2088
Sök

Vad innebär 60,80,90-skylten bakom en lastbil?

346 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
http://www.gratisteori.se/Images/QuizImages/7e8ac75a3e3b43bf91a69bdfe0068b34.png

Hej,
Jag undrar vad 60,80,90-skylten bakom en lastbil?
Jag skulle gissa att det har med hastighetsbegränsningen att göra, men varför 3 olika hastigheter?

Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2013
naak2803 skrev:
http://www.gratisteori.se/Images/QuizIm … 068b34.png

Hej,
Jag undrar vad 60,80,90-skylten bakom en lastbil?
Jag skulle gissa att det har med hastighetsbegränsningen att göra, men varför 3 olika hastigheter?

Dekalerna anger fordonets hastighetsbegränsningar på olika vägar. Svenska fordon behöver inte ha dekalerna men de förekommer ofta utomlands (därav att de sitter på utländska ekipage, eller åtminstone ekipage som går utomlands).

Tar vi Frankrike som exempel, så är det lag på att ha dessa dekaler (för de inhemska fordonen då). Just de Franska dekalerna är vita med höga,smala svarta siffror och det brukar sitta tre st bredvid/under varandra ex.vis 60, 80, 90.

Så vad talar dessa dekaler om? Jo; de anger maxfart för ekipaget på; "icke huvudled", "huvudled" och "motorväg" (detta är då givetvis den franska indelningen av "icke huvudled", "huvudled" och "motorväg" givetvis, och inte de Svenska).
Senast redigerat av it_mutt (17 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

346 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
Tackat för svaret?
Så om du skulle få frågan "Vilken är max hastigheten lastbilen på bilden får köra på denna väg?"

vad skulle du svara då?

för jag ser ju ingen hastighetsbegränsning, men eftersom vägen har ett mitträcke, gissar jag på att det är 90-väg.
...och i Sverige är det väl max 80 km/h som gäller för tunglastbil med släp.

Har jag resonerat rätt?

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
17 oktober 2013
Om det är en 90-väg så är max hastigheten 80 för bil + släp ja. Hade det varit en lastbil utan släp hade 90 gällt även denne.

/Mattias

* Voff voff *
10 933 Inlägg
17 oktober 2013
matteeee skrev:
Om det är en 90-väg så är max hastigheten 80 för bil + släp ja. Hade det varit en lastbil utan släp hade 90 gällt även denne.

Förutsatt att det är motortrafikled eller motorväg. Inte nödvändigtvis så att vägen på bilden är klassad som detta och då gäller 80 km/h med tung lastbil även om hastighetsgränsen är satt till 90 km/h.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (17 oktober 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök