Evildan skrev:
Som fleralet redan skrivit så ja du kan få nedslag för dåligt hjullager.
Besiktningsorganet har förutom vad som räknats upp innan, en skakplatta som hjälper dom att hitta glapp i leder och även i hjullager.
En E30 har ett koniskt löst lager, det kan enkelt gå att plocka isär det och göra rent samt byta fett på det, sedan kan det rulla tajt och ljudlöst igen.
Jag antar att du tycker dig höra att det kommer framifrån då det bara hörs när du svänger?
Vilket håll svänger du åt och varifrån tycker du det malande ljudet kommer ifrån?
Oftast är det så att hjulet som blir belastat (ytterhjulet) när det maler vid kurvtagning är den sidan med det dåliga lagret.
Det är inte dumt att byta, jag hade en Rekord för länge sedan med ett lätt malande hjullager höger fram och körde så ett antal mil (hur länge kalendariskt är oviktigt då det är miltalet som avgör hur det slits), jag tänkte som du, äh, det lär bli värre innan det skär, ack vad fel jag hade, det toknöp i 70km/h med ett låst framhjul till följd, tursamt nog var vägen rak och jag hann/orkade hålla emot när bilen tungt drog mot höger så det skedde ingen olycka.