simlar skrev:
Först och främst kan jag garantera att det inte är en B23A om bilen är från -89, kan inte vara något annat än en B230F isf. Sista årsmodellen med B23 var -84, -85 kom B230 som är en lågfriktionsmotor och -89 kom den stadiga B230in.
B23A är dessutom en förgasarmotor vilket du ej kan hitta på en bil från årsmodellen -89 och nyare pga katalysator-krav.
Nej du behöver inte lashcaps ifall det är en original-kam då alla originalkammar har samma bascirkel. (det är inte höjden på kamnocken man schimsar efter utan det är spelet mellan ventiltryckare och "runda delen" av kamaxeln, däremot är det höjden på kamnocken som bestämmer lyftet).
Det låter som att det kan vara en K-kam, stämmer det? Endast lyftet på kammen säger inte mycket, ett namn på kammen däremot säger väldigt mycket.
Det du behöver införskaffa för denna kam ifall det är en K-kam är ingenting alls förutom en ny ventilkåpspackning och en ny "helmåne" som sitter längst bak på toppen.
Du kan ju passa på att byta kamrem och spännare också ifall det var ett tag sen det gjordes. Sen är det alltid bra att kolla ventilspel vid montering då det kan behöva schimsas om ibland, ventilspelet ska vara 0,4mm om jag inte minns galet.