6557
Sök

Motorbyte Volvo 244 DL B21A 1981. Hade tydligen inte skurit! Vad är fel?

4 637 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
Bilen skar igår, tyder på att det inte var kamremmen.

Hur lång tid kan ett byte ta på verkstad? Delar som bör bytas i samband med motorbyte?

Någon mer motor än B21A som passar rakt av eller typ? Och dessutom bilprovningen inte gnäller på?
Senast redigerat av Navkapsel (17 november 2013)

309 Inlägg
11 november 2013
B23A passar även B230A så får du några fler hästar dessutom.

5 111 Inlägg
11 november 2013
Nya motorkuddar är ju lika att sätta när man ändå håller på, kanske även kopplingen om inte den som sitter där verkar dyngfräsch, lättast byta när det ändå är delat s.a.s. smile

Man kan ju även passa på att byta packningar på motorn som skall i, retligt om de börjar läka efter att nya motorn sitter i.
Senast redigerat av Volvo544special65 (11 november 2013)

Evildan
11 november 2013
Ajja, tråkigt att läsa.
Provat att dra runt den?
När kamrem går av på dessa så slår dom inte ihop, så det är alltså inte något som ger ventilsallad.

B21A passar rakt av, ska du byta till B23A eller B230A kan du få koppla om kontaktstycket uppe vid torpedväggen för att få det att fungera.
Kan även skilja på främre röret så lite skarvande och svetsande kan behövas.

Sist jag gjorde motorbyte i en 200 tog det cirka 5timmar.
En verkstad vill säkert ha en heldag 8h på sig.

4 637 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
Har nästan ny koppling så den kanske är något, likaså en del annat som är nytt på min. smile Bra tips!

4 637 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
PETROLHEAD skrev:
B23A passar även B230A så får du några fler hästar dessutom.

Lite mer effekt och större utbud av motorer verkar inte fel. smile

4 637 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
Ajja, tråkigt att läsa.
Provat att dra runt den?
När kamrem går av på dessa så slår dom inte ihop, så det är alltså inte något som ger ventilsallad.

B21A passar rakt av, ska du byta till B23A eller B230A kan du få koppla om kontaktstycket uppe vid torpedväggen för att få det att fungera.
Kan även skilja på främre röret så lite skarvande och svetsande kan behövas.

Sist jag gjorde motorbyte i en 200 tog det cirka 5timmar.
En verkstad vill säkert ha en heldag 8h på sig.

Tack för goda tips!
Känns som att Oljelampan lyste lite länge vid start sista veckorna och bättrade sig inte nämnvärt trots påfyllning. Verkar även läckt lite i motorrummet. Sista tiden lät den lätt klonkande. Under sista resan blev det ljudet högre. Och när jag skulle starta efter att den varit av några senunder (råkade parkera snett) var den död, knäppte bara.
Gissar på att den skurit.
Senast redigerat av Navkapsel (17 november 2013)

4 637 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
Gick ut i fredags, vred om nyckeln och bilen startade direkt. Fick gå på tomgång, visserligen lät den högt ty choken var en bit ut men tyckte att den var fri från oljud. Vad kan ha hänt?

Evildan
17 november 2013
Startmotorn?
Oljetrycket tillbaka?
Kan du ha en trött oljepump, glapp därav att den inte startade om den kilat fast?

Låter allt rätt och du har oljetryck och olja så kör, B21 tål stryk.

4 637 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Har använt bilen ett flertal gånger efter detta. Den fungerar perfekt och är helt fri från missljudet. smile

Fixare
321 Inlägg
21 januari 2014
När du trodde att den skar körde du bilen och den stannade eller hade bilen stått och den inte startade?

Lone Star Garage

4 637 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
gravityone skrev:
När du trodde att den skar körde du bilen och den stannade eller hade bilen stått och den inte startade?

Motorn klonkande värre än tidigare men jag stängde själv av den. När jag skulle starta den 10sek senare (fick se att jag parkerat snett) var den heldöd. Gick senare inte att dra igång ens, inga tecken på liv bara tick. Fick stå någon vecka. Startade sedan direkt och har sedan dess gått lika fint som mina tidigare 8000 mil med den och helt utan missljuden.

Alla tycker det hela verkar lite speciellt.

Sök