Är det nån skillnad på kolvar b230f respektive b230ft?

DriveOrDie
30 oktober 2013 · 258 Inlägg

Hej jag undrar om det är nån skillnad på kolvar från B230FT årsmodel 91 och B230FD årsmodel 95.?
Vilka är bättre om dom är olika nu ?

Mvh Kalle

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
Xuri One Man Clan
30 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

b230FT är lågkompskolvar å b230Fd är högkomskolvar.

gropen i mitten på kolven skiljer 2-3mm i djuphet annars ser väl kolvarna typ liakadana ut.

Dock tror jag de är b230FK vs b230FT kolvar du menar för b230FD slutade tillverkas 90-91 om jag inte missminner mig.

b230FT å b230FK har precis samma kolvar om dom är tillverkade efter 90..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
simlar
30 oktober 2013 · 5 528 Inlägg

Xuri skrev:
b230FT är lågkompskolvar å b230Fd är högkomskolvar.

gropen i mitten på kolven skiljer 2-3mm i djuphet annars ser väl kolvarna typ liakadana ut.

Dock tror jag de är b230FK vs b230FT kolvar du menar för b230FD slutade tillverkas 90-91 om jag inte missminner mig.

b230FT å b230FK har precis samma kolvar om dom är tillverkade efter 90..

FDn är ju 116hk sugmotorn som sitter i senare 940. En vanlig B230F fast med både puls-air och EGR och även oljekylda kolvar har jag för mig.
Du tänker nog på FBn på 131hk.

Senast redigerat av simlar (30 oktober 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo_Mannen Volvoskadad
30 oktober 2013 · 6 017 Inlägg

B230FD är den sista sugmotorn i rödblocksfamiljen, Sitter i alla icke turbo 240 och 940 93-95. De har rundkugg på kamremmen, oljekylda kolvar och sånt EGR puls-air påhäng

Jonas
Xuri One Man Clan
30 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

just faen! 230FB jag tänker på, 136 hk Glt spisen med 531 å vx3 den slutade dom väl med 91 ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Equium
30 oktober 2013 · 356 Inlägg

Xuri skrev:
just faen! 230FB jag tänker på, 136 hk Glt spisen med 531 å vx3 den slutade dom väl med 91 ?

92 tror jag?

DriveOrDie
30 oktober 2013 · 258 Inlägg

Att sätta kolvarna från b230f/fd i ft kommer komprisionen öka enormt ? Går köra turbo fotfarande eller dom får svarvas ner nån mm ?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
Dupond och Dupont
30 oktober 2013 · 581 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
B230FD är den sista sugmotorn i rödblocksfamiljen, Sitter i alla icke turbo 240 och 940 93-95. De har rundkugg på kamremmen, oljekylda kolvar och sånt EGR puls-air påhäng

Är det oljekylda kolvar ? Har för mig att det inte är det på min 940  93:a

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
simlar
30 oktober 2013 · 5 528 Inlägg

DriveOrDie skrev:
Att sätta kolvarna från b230f/fd i ft kommer komprisionen öka enormt ? Går köra turbo fotfarande eller dom får svarvas ner nån mm ?

Om du kör på E85 så kan du köra med sugmotor-kolvar. Det är ändå bara 9,8:1 i kompressionsförhållande i en B230F/FD om jag inte minns fel.
Har för mig FK/FT har 8,?:1 i kompressionsförhållande.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DriveOrDie
31 oktober 2013 · 258 Inlägg

simlar skrev:

DriveOrDie skrev:
Att sätta kolvarna från b230f/fd i ft kommer komprisionen öka enormt ? Går köra turbo fotfarande eller dom får svarvas ner nån mm ?

Om du kör på E85 så kan du köra med sugmotor-kolvar. Det är ändå bara 9,8:1 i kompressionsförhållande i en B230F/FD om jag inte minns fel.
Har för mig FK/FT har 8,?:1 i kompressionsförhållande.

Ah det stämmer rätt bra, 8,3 eller 8,4 till ett . Får nog bli så då nästan.
Tackar.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
iijolainen
18 november 2013 · 41 Inlägg

Hur mycket ladd tryck klarar en b230f av ? någon som har testat vart gränsen går innan de blir skrot av allt ?

Mercedes w123 200 "pansarvagnen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang