4606
Sök

Byte av kamaxel på B23A

393 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#1
tjenare jag har en volvo 240 med en B23A (bilen är ifrån 89)
har införskaffat en vassare kam som ska sitta på en 530topp men till frågan
1. original kamen  lyfter 10.0mm och nya kamen lyfter 12.5mm ska jag skaffa lachcaps 2.5mm?
2. någon som kan skriva lite snabbt vad som ska införskaffas för till denna kam? smile

tack i förhand smile

5 916 Inlägg
6 november 2013
#2
Först och främst kan jag garantera att det inte är en B23A om bilen är från -89, kan inte vara något annat än en B230F isf. Sista årsmodellen med B23 var -84, -85 kom B230 som är en lågfriktionsmotor och -89 kom den stadiga B230in.
B23A är dessutom en förgasarmotor vilket du ej kan hitta på en bil från årsmodellen -89 och nyare pga katalysator-krav.

Nej du behöver inte lashcaps ifall det är en original-kam då alla originalkammar har samma bascirkel. (det är inte höjden på kamnocken man schimsar efter utan det är spelet mellan ventiltryckare och "runda delen" av kamaxeln, däremot är det höjden på kamnocken som bestämmer lyftet).

Det låter som att det kan vara en K-kam, stämmer det? Endast lyftet på kammen säger inte mycket, ett namn på kammen däremot säger väldigt mycket.

Det du behöver införskaffa för denna kam ifall det är en K-kam är ingenting alls förutom en ny ventilkåpspackning och en ny "helmåne" som sitter längst bak på toppen.
Du kan ju passa på att byta kamrem och spännare också ifall det var ett tag sen det gjordes. Sen är det alltid bra att kolla ventilspel vid montering då det kan behöva schimsas om ibland, ventilspelet ska vara 0,4mm om jag inte minns galet.


393 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Först och främst kan jag garantera att det inte är en B23A om bilen är från -89, kan inte vara något annat än en B230F isf. Sista årsmodellen med B23 var -84, -85 kom B230 som är en lågfriktionsmotor och -89 kom den stadiga B230in.
B23A är dessutom en förgasarmotor vilket du ej kan hitta på en bil från årsmodellen -89 och nyare pga katalysator-krav.

Nej du behöver inte lashcaps ifall det är en original-kam då alla originalkammar har samma bascirkel. (det är inte höjden på kamnocken man schimsar efter utan det är spelet mellan ventiltryckare och "runda delen" av kamaxeln, däremot är det höjden på kamnocken som bestämmer lyftet).

Det låter som att det kan vara en K-kam, stämmer det? Endast lyftet på kammen säger inte mycket, ett namn på kammen däremot säger väldigt mycket.

Det du behöver införskaffa för denna kam ifall det är en K-kam är ingenting alls förutom en ny ventilkåpspackning och en ny "helmåne" som sitter längst bak på toppen.
Du kan ju passa på att byta kamrem och spännare också ifall det var ett tag sen det gjordes. Sen är det alltid bra att kolla ventilspel vid montering då det kan behöva schimsas om ibland, ventilspelet ska vara 0,4mm om jag inte minns galet.

jag skrev fel bilen är från 82 smile de va en jävla skillnad smile

5 916 Inlägg
6 november 2013
#4
johnik skrev:
simlar skrev:
Först och främst kan jag garantera att det inte är en B23A om bilen är från -89, kan inte vara något annat än en B230F isf. Sista årsmodellen med B23 var -84, -85 kom B230 som är en lågfriktionsmotor och -89 kom den stadiga B230in.
B23A är dessutom en förgasarmotor vilket du ej kan hitta på en bil från årsmodellen -89 och nyare pga katalysator-krav.

Nej du behöver inte lashcaps ifall det är en original-kam då alla originalkammar har samma bascirkel. (det är inte höjden på kamnocken man schimsar efter utan det är spelet mellan ventiltryckare och "runda delen" av kamaxeln, däremot är det höjden på kamnocken som bestämmer lyftet).

Det låter som att det kan vara en K-kam, stämmer det? Endast lyftet på kammen säger inte mycket, ett namn på kammen däremot säger väldigt mycket.

Det du behöver införskaffa för denna kam ifall det är en K-kam är ingenting alls förutom en ny ventilkåpspackning och en ny "helmåne" som sitter längst bak på toppen.
Du kan ju passa på att byta kamrem och spännare också ifall det var ett tag sen det gjordes. Sen är det alltid bra att kolla ventilspel vid montering då det kan behöva schimsas om ibland, ventilspelet ska vara 0,4mm om jag inte minns galet.

jag skrev fel bilen är från 82 smile de va en jävla skillnad smile

Ja då är det säkerligen en B23A smile
Viktigt med årsmodeller wink


393 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#5
simlar skrev:
johnik skrev:
simlar skrev:
Först och främst kan jag garantera att det inte är en B23A om bilen är från -89, kan inte vara något annat än en B230F isf. Sista årsmodellen med B23 var -84, -85 kom B230 som är en lågfriktionsmotor och -89 kom den stadiga B230in.
B23A är dessutom en förgasarmotor vilket du ej kan hitta på en bil från årsmodellen -89 och nyare pga katalysator-krav.

Nej du behöver inte lashcaps ifall det är en original-kam då alla originalkammar har samma bascirkel. (det är inte höjden på kamnocken man schimsar efter utan det är spelet mellan ventiltryckare och "runda delen" av kamaxeln, däremot är det höjden på kamnocken som bestämmer lyftet).

Det låter som att det kan vara en K-kam, stämmer det? Endast lyftet på kammen säger inte mycket, ett namn på kammen däremot säger väldigt mycket.

Det du behöver införskaffa för denna kam ifall det är en K-kam är ingenting alls förutom en ny ventilkåpspackning och en ny "helmåne" som sitter längst bak på toppen.
Du kan ju passa på att byta kamrem och spännare också ifall det var ett tag sen det gjordes. Sen är det alltid bra att kolla ventilspel vid montering då det kan behöva schimsas om ibland, ventilspelet ska vara 0,4mm om jag inte minns galet.

jag skrev fel bilen är från 82 smile de va en jävla skillnad smile

Ja då är det säkerligen en B23A smile
Viktigt med årsmodeller wink

japp.. och 530 toppen är det en helmåne packning på ... men vill ha all information som jag kan få smile kk4 kamen är det nånting du har erfarenhet av?

5 916 Inlägg
6 november 2013
#6
johnik skrev:
simlar skrev:
johnik skrev:

jag skrev fel bilen är från 82 smile de va en jävla skillnad smile

Ja då är det säkerligen en B23A smile
Viktigt med årsmodeller wink

japp.. och 530 toppen är det en helmåne packning på ... men vill ha all information som jag kan få smile kk4 kamen är det nånting du har erfarenhet av?

Har inga erfarenheter av eftermarknadsprofiler.

Googlade och hittade detta iaf:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45015

Och här har du lite info om hur man ställer in en eftermarknadskam:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=76477
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid4.html


393 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
johnik skrev:
simlar skrev:

Ja då är det säkerligen en B23A smile
Viktigt med årsmodeller wink

japp.. och 530 toppen är det en helmåne packning på ... men vill ha all information som jag kan få smile kk4 kamen är det nånting du har erfarenhet av?

Har inga erfarenheter av eftermarknadsprofiler.

Googlade och hittade detta iaf:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45015

Och här har du lite info om hur man ställer in en eftermarknadskam:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=76477
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid4.html

jag förstod inte så mycke... kanske skulle varit bra om man hade justerbart kamdrev alltså ?

5 916 Inlägg
6 november 2013
#8
johnik skrev:
simlar skrev:
johnik skrev:
japp.. och 530 toppen är det en helmåne packning på ... men vill ha all information som jag kan få smile kk4 kamen är det nånting du har erfarenhet av?

Har inga erfarenheter av eftermarknadsprofiler.

Googlade och hittade detta iaf:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45015

Och här har du lite info om hur man ställer in en eftermarknadskam:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=76477
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid4.html

jag förstod inte så mycke... kanske skulle varit bra om man hade justerbart kamdrev alltså ?

Det är bra att ha för att få kamaxeln i det läge som kamsliparen specifierat för att få ut den karaktären som kammen är tänkt att ge.

Men du kan ju testa montera kammen och känna hur motorn går. Jag antar att det sitter en styrpinne för kamdrevet så det är bara att montera kammen som om det vore en originalkam och hoppas på det bästa ifall du känner att du inte har kunskaperna att ställa in kammen "rätt".

Tänk dock på att kolla ventilspelet och justera in det. Är det en annan bascirkel än originalkammen så är ventiljustering ett måste, hur mycket du måste schimsa får du mäta dig fram till genom att montera kammen och mäta ventilspelet.
Senast redigerat av simlar (6 november 2013)


393 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
johnik skrev:
simlar skrev:

Har inga erfarenheter av eftermarknadsprofiler.

Googlade och hittade detta iaf:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45015

Och här har du lite info om hur man ställer in en eftermarknadskam:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=76477
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid4.html

jag förstod inte så mycke... kanske skulle varit bra om man hade justerbart kamdrev alltså ?

Det är bra att ha för att få kamaxeln i det läge som kamsliparen specifierat för att få ut den karaktären som kammen är tänkt att ge.

Men du kan ju testa montera kammen och känna hur motorn går. Jag antar att det sitter en styrpinne för kamdrevet så det är bara att montera kammen som om det vore en originalkam och hoppas på det bästa ifall du känner att du inte har kunskaperna att ställa in kammen "rätt".

Tänk dock på att kolla ventilspelet och justera in det. Är det en annan bascirkel än originalkammen så är ventiljustering ett måste, hur mycket du måste schimsa får du mäta dig fram till genom att montera kammen och mäta ventilspelet.

okej... ja tur att jag har toppen lös så då är de lite enklare smile men svårt att testa...


Sök