2372
Sök

Hjälp och tips på hur jag importerar en bil från Tyskland på smidigaste sätt?

414 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
Hej.
Jag börjar bli lite sugen på att eventuellt byta ut min nuvarande Audi A8 mot en ny bruksbil. Jag sneglar åt Tyskland mest pga att bilarna jag tittar på är sjukt ovanliga i Sverige, bara någon till salu då och då, men även för att urvalet är så stort och priserna är ofta något lägre där nere.

Jag kollar just nu på bl.a. MB S600/CL600 V12BT W221 och A8 6.0 W12 4E och har hittat en bil som känns "ganska rätt", med en stor seriös firma som säljare med 400 bilar i lager mellan 30k till 3.5 miljoner. Så är inte direkt orolig för att bli blåst.

Men till saken, hur importerar jag bilen lättast? Säg att jag har X antal tusen på kontot klara för bilen.

1. Tar kontakt med säljaren, förhandlar fram ett schysst pris för båda parter där han hjälper mig med exportplåtarna (Vågar/kan man köra på dem gula eller måste man ha dem röda plåtarna? Vad ligger dem olika på?)

2. Jag vill inte betala bilen i förskott.

Hur lång tid tar en överföring från svensk bank tills att tysken ser pengarna på kontot? 

Jag har Swedbank, men päronen har andra banker och skulle kunna använda deras konton om någon annan bank rekommenderas?

Finns det något sätt/konto där jag kan förbereda överföringen på X antal tusen euro så att han kan få pengarna på någon timme med tex ett samtal till min bank? Om sådant finns, vad kostar det?

Vi säger att eurokursen ligger på 9 sek exakt, får jag denna kurs vid överföring eller plockar bankerna tex säg 5% i avgifter?

Jag har kollat på flygbiljetter och oavsett dag så verkar det bara finnas ett alternativ (Med olika långa resetider och priser) Men alla landar 20:45 i Tyskland 3.5mil från firman, så affär den dagen är omöjlig. Säger vi att jag är där nästföljande dag kl 9:00, är det möjligt att jag kommer iväg med bilen under samma dag?

Helst av allt skulle jag flyga ner, köpa bilen med någon slags direktöverföring och ha plåtar fixade. Köra hem samma dag till Stockholm. Dvs göra allt under max ett dygn. Men det verkar omöjligt då bankerna tar sån tid (+ att flyget landar 20.45 om jag inte tar en flygplats längre bort och sen tar en hyrbil istället på något vis.

Så ös på med tips och egna erfarenheter.

3 Inlägg
29 oktober 2013
Skal ikke uttale meg om import-delen, men angående betaling så kan banken sende selger en kvittering på at overføringen er startet. Det er ganske normalt da større beløp gjerne trenger noen dager, selv innenlands.

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2013
1: Rätt svårprutat i der Vatersland i regel...
2: Expressöverföring, pengarna på tyskens konto nästa bankdag, kostar typ 500 kr.
3: Röda skyltar kostar runt 200€ har jag för mig, gula typ hälften...
4: Du får din banks gällande €-kurs, alltså klart bättre än Forex, brukar skilja typ 30 öre eller mer...
5: Jag gjorde samma resa som du, hos handlaren 10.00, betalade 11.30, pengarna framme typ 14.00 då min betalning gick iväg med den dagens "körning", under tiden ordnades det med skyltar mm. På väg hemåt typ 15.00

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

414 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
2: Expressöverföring, pengarna på tyskens konto nästa bankdag, kostar typ 500 kr.
4: Du får din banks gällande €-kurs, alltså klart bättre än Forex, brukar skilja typ 30 öre eller mer...
5: Jag gjorde samma resa som du, hos handlaren 10.00, betalade 11.30, pengarna framme typ 14.00 då min betalning gick iväg med den dagens "körning", under tiden ordnades det med skyltar mm. På väg hemåt typ 15.00

Tänkte inte pruta direkt där nere, tänkte försöka få bilen till utannonserat pris, men inklusive transfer från flygplatsen (dem erbjuder sådant) och exportplåtar.

Hade du förberett någon betalning? Vad använde du för bank?
Är banken seg kanske kontanter kan vara ett alternativ. Vem växlar kontanter till ett bra pris (dvs inte typ forex, lite mer närmare den vanliga eurokursen) Tar bilhandlare i regel kontanter?

Körde du på gula eller röda plåtar?

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2013
Förvarna din bank så de är redo...Kontanter är nog inte populärt hos handlare, speciellt inte på dyrare bilar...Skall du köra med kontanter så kan du köpa dessa av din bank, kommer säkert bli liiite dyrare...
Jag körde men min vanliga bank. Jag körde hem på gula då det var det handlaren sa att man skulle ha, vilket jag i efterhand fått reda på är fel. Gula gäller inte i Sverige.
Tips: Köp till helförsäkring via chassienr i Sverige, det gjorde jag, kostade 3000 kr för 30 dagar (LF). Jag bad de notera att det kan tänkas att jag backar ur affären o behöver då inte försäkringen, vilket var OK bara jag meddelade de samma dag försäkringen skulle börja gälla...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
18 312 Inlägg
30 oktober 2013
Powe_R skrev:
dawwe skrev:

Tänkte inte pruta direkt där nere, tänkte försöka få bilen till utannonserat pris, men inklusive transfer från flygplatsen (dem erbjuder sådant) och exportplåtar.

Hade du förberett någon betalning? Vad använde du för bank?
Är banken seg kanske kontanter kan vara ett alternativ. Vem växlar kontanter till ett bra pris (dvs inte typ forex, lite mer närmare den vanliga eurokursen) Tar bilhandlare i regel kontanter?

Körde du på gula eller röda plåtar?

Ska inte säga säkert men färgen betyder väl hur länge plåten gäller. Det står ju ett datum på dessa i färgfältet. Jag har alltid kört på röda plåtar. 3 månader har man på sig i Sverige då. Väl hemma ansöker du om en tillfällig registrering och får då svenska plåtar efter godkänd ursprungskontroll.

Glöm inte ordna försäkring i samband med exportplåtarna! Handlaren hjälper dig med detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök