Då behöver manen handsfree.

Glesmark
27 november 2013 · 1 938 Inlägg

Mack skrev:

Glesmark skrev:
Såndär handsfree e väl smidig, men fy f*n va dumt det ser ut när folk springer runt med den mojjängen i örat hela dagarna när dom inte använder den.
Folk sitter på lunchrestauranger med den i örat, sitter å dricker kaffe me den i örat, springer runt i skogen å joggar me den i örat.
Tillfällen då man inte ens vill prata telefon, iaf jag tycker de osocialt att sitta å snacka telefon när man lunchar med någon, fikar eller träffar på nån etc.

Personligen stör jag mig mer på folk med kepsar och mössar på inomhus..men det är jag det.

Keps kan man utan problem störa sig på även utomhus, tänker däremot inte gå djupare in på detta ämne.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2013 · 13 748 Inlägg

gravityone skrev:

thelaughingmadman skrev:
Jag är väldigt nöjd med min Jawbone Era.

Och för övrigt är det inte olagligt att prata i telefon eller sms:a i bilen efter 1 december. Men man kan få böter i samband med en olycka om man pratat i telefon eller sms:at på ett trafikfarligt sätt.

Stämmer bra fortfarande lagligt att både prata,sms:a, surfa you name it så länge det sker på ett "trafiksäkert sätt" dock kommer dom nu antagligen se hårdare på det vid utredning om olyckor. Dock som parentes kan tilläggas att det redan tidigare funnits risk att att dömas på samma sätt som enligt den "nya" lagen som egentligen endast är ett tillägg men tidigare föll detta under vårdslöshet i trafik.

lagen har som sagt funnits hela tiden så det är lika olaglig eller lagligt både nu och efter 1dec bara ett spel för galleriet..   

kör man som en röv så får man böter oavsätt om man har en lur i näven eller på annat sätt är kass på att framföra ett fordon.


enda gången det kan praktiseras är vid olyckor där man kanske råkar se att föraren postat ett facebook inlägg just innan olyckan. fast samtidigt måste man vara säker på att det är orsaken.

men är man så korkad att man säger att ähh jag råkade lägga in ett inlägg på fejan och glömde bort att tittta på vägen så det var derför jag inte såg agda 95 som knalla över vägen så får man stå sitt kast.
ungefär som alla som påstår att dom väjer för det ena och det andra när dom somnar bakom ratten.

svårt att bevisa hur det ligger till helt enkelt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krakus
27 november 2013 · 360 Inlägg

Försäkringsbolagen kommer att jävlas.
Tänker inte chansa för några hundralappar. Hittade bra HF på Teknikmagasinet.
Och en löjlig snäcka tänker jag inte springa med....

BornZombie
27 november 2013 · 193 Inlägg

Kör handsfree via stereon Kenwood kdc-bt92sd, micken monterad vid instrumentbräda, sjukt smidigt.. Stör mig sjukt mycket på att se folk som knappt klarar av att köra bil med båda händer försöka ratta en bil mitt i stan med mobilen i ena hand, inga blinkers används, ingen koll på trafiken alls... Man borde förbjuda all form av telefon användning där man inte använder sig av handsfree..

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
krakus
27 november 2013 · 360 Inlägg

BornZombie skrev:
Kör handsfree via stereon Kenwood kdc-bt92sd, micken monterad vid instrumentbräda, sjukt smidigt.. Stör mig sjukt mycket på att se folk som knappt klarar av att köra bil med båda händer försöka ratta en bil mitt i stan med mobilen i ena hand, inga blinkers används, ingen koll på trafiken alls... Man borde förbjuda all form av telefon användning där man inte använder sig av handsfree..

DU HAR RÄTT! Själv körde jag med BT i sommarbilen. Nu är det vinterbil som gäller. Och är så trött på min snäcka...

Crxkoffe
27 november 2013 · 847 Inlägg

BornZombie skrev:
Kör handsfree via stereon Kenwood kdc-bt92sd, micken monterad vid instrumentbräda, sjukt smidigt.. Stör mig sjukt mycket på att se folk som knappt klarar av att köra bil med båda händer försöka ratta en bil mitt i stan med mobilen i ena hand, inga blinkers används, ingen koll på trafiken alls... Man borde förbjuda all form av telefon användning där man inte använder sig av handsfree..

håller med dej helt, har letat efter ny stereo och sån mic vid instrument brädan, hittar ej dom, kan du länka här eller pm vad jag kan hitta det?smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
BornZombie
27 november 2013 · 193 Inlägg

Crxkoffe skrev:

BornZombie skrev:
Kör handsfree via stereon Kenwood kdc-bt92sd, micken monterad vid instrumentbräda, sjukt smidigt.. Stör mig sjukt mycket på att se folk som knappt klarar av att köra bil med båda händer försöka ratta en bil mitt i stan med mobilen i ena hand, inga blinkers används, ingen koll på trafiken alls... Man borde förbjuda all form av telefon användning där man inte använder sig av handsfree..

håller med dej helt, har letat efter ny stereo och sån mic vid instrument brädan, hittar ej dom, kan du länka här eller pm vad jag kan hitta det?smile

För att inte "reklamera" företaget jag köpte stereon av, här kan du välja själv var du vill beställa den ifrån ifall du bestämmer dig för att köpa en. Kan säga att jag är sjukt nöjd med stereon massa funktioner som man får i 4-5k klassen annars, allt som brukar räknas som extra tillbehör fick man med i paketet inkl. micken och sladden är tillräckligt lång för att även monteras i taket. smile

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1147937

Senast redigerat av BornZombie (27 november 2013)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 november 2013 · 3 929 Inlägg

Jaha en lag jag absolut inte har någon aning om att den träder in!
Man har varit borta ifrån Sverige allt för länge tror jag... smile

Happ, får väl se hur man gör. Men jävla bökigt att ha ytterligare en jävla pryl att släpa med sig när man håller på. Duger inte 3 telefoner i fickorna som det är redan? tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
fredde85
27 november 2013 · 1 798 Inlägg

Varför ha en luddig lag gör som övriga världen o förbjud snack i mobil sms helt o hållet man kan inte göra de o köra på ett trafiksäkert sätt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
thelaughingmadman
27 november 2013 · 711 Inlägg

fredde85 skrev:
Varför ha en luddig lag gör som övriga världen o förbjud snack i mobil sms helt o hållet man kan inte göra de o köra på ett trafiksäkert sätt

Det handlar väl mer om att vissa klarar av att prata i telefon, vissa inte. Detta bedöms individuellt, vid en olycka.
I mina ögon är det bra.

Sen så har det ju inte varit så att du kan sitta och sms:aa medan du kör på någon och sen skylla på att du sms:at. Man ändrar alltså lagen/arna för att förtydliga och förenkla vid eventuell invägning av det vid en olycka.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Crxkoffe
27 november 2013 · 847 Inlägg

BornZombie skrev:

Crxkoffe skrev:

BornZombie skrev:
Kör handsfree via stereon Kenwood kdc-bt92sd, micken monterad vid instrumentbräda, sjukt smidigt.. Stör mig sjukt mycket på att se folk som knappt klarar av att köra bil med båda händer försöka ratta en bil mitt i stan med mobilen i ena hand, inga blinkers används, ingen koll på trafiken alls... Man borde förbjuda all form av telefon användning där man inte använder sig av handsfree..

håller med dej helt, har letat efter ny stereo och sån mic vid instrument brädan, hittar ej dom, kan du länka här eller pm vad jag kan hitta det?smile

För att inte "reklamera" företaget jag köpte stereon av, här kan du välja själv var du vill beställa den ifrån ifall du bestämmer dig för att köpa en. Kan säga att jag är sjukt nöjd med stereon massa funktioner som man får i 4-5k klassen annars, allt som brukar räknas som extra tillbehör fick man med i paketet inkl. micken och sladden är tillräckligt lång för att även monteras i taket. smile

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1147937

nice , det där tackar jag för big_smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Rquired Allmänt envis
27 november 2013 · 12 512 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

fredde85 skrev:
Varför ha en luddig lag gör som övriga världen o förbjud snack i mobil sms helt o hållet man kan inte göra de o köra på ett trafiksäkert sätt

Det handlar väl mer om att vissa klarar av att prata i telefon, vissa inte. Detta bedöms individuellt, vid en olycka.
I mina ögon är det bra.

Sen så har det ju inte varit så att du kan sitta och sms:aa medan du kör på någon och sen skylla på att du sms:at. Man ändrar alltså lagen/arna för att förtydliga och förenkla vid eventuell invägning av det vid en olycka.

Man skulle kunna applicera samma synsätt på hastighetsgränserna i att vissa klarar av och köra fortare än andra så vi inför ett intervall istället för en specifik gräns, säg att man får välja mellan 70 till 110km/h på en viss sträcka istället för en fast hastighet på 90km/h och vid en eventuell olycka får man bedöma om förarna valt en lämplig fart. I mina ögon är bägge alternativen bristfälliga dels på grund av att majoriteten av förarna inte är kapabla till att göra den bedömningen och dels för att vi kan inte ha ett system som bygger på folks godtycke.

Alla som hanterar en mobiltelefon bakom ratten tror jag blir en sämre förare eftersom en del av koncentrationen ägnas åt att hålla i en telefon istället för trafiken, en del klarar garanterat av det bättre än andra men ingen kan sköta en bil och en telefon samtidigt lika väl som om man ägnat sig åt bilen enbart. Den simultanförmågan har ingen och både individen och vårt rättssystem kommer få svårt och avgöra vem som gjort rätt eller fel bedömning efter en olycka.

Jag önskar självklart inte att du råkar illa ut men vi antar att du råkar ut för en olycka så vi har ett exempel att utgå från, du har kört i 100km/h och pratat i din mobiltelefon men din motpart har kört i 70km/h och haft telefonen i fickan.

Hur skall du eller din advokat bortom rimligt tvivel bevisa att det var lämpligt att köra i 100km/h och prata i telefon när det har gått upp i rätten, du tycker det är bra om det bedöms individuellt men hur ska det bli rättssäkert i praktiken?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
27 november 2013 · 7 877 Inlägg

Hade svårt att tänka mig att folk twittrade, facebook och läste nyheter medans dom körde förut... Men fick höra hur vanligt det va, så lagen är bra.
Helt obegripligt att man pillar med telefonen när man kör bil också.

Prata är väl inte så farligt, förutom att den man pratar med kan bli något irriterad när man säger "va?" "Vad sa du?" och liknande hela tiden för att man koncentrerar sig på trafiken istället för samtalet.

Det brukar även bli lite snett humör på dom när man kör i stan och svarar "Jag är i stan och kör ringer sen *klick*"

Automatväxlad Mercedes eller jänk är f.ö de bästa fordonen vid samtal, alla funktioner på samma sida så man bara behöver en hand för blinkers och torkare m.m.

Och VARFÖR sitter folk med händerna kryssade över bröstet, t.ex telefonen i vänster öra hållen med höger hand och tvärt om? En sak om man är döv på ena örat, men de allra flesta hör ju på bägge, så varför inte byta sida också och slippa "krysset"?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Germax
27 november 2013 · 12 086 Inlägg

Här är lagändringen i klartext http://www.lagboken.se/files/SFS/2013/130779.PDF

Man kan alltså fortsätta prata i telefon vif bilkörning om man finner sig kapabel till det.
Kul att läsa om alla som helt plötsligt ska sluta prata i telefon (utan headset) bara för att lagen säger att det är olämpligt. Det är ju inte mer olämpligt nu än förut.

Man bör i praktiken va helt lugn förutsatt att man inte kör som ett fyllo när man pratar i telefon.  Man kanske åker på det om man krockar, men jag har inte planerat att krocka mer nu än innan lagändringen smile

Cadillac_The_King
28 november 2013 ·

krakus skrev:
Det är inte lönt att chansa fom 1 dec.

Vad rekommenderar ni för HF?

Detta gömde väl bara för sms vid körning man får ändå prata  i telefon undra hur många kommer att torska men hon ska polisen kunna bötfälla om man smsar o kör när dom inte ser det

thelaughingmadman
28 november 2013 · 711 Inlägg

Rquired skrev:
Hur skall du eller din advokat bortom rimligt tvivel bevisa att det var lämpligt att köra i 100km/h och prata i telefon när det har gått upp i rätten, du tycker det är bra om det bedöms individuellt men hur ska det bli rättssäkert i praktiken?

Det gör man inte. Det är inte lämpligt eftersom jag krockade.
Men någon som inte krockar kommer ju i praktiken bedömas lämplig, eftersom man inte är uppe för bedömning.
Samma kommer förstås gälla telefonerande/sms:ande medan man kör.

Krockar man inte är man i praktiken lämplig att köra bil. Men man kan ju ha tur också. Eller ha vakna bilister runt sig som väjar...

smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 november 2013 · 2 972 Inlägg

Rquired skrev:
Alla som hanterar en mobiltelefon bakom ratten tror jag blir en sämre förare eftersom en del av koncentrationen ägnas åt att hålla i en telefon istället för trafiken, en del klarar garanterat av det bättre än andra men ingen kan sköta en bil och en telefon samtidigt lika väl som om man ägnat sig åt bilen enbart.

Fast det där är ju lite roligt. Är det verkligen "hålla en mobiltelefon" som stjäl uppmärksamhet? Isåfall borde det vara förbjudet att hålla en cigg, dricka, macka, stressboll, banan eller vad som helst?

Vad jag läst tidigare och själv tror så är det själva samtalet som stjäl uppmärksamheten från bilkörandet - därför har Sverige varit negativa till att införa HF-krav - samtalet stjäl ändå uppmärksamhet.
Visst, folk använder kanske blinkers lite sämre om de håller i en telefon, men det är nog enda skillnaden.

Pendlar 4+4 mil om dagen och ser VARJE dag någon som kör knepigt (inte alltid livsfarligt) och ofta är de upptagna i samtal - med eller utan handsfree. Å andra sidan ser man folk som kör knepigt utan direkt anledning ungefär lika ofta, så statistiken kanske inte berättigar någonting egentligen smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Rquired Allmänt envis
29 november 2013 · 12 512 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Rquired skrev:
Hur skall du eller din advokat bortom rimligt tvivel bevisa att det var lämpligt att köra i 100km/h och prata i telefon när det har gått upp i rätten, du tycker det är bra om det bedöms individuellt men hur ska det bli rättssäkert i praktiken?

Det gör man inte. Det är inte lämpligt eftersom jag krockade.
Men någon som inte krockar kommer ju i praktiken bedömas lämplig, eftersom man inte är uppe för bedömning.
Samma kommer förstås gälla telefonerande/sms:ande medan man kör.

Krockar man inte är man i praktiken lämplig att köra bil. Men man kan ju ha tur också. Eller ha vakna bilister runt sig som väjar...

smile

Ett smart svar men det var mer i stil med dina två sista meningar jag tänkte. I praktiken kan andra bilister rädda dig men om det inte sker, utan en annan förare vållar olyckan (t.ex byter fil utan att blinka eller ta en titt i backspegeln) men du pratade i telefonen. Det ena är väldigt svårt att bevisa men dit samtal hittar polisen enkelt för snart har de direktåtkomst till operatörernas register.

I den sitsen tror jag det blir svårt och bevisa att olyckan hade skett oberoende av ditt samtal, och hastighet om vi ska hålla oss till det fulla exemplet. smile

matteeee skrev:

Rquired skrev:
Alla som hanterar en mobiltelefon bakom ratten tror jag blir en sämre förare eftersom en del av koncentrationen ägnas åt att hålla i en telefon istället för trafiken, en del klarar garanterat av det bättre än andra men ingen kan sköta en bil och en telefon samtidigt lika väl som om man ägnat sig åt bilen enbart.

Fast det där är ju lite roligt. Är det verkligen "hålla en mobiltelefon" som stjäl uppmärksamhet? Isåfall borde det vara förbjudet att hålla en cigg, dricka, macka, stressboll, banan eller vad som helst?

Vad jag läst tidigare och själv tror så är det själva samtalet som stjäl uppmärksamheten från bilkörandet - därför har Sverige varit negativa till att införa HF-krav - samtalet stjäl ändå uppmärksamhet.
Visst, folk använder kanske blinkers lite sämre om de håller i en telefon, men det är nog enda skillnaden.

Pendlar 4+4 mil om dagen och ser VARJE dag någon som kör knepigt (inte alltid livsfarligt) och ofta är de upptagna i samtal - med eller utan handsfree. Å andra sidan ser man folk som kör knepigt utan direkt anledning ungefär lika ofta, så statistiken kanske inte berättigar någonting egentligen smile

Jag håller med om att det finns hål i mitt resonemang och hur många olyckor en tappad glöd från en cigarett eller en måltid från McDonalds utspridd över olika fack och mugghållare i kupén har orsakat kan vi bara spekulera i för visst kan det stjäla uppmärksamhet, men nu är mobiltelefonen vi har en chans att komma åt och då tycker jag man kan göra det med en lag som är rättsäker och konsekvent.

Samtalet i sig kräver en viss koncentration men jag upplever att det som orsakar störst problem är att man bara har en hand över till bilen när man har luren i den andra, t.ex att folk låter bli och blinka eller släpper ratten helt en kort stund för att växla. Samtalen i sig är svårt att förbjuda för i så fall borde vi införa ett förbud mot att föraren pratar med sina passagerare om vi skall vara konsekventa?

Jag förespråkar personligen inte ett förbud mot att prata i telefon utan HF men jag kan tycka att det hade varit rimligt eftersom det finns en lösning på problemet så att folk kan anpassa sig och det blir ett litet steg i rätt riktning. Men att helt förbjuda samtal, måltider eller aktiviteter i bilen är varken rimligt eller genomförbart, främst för att det inte finns någon alternativ lösning.

Följer du mitt resonemang även om det inte är utan brister? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 november 2013 · 2 972 Inlägg

Ja, jag är helt med dig. Men statistik från andra länder där mobilsamtal redan är förbjudna säger inte att det genererar något direkt säkrare trafikklimat. Men allt kan kanske sägas med statistik smile

Jag tycker att det redan finns lagar som styr det hela som man lärde sig när man tog körkort - men folk inser inte att de blir trafikfarliga helt enkelt. Höj böterna (och sätt fler trafikpoliser på att bevaka beteende, så som vinglande, ej blinkat etc) och bötfäll alldeles oavsett om det är en cigg, BigMac eller mobil som "orsakar" märkliga beteenden.

Finns det någon som hört om någon som fått böter för att man ej använt blinkers? Trasig lampa? Vinglat lite (men varit nykter)?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 november 2013 · 14 066 Inlägg

Rquired skrev:

thelaughingmadman skrev:

Rquired skrev:
Hur skall du eller din advokat bortom rimligt tvivel bevisa att det var lämpligt att köra i 100km/h och prata i telefon när det har gått upp i rätten, du tycker det är bra om det bedöms individuellt men hur ska det bli rättssäkert i praktiken?

Det gör man inte. Det är inte lämpligt eftersom jag krockade.
Men någon som inte krockar kommer ju i praktiken bedömas lämplig, eftersom man inte är uppe för bedömning.
Samma kommer förstås gälla telefonerande/sms:ande medan man kör.

Krockar man inte är man i praktiken lämplig att köra bil. Men man kan ju ha tur också. Eller ha vakna bilister runt sig som väjar...

smile

Ett smart svar men det var mer i stil med dina två sista meningar jag tänkte. I praktiken kan andra bilister rädda dig men om det inte sker, utan en annan förare vållar olyckan (t.ex byter fil utan att blinka eller ta en titt i backspegeln) men du pratade i telefonen. Det ena är väldigt svårt att bevisa men dit samtal hittar polisen enkelt för snart har de direktåtkomst till operatörernas register.

I den sitsen tror jag det blir svårt och bevisa att olyckan hade skett oberoende av ditt samtal, och hastighet om vi ska hålla oss till det fulla exemplet. smile

matteeee skrev:

Rquired skrev:
Alla som hanterar en mobiltelefon bakom ratten tror jag blir en sämre förare eftersom en del av koncentrationen ägnas åt att hålla i en telefon istället för trafiken, en del klarar garanterat av det bättre än andra men ingen kan sköta en bil och en telefon samtidigt lika väl som om man ägnat sig åt bilen enbart.

Fast det där är ju lite roligt. Är det verkligen "hålla en mobiltelefon" som stjäl uppmärksamhet? Isåfall borde det vara förbjudet att hålla en cigg, dricka, macka, stressboll, banan eller vad som helst?

Vad jag läst tidigare och själv tror så är det själva samtalet som stjäl uppmärksamheten från bilkörandet - därför har Sverige varit negativa till att införa HF-krav - samtalet stjäl ändå uppmärksamhet.
Visst, folk använder kanske blinkers lite sämre om de håller i en telefon, men det är nog enda skillnaden.

Pendlar 4+4 mil om dagen och ser VARJE dag någon som kör knepigt (inte alltid livsfarligt) och ofta är de upptagna i samtal - med eller utan handsfree. Å andra sidan ser man folk som kör knepigt utan direkt anledning ungefär lika ofta, så statistiken kanske inte berättigar någonting egentligen smile

Jag håller med om att det finns hål i mitt resonemang och hur många olyckor en tappad glöd från en cigarett eller en måltid från McDonalds utspridd över olika fack och mugghållare i kupén har orsakat kan vi bara spekulera i för visst kan det stjäla uppmärksamhet, men nu är mobiltelefonen vi har en chans att komma åt och då tycker jag man kan göra det med en lag som är rättsäker och konsekvent.

Samtalet i sig kräver en viss koncentration men jag upplever att det som orsakar störst problem är att man bara har en hand över till bilen när man har luren i den andra, t.ex att folk låter bli och blinka eller släpper ratten helt en kort stund för att växla. Samtalen i sig är svårt att förbjuda för i så fall borde vi införa ett förbud mot att föraren pratar med sina passagerare om vi skall vara konsekventa?

Jag förespråkar personligen inte ett förbud mot att prata i telefon utan HF men jag kan tycka att det hade varit rimligt eftersom det finns en lösning på problemet så att folk kan anpassa sig och det blir ett litet steg i rätt riktning. Men att helt förbjuda samtal, måltider eller aktiviteter i bilen är varken rimligt eller genomförbart, främst för att det inte finns någon alternativ lösning.

Följer du mitt resonemang även om det inte är utan brister? smile

Kör automat så slipper ni rycka i den där jävla kryckan var 10:e sekund!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang