nilsson_10 - Jo jag mailade honom då jag nästan förstod att det är omöjligt att prata över telefon pga. gotländskan! Pratade med en förut från Skåne när jag skulle köpa några spridare och de va tvärsvårt att höra va han sa, man fick ju verkligen koncentrera sig iallafall :p
zeppz skrev: nilsson_10 - Jo jag mailade honom då jag nästan förstod att det är omöjligt att prata över telefon pga. gotländskan! Pratade med en förut från Skåne när jag skulle köpa några spridare och de va tvärsvårt att höra va han sa, man fick ju verkligen koncentrera sig iallafall :p
Haha kan tänka mig de! Skriv gärna här hur mkt de breddar å om han gör efter beställning
Har haft fullt upp me o städa mitt garage då det har varit väääärldens bombnedslag! Fick ihop ett gäng sopsäckar brännbart och en hel del metallskrot Har dock ingen före-bild på hur det såg ut, men jag kan säga att de fanns en stig från dörren fram till arbetsbänken, resten av golvet var tvärfullt!
Men det ser iallafall ut såhär numera!
Även farsan har varit i svängen och hårdlödit ihop en oljereturledning i koppar och mässinglod
Fick dit lite kamdrev och remskiva till vattenpumpen med färg på, drog dit spjällhuset och lite annat runtikring!
Fick även mitt 4" Alu rör idag från Ridetech. Kapade av det en liten bit då det stack ut ganska mycket, så vi får se om det passar i bilen sen
Nu är tryckplattan och lamellen hemma ! Var även ner på lunchen och köpte ny termostat. Imorgon börjar bygget av spakställ och växellådsbalk, även försöka svarva svänghjulet dessutom Bilder utlovas imorgon!
Hade ju lovat en update tidigare men det vart lite hinder i vägen så nu summerar jag hela helgen istället! Fick ner maskinen i bilen med växellåda och allt, saknar svänghjulsbultar så bultade bara dit lådan för att bygga en balk och bygga klart spakstället. Nu på kvällen när jag skulle prova montera kardanen så saknades de ca 10cm Men hade missat att man skulle ha främre kardanen från en 740 med M47 och inte en 240 med M47, men åkte o hämtade en direkt så problemet är redan löst . Lämnade även iväg svänghjulet till grannen som svarvade ner mitt svänghjul på slitytan just för sinterlamellens tjocklek och för att få ny bra yta att greppa på.
Hade beställt motorkuddar till maskinen också, från en 240 diesel då dom är lite hårdare. Väl när jag ska hämta dom märker jag att gubben bakom disken hade beställt 2st Vänster kuddar.... Så slutade med en resa till Biltema och köpa lite hockeypuckar, fantastiskt bra med juior puckar, små och smidiga! 2st puckar på höjden blev samma höjd som original kudde. Dom andra 2 är till växellådsbalken, blir nog lagom stumt
Nu till bilderna!
Dom smidiga små puckarna
Motorkuddarna
De ombyggda spakstället, svetsade bara på lite fästen på original 240 M47 spakstället. Funkar kanon
Maskinen äntligen i! Monterade motorfästena direkt på motorn o växellåda också, jättesmidigt att hissa ner med rätt verktyg
Sådär ser de ut med växellådan på rätt höjd och balken ditskruvad, inte mycket man behöver bygga till för att de ska passa bra
Ska ut i garaget imorgon igen o skruva lite så mer bilder kommer i veckan! ( Ska försöka komma ihåg iallafall )
Provade med lite stickers, själv tycker jag det blev fränt Tycks om de då? (om de inte tycks om spelar det ingen roll för de kommer ändå inte tas bort)
Inte tagit bort "filmen" från 2st här men bara så man ser hur det ser ut
Sen har jag även kapat ur kylarbalken ganska rejält för att få på största 940 turbo kylet, Ser ju rätt biffigt ut!
Ber om ursäkt för dom kassa bilderna, mobilkamera ni vet...
Har även åkt på något virus så nu är man hemma från jobbet par dagar så det blir inget mekande i garaget då heller, bättre o samla kraft för att orka fortare