Motorn dör vid inbromsning och dålig tomgång.

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 oktober 2013 · 179 Inlägg

Jag har som sagt stoppat ner en saab motor i min vectra.
Motorn kommer från en saab 9-3 00a, sitter 9-3 kabelhärva med styrbox från en saab 900 -94 2.0t 185hk utan startspärr. och enligt uppgift så ska det inte vara några problem o köra med dom sakerna ihop

nu till mitt problem.. startar jag bilen kall så har jag nog bara runt 900-950rpm och det är väldigt lågt anser jag. borde ligga högre då bilen är kall. oavsett om bilen blir varm så har jag samma varvtal och den misständer, dock inte mycket. Sen om jag är ute och kör och trycker ner kopplingen så dör motorn, men startar lätt igen.


Det jag har gjort för att stil på detta är:
Bytt tändkassett
Bytt tändstift
Bytt tomgångsmotor.
dubbelkollat all el som jag har kopplat in
Kolla luftläckage
Bytt bränslefilter
Kollat tanken ifall det är skit i den.
inga felkoder enligt diagnosprogram

Kollade upp volten till lambdan och den pendlar upp o ner som fan. Vet dock inte om det skall vara så eller inte.

Kan jag ha satt kamaxlarna fel? För den går tokbra när jag väl gasar.

Ni får gärna komma med förslag för jag börjar tappa tålamodet nu.

mvh

Lenny

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
volvo142-73
22 oktober 2013 · 385 Inlägg

Är det mekaniskt eller elektriskt gasspjäll på dessa?

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 oktober 2013 · 179 Inlägg

Det är wirestyrt med en spjällägeskontakt..

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
volvo142-73
22 oktober 2013 · 385 Inlägg

Vad händer om du vrider på gasspjället med motorn avstängd, hör du ett distinkt klickande precis när du öppnar spjället?

Fungerade motorn OK från donatorbil?

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 oktober 2013 · 179 Inlägg

Motorn fungerade bra på donatorbilen dock med dålig topplockspackning (läckte olja)

givaren vid gasspjället är fastskruvat med två skruv och går inte att röra på som på tex volvo 740/940..

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
volvo142-73
22 oktober 2013 · 385 Inlägg

Tanken var inte att vrida på givaren utan klickar det i givaren när du vrider på spjället "gasar"?
Klickar det i den så kan man ju till 90% utesluta den då dessa givare är idiotsäkra

Senast redigerat av volvo142-73 (22 oktober 2013)

volvo142-73
22 oktober 2013 · 385 Inlägg

Förresten är inte dessa tändkassetter väldigt känsliga för fel stift, är de orginalstift?

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 oktober 2013 · 179 Inlägg

Det är originalstift, tror inte att den sorten skall klicka.. men tanken är god smile ska kolla

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
volvo142-73
22 oktober 2013 · 385 Inlägg

Mycket möjligt är inte helt hemma på Saab men borde rimligtvis vara en hederlig spjällkontakt. Sen finns det någon t-map eller liknande kan denna också vara en bov i problemet.

Hur fungerar det med en tändkassett från en 900 -94 då du har styrbox från en sådan.
Sen även hur ligger det till med spridarna, dom skiljer sig inte i ohmtal så att det är det som ställer till det i motorstyrenheten?

Det skall tilläggas att jag gissar lite men bör rimligtvis vara som vilket styrsystem som helst.

Senast redigerat av volvo142-73 (22 oktober 2013)

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 oktober 2013 · 179 Inlägg

Det är samma tändkasset på saab 900 och 9-3 om den har en röd en smile  det är vevaxellägesgivare och kamaxellägesgivare på båda smile

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
volvo142-73
22 oktober 2013 · 385 Inlägg

Borde rimligtvis inte starta med felaktiga kam/vev lägesgivare. Hur ligger det till med spridarna? Ingen skillnad på ohmtal? Är det fel ställer det till lite djävulskap

Sen får jag nog fundera lite till har slut på idéer idag i alla fall

Senast redigerat av volvo142-73 (22 oktober 2013)

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 oktober 2013 · 179 Inlägg

inget fel på spridarna, mer eller mindra samma ohmtal på dom.

inte jag som har monterat kamkedjan så jag ska nog kolla kamaxlarna... så dom står rätt..

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
Melin82
22 oktober 2013 · 513 Inlägg

Du har en t7 motor med t7 härva och en t5 box?
Eller är det en t5 härva?

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 oktober 2013 · 179 Inlägg

Det är en T5 motor med T5 härva och T5 box smile

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
larslars
22 oktober 2013 · 3 Inlägg

Hej
är youtubeklippet från 1:a start?
låter lite "rufflig" i gången så det kan vara kammarna som sitter fel (oftast insugskammem), SKA vara 15 rullar i mellan markeringarna på kamdreven( hoppas du fattar vad jag menar).
angående stannar vid stopp
har du fått in en hastighetssignal till trionic? på saaben kommer den från abs styrdonet ( antagligen samma på vectran då det troligen är en del carry over) den behövs för bla tomgångsreglering momentbegränsningar mm

larslars

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
23 oktober 2013 · 179 Inlägg

Det är väl kanske andra uppstarten direkt efter den första uppstarten, men det kan vara som du säger. att en kamaxel står fel. känns som det mer o mer faktiskt.

Jag har tagit original hastighetssignal från opeln, jag har färddator i bilen som får hastighetssignal från instrumenten och jag hoppas på att den fungerar för jag får mer laddtryck på 2ans växel och knappt något på 1ans växel. Så det bör juh fungera.

Lutar mer åt att jag tar bort ventilkåpan och kollar kamaxlarna.

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
Janneutanb
23 oktober 2013 · 7 272 Inlägg

-00 var väl alla t7 motorer?
Säker på att du inte har en t7 med fel tändkasett bara?

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
23 oktober 2013 · 179 Inlägg

Brains skrev:
-00 var väl alla t7 motorer?
Säker på att du inte har en t7 med fel tändkasett bara?

bilen är uttagen 99 men räknas som en 00:a tydligen.

haha och nej, jag kan saab motorer o ser skillnaden på dom wink måste vara bra blind om det skulle vara så.

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
Melin82
23 oktober 2013 · 513 Inlägg

Lambdan bör ju inte pendla. Sen är ju då frågan vad du har för lambda värde. Och varför den pendlar.
Hur funkar den om du låter den tjuvdra luft och kopplar bort tomgångsmotorn?

Senast redigerat av Melin82 (24 oktober 2013)

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
24 oktober 2013 · 179 Inlägg

Melin82 skrev:
Lambdan bör ju inte pendla. Sen är ju då frågan vad du har för lambda värde. Och varför den pendlar.
Hur funkar den om du låter den tjuvdra luft och kopplar bort tomgångsmotorn?

Jag tycker att den pendlar väldigt mycket på volten till lambdan och jag tycker att det inte borde vara så men jag kan ha fel. ska koppla in datorn i kompisens saab 900 och jämföra.

Koppla bort tomgångsmotorn och köra utan har jag inte tänkt på faktiskt. måste testa det idag.

ska nog filma motorn hur den beteer sig så alla får höra hur den låter smile

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang