Köpråd: GOLF MK1. - FÖR och NACKDELAR

Palesjo
14 november 2013 · 71 Inlägg

Hejsan! Jag är inne på att köpa en gammal Volkswagen Golf Mk1.

Någon som har några erfarenheter av dom? Både + och - om dom. Vad dricker en sån här i bensin ungefär? Hur bra är motorerna/växellådorna? Varvar en sådan mycket på tex motorväg osv? 
Så, ge mig tips nu!


Mvh
Tobias

BMW E36 320Im: http://www.garaget.org/?car=283955
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
gtijojje
18 november 2013 · 24 Inlägg

Förra Gti:n jag hade var en -83a med stressad motor och bättre chassi..... säger än idag att jag inte ägt någon roligare bil ännu..... inte ens på bana drack den mer ca 0,9.... "normal" buskörning i stadstrafik låg jag på ca 0,75

Det stora problemet med dessa bilar är tyvärr rosten...... har själv letat i ca 3 år nu efter en ny att göra iordning men inte hittat något bra för vettiga pengar..... eller så har pengarna varit slut för stunden

Varför ska så många skaffa bilar de inte kan hantera??
Slash Saabifierad
18 november 2013 · 2 023 Inlägg

Fördelar: Roliga, kult, ur-Golfen - den som startade hela dagens Golfklass.

Nackdelar: 70-talsrost det vill säga bubblar lite överallt (men har klarat sig bättre än Golf 3:orna), knepigt att få tag i delar, dålig spärr mellan 1:an och backen, dåtidens populära ungdomsbilar = många är slutkörda eller fixade på lite underliga sätt, sniket utrustade och komfortern är inte den högsta, undvik 40 kusars-motorn, den får till och med en 3-växlad bubbla att verka sportigare tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
ultraomer
18 november 2013 · 126 Inlägg

Jag skulle säga detsamma om rosten på dessa gamla bilar, men det finns annat att tillägga också

Keihin förgasaren som sitter original på dessa är skräp, och om den mot alla odds är rätt inställd och fungerar som den ska så tycker jag personligen fortfarande att den är skräp tongue

Förbrukningen däremot är låg, min Jetta MK1 med en 1.6 liters motor har 0.6l/mil blandad körning (enligt manualen som följde med bilen från fabrik)

Och om man gillar att trimma med Weber eller annat så finns det mycket delar till dessa


Sikta på en 1.8l med 5 petad växellåda så borde den inte varva mer än "normalt", min är 4 petad och har 3k varv i 100kmh smile

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang