8166
Sök

Mycket liten kollision på parkeringsplats hjälp!

3 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
Hej. Jag råkade stöta till en bil på en parkeringsplats när jag backade. Jag bär givetvis skulden för detta men resultatet av kollisionen var minimal. Det syntes inte på min bil eller kvinnan jag krockade i.
Vi gav varandra personuppgifter och gick vidare. Kvinnan hade sedan tydligen "kollat upp" bilen om det fanns några fel i hennes egna firma (Hon är bilmekaniker eller något sånt) och påstår att någon del gått sönder och att en ny kostar 1500. Jag kollade upp detta och ser att en ny kan köpas för 300.
Det jag anar är att inget alls gått sönder utan att hon ljuger och försöker byta ut en gammal del. Vad kan jag göra i denna situation? Självrisk kostar 1000 kronor och hon kräver ytterligare 1300 kronor även fast hon redan köpt en begagnad för en mycket mindre summa pengar.
Tack på förhand!

4 670 Inlägg
24 oktober 2013
Ja skulle rådfrågat med ditt försäkringsbolag. Du betalar ju dom för hjälp i dessa lägen

414 Inlägg
24 oktober 2013
Bara ta det via ditt försäkringsbolag istället, du betalar självrisk och hon får bilen reparerad. Ett alternativ som hon sen kan få är att få kontantersättning för att reparera skadan själv.

Kanske inte alla bolag som erbjuder kontantersättning, men många.

Tycker nog hon skulle ha väntat med reparatation tills ni hade kommit överens om ni skulle lösa det kontant eller med försäkringsbolaget inblandat.
Senast redigerat av joH900 (24 oktober 2013)

3 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Ja skulle rådfrågat med ditt försäkringsbolag. Du betalar ju dom för hjälp i dessa lägen

Men ifall där inte fanns en enda synlig skråma och hon kräver så mycket pengar bör man ju ändå undra som försäkringsbolag? Då kan man näst intill ljuga till sig en helt ny motor ifall man skyller på någon på samma sätt.

Försäkringsbolaget sa att jag kan skriva ett avtal och betala summan som hon kräver och sedan efter det får hon ej lov att kräva något mer.

joH900 skrev:
Bara ta det via ditt försäkringsbolag istället, du betalar självrisk och hon får bilen reparerad. Ett alternativ som hon sen kan få är att få kontantersättning för att reparera skadan själv.

Kanske inte alla bolag som erbjuder kontantersättning, men många.

Tycker nog hon skulle ha väntat med reparatation tills ni hade kommit överens om ni skulle lösa det kontant eller med försäkringsbolaget inblandat.

Nja ifall hon nu ljuger så spelar det ju ingen roll ifall hon "reparerar" skadan före eller efter.
Senast redigerat av Kazneo (24 oktober 2013)

414 Inlägg
24 oktober 2013
Om ni hade gjort upp att det skulle gå via försäkringsbolaget så kan hon inte kräva någon som helst ersättning för någont skada orsakad av att du körde på hennes bil, det skall regleras av försäkringsbolaget.

Om ni hade bestämt att tagit det via försäkringen så hade det varit hon som fått göra upp vad hon ska ha i kontantersättning från försäkringsbolaget, inte med dig personligen.

3 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
joH900 skrev:
Om ni hade gjort upp att det skulle gå via försäkringsbolaget så kan hon inte kräva någon som helst ersättning för någont skada orsakad av att du körde på hennes bil, det skall regleras av försäkringsbolaget.

Om ni hade bestämt att tagit det via försäkringen så hade det varit hon som fått göra upp vad hon ska ha i kontantersättning från försäkringsbolaget, inte med dig personligen.

Så det enda som ska betalas är självrisk alltså?
Tack igen!

414 Inlägg
24 oktober 2013
Du betalar självrisken till ditt försäkringsbolag. Ditt försäkringsbolag gör upp med hennes försäkringsbolag. Hon får sen sen visa upp bilen för en skadeverkstad som gör ett kostnadsförslag för reparation. Hennes försäkringsbolag bestämmer sen om det blir reparation eller inlösen. Hon får då ta diskussionen med eventuell kontantersättning med sitt försäkringsbolag.

Så brukar det fungera typ

Lite fult och köpa delar och kräva dig på pengar innan ni har gjort upp om det ska bli försäkringsärende eller ej....
Senast redigerat av joH900 (24 oktober 2013)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 oktober 2013
Om det bara skiljer 500:- mellan självrisken och kostnaden för skadan (Lämnar det utanför om det verkligen kostar så mycket att laga) så hade jag betalat det själv.
Du är ju den som är vållande i skadan och det gör att din bonus med skadefria år droppar hos bolaget och det kommer troligen kosta dig mycket mera per år i premie än 500:-

Autotech

1 948 Inlägg
25 oktober 2013
Först utav ren nyfikenhet, vad är det för del som hon säger har gått sönder?

Sen det viktigaste. Hon har inte någon som helst rätt att kräva någon ersättning av dig, däremot så har hon ju rätt att kräva att du tar det på din försäkring (1000kr i självrisk för dig). Har hon redan lagat sin bil? Bra för dig, då finns det ju ingen skada försäkringsbolaget kan bli tvingade att stå för = du behöver inte betala någon självrisk.
Var dock noga med att berätta för ditt försäkringsbolag om vad som gick sönder när du backade på henne och vart på hennes bil du backade på, så hon inte försöker ta några andra skador "på dig".

Sök