2561
Sök

B230 8v turbo bygge, inför sommaren 2014

940,in har gått alldeles för slött nu under 2013 sommar så nu blir de värre motor bygge under vintern när bilen ändå inte används :)

231 187 Visningar
Projektet avslutat 1 april 2017
241 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#1
Har redan nu börjat bygga på 2014,s motor till min 940 smile kommer att lägga upp byggbilder på allt under dom närmaste veckorna smile

De som ska göras är:

Toppen ska portas, flödesmatchas, MIRA frästa säten, riktplanas och förbränningsrummenblir urtagna för 9 kg komp
Original Insuget blir isärkapat och match portat med toppen
AGAP G-253-12.5 helt ny kam 12,5 mm lyfthöjd
Nya 40 kg Ventilfjädrar samt ställbart kamdrev (Rundkuggad)
Extraktor turbo grenrör T3-fläns
Högflödes Oljepump 144 Från kl-racing
H-profilstakar (Dynotech Umeå)
Plansvarvat b230 svänghjul för 240mm lamell
Audi S4 tryckplatta Sachs 707 580nm + 25% med sintern
6-puckad stum sinter 240mm
Balansera vev,remskiva,svänghjul och Tryckplatta
Blir en Gt35 kopia med intern WG
3" downpipe med insvetsad lambdamutter
60mm modellanpassad intercooler från kl-racing
Lucas 1260cc Spridare låg ohm
044 pump i under och original i tank

Blir självklart nya lager,ringar och packningar i hela motorn samt honing

Har bestämt att de blir ett Vems sprut med färdiga härvor vilket jag hört ska va mest prisvärt
Bilen kommer att bänkas på Dynotech i Umeå så fort motorn är i och klar

kom gärna med förslag/synpunkter på mitt bygge
Senast redigerat av adam_Johansson (20 mars 2014)


241 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183829/183829-e15e35f9b4d22bd3f913f15fbaf817ab.jpg
Såhär har de sett ut under huven under sommaren


1 677 Inlägg
3 november 2013
#3
Ska följas! smile

Kalaspuff
3 november 2013
#6
Hört gott om Link g4 / vipec.

1 741 Inlägg
3 november 2013
#7
Varför skulle du inte använda dig av sprutet du redan har?
En 350 hästars volvomotor är inte direkt något extremt, så ett MS lär räcka långt om du nu inte ska ha några specialfunktioner som du inte kan få i ett MS.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

241 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#8
Har talat med Robban på Dynotech i Umeå även han som ska balansera åt mig, och han vill helst inte ens bänka en bil med MS och alla jag talat med tycker int jag ska köra med de utan att köpa något värre, men får se vad de blir


330 Inlägg
3 november 2013
#9
tänk inte äns på ms! jag kör på link4gstorm och är hur nöjd som hälst med det, dock kör jag 500+whp tongue

Ät gul snö, det kan vara öl!

241 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#10
Jocke940 skrev:
tänk inte äns på ms! jag kör på link4gstorm och är hur nöjd som hälst med det, dock kör jag 500+whp tongue
Gjorde dom monteringen också? vad gick de på ungefär?


330 Inlägg
3 november 2013
#11
link 11500, sen koppla i typ 5000 cirka, men då måste du fixa allt själv innan med trigger osv tongue

adam_Johansson skrev:
Jocke940 skrev:
tänk inte äns på ms! jag kör på link4gstorm och är hur nöjd som hälst med det, dock kör jag 500+whp tongue
Gjorde dom monteringen också? vad gick de på ungefär?

Ät gul snö, det kan vara öl!

241 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#12
Väntar på toppen och insuget som är inlämnat för bearbetning.
Blir ev Umeå nu till helgen för att lämna in vev,svänghjul,tryckplatta på remskiva för balansering på Dynotech smile


197 Inlägg
5 november 2013
#13
prem på den


1 741 Inlägg
5 november 2013
#15
v8volvo skrev:
vems is the shit;)
Joo då, det håller jag med om wink
Men om han redan har ett sprut är det lika bra att köra med det då jag antar att det inte är obegränsad budget på detta bygge?


Bara byta kontaktstycket mot boxen om du känner du känner behov av ett dyrare sprut när du fått igång den.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

61 Inlägg
6 november 2013
#16
Har aldrig haft problem med ett Ms. Det är för det mesta handhavande fel, dålig kabel dragning osv som ställer till det.
Ska man köra Ms måste man vilja läsa på och lära sig hur det fungerar, eller lämna till någon som kan.

241 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#19
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183829/183829-fbf6dd8d20866c821fc32d85335e3d9d.jpg
Grenrör införskaffat

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183829/183829-fe5c9330bab43a6cebeb1551c8b3f251.jpg
Fick bli en 044 kopia, men nu är frågan?
montera i tank eller byta ut den som sitter under och behålla original i tanken?
(Har dubbla pumpar original imat de är en GL 91)

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183829/183829-ac787b214ca336d46628d65254ed8172.jpg
Har även köpt en slungdiff från en 945,a 98 smile



Sök