Volvo 745 GLE -87 startar inte efter nollställning

pistol
12 november 2013 · 186 Inlägg

Från början stod kamremmen 5 kugg fel, och efter nollställning så startar den inte alls, vad kan ha gått fel??

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
Dupond och Dupont
12 november 2013 · 581 Inlägg

Hur gick han när han stod 5 kugg fel ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
pistol
12 november 2013 · 186 Inlägg

Den gick inte att varva över 4000 varv

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
jaka54
12 november 2013 · 5 731 Inlägg

Hej!
Kolla att bägge bränslepumparna går!
Kolla att det blir gnista!

-Med soppa och gnista kan inte motorn neka att gå igång!wink

pistol
12 november 2013 · 186 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla att bägge bränslepumparna går!
Kolla att det blir gnista!

-Med soppa och gnista kan inte motorn neka att gå igång!wink

Ja dem går, fick igång bilen till slut men då testade vi med att ha 3 kugg fel åt vänster håll då startade den.
Men när vi nollade motorn ville den inte starta den drog bara runt fick ingen gnista.

Först när vi skulle nolla motorn så stod den 3-5 kugg fel som jag uppfattade det.
Sen nollade vi, starta inte alls sen provade vi med alla möjliga sätt sen kom vi fram till att tre kugg åt vänster då startade den!

Vad är de för fel?!

B230E motor!!

Senast redigerat av pistol (12 november 2013)

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
pistol
13 november 2013 · 186 Inlägg

Ingen som vet?

Tror ni att jag måste ta bort remmen och på nytt ställa in alla kuggar?
För på bägge mina 940is så är båda nollade.
Och samma för min kompis 740 den är också nollad och står helt korrekt.
Men när jag nollar min så tänder den inte alls!

snälla måste få svar!!

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
gromitSWE
14 november 2013 · 1 677 Inlägg

Om du har blockmonterad fördelare så måste hjälpaxeln vara på rätt kugg också...

Henkix
14 november 2013 · 6 737 Inlägg

jaa, ta bort all skit o nollställ dreven som det ska vara. har du fördelaren monterad på toppen så behöver du inte nolla hjälpaxeln.
När vi bytte topp på en kompis 945a så orkade vi inte ta bort allt utan lät kamremmen sitta kvar (stack upp från undre kamremskåpan) sen när den skulle på igen så flyttade den sej ca 2 kugg för varje motorvarv. så väck med allt o nolla o hoppas på det bästa wink så gjorde vi o det funka tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
pistol
14 november 2013 · 186 Inlägg

Henkix skrev:
jaa, ta bort all skit o nollställ dreven som det ska vara. har du fördelaren monterad på toppen så behöver du inte nolla hjälpaxeln.
När vi bytte topp på en kompis 945a så orkade vi inte ta bort allt utan lät kamremmen sitta kvar (stack upp från undre kamremskåpan) sen när den skulle på igen så flyttade den sej ca 2 kugg för varje motorvarv. så väck med allt o nolla o hoppas på det bästa wink så gjorde vi o det funka tongue

Okej tack för svar!!, men jag kanske har fått vevaxeln i fel läge hela tiden så den inte har varit vid död punkten?smile

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
Henkix
14 november 2013 · 6 737 Inlägg

pistol skrev:

Henkix skrev:
jaa, ta bort all skit o nollställ dreven som det ska vara. har du fördelaren monterad på toppen så behöver du inte nolla hjälpaxeln.
När vi bytte topp på en kompis 945a så orkade vi inte ta bort allt utan lät kamremmen sitta kvar (stack upp från undre kamremskåpan) sen när den skulle på igen så flyttade den sej ca 2 kugg för varje motorvarv. så väck med allt o nolla o hoppas på det bästa wink så gjorde vi o det funka tongue

Okej tack för svar!!, men jag kanske har fått vevaxeln i fel läge hela tiden så den inte har varit vid död punkten?smile

märket på remhjulet ska stå mot nollan på undre kamremskåpan, då är det rätt tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
pistol
14 november 2013 · 186 Inlägg

Henkix skrev:

pistol skrev:

Henkix skrev:
jaa, ta bort all skit o nollställ dreven som det ska vara. har du fördelaren monterad på toppen så behöver du inte nolla hjälpaxeln.
När vi bytte topp på en kompis 945a så orkade vi inte ta bort allt utan lät kamremmen sitta kvar (stack upp från undre kamremskåpan) sen när den skulle på igen så flyttade den sej ca 2 kugg för varje motorvarv. så väck med allt o nolla o hoppas på det bästa wink så gjorde vi o det funka tongue

Okej tack för svar!!, men jag kanske har fått vevaxeln i fel läge hela tiden så den inte har varit vid död punkten?smile

märket på remhjulet ska stå mot nollan på undre kamremskåpan, då är det rätt tongue

Vet, men jag kom fram till att remskivan har gått sönder troligen så det blev, jag tog en skruvmejsel och drog i cylinder 1 och fick kolven i högsta läge, men markeringen på remskivan blev helt fel, men den starta och går!

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
MrbigMac
14 november 2013 · 393 Inlägg

Hade nåt liknande problem me min å ja bytte spänn rulle stalde kamremen rätt å sen funka det smile

Volvo 940 (1992)
pistol
14 november 2013 · 186 Inlägg

VolvoMacce skrev:
Hade nåt liknande problem me min å ja bytte spänn rulle stalde kamremen rätt å sen funka det smile

Aha okej big_smile

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
pistol
14 november 2013 · 186 Inlägg

Men mitt första problem var ju att bilen dör vid 4000varv när jag har full gas men när jag har halv så varvar den mera, jag har sökt med startgas om den tar tjuvluft, kanske lite vid sprutet men ytterst lite har satt dit nya O-ringar till in sprutet och ny insugningspackning samt ny gummi grej till insuget för den var sprucken trodde de var de som var fel först men.

Vad annars kan de vara för fel?

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
volyota
14 november 2013 · 241 Inlägg

en 87a kolla slangen till luftburken den brukar suga ihop sej när den varit med ett tag om den är av gummi ta bort den och prova

Senast redigerat av volyota (14 november 2013)

Smangs Vika!
14 november 2013 · 162 Inlägg

kolla så inte krysskilen på vevaxeldrevet har gått sönder, väldigt vanligt fel

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee
Saab 9000 "JOU" (1996)
pistol
14 november 2013 · 186 Inlägg

Smangs skrev:
kolla så inte krysskilen på vevaxeldrevet har gått sönder, väldigt vanligt fel

Det är de jag tror de har gjort!

Men bilen fungerar ju, nollställde den genom att ställa kolven i hösta länge i cylinder ett!
Det är väll samma sak som att nollställa den  på vevaxeln?

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
pistol
14 november 2013 · 186 Inlägg

volyota skrev:
en 87a kolla slangen till luftburken den brukar suga ihop sej när den varit med ett tag om den är av gummi ta bort den och prova

Okej får kolla det imorgon!!
Brukar det inte gå att varva då?

Volvo 945 classic -98 "Classic" (1998)
volyota
15 november 2013 · 241 Inlägg

halv gas brukar funka men inte mer då dör den när den suger ihop slangen

YeahBitch
15 november 2013 · 730 Inlägg

Du har inte fått veven ett halvvarv fel då?

Veven går väl två varv medans toppen går ett o.s.v
Ta lös skiten igen o i med en mejsel i 1an o vrid fram veven tills kolven kommer upp igen o prova!
Fördelaren sitter i toppen antar ja? Om det var en b230E så kika så att inte hallgivaren har havererat lr är glapp!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang