Är det nån annan än jag som tycker denna offerten är helt åt helvete!!!???

webdiddy Digital Designer
15 november 2013 · 198 Inlägg

Som topic lyder. Bilen i fråga Seat Leon FR 2.0 TFSI -07

http://img713.imageshack.us/img713/2321/ri0.gif

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.
Seat Leon 2.0 TFSI FR "bLaCk WiDoW" (2007)
soyd
15 november 2013 · 1 853 Inlägg

Jag tycker det är jobbigt att de inte specar allt i riktiga priser (Med moms osv) blir så jävla luddigt som i detta fallet...

Spontant skulle jag säga att de var dyra på delar och arbetet. Köp delarna på ebay.de (Original delar och ta med själv) Kolla sedan om du hittar en certad verkstad som kan göra jobbet till ett bättre pris. Eller lej bort det till en verkstad som förmodligen gör ett lika bra jobb men inte är en märkes verkstad osv..

/mvh soyd

Hamilton
15 november 2013 · 8 864 Inlägg

Ser inget fel på offerten. Tycker man priset är för högt, ja då går man till någon annan.

Fotograf på tierpidag.se
Rensvinf
15 november 2013 · 528 Inlägg

Jag tycker inte att det luktar "helt åt helvete".   En snabb google'ing visade siffror på att hjullagerbyte kan ta från 1 till flera timmar.  Så arbetskostnaden känns rimlig. Lagret har jag ingen aning om priset på, men ibland kan man ju spara en slant om man köper från ebay och europa - men det är inte alltid fallet.

Nordic_Drivers
15 november 2013 · 349 Inlägg

Är inget konstigt med det, moderna bilar är ett riktigt trassel att jobba med. Delarna kan man visserligen få billigt men det är jobbet som kostar.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
marcus0510
15 november 2013 · 243 Inlägg

webdiddy skrev:
Som topic lyder. Bilen i fråga Seat Leon FR 2.0 TFSI -07

http://img713.imageshack.us/img713/2321/ri0.gif

Ingen konstigt, du har dessutom speccen längst ner. Säg att mekaniker tar 600kr/h , det blir 1800:- och det är inte omöjligt att denna stod 3 timmar med det arbetet. Resten är ju kostnad för delar. Det är timmarna man betalar för, och om något strular så springer timmarna iväg.

Lidborn VD
15 november 2013 · 643 Inlägg

Samma jobb hade kostat 3356kr ink moms i min verkstad..

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91705/91705-906b7d27f2cca1265f76a53e2afb3230.jpg

Senast redigerat av Lidborn (15 november 2013)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2013 · 13 736 Inlägg

dyrt att inte meka själv smile


hjulagret kostar tex 1798kr på mekonomen till din bil.


då drar det iväg sjukt snabbt.


hade du gjort det själv hade det kunnat kostat dig  813kr för hjulagret och 420kr för avkännaren.

så 1322kr om du beställt allt på mister-auto.se   och mekat själv.

men dom tar sin del för att få dit det då drar det iväg säkert en meca eller mekonomen ansluten verkstad dessutom  då tar dom fullpris på grejerna och behåller sin rabbat själv  som ligger runt 15-25%



sen kan det verka dyrt med den prislappen.
men inte orimligt.

Senast redigerat av Growe (15 november 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DasAuto
15 november 2013 · 2 751 Inlägg

Det är VAG verkstad, vad förväntade du dig? Jag pröjsade 2200kr för MMI uppdatering och smörjning av gångjärnen i dörrarna.

Kan tänka mig att det arbetet tog 20minuter att göra max

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
webdiddy Digital Designer
15 november 2013 · 198 Inlägg

Lidborn skrev:
Samma jobb hade kostat 3356kr ink moms i min verkstad..

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91705/91705-906b7d27f2cca1265f76a53e2afb3230.jpg

Det där var lite mer humana priser!


Growe skrev:
dyrt att inte meka själv smile


hjulagret kostar tex 1798kr på mekonomen till din bil.


då drar det iväg sjukt snabbt.


hade du gjort det själv hade det kunnat kostat dig  813kr för hjulagret och 420kr för avkännaren.

så 1322kr om du beställt allt på mister-auto.se   och mekat själv.

men dom tar sin del för att få dit det då drar det iväg säkert en meca eller mekonomen ansluten verkstad dessutom  då tar dom fullpris på grejerna och behåller sin rabbat själv  som ligger runt 15-25%



sen kan det verka dyrt med den prislappen.
men inte orimligt.

Jag tror det hela får sluta med att jag köper delarna själv och sedan tar det till en verkstad där jag kan betala utan kvitto, inte en chans att jag betalar överpriser.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.
Seat Leon 2.0 TFSI FR "bLaCk WiDoW" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2013 · 13 736 Inlägg

webdiddy skrev:

Lidborn skrev:
Samma jobb hade kostat 3356kr ink moms i min verkstad..

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91705/91705-906b7d27f2cca1265f76a53e2afb3230.jpg

Det där var lite mer humana priser!


Growe skrev:
dyrt att inte meka själv smile


hjulagret kostar tex 1798kr på mekonomen till din bil.


då drar det iväg sjukt snabbt.


hade du gjort det själv hade det kunnat kostat dig  813kr för hjulagret och 420kr för avkännaren.

så 1322kr om du beställt allt på mister-auto.se   och mekat själv.

men dom tar sin del för att få dit det då drar det iväg säkert en meca eller mekonomen ansluten verkstad dessutom  då tar dom fullpris på grejerna och behåller sin rabbat själv  som ligger runt 15-25%



sen kan det verka dyrt med den prislappen.
men inte orimligt.

Jag tror det hela får sluta med att jag köper delarna själv och sedan tar det till en verkstad där jag kan betala utan kvitto, inte en chans att jag betalar överpriser.

så skulle jag oxå göra om jag inte orkade meka själv ;-)  fast som sagt priserna är nog inte orimliga..

utan att ha gjort jobbet på en sån bil.     att fixa delar själv är en bra ide fast det kan bli dumnt oxå när det börjar strula men värt risken anser jag när man får 2hjulager för samma pengar som 1.  slog på ditt regg på mister-auto så dessa priser är relevanta till din bil! då med skf lager så klart.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mack855
15 november 2013 · 1 354 Inlägg

Growe skrev:
dyrt att inte meka själv smile


hjulagret kostar tex 1798kr på mekonomen till din bil.


då drar det iväg sjukt snabbt.


hade du gjort det själv hade det kunnat kostat dig  813kr för hjulagret och 420kr för avkännaren.

så 1322kr om du beställt allt på mister-auto.se   och mekat själv.

men dom tar sin del för att få dit det då drar det iväg säkert en meca eller mekonomen ansluten verkstad dessutom  då tar dom fullpris på grejerna och behåller sin rabbat själv  som ligger runt 15-25%



sen kan det verka dyrt med den prislappen.
men inte orimligt.

Är det verkligen lagligt att behålla rabatten för sig själv? Jag vet i våran bransch får vi inte göra vinst på materialet. Så om vi säger en DOKA plyfa kostar dig 3000 att köpa in och 2500 för mitt företag, med min rabatt då, isåfall får inte jag JURIDISKT be dig betala 3000 för just denna plyfa. Så är det verkligen lagligt för verkstäder att göra så?

On topic igen då, antingen så betala o se glad ut eller så tar du den som du själv säger till nån som är sugen på "kvällsjobb" eller som bara är billigare.

Hamilton
15 november 2013 · 8 864 Inlägg

webdiddy skrev:

Lidborn skrev:
Samma jobb hade kostat 3356kr ink moms i min verkstad..

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91705/91705-906b7d27f2cca1265f76a53e2afb3230.jpg

Det där var lite mer humana priser!


Growe skrev:
dyrt att inte meka själv smile


hjulagret kostar tex 1798kr på mekonomen till din bil.


då drar det iväg sjukt snabbt.


hade du gjort det själv hade det kunnat kostat dig  813kr för hjulagret och 420kr för avkännaren.

så 1322kr om du beställt allt på mister-auto.se   och mekat själv.

men dom tar sin del för att få dit det då drar det iväg säkert en meca eller mekonomen ansluten verkstad dessutom  då tar dom fullpris på grejerna och behåller sin rabbat själv  som ligger runt 15-25%



sen kan det verka dyrt med den prislappen.
men inte orimligt.

Jag tror det hela får sluta med att jag köper delarna själv och sedan tar [b]det till en verkstad där jag kan betala utan kvitto[/b], inte en chans att jag betalar överpriser.

Risken med det här förfarandet är att blir det fel så står du helt utan garantier på både delar och arbete... men visst det blir ju billigare om det fungerar, blir ju även knepigt att bevisa arbetet vid en evt försäljning.

Billigast är inte alltid bäst....

Fotograf på tierpidag.se
soyd
15 november 2013 · 1 853 Inlägg

Det är precis som Hamilton säger... Du får helt enkelt avgöra hur pass snål du vill vara satt säga... Det kan ju bli lite dryga konsekvenser. Nu rör det ju sig om delar som om de pajar inte direkt kommer att göra någon övrig skada om de går sönder..

Jag skulle rekommendera mitt tidigare förslag. Att köpa original delarna på billigaste stället du kan hitta. För att sedan hitta en VAG verkstad som gör det till rätt timpenning. VAG kommer med största säkerhet inte vilja montera på delarna du köpt på Mekonomen etc, eller de gör det säkert men utan garanti osv. Men kommer du med nya original delar som du har med dig själv så ska det inte vara några problem med garantier.. Be dem bara granska delarna och få deras ok på att det är original. Sedan kommer det bara stå på arbetsordern kund hade med sig original delar själv.

/mvh soyd

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2013 · 13 736 Inlägg

Mack855 skrev:

Growe skrev:
dyrt att inte meka själv smile


hjulagret kostar tex 1798kr på mekonomen till din bil.


då drar det iväg sjukt snabbt.


hade du gjort det själv hade det kunnat kostat dig  813kr för hjulagret och 420kr för avkännaren.

så 1322kr om du beställt allt på mister-auto.se   och mekat själv.

men dom tar sin del för att få dit det då drar det iväg säkert en meca eller mekonomen ansluten verkstad dessutom  då tar dom fullpris på grejerna och behåller sin rabbat själv  som ligger runt 15-25%



sen kan det verka dyrt med den prislappen.
men inte orimligt.

Är det verkligen lagligt att behålla rabatten för sig själv? Jag vet i våran bransch får vi inte göra vinst på materialet. Så om vi säger en DOKA plyfa kostar dig 3000 att köpa in och 2500 för mitt företag, med min rabatt då, isåfall får inte jag JURIDISKT be dig betala 3000 för just denna plyfa. Så är det verkligen lagligt för verkstäder att göra så?

On topic igen då, antingen så betala o se glad ut eller så tar du den som du själv säger till nån som är sugen på "kvällsjobb" eller som bara är billigare.

beror väll på hur du gör vid köpet.   
köper kunden grejen fast du hämtar
eller om du köper den och kunden köper den av dig.

är en viss skillnad.     finns ingen anledning att skänka DIN rabatt till dom utan det är en extra bonus för dig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
15 november 2013 ·

Men vad är överpris?  Om du anlitar en svensk auktoriserad verkstad.  Då får du ju tänka på att de har skatter, verktyg lokaler, löner och övriga kostnader som skall betalas.
För jag gissar ju på att de är en märkesverkstad du fått offerten ifrån ?
Arbetet var de verkligen inget överpris på i detta fall.

Vet man någon annan duktig mekaniker som gör jobbet minst lika bra så blir de förklarligt att de blir billigare.
Har lämnat både till volvo för jobb och de låg väl runt den timlpenningen.  Dyrt som tusan men jag fick ju originaldelarna.
Lämnade sen en annan bil till en mindre allroundmekaniker och fy satan vilket skitjobb de blev.  Blev bara ännu dyrare.

Du får helt enkelt klaga på våra underbara skatter.

LeonST Soppgubbe
16 november 2013 · 900 Inlägg

webdiddy skrev:
Som topic lyder. Bilen i fråga Seat Leon FR 2.0 TFSI -07

http://img713.imageshack.us/img713/2321/ri0.gif

Köp delarna själv ifrån mister-auto.se (om det finns dom delarna där)
Köpte min generator där för halva priset, en bosch 110amp som mekonomen skulle ha över 3000 för
Så den sidan rekommenderar jag smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
Hamilton
16 november 2013 · 8 864 Inlägg

Mack855 skrev:

Growe skrev:
dyrt att inte meka själv smile


hjulagret kostar tex 1798kr på mekonomen till din bil.


då drar det iväg sjukt snabbt.


hade du gjort det själv hade det kunnat kostat dig  813kr för hjulagret och 420kr för avkännaren.

så 1322kr om du beställt allt på mister-auto.se   och mekat själv.

men dom tar sin del för att få dit det då drar det iväg säkert en meca eller mekonomen ansluten verkstad dessutom  då tar dom fullpris på grejerna och behåller sin rabbat själv  som ligger runt 15-25%



sen kan det verka dyrt med den prislappen.
men inte orimligt.

Är det verkligen lagligt att behålla rabatten för sig själv? Jag vet i våran bransch får vi inte göra vinst på materialet. Så om vi säger en DOKA plyfa kostar dig 3000 att köpa in och 2500 för mitt företag, med min rabatt då, isåfall får inte jag JURIDISKT be dig betala 3000 för just denna plyfa. Så är det verkligen lagligt för verkstäder att göra så?

On topic igen då, antingen så betala o se glad ut eller så tar du den som du själv säger till nån som är sugen på "kvällsjobb" eller som bara är billigare.

Klart som korvspad att man får behålla rabatten själv, vad man själv betalar i inköp har kunden inget att göra med.
Så i din bransch har alla företag samma inköpspris allt från enmansföretaget som köper grejer för 1000kr i mån till storföretag som gör inköp för miljonbelopp?

Fotograf på tierpidag.se
webdiddy Digital Designer
16 november 2013 · 198 Inlägg

Det är möjligt att jag inte har all fakta här men....
Det som gör mig mest irreterad med offerten av märkesverkstaden är att de vill ha 524kr för att byta ABS givaren.
Vad jag förstår så när allt ändå är nerplockat för att trycka dit hjullagret så går det på några minuter att byta ut givaren. Eller är det mer komplicerat än så?

Löjliga överpriser på reservdelar väljer jag även att heller inte att betala. De tar ju lixom dubbla priset, inte fan tänker jag betala dem för att de har dyra lokaler osv.

Senast redigerat av webdiddy (16 november 2013)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.
Seat Leon 2.0 TFSI FR "bLaCk WiDoW" (2007)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
16 november 2013 · 1 201 Inlägg

Lite dyrt var de vell..¨

De man ska passa sig för om man tar med egna delar. Det är att det är sjukt irreterande för en som har verkstad ifall inte delarna passar. Vilket händer allt för ofta..

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang