Kollan skrev:
tkd_rille skrev:
Kollan skrev:
JonR skrev:
Malheus skrev:
Folk verkar missa den biten..oavsett om man kan häva eller inte. Smäller det så smäller det, hellre att fronten åker in i något då.
Ja det verkar så. Folk kan INTE häva en sladd, inte ens 20% av alla förare kan det. Men skulle man lära sig att hantera en sladd på trafikskolorna så skulle jag gissa på att halkolyckorna skulle halveras, minst.
Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...
Psst, halkbana
Den där såkallade halkbanan vet jag inte om den gjorde någon nytta. Man fick se hur bilen uppförde sig. MEn de kan klart ha ändrat sig på 8-9 år.
simlar skrev:
Kollan skrev:
Ja eftersom alla som tar körkort avklarar riskutbildning del 2 bör väl olyckorna redan halverats...
Psst, halkbana
Ja men hur lång tid får man vara så själva sladdbanan? Totalt är det max 5min med överstyrning, du tror att det räcker för att folk ska lära sig häva en sladd? Speciellt när det endast är en liten cirkulationsplats som man bara åker varv på varv.
Visst man får känna lite grann hur bilen beter sig men det är inget som sätter sig i "ryggmärgen" så att säga. Skulle man däremot få spendera åtminstone en körlektion @45min+ där man får sladda på en riktig bana så lär det sitta kvar lite bättre och då kanske inte folk skulle vara så jävla oroliga att prova sladda lite med sin egna bil någon gång per vinter på en tom parkeringsplats eller annat lämpligt ställe för att fräscha upp minnet.
Ta mitt inlägg med en nypa salt
Jsg körde iallafall 1 timme på en ordentlig bana med 4 svängar åt olika håll samt två längre rakstäckor med en sväng mellan.
På raksträckan ut mot den långa svängen skrek läraren "gasa gasa o håll till vänster!!".. Tills jag snurrade och höll på att glida in i ett staket. Efter sa hon att man knte ska lyssna på andra i bilen:)
Samt fick prova att höja bilen bak/fram för att se hur bilen är med dåliga däck fram/bak.
Ja då hade du väldigt bra halkbane utbildning. Får man fråga hur länge sedan du tog körkort (tänkte om halkbaneutbildningen ändrats sedan jag tog det 2011 eller om det är beroende på var man bor hur pass bra halkbaneutbildningen är).
Min halkbaneutbildning var:
4 pers plus handledare i en ful jävla Renault Espace
Vi fick turas om att köra, först fick vi åka med handledaren som visade hur man ska köra och förklarade lite. Sedan var det bromsprov, med och utan ABS, med bra däck och med dåliga däck (var sån här höj-sänk-anordning på bilen).
Efter det var det undamanöver i 50-60 och 70km/h där vi fick prova med ABS och utan ABS.
Till sist var det halkbanedelen, först körde handledaren några varv i cirkulationsplatsen som var byggd för endast det ändamålet och visade hur bilen beter sig och förklarade lite och sedan fick vi köra.
Först max 5min med understyrning och sedan max 5min överstyrning (har inte koll på exakta tiden man fick köra, men det var löjligt kort tid då det var typ 5-6varv man fick köra).
Totalt 4pers uppdelade på totalt ca 45min allt som allt.