Hjälp med mitt lås!!!

ChrissDaMan
19 november 2013 · 99 Inlägg

Ok, så nån gång va de någon som försökte göra inbrott i min Saab..

http://i.imgur.com/JhM7B16.jpg

Så här ser de ut!

Pga detta så kan bilen ej låsas

Jag vill byta dörr så att bilen ska fortsätta se fräsh ut.. men hur gör jag med nycklar o lås nu då?



Tack på förhand!

Fredde_Vette JaG
19 november 2013 · 785 Inlägg

Flytta över låset till den nya dörren. Eller hur menar du?

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
mogren150
19 november 2013 · 129 Inlägg

Antar att du menar att du inte vill ha 2 nycklar?

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
-matte En Medlem
19 november 2013 · 405 Inlägg

Eftersom det står att han inte kan låsa låset antar jag att låset inte längre fungerar. Byter du till en ny dörr så måste du ha en ny nyckel till den dörren. Det du kan göra är antingen byta tändningslås till ett som matchar nya dörren (krångligt) eller modifiera det nya låset så det matchar din gamla nyckel. Det brukar finnas kit till detta på internet, man byter alltså ut passdelarna inuti låset ( också krångligt).

Ett tredje mer osäkert alternativ kan vara att försöka flytta över den gamla låscylindern till den nya dörren, du säger att det inte går att låsa längre men cylindern i sig ser helt oskadad ut, troligtvis så är det kanske någon arm eller liknande som är trasig. Jag skulle försöka med detta smile

Mack855
19 november 2013 · 1 354 Inlägg

Borde väl vara som om han skulle byta tändningslåset.. Bara att åka in till någon som säljer Saab reservdelar och säga att du ska ha ett nytt lås till nya dörren som är gjort efter din nyckel. Eller är jag ute och cyklar?

-matte En Medlem
19 november 2013 · 405 Inlägg

Precis, jag vet inte hur det fungerar med dom om dom fortfarande har fysiska butiker men om det inte går så brukar en låssmed också kunna modifiera låset till rätt nyckel. Tråkigt att dörren skulle bli skadad också.

ChrissDaMan
19 november 2013 · 99 Inlägg

Tack för alla svaren!

-matte skrev:
Precis, jag vet inte hur det fungerar med dom om dom fortfarande har fysiska butiker men om det inte går så brukar en låssmed också kunna modifiera låset till rätt nyckel. Tråkigt att dörren skulle bli skadad också.

Ja, väldigt onödigt också, de fanns ju inget i bilen, batteriet va dött och soppatanken var tom..
Så kan ju skratta lite åt tabben som tjuven gjorde!! hehe


Sen är de så, jag vill järna behålla bilen så fin som möjligt oavsett kostnad, bilen köptes ny av min morfar, så finns ju  lite sentimentalt värde i bilen!


Anyways, tar hem bilen i veckan så ska kolla hur de ser ut!

mb_pucken
19 november 2013 · 5 087 Inlägg

Tror även jag (av bilden att drömma) att din låscylinder är oskadd och inte går att vrida om pga att något runt i kring är skadat. Prova att plocka lös allt och se om inte själva låset klarat sig och går att flytta över :-)

Annars kan kanske låscylinderns delar gå att flytta över mellan cylindrarna och på så vis göra att din nyckel passar i ett annat lås.
Brukar vara små mässingsbläck som ska sitta i rätt ordning bara. Går cylindern att plocka sönder brukar de va enkelt att flytta över dom så länge dom sätts in i rätt ordning smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Glesmark
19 november 2013 · 1 938 Inlägg

Det ser ut som väldigt lite plåtjobb för att få dörren bra igen, lämnar du den sen på lack så får du dessutom en helt rostfri fräsch dörr. smile
Om låskolven är pajj tror jag att du kan köpa en ny på Saab som passar din gamla nyckel så får du det som det var innan incidenten, men kan också vara som någon skrev, att något inne i dörren fått en knäck/hoppat ur position och kanske går att böjja/klicka rätt, då blir det billigt och enkelt.

Börja du med att plocka lös dörrsidan och se efter, lägg en tejp så slipper det regna in i hålet med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang