Har slutrör nån skillnad i ett avgassystem?

RedHazard
15 november 2013 · 23 Inlägg

Hej!

Ja har tänkt att byta avgassystem till bilen, Ett 3 tums.
Men ja funderar fortfarande på vilket slutrör jag ska ha, det ligger mellan dubbla slutrör eller ett stort slutrör.
Är det någon skillnad mellan dessa?
och går 3 tums igen besiktningen eller kan ja bli stoppad av polisen för det å böta?

Alla svar är välkomna! smile

soyd
15 november 2013 · 1 853 Inlägg

Vad är det till för bil ?

Om flödet är detsamma mellan de olika slutrören (Vilket jag förmodar att det är...) Så har det ingen betydelse. Slutrören är som oftast en kosmetisk grej, och du väljer det som du tycker passar bäst etc.. De flesta bilarna som har 4st utblås, 2 på vardera sida har det bara för att de är snyggt och ser aggressivt ut... Finns såklart bilar som behöver ha 4st stora utblås för att få rätt flöde men då pratar vi super sport bilar.. 4st mindre utblåst har ju samma flöde som 2st utblås som är dubbelt så stora..

Om du har ett 3" eller 2" system spelar ingen roll för besiktningen eller Polisen. Du måste se till så att du har rätt avgasvärden osv och att systemet har ljuddämpare som gör att det inte lever om för mycket bara.. Du kan inte plocka bort katalysatorn (Om den har en sådan original) eller kan kan du.. Men då kommer du få problem på besiktningen, åker du på flygande så kommer polisen ordna ombesiktning till dig osv.

/mvh soyd

RedHazard
15 november 2013 · 23 Inlägg

Det är en mercedes E220 93'

Ja jag har tänkt att behålla katalysatorn annars kan de bli problematiskt i besiktningen wink

simlar
15 november 2013 · 5 526 Inlägg

soyd skrev:
Vad är det till för bil ?

Om flödet är detsamma mellan de olika slutrören (Vilket jag förmodar att det är...) Så har det ingen betydelse. Slutrören är som oftast en kosmetisk grej, och du väljer det som du tycker passar bäst etc.. De flesta bilarna som har 4st utblås, 2 på vardera sida har det bara för att de är snyggt och ser aggressivt ut... Finns såklart bilar som behöver ha 4st stora utblås för att få rätt flöde men då pratar vi super sport bilar.. 4st mindre utblåst har ju samma flöde som 2st utblås som är dubbelt så stora..

Om du har ett 3" eller 2" system spelar ingen roll för besiktningen eller Polisen. Du måste se till så att du har rätt avgasvärden osv och att systemet har ljuddämpare som gör att det inte lever om för mycket bara.. Du kan inte plocka bort katalysatorn (Om den har en sådan original) eller kan kan du.. Men då kommer du få problem på besiktningen, åker du på flygande så kommer polisen ordna ombesiktning till dig osv.

/mvh soyd

Det stämmer inte.
Arean på en cirkel med 50,8mm i diameter (2") = 2 026.83mm2
Arean på en cirkel med 101,6mm i diameter (4") = 8 107.32mm2

Som du ser blir arean 4ggr större vilket även medför att ett 4" rör tillåter 4ggr större flöde.

Annars är det rätt att storleken på slutrören begränsar ej flödet i resten av avgassystemet såvida slutrören inte har mindre totalarea än  resten av systemet.

Och det viktiga för att det ska gå igenom besiktningen är:
Tillräckligt många upphängningspunkter (enklast att använda alla original-fästpunkter för att vara helt säker på det).
Lagom ljudnivå (max 90dB eller om det var 95dB har jag för mig, bilprovningen har däremot ingen mätare så det är upp till besiktningsmannen att avgöra)
Fungerande katalysator (på bilar från -89 och nyare)

Och jag måste bara få fråga, varför ett 3" avgas på en 2,2L sugmotor med 150hk? Finns risk att du tappar effekt på det, grövre än 2,5" på en sugmotor är helt onödigt.


Edit:
Är bilen helbilsgodkänd så finns det risk att någon grinig besiktningman eller polis skulle anmärka på det då man egentligen inte får ändra avgassystemet då det har med bilens typgodkännande att göra.

Senast redigerat av simlar (15 november 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
RedHazard
15 november 2013 · 23 Inlägg

Med bilen är trimmad och är därför uppe i 200hk, Men borde ja fortfarande satsa på 2,5 tums isåfall?

soyd
15 november 2013 · 1 853 Inlägg

simlar skrev:

soyd skrev:
4st mindre utblåst har ju samma flöde som 2st utblås som är dubbelt så stora..


/mvh soyd

Det stämmer inte.
Arean på en cirkel med 50,8mm i diameter (2") = 2 026.83mm2
Arean på en cirkel med 101,6mm i diameter (4") = 8 107.32mm2

Ah just de ja sorry.. smile

RedHazard skrev:
Med bilen är trimmad och är därför uppe i 200hk, Men borde ja fortfarande satsa på 2,5 tums isåfall?

Du kommer klarar dig på 2,5" system.. Det är inte nödvändigt att köra på 3" till den effekten

/mvh soyd

simlar
15 november 2013 · 5 526 Inlägg

RedHazard skrev:
Med bilen är trimmad och är därför uppe i 200hk, Men borde ja fortfarande satsa på 2,5 tums isåfall?

2,5" räcker gott för en sugmotor. Man tappar så mycket gashastighet med 3" jämfört med 2,5" så finns stor risk att du tappar effekt med grövre system än 2,5".

Har du tänkt köra med originalkatalysator eller med en sportkatalysator?
Med originalkatalysator är det ingen idé att ens bygga grövre system än original då det är katalysatorn som begränsar flödet i det fallet.

Jag skulle rekommendera:
Extraktorgrenrör (om inte originalgrenrör är tillräckligt optimalt redan)
2,5" sportkat och 2,5" resterande avgas.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
RedHazard
15 november 2013 · 23 Inlägg

Okej, Tack så mycket!

Ja jag tänkte köpa en sportkatalysator smile

Är detta en Bra passande kata till 2,5?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … tor-79800/

Senast redigerat av RedHazard (15 november 2013)

rcy
15 november 2013 · 1 705 Inlägg

RedHazard skrev:
Okej, Tack så mycket!

Ja jag tänkte köpa en sportkatalysator smile

Nu är jag inte så insatt i just merca, men har svårt att tänka mig att en originalkat skulle vara ett hinder vid 200 häst.
Lägg pengarna på något som gör skillnad istället.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang