5000 mil om året med privat bil

Siqqe Besserwisser
16 oktober 2013 · 263 Inlägg

Hej,

Jag kommer de närmsta åren köra 5000 mil per år och funderar på hur jag ska lösa bilfrågan.

Alternativ 1 = Köra med min nuvarande andrabil (VW Lupo -00)

+ Ingen direkt värdeminskning
+ Hyffsat snål (ca 0,55 / mil)

-- Krockar jag med en älg så dör jag
-- Kass komfort
-- Oplogade vägar trycker upp snö i växellänkaget så att det inte går att växla

Alternativ 2 = Köpa ny/lätt begagnad bil runt 200 000

+ Bra komfort
+ Hög säkerhet

-- Värdeminskningen gör att kostnad per mil blir ofantligt hög


Helst hade jag viljat lösa det genom privatleasing för att få en bra bil utan värdeminskning men tyvärr ligger det en milgräns på max 4500 mil på en 3-årsperiod vilket gör att det faller bort som alternativ.

Finns det några andra alternativ? Ös på med idéer!

Senast redigerat av Siqqe (16 oktober 2013)

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Putteliten
16 oktober 2013 · 9 077 Inlägg

Åk till närmta Audi handlare, där kan man leasa en A3. Säg hur långt du tänker köra per år så tar dom med det i kalkylen.

Farleykarley
16 oktober 2013 · 406 Inlägg

Köp en Mercedes E-klass dieselkombi för runt 70-80.000:-.. Du får en 07-08 med ca 30-40k på mätaren för dessa summor, och dem rullar garanterat minst lika mycket till om dem är underhållna. Billiga i drift och riktigt robusta bilar med fin komfort.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 oktober 2013 · 7 229 Inlägg

ska du köra så mycket hade jag kollat på en a8 diesel smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

Jag skulle nog ha kollat på lätt begagnad VW Up, Skoda CitiGo eller Seat Mii.
Borde ju vara ett säkrare alternativ till Lupon men ändå ny och billig.
Borde inte tappat så ohyggligt i värde som en bil för 200k skulle göra fort.



Edit: Iofs kanske en viss livslängdsnackdel med budgetbilar. Växellådor, motorer osv osv.
Kanske är vettigare med ett halvgammalt "slagskepp" som inte gått allt för långt smile

Senast redigerat av steifan (16 oktober 2013)

Putteliten
16 oktober 2013 · 9 077 Inlägg

steifan skrev:
Jag skulle nog ha kollat på lätt begagnad VW Up, Skoda CitiGo eller Seat Mii.
Borde ju vara ett säkrare alternativ till Lupon men ändå ny och billig.
Borde inte tappat så ohyggligt i värde som en bil för 200k skulle göra fort.

Dessa bilar är verkligen inget att ha om man ska åka långt. Sitter mycket bättre i ett par GTI/R-Line stolar som många kallar hårda och obekväma än i stolarna i dessa bilar. Tror t.o.m att man sitter bättre i en gammal pinnstol.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 oktober 2013 · 7 229 Inlägg

trist med en sån liten bil om man ska köra så mycket... vill ju inte gå runt och ha ont i ryggen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Siqqe Besserwisser
16 oktober 2013 · 263 Inlägg

Nej, såna småbilar går bort. Måste åka bekvämt, billigt och säkert.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 oktober 2013 · 7 229 Inlägg

som sagt a8 med 3,0 diesel smile du åker grymt bekvämt och grymt säkert... med en rimlig mil kostnad

riktig lyx vagn smile antar att det är mycket lång resor det handlar om ?

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A8 … _8&w=3

Senast redigerat av CHEEVA (17 oktober 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Stripz Voodoo
17 oktober 2013 · 1 444 Inlägg

tex min audi 100 2.0 -93 bra komfort  fast sänkt  billig i drift och hyffsat säker och har sj kört 5000 mil per år med den

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
17 oktober 2013 · 2 390 Inlägg

Jag skulle helt klart köpt mig en Merca diesel

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
soyd
17 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

Vad gäller "sittningen" i Up:en, som förövrigt är den nya "Lupon" sitter du inte mycket sämmre än vad du nu gör i din nuvarande Lupo:

http://imageshack.us/a/img405/423/8vhd.jpg


http://imageshack.us/a/img716/508/j4bn.jpg


Sedan att det är en liten bil och går bort på grund av det är jag med på smile

/mvh soyd

DasAuto
17 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

Skulle köpt en gammal diesel merca.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Markus1987
17 oktober 2013 · 498 Inlägg

Skulle nog också rösta på någon diesel bil isåfall! Päronen bytte bort sin Volvo V70 2,4t och skaffade istället en ny Mercedes CDI 220 kombi och dom har redan sparat in tusenlappar i soppapengar...

Senast redigerat av Markus1987 (17 oktober 2013)

torpis Forummoderator
17 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Jag pendlar och bytte efter många om och men till Diesel och det är riktigt jäkla bra! man kommer 120mil på en tank lätt mot 60mil med bensinaren, man halverar serviceintervallerna och inte minst så har min bil bara rullat och rullat, bara normal service. Jag har en långmilad V70 D5 som fick steg 1 chip när jag köpte den vid 33000mil. Den är pigg och snål, iaf i familjebilsmått mätt. Hänger på en BMW Z4 3.0 och man klarar sig på strax över halvlitern.

Nu är en V70 ingen Le mans-racer eller Ferrari-ersättare på något vis, men den går tusan billigt och driftsäkert samt är säker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2013 · 13 742 Inlägg

fort sätt på lupon..skit samma om man krockar..valet är enkelt.. sitta och äta genom ett sugrör resten av livet eller åka vidare till nästa liv smile


tanten kör våran Arosa som har samma kaross som lupon och pendlar med den.
10kr milen kostar den inkl rubbet.  bilen har snurrat 6000mil sen maj förra året.
bästa köpet jag någonsin gjort.
klart roligaste bilen oxå för att vara så pass trött.  har aldrig märkt några större problem med sitt ställningen förutom att sitt dynan är aningen för kort för mig så kör jag längre än 10mil i ett sträck får jag lite ont i foten. det löses genom att sluta köra seriöst..full gas så är problemet borta. machfarten är helt okej på dessa bilar dessutom.. utan att plåga den så kan man utan problem ligga i 130km/H

men visst den är inte som en ny bil komfortmässigt men alla kan tycka att man är korkad som sitter och kör en sån skrothög men med den ekonomin som ligger i en sån bil är det dom som skrattar som borde gråta sig till sömns när deras bil kostar 50kr milen ;-)

service på en lupo/arosa kostar under 500kr görs på uppfarten hemma utan problem.

som ett exempel ett oljefilter=44kr (mann)
luftfilter 66kr dock något smäck men byter det var 1500mil så det kvittar blir minst var 4-5månad
reservdelar är billigt.

så jag har räknat på dom 6000milen som våran gått sen vi köpte den så hamnar jag ganska exakt på 10kr milen inkl skatt,försäkring,reservdelar,bes och däck

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 oktober 2013 · 2 972 Inlägg

Lite att fundera på för TS:

Kalkyl på min långkörarbil (Ford Focus 2,0TDCI, 4k mil per år ungefär) över 4 år från begagnatinköp:

Värdeminskning: 40 000 (samma som inköpspris (då 14500mil, 7 år gammal)- räknar med att den inte är värd ett smack efter 4 år / ca 16k mil i mitt fall)
Skatt: 22 400 (Dyr ja, import, inget partikelfilter, värt det jämfört med alternativet att köpa en med DPF och lägre skatt)
Reparationer/service/slitage: 25-30 000 (gissning på ca 6-7000 per år i snitt - första året kostade bara ca 3-4000)
Bränsle: ca 120 000 (4år x 15kr/liter x 4000mil x 0,5l/mil)
Försäkring: ca 16 000

Mer än hälften av min bils pris utgörs av soppakostnader över 4 år. Tänk på det när ni tankar smile

Det finns INGA kostnader som är i närheten av soppakostnaden, även om man har otur och reparationskostnaden dubblas ett år (t ex kamremsbyte eller så).
Det enda som kan komma i närheten (eller bli värre) är värdeminskning, mer ju nyare bil du väljer.

T ex: Väljer du en helt ny bil för 200 000 och kör 5000 mil per år är den värd mindre än hälften efter 4 år - dvs den kostar ungefär lika mycket som soppan, i ren värdeminskning. 2-3000 per månad.

Senast redigerat av matteeee (17 oktober 2013)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2013 · 13 742 Inlägg

matteeee skrev:
Lite att fundera på för TS:

Kalkyl på min långkörarbil (Ford Focus 2,0TDCI, 4k mil per år ungefär) över 4 år från begagnatinköp:

Värdeminskning: 40 000 (samma som inköpspris (då 14500mil, 7 år gammal)- räknar med att den inte är värd ett smack efter 4 år / ca 16k mil i mitt fall)
Skatt: 22 400 (Dyr ja, import, inget partikelfilter, värt det jämfört med alternativet att köpa en med DPF och lägre skatt)
Reparationer/service/slitage: 25-30 000 (gissning på ca 6-7000 per år i snitt - första året kostade bara ca 3-4000)
Bränsle: ca 120 000 (4år x 15kr/liter x 4000mil x 0,5l/mil)
Försäkring: ca 16 000

Mer än hälften av min bils pris utgörs av soppakostnader över 4 år. Tänk på det när ni tankar smile

Det finns INGA kostnader som är i närheten av soppakostnaden, även om man har otur och reparationskostnaden dubblas ett år (t ex kamremsbyte eller så).
Det enda som kan komma i närheten (eller bli värre) är värdeminskning, mer ju nyare bil du väljer.

T ex: Väljer du en helt ny bil för 200 000 och kör 5000 mil per år är den värd mindre än hälften efter 4 år - dvs den kostar ungefär lika mycket som soppan, i ren värdeminskning. 2-3000 per månad.

oftast ser det så ut..man kan ha en bil som drar det dubbla utan att det spelar någon roll bara bilens värde är nollat.. som våran seat som kostade 3200kr i inköp. billigast idag 1,5år senare är mellan 6-10k så man kan inte räkna någon värdeminskning oftast lönar det sig ekonomiskt att köra en gammal skrothög. sen finns det många andra faktorer som gör att man kanske ska köra nyare bilar.  har man centralmonterad tumme och inte orkar lägga 1timme i månaden på bilen så är det väll bättre med en ny bil men så kostar det en massa pengar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 oktober 2013 · 2 972 Inlägg

Growe skrev:
oftast ser det så ut..man kan ha en bil som drar det dubbla utan att det spelar någon roll bara bilens värde är nollat.. som våran seat som kostade 3200kr i inköp. billigast idag 1,5år senare är mellan 6-10k så man kan inte räkna någon värdeminskning oftast lönar det sig ekonomiskt att köra en gammal skrothög. sen finns det många andra faktorer som gör att man kanske ska köra nyare bilar.  har man centralmonterad tumme och inte orkar lägga 1timme i månaden på bilen så är det väll bättre med en ny bil men så kostar det en massa pengar..

Nej?! Slutsatsen i min kalkyl, förutom att värdeminskning kan bli en enorm kostnad på nyare bilar, är just att bränsleförbrukningen är det dyra. En bil som drar det dubbla skulle alltså bli HEMSK att äga - rent ekonomiskt. (Jag har en, online på garaget, som drar mer än det dubbla och den är kul att äga. Men den kör jag jevlar inga 4000 mil om året med smile )

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

Putteliten skrev:

steifan skrev:
Jag skulle nog ha kollat på lätt begagnad VW Up, Skoda CitiGo eller Seat Mii.
Borde ju vara ett säkrare alternativ till Lupon men ändå ny och billig.
Borde inte tappat så ohyggligt i värde som en bil för 200k skulle göra fort.

Dessa bilar är verkligen inget att ha om man ska åka långt. Sitter mycket bättre i ett par GTI/R-Line stolar som många kallar hårda och obekväma än i stolarna i dessa bilar. Tror t.o.m att man sitter bättre i en gammal pinnstol.

Se där se där. Pendlade lite förut i en Polo 6N ('99) och den var då helt OK att åka 7+7mil per dag i smile
Kan inte direkt påstå att stolarna var särskilt påkostade där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang