man hur det lossnar 20 hästar till hela vägen upp till 7400 typ. Långslagiga motorer (samma kolvdiameter som K20, men längre slag=4dl större kapacitet) och det ger betydligt bättre vrid. Vid 3000 börjar det tuffa på ganska bra. Inga räsermaskiner dock, 0-100 på kanske 8, sedan tröttnar de efter 140. Min Rover är som ett flygplan i jämförelse efter 120.

Kamkedja, servicefri om man inte missköter oljebytena radikalt.

Hittade även jag en Type-s med automat vilket är ovanligt. Vem vill ha det?

Hjulupphängningen... Elektriska stötdämpare? Ja inte vet jag hur det är med den saken. Mer kunniga människor än jag har påstått att det inte skiljer i hjulupphängning mellan type-s och 2.4. Jag har kört båda modellerna ansenligt och det är ingen skillnad.

En svag punkt är att kombin är bullrig. Högt vägljud, delvis för att man verkligen inte hör motorn överhuvudtaget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Be_Em_We
12 oktober 2013 · 37 Inlägg

caromania skrev:
Fantastiskt stryktåliga bilar. Drar 0.8-0.9 när man kör normalt (kombin som är längre och tyngre) På vintern kan min krypa över litern blandad körning om det är många korta sträckor. Landsväg runt 0.75 vilket inte är jättebra egentligen.

Det är riktig Vtec på K24, vid ca 6000 känner man hur det lossnar 20 hästar till hela vägen upp till 7400 typ. Långslagiga motorer (samma kolvdiameter som K20, men längre slag=4dl större kapacitet) och det ger betydligt bättre vrid. Vid 3000 börjar det tuffa på ganska bra. Inga räsermaskiner dock, 0-100 på kanske 8, sedan tröttnar de efter 140. Min Rover är som ett flygplan i jämförelse efter 120.

Kamkedja, servicefri om man inte missköter oljebytena radikalt.

Hittade även jag en Type-s med automat vilket är ovanligt. Vem vill ha det?

Hjulupphängningen... Elektriska stötdämpare? Ja inte vet jag hur det är med den saken. Mer kunniga människor än jag har påstått att det inte skiljer i hjulupphängning mellan type-s och 2.4. Jag har kört båda modellerna ansenligt och det är ingen skillnad.

En svag punkt är att kombin är bullrig. Högt vägljud, delvis för att man verkligen inte hör motorn överhuvudtaget.

Tackar för svaren allihop. Jag vill dock ha en sedan och inte kombi. Enligt transportstyrelsen ska accorden dra cirka halvlitern mer än min BMW 325, trots att Hondan har en mindre motor.  Bränsleförbrukningen du skrev låter ganska bra då min BMW ligger på cirka 1,19 blandat (mest stadskörning). Nu är transportstyrelsen inget man ska ta för givet men kan det verkligen stämma att accorden inte drar så mycket som det skrivs?

Sen undrar jag hur det är med utrymmet? Kommer jag som är ca 2 meter sitta bekvämt? Jag har det bra i min BMW och trots min längd så kan en normallång person ändå sitta bra bakom mig.

caromania Forummoderator
12 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Be_Em_We skrev:
Tackar för svaren allihop. Jag vill dock ha en sedan och inte kombi. Enligt transportstyrelsen ska accorden dra cirka halvlitern mer än min BMW 325, trots att Hondan har en mindre motor.  Bränsleförbrukningen du skrev låter ganska bra då min BMW ligger på cirka 1,19 blandat (mest stadskörning). Nu är transportstyrelsen inget man ska ta för givet men kan det verkligen stämma att accorden inte drar så mycket som det skrivs?

Sen undrar jag hur det är med utrymmet? Kommer jag som är ca 2 meter sitta bekvämt? Jag har det bra i min BMW och trots min längd så kan en normallång person ändå sitta bra bakom mig.

Sedanen är ju utmärkt om det räcker. Lättare, piggare, snålare. Kombin har som sagt förlängd hjulbas och väger 150kg mer vilket inte förbättrar kurvtagningsförmågan, accet eller sopparäkningen.

Halvlitern mer än en 325a? Haha, det var nog det dummaste jag hört! Jag vet inte vad det står men jag har kört min Accord tourer 2,4 ca 10.000mil och den har dragit över litern kanske 3-4 tankar och då är det vinter och kortkörning.

Fram är utrymmet bra. Den bästa japanaren skulle jag tro. Jag är själv 1.89 och har inte ens stolen längst bak. Däremot är baksätet inget att hurra för då! Jag har två barn, 150-160cm långa och det går bra, men jag själv kan inte sitta där. Jag tycker du ska prova en, du märker ju direkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
12 oktober 2013 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Be_Em_We skrev:
Tackar för svaren allihop. Jag vill dock ha en sedan och inte kombi. Enligt transportstyrelsen ska accorden dra cirka halvlitern mer än min BMW 325, trots att Hondan har en mindre motor.  Bränsleförbrukningen du skrev låter ganska bra då min BMW ligger på cirka 1,19 blandat (mest stadskörning). Nu är transportstyrelsen inget man ska ta för givet men kan det verkligen stämma att accorden inte drar så mycket som det skrivs?

Sen undrar jag hur det är med utrymmet? Kommer jag som är ca 2 meter sitta bekvämt? Jag har det bra i min BMW och trots min längd så kan en normallång person ändå sitta bra bakom mig.

Halvlitern mer än en 325a? Haha, det var nog det dummaste jag hört! Jag vet inte vad det står men jag har kört min Accord tourer 2,4 ca 10.000mil och den har dragit över litern kanske 3-4 tankar och då är det vinter och kortkörning.

Transportstyrelsen anger förbrukningen i L/100km och en halvliter mer än de angivna 8.4L/100km för 325i E90 blir i så fall 8.9L/100km för Accord. Det låter realistiskt med tanke på vilka siffror du har nämnt?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Be_Em_We
12 oktober 2013 · 37 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:

Be_Em_We skrev:
Tackar för svaren allihop. Jag vill dock ha en sedan och inte kombi. Enligt transportstyrelsen ska accorden dra cirka halvlitern mer än min BMW 325, trots att Hondan har en mindre motor.  Bränsleförbrukningen du skrev låter ganska bra då min BMW ligger på cirka 1,19 blandat (mest stadskörning). Nu är transportstyrelsen inget man ska ta för givet men kan det verkligen stämma att accorden inte drar så mycket som det skrivs?

Sen undrar jag hur det är med utrymmet? Kommer jag som är ca 2 meter sitta bekvämt? Jag har det bra i min BMW och trots min längd så kan en normallång person ändå sitta bra bakom mig.

Halvlitern mer än en 325a? Haha, det var nog det dummaste jag hört! Jag vet inte vad det står men jag har kört min Accord tourer 2,4 ca 10.000mil och den har dragit över litern kanske 3-4 tankar och då är det vinter och kortkörning.

Transportstyrelsen anger förbrukningen i L/100km och en halvliter mer än de angivna 8.4L/100km för 325i E90 blir i så fall 8.9L/100km för Accord. Det låter realistiskt med tanke på vilka siffror du har nämnt?

Ja står 8,4 på min men i själva verket är det en bra bit över det. På Accorden står det 9,0, så vi kan alltså dra slutsatsen att Hondan dricker mer även om man bortser från vad transportstyrelsen skriver?

caromania Forummoderator
12 oktober 2013 · 9 296 Inlägg

Be_Em_We skrev:

Rquired skrev:

caromania skrev:
Halvlitern mer än en 325a? Haha, det var nog det dummaste jag hört! Jag vet inte vad det står men jag har kört min Accord tourer 2,4 ca 10.000mil och den har dragit över litern kanske 3-4 tankar och då är det vinter och kortkörning.

Transportstyrelsen anger förbrukningen i L/100km och en halvliter mer än de angivna 8.4L/100km för 325i E90 blir i så fall 8.9L/100km för Accord. Det låter realistiskt med tanke på vilka siffror du har nämnt?

Ja står 8,4 på min men i själva verket är det en bra bit över det. På Accorden står det 9,0, så vi kan alltså dra slutsatsen att Hondan dricker mer även om man bortser från vad transportstyrelsen skriver?

Ja just det... Glömde.
Min drar sällan över 9.0 blandad körning, ofta under 0.85. Jag wot'ar mer än gärna kan tilläggas...

Edit: Vänta nu. Blir det 8.5 då kanske jag menade.

Senast redigerat av caromania (12 oktober 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Transporter89
13 oktober 2013 · 957 Inlägg

Du kan inte få en stark bil som fan helst sugmotor  med bra prestanda sen att den ska dra under  1 liter i stan.  min är fan  deisel och den drar 0.8  i stads trafik  så att  vill man ha lite starkare bil så få man räkna med att de drar i stan iallfall bensinare

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang