B230k, konvertering till förgasare samt blockfördelare

kim4
9 november 2013 · 100 Inlägg

Tjenare, tänkte kolla lite hur de ligger till om man hinkar ner en b230k från en 740(fördelare i toppen) i en 242, vet att fördelaren inte ryms i 240, men om de e bytt till blockfördelare(även axeln till en kuggad) går det få ordning på de eller skiter sig allt med hallgivare o så?
Googlat lite o kollat runt men inte hittat nått vettigt som passar in riktigt
Vad jag förstått så sitter hallgivaren i fördelaren på denna motor?

Hur går man tillväga då? Eller är de bara lägga ner?

Mvh Kim

simlar
9 november 2013 · 5 534 Inlägg

Du tar en fördelare från en 240, antingen en med hallgivare så du kan köra med B230K-tändningsboxen eller så trycker du i en fördelare med brytarspetsar och skippar all "onödig" elektronik.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kim4
19 november 2013 · 100 Inlägg

Tack för tidigare svar smile

Har nu provat med fördelare som har brytarspetsar o så, har min 245a vid sidan om där ja vet allt funkar
Provat flytta över kablar, rotor, fördelarlock osv men får fortfarande ingen gnista
Vad för el är det precis som behövs kopplas för att den ska få gnista?
Har provat lite ditt o datt men måste vara nån kabel som e glömd nånstans?

Tacksam för svar!

Senast redigerat av kim4 (19 november 2013)

simlar
19 november 2013 · 5 534 Inlägg

Få se här om jag inte minns fel så ska det vara kopplat så här:
Brytarspets -> Kondensator -> minuspol på tändspolen.

Edit:
Sen ska ju tändspolen ha en plusmatning som styrs av tändningslåset på pluspolen.

Och har du en tändspole med förkopplingsmotstånd så ska plusmatningen från tändningslåset in på ena sidan av motståndet och andra sidan till plus på spolen.
Och sen ska även en kabel drar från startmotorsolenoidens plusmatning till tändspolens plus för att "boosta" gnistan när man drar på starten.

Senast redigerat av simlar (19 november 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kim4
19 november 2013 · 100 Inlägg

Då är de ju kopplat rätt sad
Har blåa kabeln från tändning till + på tändspole, minus går ner till fördelarens kondensator, sen in till brytarn
Men jag får ström hela vägen till fördelaren iaf, så måste ju vara i fördelaren iaf
Får ta o kolla över den igen... Man lär sig efter som! tongue
Ahaa, den har då inte jag dragit på plats, får prova med den också då
Tack för svar!

simlar
19 november 2013 · 5 534 Inlägg

Mätt så du får ut 12V från den blåa kabeln?

Rätt brytaravstånd?
När brytarspetsen är som mest öppen så ska mellanrummet mellan spetsarna vara 0,4mm.

Jo det är ju det positiva när saker krånglar, man blir tvungen att lära sig hur sakerna fungerar tongue
Får hoppas du får till det, det är ganska simpelt system så det är inte så många grejjer som kan vara orsaken smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kim4
19 november 2013 · 100 Inlägg

jo jag får ström i blåa kabeln smile
får kolla över brytaravståndet, när är den som mest öppen då?
haha ja precis, fast nu börjar ja bli less tongue allt e fel på den här biljäveln! haha
ne de e de ja tycker också...
men rent logiskt måste de ju ska vara nått me fördelaren? eftersom ja får ström dit, och multimetern rusar då iväg som tusan om ja testar den i tändkabeln från tändspolen samtidigt som ja gnuggar starten
men den där kabeln från solenoiden du tänkte på, den ska alltså gå från den feta plusmatningen på solenoiden? för stiftet verkar ju vara signal till när man vrider på nyckeln eftersom på direkt plus så gnugga den start smile

simlar
19 november 2013 · 5 534 Inlägg

Ok och du får rätt spänning då? Är det för låg spänning så finns det risk att tändspolen inte alstrar tillräckligt med ström för att ge gnista på stiftet.

Om du tar loss rotorn så ser du att fördelaraxeln är som fyrkantig vid brytarspetsen. När plast/bakelit-klacken på brytarspetsen är på "toppen" av ett av fyrkantens hörn så är brytarspetsen som mest öppen.
Jag är inte så bra på att förklara men du borde förstå hur jag menar när du tar loss fördelarlocket och kollar.

Ja så kan det var ibland med maskiner, och man blir helt tokig innan man till slut tappar orken eller hittar felet tongue

Ingen idé att försöka mäta med multimetern då det rör sig om flera tusen volt som kommer ut från tändspolen när det ger ut gnista.

Nä jag menar den lilla kontakten som startläget på tändninglåset ger ström till.
Den stora är konstantplus från batteriet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kim4
19 november 2013 · 100 Inlägg

jodå de kmr gött om spänning
ah okej, jo tror ja förstår redan nu smile får ta o kolla de imorrn lr nå
haha de e ju så, men så här lång tid har det nog aldrig tagit än så länge, brukar ju gå rätt fort o hitta när man felsöker o provar byta del, nu har de bara dykt upp problem efter problem, sen att hela bilen e tattarmekad gör ju inte saken bättre, t.ex när motorn skulle ut så satt växellådsbalken med bultar där 3 av 4 va av olika storlekar tongue nådigt irriterande
jo vet att de e så, kollade mest bara för o se så den fick ström även i startläge smile
ah de ja tänkte smile då stämmer de, tänkte om de fanns nått stift som hade gått av som ja int såg lr nå, men konstantplus sitter o signalen till startläge smile
får väl återkomma imorrn när ja kollat lite närmare på fördelaren, såg bra ut tidigare men har int mätt osv... tur den gå fort o slita upp smile

simlar
19 november 2013 · 5 534 Inlägg

Ja det låter bra det.

Jo har själv en tattarmekad motorcykel som jag hållt på och rackla med nu under hösten men inte får till så vet hur det känns.

Bara att återkomma efter du kollat upp det smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
kim4
20 november 2013 · 100 Inlägg

Kollat brytarn i fördelarn nu och den verkar vara 0.4 smile
Är väl bara smacka ner igen o felsöka en gång till, fan ja blir inte klok asså tongue

simlar
20 november 2013 · 5 534 Inlägg

Hmm. underligt värre.

Kollat så det inte är kabelbrott någonstans på vägen mellan brytare och tändspole?

Borde funka att ställa in multimetern på ohm och mäta mellan tändspolen minuspol och lämplig jordpunkt. Bör vara oändligt motstånd fram till dess att brytarspetsen slår ihop och då ska det vara minimalt med motstånd om jag inte tänker galet.
(tändspolen triggas av att brytaren jordar spolen)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kim4
20 november 2013 · 100 Inlägg

Jo menar de...
Jodå inget kabelbrott i fördelarn, allt såg riktigt fint ut där i faktiskt, sen ha ja provat dra nya kablar till allt annat också tongue
Mja får bli o börja om me felsökningen igen....
Så sjukt irriterande, fan allt verkar funka men ändå får man ingen gnista :@

simlar
20 november 2013 · 5 534 Inlägg

Ja finns inte mycket annat att göra än att gå igenom kablaget, kolla så allt sitter där, kolla så det inte blir överslag någonstans, se till så att man har bra kontakt på både plusmatningar och jordar.

För du var säker på att alla komponenter fungerar?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kim4
22 november 2013 · 100 Inlägg

funkar ju i 245an utan problem iaf, så tkr ju de borde funka, har dock inte felsökt komponenterna från den
men de som satt där tidigare var felsökt men fördelaren tog de stop vid, men denna verkar ju funka iaf
får dock iaf ingen gnista....
är man int allt för bakis imorrn så tänkte ja prova sätta ner den o börja felsöka från början igen

simlar
22 november 2013 · 5 534 Inlägg

Ja verkar krångla mycket för dig. Det bör vara något enkelt fel iaf tycker jag, det gäller bara att hitta det.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang