Hur länge ska hjullager hålla? Ford focus st.

wiberg_jh
5 november 2013 · 31 Inlägg

Efter missljud ett tag så åkte jag in till motorcentralen som konstateradeslut hjullager höger fram.
Hört att bak borde slitas fortare och undrar efter hur många mil ska det hålla egentligen?
Kört 8000 normala mil.
Är det fram eller bak som pajar först på en focus ST??
Och kan de paja om man låt säga kör in lite lätt ien trottoarkant?
(Kan inget om bilar, kör dem bara;))

Richtenb
5 november 2013 · 1 365 Inlägg

Åtminstone 15-20000 mil. 8000 mil är extremt dåligt. Det är klart att de kan slitas i förtid om man kör mycket bana eller håller fullt i varenda kurva. De kanske har fettat in dem dåligt från fabrik.

Nej det är ingen fara att köra lätt in i en trottoarkant vad gäller hjullager

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
uhlin
5 november 2013 · 2 835 Inlägg

8000 mil låter ju lite, om det nu inte är ett biltemalager, då är det mera normalt.

Nu kommer säkert nån att säga att det är samma tillverkare orginal som biltema har, men biltemas lager håller inte lika länge som orginal... oavsett tillverkare.

Annars var det draget som det skulle då det blev monterat, så det inte gått varmt då du kört? Annars kan det väl va fabrikationsfel med, dåligt infettat eller nåt sånt.

wiberg_jh
5 november 2013 · 31 Inlägg

Ej kört bana. Är orginal, bilen beställde jag 09 . Slits de så olika höger o vänster?
Borde man byta båda? Motorcentralen tyckte endast den dåliga. Plånboken med egentligen..

Brådhis * Voff voff *
5 november 2013 · 10 332 Inlägg

wiberg_jh skrev:
Ej kört bana. Är orginal, bilen beställde jag 09 . Slits de så olika höger o vänster?
Borde man byta båda? Motorcentralen tyckte endast den dåliga. Plånboken med egentligen..

Finns ingen anledning att byta båda om du inte absolut vill. Chansen är stor att det är nå´t tillverkningsfel på det som gett upp och att det andra då håller länge till.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
engolf
5 november 2013 · 3 235 Inlägg

Kass hjulinställning äter hjullager (och däck). Se om dina däck är snedslitna.

wiberg_jh
8 december 2013 · 31 Inlägg

Bytte ena, är som ny igen:). Tack för era svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang