V70 D5 -2004 Motorservice Erfordras

Danne_1977
27 november 2013 · 3 292 Inlägg

Som jag skrivit i en annan tråd ang min XC90 som hade detta fenomen ett tag (det kommer och går) så har nu även min V70 blivit drabbad av nåt skit, som rubriken lyder så står detta meddelande konstant i displayen och bilen går absolut inte varva mer än 2500 varv, precis som att en varvstopp slår till vid detta varvtal, hjälper inte att starta om, meddelandet kommer på direkten, bilen går dock att köra men går inget vidare direkt.

Nu undrar jag vad som kan vara fel, om det är det där staget på Tubon som har hakat upp sig eller nåt annat ?

Med allt som XC90 blivit påkostad senaste månaderna så har jag inte riktigt råd heller att lämna in den just nu, MEN jag kan ju kolla lite själv om jag bara vet var man ska börja att gräva.

Tacksam för svar

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
SLG
27 november 2013 · 498 Inlägg

Jag har nog börjat kollat felkoderna.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
BOLIN_
27 november 2013 · 2 763 Inlägg

Kolla felkoder är väl det bästa man kan göra först, har du inte tillgång till detta så börja med att titta över alla luftslangar, intercooler samt alla vacuumslangar! hmm

Volvo - For Life
Danne_1977
28 november 2013 · 3 292 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Kolla felkoder är väl det bästa man kan göra först, har du inte tillgång till detta så börja med att titta över alla luftslangar, intercooler samt alla vacuumslangar! hmm

Jag har kollat felkoderna en gång för bra länge sen o det fanns felkod på luften och på turbon... det var två separata felkoder, jag har en sån där Bluetooth grej som jag kopplar till min telefon..

Blir att undersöka det då, slangar och sånt.. även främre motorkudden har ju en vaccumslang, misstänker att minsta lilla vaccumläckage så skickar den felkod direk och motorn går till nåt jag skulle vilja kalla "safe mode" och därför går den inte som folk, man kan endast köra hjälpligt så att säga.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2013 · 17 633 Inlägg

Danne_1977 skrev:

BOLIN_ skrev:
Kolla felkoder är väl det bästa man kan göra först, har du inte tillgång till detta så börja med att titta över alla luftslangar, intercooler samt alla vacuumslangar! hmm

Jag har kollat felkoderna en gång för bra länge sen o det fanns felkod på luften och på turbon... det var två separata felkoder, jag har en sån där Bluetooth grej som jag kopplar till min telefon..

Blir att undersöka det då, slangar och sånt.. även främre motorkudden har ju en vaccumslang, misstänker att minsta lilla vaccumläckage så skickar den felkod direk och motorn går till nåt jag skulle vilja kalla "safe mode" och därför går den inte som folk, man kan endast köra hjälpligt så att säga.

Jag har haft högt förtroende för Volvo förut men nu säger även min kompis som är bilhandlare att han tackar nej till "nyare" Volvo. Uruselt. Blir ingen sådan på vår gård. Hoppas du finner felet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne_1977
30 november 2013 · 3 292 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Danne_1977 skrev:

BOLIN_ skrev:
Kolla felkoder är väl det bästa man kan göra först, har du inte tillgång till detta så börja med att titta över alla luftslangar, intercooler samt alla vacuumslangar! hmm

Jag har kollat felkoderna en gång för bra länge sen o det fanns felkod på luften och på turbon... det var två separata felkoder, jag har en sån där Bluetooth grej som jag kopplar till min telefon..

Blir att undersöka det då, slangar och sånt.. även främre motorkudden har ju en vaccumslang, misstänker att minsta lilla vaccumläckage så skickar den felkod direk och motorn går till nåt jag skulle vilja kalla "safe mode" och därför går den inte som folk, man kan endast köra hjälpligt så att säga.

Jag har haft högt förtroende för Volvo förut men nu säger även min kompis som är bilhandlare att han tackar nej till "nyare" Volvo. Uruselt. Blir ingen sådan på vår gård. Hoppas du finner felet.

Kan ju vara så att lite äldre (fast ändå nya modeller) som har gått ett par varv runt jorden får dessa felen efter ett tag, kanske ska man satsa på låg milare för att vara på lite mer säker mark.. typ max 20 tusen mil eller nåt sånt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
11 februari 2014 · 3 292 Inlägg

Nu är det så att jag har kollat lite under motorhuven på min V70 för att se om jag kan hitta felet ang Motorservice Erfordras och att den inte varvar mer än ca 2500 varv, staget till VTN rör sig inte när bilen står på tomgång iaf, jag tog bort vaccum slangen till främre undre motorkudden och pluggade den och felet kvarstod, jag kände även på vaccumet i den slangen och det kändes som det var rätt lite vaccum. Jag hittade i en liten ficka på motorn en liten gummi stop, alltså en liten slangbit som man kan plombera rör med, denna låg bara där och har troligen suttit nånstans, börjar ana att det är den som lossnat och orsakar ett vaccum fel, har kollat o kollat o kollat.. men hittar inte var den skulle kunna sitta, har kollat alla slangar åxå så gott det går men hittar inget som verkar misstänkt. Staget till VTN sitter inte fast, tog en mejsel o bände lite o det verkar gå att röra som det ska.

Nån som har nån idé om detta.. ?

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/l/t1/1601206_10151835047655964_1732986373_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1800481_10151835047695964_2050757720_n.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
11 februari 2014 · 10 328 Inlägg

Den där ska ju sitta på änden av bulten som är mitt i bilden, dvs bulten till övre motorbussningen. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
11 februari 2014 · 3 292 Inlägg

Brådhis skrev:
Den där ska ju sitta på änden av bulten som är mitt i bilden, dvs bulten till övre motorbussningen. smile

//Brådhis

Misstänkte nästan det.. alltså ingen vaccum plombering.. hmm undra då var felet är egentligen.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
11 februari 2014 · 10 328 Inlägg

Ja, märkligt fel. Men som skrivits innan, läs ut felkoderna och skriv dom här så ger det säkert bra ledtrådar till alla Volvo-kunniga här. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
11 februari 2014 · 3 292 Inlägg

Brådhis skrev:
Ja, märkligt fel. Men som skrivits innan, läs ut felkoderna och skriv dom här så ger det säkert bra ledtrådar till alla Volvo-kunniga här. smile

//Brådhis

Jag har läst ut felkoderna med min Bluetooth manick som passar till android telefon, den visar på nått fel på luften.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Mack Forum- och sitemoderator
11 februari 2014 · 26 194 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Brådhis skrev:
Ja, märkligt fel. Men som skrivits innan, läs ut felkoderna och skriv dom här så ger det säkert bra ledtrådar till alla Volvo-kunniga här. smile

//Brådhis

Jag har läst ut felkoderna med min Bluetooth manick som passar till android telefon, den visar på nått fel på luften.

Skriv exakt vad den heter i stället.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Danne_1977
11 februari 2014 · 3 292 Inlägg

Mack skrev:

Danne_1977 skrev:

Brådhis skrev:
Ja, märkligt fel. Men som skrivits innan, läs ut felkoderna och skriv dom här så ger det säkert bra ledtrådar till alla Volvo-kunniga här. smile

//Brådhis

Jag har läst ut felkoderna med min Bluetooth manick som passar till android telefon, den visar på nått fel på luften.

Skriv exakt vad den heter i stället.

Minns inte.. men ska ska plugga in grejerna imorgon igen o kolla o skriva av dom.. det är visst två felkoder om jag inte minns fel.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
12 februari 2014 · 10 328 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Brådhis skrev:
Ja, märkligt fel. Men som skrivits innan, läs ut felkoderna och skriv dom här så ger det säkert bra ledtrådar till alla Volvo-kunniga här. smile

//Brådhis

Jag har läst ut felkoderna med min Bluetooth manick som passar till android telefon, den visar på nått fel på luften.

Då tror jag att du ska laga nå´t med luften... Som Mack skriver bör du skriva ut här vilka koder du får. Annars blir det bara gissningar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
hekola
12 februari 2014 · 73 Inlägg

Ser ut som pluggen till magnetventil. Sitter en ventil under insuget framför cylinder nr 4.
Sen har du en på luftburken eller framför den. Har du kollat dom ?

Danne_1977
12 februari 2014 · 3 292 Inlägg

hekola skrev:
Ser ut som pluggen till magnetventil. Sitter en ventil under insuget framför cylinder nr 4.
Sen har du en på luftburken eller framför den. Har du kollat dom ?

Ja letade som fana länge och mycket efter nåt ställe där denna lilla plugg kan ha suttit, det du pratar om, har det med vaccumet att göra och kan orsaka detta fel som jag har på bilen ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang