Lackskydd och polering/upprubbning

kahh
17 oktober 2013 · 139 Inlägg

Lämnade in bilen i morse till en lackerare, ska lägga på lackskydd polera och rubba upp de repor som går och fixa till. Killen sa att jag inte ska tvätta bilen på två veckor, men jag har en parkering som e på uteplats, ingen tak eller så, så jag tänkte på regnet, vi e ju tyvärr i detta årstid då det regnar som mest, får den stå ute i regnet eller borde jag kanske byta parkering med min brorsa för tillfället, han har nämligen en parkering med tak över och allt det där.

soyd
17 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

Stämmer de brukar rekommenderas att man inte tvättar de två första veckorna. Det funkar säkert om den står ute också... Men har du ett garage/carport eller liknande är det nog att föredra..

Annars kolla vad rekond firman rekommenderar att du gör.

/mvh soyd

mb_pucken
17 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Fast om det regnar på bilen är inte samma sak som om du tvättar.
När du tvättar så får du ju en mekanisk nötning på lacken samt att du även använder ett tvättmedel som även det påverkar lackskyddet. smile
Bara vatten är nog ingen fara smile dessutom är regnvatten mer eller mindre destilerat så du bör inte få fläckar osv smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2013 · 17 478 Inlägg

Vi har rekondfirma och säger samma sak.

Men som påpekas: Regn är inte tvätt. Den kan stå ute.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
werik
17 oktober 2013 · 144 Inlägg

Går självklart att tvätta om du "måste", bara man är medveten om att lacken är mjukare när den är färsk och att det är mycket lättare att åstadkomma tvättrepor.

(bara för att förtydliga att det inte är något magiskt) smile

Senast redigerat av werik (17 oktober 2013)

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
kahh
17 oktober 2013 · 139 Inlägg

Tackar tackar! Lånar brorsans parkering i några dagar, bara tills lacken o allt härdat lite

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang