Lackera utomhus? Funkar det?

Arransson
28 oktober 2013 · 15 Inlägg

Visste inte om tråden passar in på den här kategorin men, någon får väl säga till om den inte gör.smile

Hallåj!

Läget är som sådant, jag har en gammal ford som jag försöker få i bruksskick. (Lättare renoveringsobjekt). Vad som är måsten att göra är inte så över mycket, allra mest svetsa rost och lackering, men också det vanliga med lampor och bromsar osv...

Min fundering kretsar kring lackeringen... Jag är inte beredd att lämna in på lackeringsverkstad då min ekonomi sannerligen är ansträngd. Jag har möjlighet till bra kompressor och färgspruta, men inte ett varmgarage. Så tankarna går ju direkt till att lackera utomhus. Är det här något som man törs satsa på? Jag gissar att resultatet inte kommer blir det bästa, inte minst beroende på mitt underarbete som blir som det blir p.g.a mina förutsättningar, men samtidigt är målet bara bruksskick och inte utställningsskick.. Jag bor också i norrlands inland (INSEKTER TILL J*VELSKAP PÅ SOMMAREN). Kommer de små flygfäna förstöra allt? Eller kan det fungera att lackera på våren, just innan de kommer? Och om det går, ska man vara helt utomhus eller under nåt partytält eller någon pressenning? Jag har inte någon erfarenhet  av att lacka med spruta.hmm

Så om det finns någon som har några bra råd att ge tar jag tacksamt emot dem! Mvh Erik! big_smile

Djo
28 oktober 2013 · 10 157 Inlägg

Har du tillgång till en carport stor nog att lackera i? Gör då som jag klä in den med åldersbeständig plast och sen har du en 9kw byggfläkt som står för värmen funkade då jag lackerade 244an.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Arransson
28 oktober 2013 · 15 Inlägg

Jo en carport har jag, den är byggd för att få plats med 2st större bilar, så det borde ju gå! Varför just åldersbeständig plast? smile Har hört andra som gjort liknade men son sprutade insidan av carporten med vatten, varför vet jag inte riktigt, för att få färgdamm att fästa sig där och inte snurra omkring i luften? ingen aning.

Djo
28 oktober 2013 · 10 157 Inlägg

Arransson skrev:
Jo en carport har jag, den är byggd för att få plats med 2st större bilar, så det borde ju gå! Varför just åldersbeständig plast? smile Har hört andra som gjort liknade men son sprutade insidan av carporten med vatten, varför vet jag inte riktigt, för att få färgdamm att fästa sig där och inte snurra omkring i luften? ingen aning.

För att våran carport inte har väggar annars och det håller inne värmen rätt bra med. smile

spruta vatten är ett knep för att hålla dammet nere dock aldrig provat det själv.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
amasuck
28 oktober 2013 · 34 Inlägg

jag sprutade min förra bil i maskinhall med öppna portar, knepet var bara att välja en någorlunda vindstilla dag och vattna underlaget och kanske väggarna runt omkring, funkande fint för mig, men som sagt ingen utställningslack, men helt klart godkänt! vart över min egen förväntan! smile lycka till med forden!

"75 rasande kusar under huven!"
Arransson
28 oktober 2013 · 15 Inlägg

Djo skrev:

Arransson skrev:
Jo en carport har jag, den är byggd för att få plats med 2st större bilar, så det borde ju gå! Varför just åldersbeständig plast? smile Har hört andra som gjort liknade men son sprutade insidan av carporten med vatten, varför vet jag inte riktigt, för att få färgdamm att fästa sig där och inte snurra omkring i luften? ingen aning.

För att våran carport inte har väggar annars och det håller inne värmen rätt bra med. smile

spruta vatten är ett knep för att hålla dammet nere dock aldrig provat det själv.

Aha då förstår jag! big_smile Okej, kanske man skulle provat med vatten då? smile

Arransson
28 oktober 2013 · 15 Inlägg

amasuck skrev:
jag sprutade min förra bil i maskinhall med öppna portar, knepet var bara att välja en någorlunda vindstilla dag och vattna underlaget och kanske väggarna runt omkring, funkande fint för mig, men som sagt ingen utställningslack, men helt klart godkänt! vart över min egen förväntan! smile lycka till med forden!

Blir mer och mer övertygad att göra det! Vad lackade du för bil? smile Tackar! En bit kvar till lack men, det närmar sig smile Tänkte lägga upp den som projekt senare.

amasuck
28 oktober 2013 · 34 Inlägg

lackade en 740 smile vart jäkligt bra, ett par rinningar men det beror ju på min oskicklighet smile

"75 rasande kusar under huven!"
Arransson
28 oktober 2013 · 15 Inlägg

Jaha :)Jo, men lite rinningar och rosor får man nästan räkna med, säger jag med erfarenhet från sprayburkar wink Men jag tror jag ska ta och praktisera lite grand på oljefat och dyl. så man får lite känsla smile

amasuck
28 oktober 2013 · 34 Inlägg

det blir nog skitbra smile har du nån projekt tråd till det eller? smile

"75 rasande kusar under huven!"
Iam2fast4U
28 oktober 2013 · 1 534 Inlägg

Största bovarna lär bli damm/skräp och kyla. Kan du klara dem två så ska det inte vara några problem

BMW E34 "538" (1990)
Arransson
28 oktober 2013 · 15 Inlägg

amasuck skrev:
det blir nog skitbra smile har du nån projekt tråd till det eller? smile

Hoppas det! Nej, inte än.. Men tror att jag sak göra en projekt tråd. Inte minst för mig själv, eftersom det är rätt kul att se före och efter bilder samt se vad man gjort senare i åren! smile

Arransson
28 oktober 2013 · 15 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
Största bovarna lär bli damm/skräp och kyla. Kan du klara dem två så ska det inte vara några problem

Får försöka bäst jag kan! smile

FjonkeeN93 Volkswagen <3
29 oktober 2013 · 1 132 Inlägg

Lackade min gamle caddy utomhus o de blev helt klart okej smile

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang