3417
Sök

Vilken motor är mer trimtålig B230A eller B230E

227 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#1
Jag undrar helt enkelt vilken av motorerna B230A och B230E som är mest trimtålig och Vad jag ska göra för trimmning för att den ska vara lika pålitlig som möjligt med lite mer hästar under huven smile

514 Inlägg
1 december 2013
#2
B230 motorer från 88b eller 89 är mer trimtåliga säjer jag, grövre stakar i dom


5 916 Inlägg
1 december 2013
#3
B230A och B230E är båda den klena B230in så skulle säga att dem är precis lika trimtåliga.

Har du tänkt byta motor så är det B23 eller B230 från -89 och nyare du ska leta efter, mycket stadigare motorer än -85-88 B230.

Budget på trim?
Ska det vara besiktningsbart?
Ungefär hur många hästar fler?
Strikt sugtrim?


227 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#4
Jag har tänkt mig ett roligt bygge som inte behöver vara besikningsbart att bara leka med i skogen på isen men en del mer hästar.
Budgeten ligger på runt 10 000kr
jag vill att bilen även ska vara pålitlig och att den tål att köra som en idiot smile

762 Inlägg
2 december 2013
#5
Alkis skrev:
Jag har tänkt mig ett roligt bygge som inte behöver vara besikningsbart att bara leka med i skogen på isen men en del mer hästar.
Budgeten ligger på runt 10 000kr
jag vill att bilen även ska vara pålitlig och att den tål att köra som en idiot smile

Som det är nämnt ovan ska du försöka hålla dig undan de tidiga B230 (1984-1988A) om du ska köra med Turbo. För de har klenare stakar 9 mm istället för 13 mm tror jag det var (du ser skillnaden i alla fall) sen har du klenare axiallager, så det blocket bör du hålla dig borta ifrån om det är turbo du ska köra. smile

Så det är antingen B23 eller senare B230 som gäller. Ska du köra med mycket laddtryck så bör du använda dig av ett sent B230 block med de stora lagerna, då B23 har omtåligare vattenmantlar, rätta mig om jag har fel? roll

Men jag skulle säga att du ska satsa på ett B230 block med oljekylda kolvar från en 940, tror att det kom 1993 eller något. Då kan du belasta motorna under en längre tid smile

Kolla i tråden under så ser du hur man sker skillnad på blocken med och utan oljekylning smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2903510


227 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#6
men om man skulle trimma utan att sätta i turbo då vad ska man ta för grejer som håller för trycket och vilken växellåda ska jag ta om jag planerar runt 200hk?

762 Inlägg
2 december 2013
#7
200 hk får du nog inte för din budget utan turbo.. Tyvärr. hmm

Endast topplocksbearbetningen skulle gå på runt 10 000, sen tillkommer det andra ventiler och ventilfjädrar, en annan vassare kamaxel mm. Så enbart toppen skulle kosta runt 15 000-20 000. Sen tillkommer förgasare mm och extraktorrör.

Men priset beror ju helt och håller på hur mycket du han göra själv. smile Men delarna du behöver för att få 200 sughästar kostar betydligt mer än 10 000.. smile

Så ska du ha 200 hk blir det nog en Turbo som gäller.

De flesta växellådorna till B230 håller för 200 hk, men detta kan du ungefär förvänta dig att Volvos Växellådor håller för:

M45 ca 300 hk
M46 ca 250 hk
M47 ca 220 hk
M90 ca 350 hk, med en förstärkt/svetsad synkring på treans växel.


227 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#8
ok behöver man göra nå speciellt för att byta från M46 till M90 i en 740 från 87 med B230E och vad kostar det om man skulle vela upp i 200hk utan turbo?
Om man turbokonverterar B230E motorn vilken kamaxel ska jag byta till då för att behålla bra bottendrag och bra drag i toppvarv?

762 Inlägg
2 december 2013
#9
Alkis skrev:
ok behöver man göra nå speciellt för att byta från M46 till M90 i en 740 från 87 med B230E och vad kostar det om man skulle vela upp i 200hk utan turbo?
Om man turbokonverterar B230E motorn vilken kamaxel ska jag byta till då för att behålla bra bottendrag och bra drag i toppvarv?

Jag är inte helt hundra, men jag tror att du kan behöva kapa/svetsa om kardantunneln för att få i en M90.

Jag kan nästan ingenting om just E-insprutet, men det är ju mekaniskt så det är nog lättare ifall du satsar på ett annat styrsystem t.ex. LH2.4. Du kan nog använda dig av nästan vilken kamaxel som helst ur Volvos katalog om du bara ska ha 200 hk, men jag är inte så bra på just kamaxlar.

Okej, en kort sammanställning på vad det kan kosta med 200 sughästar;

Toppen

En väl utförd portning och planing: 8000 kr
Vass kamaxel: ca 2000 kr
Större ventiler: ca 1000 kr
Starakre Ventilfjädrar: ca 500 kr
Packningar: ca 300-500 kr?

ca. 12 000 kr

[b]Bottendel[b/]

Balansering/Viktning av vevaxel, stakar och kolvar: Ingen aning, men lämnar du bort det kan du räkna med några tusen.
Honing och borrning av cylinderloppet: ca 2000-4000 kr.
Nya kolvringar: 600 kr
Nya lager i motorn: 600 kr.
Packningssats: ca 500 kr.

ca 8000-10 000kr

[b]Förgasare[b/]

Liknande Weber 45-50. ca 10000-15000 kr.

[b]Avgasrör[b/]

Extraktorgrenrör ca 3000 kr.
Större avgasrör ca 3500 kr.

ca 6500 kr.

Så du kan nog räkna med ungefär ca 35 000 kr och uppåt. Om det ska vara seriöst och hålla ett tag. smile


227 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#10
ok Vad ska jag använda för turbo och vad behöver jag mer för grejer till turbon och annat? smile

579 Inlägg
2 december 2013
#11
Alkis skrev:
ok Vad ska jag använda för turbo och vad behöver jag mer för grejer till turbon och annat? smile

Testat googla ? Finns säkert hundra trådar om att trimma Volvos ! Och vill du ha 200 sugisar lägg i en BMW motor direkt bygger du utan problem med din budget . Och vill du trimma vidare så hinka ditt en snurra så har du kul bil för lite pengar Med vänlig hälsning, Andy


762 Inlägg
2 december 2013
#12
Om du vill slippa mecka och bara kunna köra direkt så köp en Volvo 740/940 Turbo eller en BMW e36 med 2,5L sexa och serva innan du börjar köra jävel. Servar du den ofta så håller det längre också smile

Eller kolla runt vad du kan få för bilar runt 10 000 med runt 200 hk, sen lättar du den så mycket du kan. Då har du en kul bil för en liten summa smile


227 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#13
Det blir ju inte roligt om man inte har meckat själv och jag vill inte ha nå bmw för att jag gillar helt enkelt inte dom och jag håller mig till 4 cylindrigt (Helst svenskt ) smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 december 2013
#14
Köp en volvo med b230f från 89 och uppåt
13C-turbo från en 940 med tillhörande grenrör
Röda saabspridare om du vill slippa löda in effektmotstånd annars 940ins turbospridare som är lågohmiga
Flytta lmm till sugsidan på turbon
Svetsa oljeretur i tråget alternativ borra upp vid originalen
Köpa en slang till olja in i turbon
IC från 240/740/940
Tryckrör/Slangar från någon av ovanstående
Downpipe bygger du själv eller kör med 740/940
940ins turboboxar
Bränslechip
Turbokoppling
Ställbar wastegateklocka alternativ en 0,8-barsklocka


Detta borde landa någonstans runt 200hk
Är säkert något mer men kommer inte på det för tillfället

Det enklaste och troligtvis det billigaste alternativet är att köpa en lite sunkig 940 turbo...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

762 Inlägg
3 december 2013
#15
Om jag hade haft en budget på 10 000 så hade jag nog köpt en lite smårisig 740/940 och renoverat upp motorn och satt på en lite större turbo. Då har du en bil som borde hålla ett tag, och har du tänkt att köra den hårt under en längre tid så bör du serva den rätt ofta. Det håller längre om man sköter om det smile


227 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#16
men om man köper en 940FTT motor och sätter i den då, det borde väl funka tongue

762 Inlägg
3 december 2013
#17
Det är olika styrsystem, så det får du byta ut också. smile Annars, ja smile


227 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#18
Tack för svaret.

762 Inlägg
3 december 2013
#19
Sen beror det också på om det är en 240 eller 740 som du ska sätta in motorn i.

940 har toppmonterad fördelare, samma som 740, men 240 har blockmonterad fördelare då måste du antingen sätta in en mellanaxel och en blockfördelare i motorn, eller banka/skära ut ett hål torpedväggen för att få plats med den. smile


227 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#20
Motorn ska in i en 740.
är det nån som vet vad det kan kosta att skicka en komplett 940 LTT motor och växellåda med nå företag?


Sök