Vilken Audi modell har 20ventilers turbo femma 82-97?

Asjohem
14 oktober 2013 · 193 Inlägg

Som rubriken lyder.

Vilka Audi modeller från 82-97 har en 5cyl. turbo med 20 ventilers topp?

Oerhört tacksam för svar.

Volvo V50 (2007)
Stefan7neson
14 oktober 2013 · 394 Inlägg

Ur-Quattro
S2
S4 C4
RS2

Tror inte det är fler:)

Asjohem
14 oktober 2013 · 193 Inlägg

Satt även i Audi 200 läste ja nu, 89-91 :-)

Ska ha en Audi turbo femma i min volvo 740 styrt med megasquirt men har inte bestämt om ja ska ha 10 eller 20 ventiler.
Är ju både billigare och enklare att fixa fram en med 10 ventiler.

Tack för svar.

Senast redigerat av Asjohem (14 oktober 2013)

Volvo V50 (2007)
Asjohem
14 oktober 2013 · 193 Inlägg

De är väl samma block på 10 ventilers och 20 ventilers?

Isåfall kan ja ju köpa en motor med 10 ventiler och sen ta toppen från en med 20 ventiler.
Annars räcker ju 10 ventilers motorn rätt så långt vid trimning.

Volvo V50 (2007)
fredriq Olika
14 oktober 2013 · 907 Inlägg

Utbudet med "trimgrejer" är betydligt större och billigare till 20V.

Det brukar finnas kompletta 20V-motorer under köp&sälj på NordicAudi.com för vettiga pengar, snart har väl varenda S4 C4 slaktats och sålts i delar...

Vill du gå en nivå högre än MS kan du ju även ta med kabelhärvan från tex S4 och köpa en PnP-box från VEMS så blir det inte så mycket eldragning.

Mvh
Fredrik
Asjohem
14 oktober 2013 · 193 Inlägg

fredriq skrev:
Utbudet med "trimgrejer" är betydligt större och billigare till 20V.

Det brukar finnas kompletta 20V-motorer under köp&sälj på NordicAudi.com för vettiga pengar, snart har väl varenda S4 C4 slaktats och sålts i delar...

Vill du gå en nivå högre än MS kan du ju även ta med kabelhärvan från tex S4 och köpa en PnP-box från VEMS så blir det inte så mycket eldragning.

Såg att motorn från Audi 200 finns på en del skrotar för 2500-5000 och de är väl samma som i s4 egentligen?

Ja kör gärna med MS, halva nöjet är ju kabeldragningen :-)

Volvo V50 (2007)
fredriq Olika
14 oktober 2013 · 907 Inlägg

Asjohem skrev:

fredriq skrev:
Utbudet med "trimgrejer" är betydligt större och billigare till 20V.

Det brukar finnas kompletta 20V-motorer under köp&sälj på NordicAudi.com för vettiga pengar, snart har väl varenda S4 C4 slaktats och sålts i delar...

Vill du gå en nivå högre än MS kan du ju även ta med kabelhärvan från tex S4 och köpa en PnP-box från VEMS så blir det inte så mycket eldragning.

Såg att motorn från Audi 200 finns på en del skrotar för 2500-5000 och de är väl samma som i s4 egentligen?

Ja kör gärna med MS, halva nöjet är ju kabeldragningen :-)

Är det motorer från 200 20V verkligen?
Det tillverkades inte speciellt många 200 20V, gjorde några få 1989 de flesta 1990 och ett fåtal 1991.
I grunden är det samma motor som i C4 S4/S6 men de har dubbelmassesvänghjul och separata tändspolar tex.

Senast redigerat av fredriq (14 oktober 2013)

Mvh
Fredrik
Asjohem
14 oktober 2013 · 193 Inlägg

fredriq skrev:

Asjohem skrev:

fredriq skrev:
Utbudet med "trimgrejer" är betydligt större och billigare till 20V.

Det brukar finnas kompletta 20V-motorer under köp&sälj på NordicAudi.com för vettiga pengar, snart har väl varenda S4 C4 slaktats och sålts i delar...

Vill du gå en nivå högre än MS kan du ju även ta med kabelhärvan från tex S4 och köpa en PnP-box från VEMS så blir det inte så mycket eldragning.

Såg att motorn från Audi 200 finns på en del skrotar för 2500-5000 och de är väl samma som i s4 egentligen?

Ja kör gärna med MS, halva nöjet är ju kabeldragningen :-)

Är det motorer från 200 20V verkligen?
Det tillverkades inte speciellt många 200 20V, gjorde några få 1989 de flesta 1990 och ett fåtal 1991.
I grunden är det samma motor som i C4 S4/S6 men de har dubbelmassesvänghjul och separata tändspolar tex.

Ja läste de nånstans men de behöver ju inte stämma. Men antingen den från 200 eller en 10 ventilers. Annars blir nog motorn för dyr.

Ska ju bara upp i 300-400hk så borde räcka fint med en 10v :-)

Svänghjulet byter ha bara ut, borde ju gå att ta från vilken Audi femma som helst. Separata tändspolar kommer ja köra med oavsett motor och de blir spolar från VAG.

Senast redigerat av Asjohem (14 oktober 2013)

Volvo V50 (2007)
fredriq Olika
14 oktober 2013 · 907 Inlägg

Asjohem skrev:

fredriq skrev:

Asjohem skrev:
Såg att motorn från Audi 200 finns på en del skrotar för 2500-5000 och de är väl samma som i s4 egentligen?

Ja kör gärna med MS, halva nöjet är ju kabeldragningen :-)

Är det motorer från 200 20V verkligen?
Det tillverkades inte speciellt många 200 20V, gjorde några få 1989 de flesta 1990 och ett fåtal 1991.
I grunden är det samma motor som i C4 S4/S6 men de har dubbelmassesvänghjul och separata tändspolar tex.

Ja läste de nånstans men de behöver ju inte stämma. Men antingen den från 200 eller en 10 ventilers. Annars blir nog motorn för dyr.

Ska ju bara upp i 300-400hk så borde räcka fint med en 10v :-)

Svänghjulet byter ha bara ut, borde ju gå att ta från vilken Audi femma som helst. Separata tändspolar kommer ja köra med oavsett motor och de blir spolar från VAG.

10V är absolut billigast i inköp, jag körde en massa prylar till tippen för ett tag sedan eftersom ingen ens ville ha det gratis men det är betydligt sämre utbud med trimgrejer och att plocka ut 400 hk ur en 10V kräver en del modifikationer, ett vettigt grenrör är viktigt eftersom det inte är en crossflow-topp.
20V lämnar ju strax under 300 hk med bara ny programvara...

10V har mekanisk insprutning, man får göra eller köpa hylsor för spridarna, bygga eller köpa en fuelrail, den är inte samma som till 20V tex.

Det jag försöker säga är att det garanterat blir mindre jobb med att leta reda på rätt delar för att få ihop allt om man väljer 20V från början även om den är lite dyrare i inköp.

Senast redigerat av fredriq (14 oktober 2013)

Mvh
Fredrik
LocKtar Herr
14 oktober 2013 · 1 722 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Ur-Quattro
S2
S4 C4
RS2

Tror inte det är fler:)

S6 c4 också

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Asjohem
14 oktober 2013 · 193 Inlägg

fredriq skrev:

Asjohem skrev:

fredriq skrev:
Är det motorer från 200 20V verkligen?
Det tillverkades inte speciellt många 200 20V, gjorde några få 1989 de flesta 1990 och ett fåtal 1991.
I grunden är det samma motor som i C4 S4/S6 men de har dubbelmassesvänghjul och separata tändspolar tex.

Ja läste de nånstans men de behöver ju inte stämma. Men antingen den från 200 eller en 10 ventilers. Annars blir nog motorn för dyr.

Ska ju bara upp i 300-400hk så borde räcka fint med en 10v :-)

Svänghjulet byter ha bara ut, borde ju gå att ta från vilken Audi femma som helst. Separata tändspolar kommer ja köra med oavsett motor och de blir spolar från VAG.

10V är absolut billigast i inköp, jag körde en massa prylar till tippen för ett tag sedan eftersom ingen ens ville ha det gratis men det är betydligt sämre utbud med trimgrejer och att plocka ut 400 hk ur en 10V kräver en del modifikationer, ett vettigt grenrör är viktigt eftersom det inte är en crossflow-topp.
20V lämnar ju strax under 300 hk med bara ny programvara...

10V har mekanisk insprutning, man får göra eller köpa hylsor för spridarna, bygga eller köpa en fuelrail, den är inte samma som till 20V tex.

Fgjgghyft

Det jag försöker säga är att det garanterat blir mindre jobb med att leta reda på rätt delar för att få ihop allt om man väljer 20V från början även om den är lite dyrare i inköp.

Bilen ska reggas med motorn också så de får inte gå över 238hk ttror ja de är.
Okej ja då är de bättre ja skaffar 20v för de måste va elektroniskt. Men har inte 200 20v så vet ja inte hur de blir, en motor från s4 ligger väl säkert på 10.000-15.000?

Senast redigerat av Asjohem (14 oktober 2013)

Volvo V50 (2007)
fredriq Olika
14 oktober 2013 · 907 Inlägg

Asjohem skrev:

fredriq skrev:

Asjohem skrev:

Ja läste de nånstans men de behöver ju inte stämma. Men antingen den från 200 eller en 10 ventilers. Annars blir nog motorn för dyr.

Ska ju bara upp i 300-400hk så borde räcka fint med en 10v :-)

Svänghjulet byter ha bara ut, borde ju gå att ta från vilken Audi femma som helst. Separata tändspolar kommer ja köra med oavsett motor och de blir spolar från VAG.

10V är absolut billigast i inköp, jag körde en massa prylar till tippen för ett tag sedan eftersom ingen ens ville ha det gratis men det är betydligt sämre utbud med trimgrejer och att plocka ut 400 hk ur en 10V kräver en del modifikationer, ett vettigt grenrör är viktigt eftersom det inte är en crossflow-topp.
20V lämnar ju strax under 300 hk med bara ny programvara...

10V har mekanisk insprutning, man får göra eller köpa hylsor för spridarna, bygga eller köpa en fuelrail, den är inte samma som till 20V tex.

Fgjgghyft

Det jag försöker säga är att det garanterat blir mindre jobb med att leta reda på rätt delar för att få ihop allt om man väljer 20V från början även om den är lite dyrare i inköp.

Bilen ska reggas med motorn också så de får inte gå över 238hk ttror ja de är.
Okej ja då är de bättre ja skaffar 20v för de måste va elektroniskt. Men har inte 200 20v så vet ja inte hur de blir, en motor från s4 ligger väl säkert på 10.000-15.000?

Det finns ju givetvis även 200 med 10V, med motorkod KG/JY (83-86) eller nyare MC (87-91), även Audi 100 turbo (87-91)har motorkod MC.

Ja, en 20V kostar 10-15, med lite tur kan du hitta en hel bil för de pengarna då får du ju med en massa kringkomponenter du kan ha nytta av vid konverteringen.

Mvh
Fredrik
SportPilot Ubåtsingenjör
14 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

LocKtar skrev:

Stefan7neson skrev:
Ur-Quattro
S2
S4 C4
RS2

Tror inte det är fler:)

S6 c4 också

hade inte ur quattron en 10v motor ? på 2,1 liter ?

Edit :
Ur quattro

2.1L I5[2] SOHC 10v (1980–87)
2.2L I5 SOHC 10v (1987–89)
2.2L I5 DOHC 20v (1989–91)

så va de smile

Senast redigerat av CHEEVA (14 oktober 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
fredriq Olika
14 oktober 2013 · 907 Inlägg

CHEEVA skrev:

LocKtar skrev:

Stefan7neson skrev:
Ur-Quattro
S2
S4 C4
RS2

Tror inte det är fler:)

S6 c4 också

hade inte ur quattron en 10v motor ? på 2,1 liter ?

Edit :
Ur quattro

2.1L I5[2] SOHC 10v (1980–87)
2.2L I5 SOHC 10v (1987–89)
2.2L I5 DOHC 20v (1989–91)

så va de smile

Jo men utbudet med urismotorer eller urisdelar över huvud taget är väldigt begränsat på skrotarna så jag valde att inte ens skriva med dessa bilar.

Mvh
Fredrik
Stefan7neson
14 oktober 2013 · 394 Inlägg

fredriq skrev:

CHEEVA skrev:

LocKtar skrev:

S6 c4 också

hade inte ur quattron en 10v motor ? på 2,1 liter ?

Edit :
Ur quattro

2.1L I5[2] SOHC 10v (1980–87)
2.2L I5 SOHC 10v (1987–89)
2.2L I5 DOHC 20v (1989–91)

så va de smile

Jo men utbudet med urismotorer eller urisdelar över huvud taget är väldigt begränsat på skrotarna så jag valde att inte ens skriva med dessa bilar.

TS frågade ju faktiskt från början vilka bilar de satt i, inte hur många som finns skrotade.

fredriq Olika
14 oktober 2013 · 907 Inlägg

Stefan7neson skrev:

fredriq skrev:

CHEEVA skrev:
hade inte ur quattron en 10v motor ? på 2,1 liter ?

Edit :
Ur quattro

2.1L I5[2] SOHC 10v (1980–87)
2.2L I5 SOHC 10v (1987–89)
2.2L I5 DOHC 20v (1989–91)

så va de smile

Jo men utbudet med urismotorer eller urisdelar över huvud taget är väldigt begränsat på skrotarna så jag valde att inte ens skriva med dessa bilar.

TS frågade ju faktiskt från början vilka bilar de satt i, inte hur många som finns skrotade.

Ok, då kompletterar vi listan med att det tillverkades några hundra Urquattro med 20V 1989-1991.

Därmed slutar mitt engagemang i tården, over and out!

Senast redigerat av fredriq (14 oktober 2013)

Mvh
Fredrik
Asjohem
14 oktober 2013 · 193 Inlägg

fredriq skrev:

Asjohem skrev:

fredriq skrev:
10V är absolut billigast i inköp, jag körde en massa prylar till tippen för ett tag sedan eftersom ingen ens ville ha det gratis men det är betydligt sämre utbud med trimgrejer och att plocka ut 400 hk ur en 10V kräver en del modifikationer, ett vettigt grenrör är viktigt eftersom det inte är en crossflow-topp.
20V lämnar ju strax under 300 hk med bara ny programvara...

10V har mekanisk insprutning, man får göra eller köpa hylsor för spridarna, bygga eller köpa en fuelrail, den är inte samma som till 20V tex.

Fgjgghyft

Det jag försöker säga är att det garanterat blir mindre jobb med att leta reda på rätt delar för att få ihop allt om man väljer 20V från början även om den är lite dyrare i inköp.

Bilen ska reggas med motorn också så de får inte gå över 238hk ttror ja de är.
Okej ja då är de bättre ja skaffar 20v för de måste va elektroniskt. Men har inte 200 20v så vet ja inte hur de blir, en motor från s4 ligger väl säkert på 10.000-15.000?

Det finns ju givetvis även 200 med 10V, med motorkod KG/JY (83-86) eller nyare MC (87-91), även Audi 100 turbo (87-91)har motorkod MC.

Ja, en 20V kostar 10-15, med lite tur kan du hitta en hel bil för de pengarna då får du ju med en massa kringkomponenter du kan ha nytta av vid konverteringen.

Googlade runt lite och hitta dessa prylar:
http://www.034motorsport.com/fuel-injec … -p-32.html
http://www.034motorsport.com/fuel-injec … p-216.html
http://www.034motorsport.com/fuel-injec … p-215.html

Med dom tre prylarna så har ja ju sen en 10v audi turbo femma med elektroniskt insprut smile

Håller en 10v motor med originalstakar för ca 300hk?



Helst ville ja ha en 20v men dom är ju som sagt både svårare och betydligt dyrare att få tag på.
Är ju enkelt och billigare att ta en 10v och bygga om till elektronikst insprut.

Senast redigerat av Asjohem (14 oktober 2013)

Volvo V50 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang