Alkis skrev:
ok behöver man göra nå speciellt för att byta från M46 till M90 i en 740 från 87 med B230E och vad kostar det om man skulle vela upp i 200hk utan turbo?
Om man turbokonverterar B230E motorn vilken kamaxel ska jag byta till då för att behålla bra bottendrag och bra drag i toppvarv?
Jag är inte helt hundra, men jag tror att du kan behöva kapa/svetsa om kardantunneln för att få i en M90.
Jag kan nästan ingenting om just E-insprutet, men det är ju mekaniskt så det är nog lättare ifall du satsar på ett annat styrsystem t.ex. LH2.4. Du kan nog använda dig av nästan vilken kamaxel som helst ur Volvos katalog om du bara ska ha 200 hk, men jag är inte så bra på just kamaxlar.
Okej, en kort sammanställning på vad det kan kosta med 200 sughästar;
ToppenEn väl utförd portning och planing: 8000 kr
Vass kamaxel: ca 2000 kr
Större ventiler: ca 1000 kr
Starakre Ventilfjädrar: ca 500 kr
Packningar: ca 300-500 kr?
ca. 12 000 kr
[b]Bottendel[b/]
Balansering/Viktning av vevaxel, stakar och kolvar: Ingen aning, men lämnar du bort det kan du räkna med några tusen.
Honing och borrning av cylinderloppet: ca 2000-4000 kr.
Nya kolvringar: 600 kr
Nya lager i motorn: 600 kr.
Packningssats: ca 500 kr.
ca 8000-10 000kr
[b]Förgasare[b/]
Liknande Weber 45-50. ca 10000-15000 kr.
[b]Avgasrör[b/]
Extraktorgrenrör ca 3000 kr.
Större avgasrör ca 3500 kr.
ca 6500 kr.
Så du kan nog räkna med ungefär ca 35 000 kr och uppåt. Om det ska vara seriöst och hålla ett tag.
