Volvo 855 t5 95 motorelektronik lampa lyser inte..

mirt400
21 december 2013 · 208 Inlägg

min bil gick igenom när jag satt dit en motorlampa igen den fanns inte i huvudtaget så när jag satt dit den lyste den när man vred om tändningen:)

Oves_Bror
25 december 2013 · 456 Inlägg

mirt400 skrev:
min bil gick igenom när jag satt dit en motorlampa igen den fanns inte i huvudtaget så när jag satt dit den lyste den när man vred om tändningen:)

Vad vill du ha sagt med ovanstående?
Blev du underkänd på besiktningen? vilken årsmodell på bil har du?
blev du godkänd med lysande lampa?

Vore bra med lite mer utförliga svar............

growing old is mandatory growing up is optional
Maffia
26 december 2013 · 383 Inlägg

Han får väll svara i sin egen tråd.....

Ang kontrollen av motorlampa på bilar nyare än 2002-01-01 så är det inte många som förstår innebörden av denna nya anmärkning på sbp, det betyder inte att man får ha lysande motorlampa på äldre bilar utan att man gör en kontroll varför den lyser.

Kontroll
Funktion på felindikator/varningslampa för motor-elektronik och omborddiagnossystem med avseende på BEKRÄFTAD felkod som registrerats i bilens ombord-diagnossystem (OBD) ”Mode 3”, gäller bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3500kg fr.o.m. 2002.

Dieseldriven personbil med högst 4 passagerare och med en totalvikt av högst 2500kg fr.o.m. 2004,
Dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler och med en totalvikt av högst 2500kg fr.o.m. 2006, och dieseldriven personbil med en totalvikt över 2500kg samt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3500kg fr.o.m. 2007.

Metod:
Funktionskontroll av att felindikatorn/varningslampan tänds före start av motorn och att den släcks när motorn startat.
Funktionskontroll av bilens omborddiagnossystem ska ersätta mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 för bilar av årsmodell angivna ovan.
Har bilen inte genomfört samtliga självtester (rediness codes) ska mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 genomföras.

Bedömning:
Underkännande av BEKRÄFTAD felkod som registrerats i bilens omborddiagnossystem (OBD) ”Mode 3” ska ske för felkoder P0001–P0499 samt P0650 enligt SS-ISO15031- 6:2005. Övriga felkoder bör anges som ”notering” i besiktningsprotokollet.

mirt400
26 december 2013 · 208 Inlägg

som jag skrev!
Hade ingen lampa där i huvudtaget så hon ville ha en lampa som lyser och släcker när man slår på tändningen.
Satte in en lampa och då lyser lampan slocknar som alla andra lampor ska göra och den gick igenom besiktningen.
Läser du topic så ser du vad det är för bil och model...

Oves_Bror
30 december 2013 · 456 Inlägg

Maffia skrev:
Ang kontrollen av motorlampa på bilar nyare än 2002-01-01 så är det inte många som förstår innebörden av denna nya anmärkning på sbp, det betyder inte att man får ha lysande motorlampa på äldre bilar utan att man gör en kontroll varför den lyser.

Jo dom nya reglerna säger att det är okey med en lysande motorlampa på en bil som inte omfattas av OBD kontroll OM avgasvärdena är okey!

growing old is mandatory growing up is optional
Maffia
30 december 2013 · 383 Inlägg

Fortfarande nej det är det inte, finns ingen ändring i lagen ang äldre fordon än 2002-01-01.

Läs text ovan noga. Det är för bilar nyare än 2002 som denna ändring gäller just för att man KAN läsa av felkoderna och se precis vad som gett felkod något man INTE gör på dom äldre. På bilar nyare än 2002 ersätter även OBD kontrollen avgasmätningen om ingen avgasrelaterad felkod finns registrerad.

Tänk efter lite på hur det låter "ähh äldre bilar kan köra runt med felkoder/motorlampa lysande som gör att bilen inte uppfyller avgaskraven men nyare kan få anmärkning med bra avgasvärde men lysande motorlampa".

Länka gärna och inte något med att min gick igenom blablabla.

staren62
1 januari 2014 · 41 Inlägg

Halloj,

Glödlampan i instrumenten brukar vara hel...
Men oavsett,om lampan inte lyser vid tändning på/lyser konstant vid körning....e.t.c....
så är det en god ide` att kolla relä till luftpumpen,det sitter utsatt för smuts och fukt.
Vanligt att de ärgar igen...kommer fukt o vatten i, och därmed orsakar kontaktproblem o felkoder.

hablam
5 januari 2014 · 136 Inlägg

Maffia skrev:
Fortfarande nej det är det inte, finns ingen ändring i lagen ang äldre fordon än 2002-01-01.

Läs text ovan noga. Det är för bilar nyare än 2002 som denna ändring gäller just för att man KAN läsa av felkoderna och se precis vad som gett felkod något man INTE gör på dom äldre. På bilar nyare än 2002 ersätter även OBD kontrollen avgasmätningen om ingen avgasrelaterad felkod finns registrerad.

Tänk efter lite på hur det låter "ähh äldre bilar kan köra runt med felkoder/motorlampa lysande som gör att bilen inte uppfyller avgaskraven men nyare kan få anmärkning med bra avgasvärde men lysande motorlampa".

Länka gärna och inte något med att min gick igenom blablabla.

Fast det argumentet håller inte. Vill du säga så kan du ju försöka tvinga alla äldre bilar att ha katalysator å insprut med dåsmile Det du säger angående motorsymbols lampan har jag aldrig hört nånsin när jag jobbat bilprovningen och som jag tolkar Kontrollbesiktnings handboken SAMT vad dom sa i skolan när jag gick Grundkurs (training partner västerås) så får den lysa/saknas på bilar som är ibruktagen efter 2002-01-01.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2014 · 13 742 Inlägg

Maffia skrev:
Fortfarande nej det är det inte, finns ingen ändring i lagen ang äldre fordon än 2002-01-01.

Läs text ovan noga. Det är för bilar nyare än 2002 som denna ändring gäller just för att man KAN läsa av felkoderna och se precis vad som gett felkod något man INTE gör på dom äldre. På bilar nyare än 2002 ersätter även OBD kontrollen avgasmätningen om ingen avgasrelaterad felkod finns registrerad.

Tänk efter lite på hur det låter "ähh äldre bilar kan köra runt med felkoder/motorlampa lysande som gör att bilen inte uppfyller avgaskraven men nyare kan få anmärkning med bra avgasvärde men lysande motorlampa".

Länka gärna och inte något med att min gick igenom blablabla.

men varför rullar dom äldre igenom med lysande lampa MEN med godkända avgasvärden?


för det gör dom men lyser abs eller airbag så är det stopp oavsätt årgång.

för det är ren fakta att lampan måste kunna lysa men lyser den konstant spelar det ingen roll!
så länge avgasvärderna är okej.

kan knappast vara så att dom gör fel på alla bilprovningar för inte hört någon som fått 2:a på en äldre bil med lysande motorlampa.
sedan dom införde det nya.



sen förstår jag inte varför man vill ha en motorlampa lysande självklart fixar man detta allt annat är idiotiskt!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Maffia
5 januari 2014 · 383 Inlägg

hablam skrev:

Maffia skrev:
Fortfarande nej det är det inte, finns ingen ändring i lagen ang äldre fordon än 2002-01-01.

Läs text ovan noga. Det är för bilar nyare än 2002 som denna ändring gäller just för att man KAN läsa av felkoderna och se precis vad som gett felkod något man INTE gör på dom äldre. På bilar nyare än 2002 ersätter även OBD kontrollen avgasmätningen om ingen avgasrelaterad felkod finns registrerad.

Tänk efter lite på hur det låter "ähh äldre bilar kan köra runt med felkoder/motorlampa lysande som gör att bilen inte uppfyller avgaskraven men nyare kan få anmärkning med bra avgasvärde men lysande motorlampa".

Länka gärna och inte något med att min gick igenom blablabla.

Fast det argumentet håller inte. Vill du säga så kan du ju försöka tvinga alla äldre bilar att ha katalysator å insprut med dåsmile Det du säger angående motorsymbols lampan har jag aldrig hört nånsin när jag jobbat bilprovningen och som jag tolkar Kontrollbesiktnings handboken SAMT vad dom sa i skolan när jag gick Grundkurs (training partner västerås) så får den lysa/saknas på bilar som är ibruktagen efter 2002-01-01.

Det är ju det jag skriver att den får LYSA på bilar efter 2002-01-01 för där kan man läsa ut felkoden MEN finns ingen lag om att dom ändrat lagen för bilar tillverkade innan 2002-01-01.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang