2933
Sök

Fälgar med avvikande dimensioner?

4 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
Bilen har bultdimensionerna 4x108 med en navdiameter på 63,4 (ford).
Fälgarna jag kollat på har dimensionerna 4x110 och navdiameter 65.

De går uppenbarligen att montera men kommer de sitta säkert eller är det bättre att lägga ner tid på att försöka få fälgar som passar exakt?

Handledare
1 481 Inlägg
13 oktober 2013
Fälgen kommer inte att centrera på navet och det kommer att resultera i en jävligt skakig färd.
Det är inte ens säkert att du får dit hjulbultarna. Köp fälgar med rätt bultdelning och centrumhål. Tillbehörsfälgar finns det navringar till så de passar olika nav.

7 521 Inlägg
13 oktober 2013
jag hade INTE köpt dem,, men vad är det för fälgar?? är det toksnygga som inte går att få tag på i annat mönster ?
tycker personligen det vimlar av snygga fälgar till ford 108/4

KHRacing
13 oktober 2013
kommer funkar precis hur bra som helst bultarna slår fel på 0,5mm, inte sånt man märker direkt.

centrumhålet finns det plast eller alu eller stål ringar som man monterar för att fixa centreringen

kör på

Handledare
1 481 Inlägg
13 oktober 2013
KHRacing skrev:
kommer funkar precis hur bra som helst bultarna slår fel på 0,5mm, inte sånt man märker direkt.

centrumhålet finns det plast eller alu eller stål ringar som man monterar för att fixa centreringen

kör på

Det felar 1mm på radien. Så har bulten samma diameter som hålet så passar det inte. Så stora toleranser har inte fälgen.
Sedan undrar jag om det finns navringar som är 0,8mm gods i. Vääääldigt tunna.

KHRacing
13 oktober 2013
saab_sonett skrev:
KHRacing skrev:

kör på

Det felar 1mm på radien. Så har bulten samma diameter som hålet så passar det inte. Så stora toleranser har inte fälgen.
Sedan undrar jag om det finns navringar som är 0,8mm gods i. Vääääldigt tunna.

Det har du rätt i 1mm, inte 0,5,

men efter att jag satt både volvofälgar & Audifälgar på en Saab 9-5 utan att det tog i nånstans alls.
alltså passade perfekt  förutom centrumringen. så står jag fast vid mitt uttalande smile
(samma storleksskillnad där)

3 259 Inlägg
13 oktober 2013
Det finns bultar med flytande kona som är just till för detta. Har du pinnbultar går det säkert att få till ändå, eller så svarvar du till centrumringar med rätt mått om dom inte går att köpa så funkar det ändå. Glöm inte efterdra nån extra gång! smile

Ren nyfikenhet, vart kommer fälgarna med 4x110 ifrån? Extremt ovanligt bultmönster, tror endast gamla rwd Mazdor hade detta. Till atv är det vanligare, kolla bara så det inte är sådana fälgar, dom skulle jag inte montera på en bil då dom inte är gjorda för vikten.
Senast redigerat av JonR (13 oktober 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök