VW Golf 5 TSI 2007 Turbokompressor Wastegate problem?

nakti
2 december 2013 · 249 Inlägg

Kan det vara fel på Wastegate i bilen om jag tappar kraft vid acceleration på 4:ans växel. typ när jag når 100km/h på 4:an så tappar den kraft (tappar trycket,laddtryck) och måste växla till 5:an för att den ska fortsätta.

Kraften på turbon känns svagare men funkar fint på 2 o 3 växel. Vad kan vara fel ?

Senast redigerat av nakti (3 december 2013)

valle22 Smidd i rostigt stål
2 december 2013 · 933 Inlägg

Kolla felminne, garanterat fel på elektriska by-pass ventil på turbohuset. 2 skruvar och ett kontakthus, väldigt vanligt på dessa och felet du beskriver

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
nakti
3 december 2013 · 249 Inlägg

valle22 skrev:
Kolla felminne, garanterat fel på elektriska by-pass ventil på turbohuset. 2 skruvar och ett kontakthus, väldigt vanligt på dessa och felet du beskriver

Hej tack för svar,
Undrar hur mycket sånt kostar o laga ? Kan man laga hemma ?
Någon bild på hur den ser ut ?

zzr94092
3 december 2013 · 4 391 Inlägg

magnetvenl? om det finns en sådan.

nakti
3 december 2013 · 249 Inlägg

Är det en sån ? http://atechmotor.com/volvo/v50/t5/turb … netventil/
Den beskrivning jag har på felet är de någon slags ventil som är kass ?
Fast länken e ju till volvo men tänkte på en vw

Senast redigerat av nakti (3 december 2013)

valle22 Smidd i rostigt stål
3 december 2013 · 933 Inlägg

nakti skrev:

valle22 skrev:
Kolla felminne, garanterat fel på elektriska by-pass ventil på turbohuset. 2 skruvar och ett kontakthus, väldigt vanligt på dessa och felet du beskriver

Hej tack för svar,
Undrar hur mycket sånt kostar o laga ? Kan man laga hemma ?
Någon bild på hur den ser ut ?

kostar runt 700kr om jag inte minns fel, kan kolla på jobb imorgon när jag är tillbaka. Då kan du få artnr samt priset och om det går skall jag ordna en sprängskiss på delen

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
nakti
4 december 2013 · 249 Inlägg

valle22 skrev:

nakti skrev:

valle22 skrev:
Kolla felminne, garanterat fel på elektriska by-pass ventil på turbohuset. 2 skruvar och ett kontakthus, väldigt vanligt på dessa och felet du beskriver

Hej tack för svar,
Undrar hur mycket sånt kostar o laga ? Kan man laga hemma ?
Någon bild på hur den ser ut ?

kostar runt 700kr om jag inte minns fel, kan kolla på jobb imorgon när jag är tillbaka. Då kan du få artnr samt priset och om det går skall jag ordna en sprängskiss på delen

//Valle

Väldigt snällt av dig att kolla upp detta helt suveränt big_smile
Tack så mycket!
Kan samtidigt kolla upp felkod med VCDS och återkomma ikväll efter mitt jobb.

Senast redigerat av nakti (4 december 2013)

valle22 Smidd i rostigt stål
4 december 2013 · 933 Inlägg

nakti skrev:

valle22 skrev:

nakti skrev:

Hej tack för svar,
Undrar hur mycket sånt kostar o laga ? Kan man laga hemma ?
Någon bild på hur den ser ut ?

kostar runt 700kr om jag inte minns fel, kan kolla på jobb imorgon när jag är tillbaka. Då kan du få artnr samt priset och om det går skall jag ordna en sprängskiss på delen

//Valle

Väldigt snällt av dig att kolla upp detta helt suveränt big_smile
Tack så mycket!
Kan samtidigt kolla upp felkod med VCDS och återkomma ikväll efter mitt jobb.

Här nedan kan du se var den sitter. VW artnr 03C145710E och kostar 481kr


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9d1d3c820bdf0dd25f3b266072688f04.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
nakti
5 december 2013 · 249 Inlägg

valle22 skrev:

nakti skrev:

valle22 skrev:
kostar runt 700kr om jag inte minns fel, kan kolla på jobb imorgon när jag är tillbaka. Då kan du få artnr samt priset och om det går skall jag ordna en sprängskiss på delen

//Valle

Väldigt snällt av dig att kolla upp detta helt suveränt big_smile
Tack så mycket!
Kan samtidigt kolla upp felkod med VCDS och återkomma ikväll efter mitt jobb.

Här nedan kan du se var den sitter. VW artnr 03C145710E och kostar 481kr


http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9d1d3c820bdf0dd25f3b266072688f04.jpg

Grymt tack! Tror du det är svårt och byta ut den själv ? Måste man ha special verktyg osv ?

Det kan väl också vara en N75 eller ?
Sökte på vw golf N75.
Problem för en annan som har "1.4 TSI boost/power delivery problems"
Och "N75 valve replacement fixes boost problem"

Hur vet man vad felet är exakt så man inte byter en sak och det inte är felet ?

Men ska prova kolla på det du visa på bilden och återkommer.

Senast redigerat av nakti (5 december 2013)

valle22 Smidd i rostigt stål
5 december 2013 · 933 Inlägg

nakti skrev:

valle22 skrev:

nakti skrev:

Väldigt snällt av dig att kolla upp detta helt suveränt big_smile
Tack så mycket!
Kan samtidigt kolla upp felkod med VCDS och återkomma ikväll efter mitt jobb.

Här nedan kan du se var den sitter. VW artnr 03C145710E och kostar 481kr


http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9d1d3c820bdf0dd25f3b266072688f04.jpg

Grymt tack! Tror du det är svårt och byta ut den själv ? Måste man ha special verktyg osv ?

Det kan väl också vara en N75 eller ?
Sökte på vw golf N75.
Problem för en annan som har "1.4 TSI boost/power delivery problems"
Och "N75 valve replacement fixes boost problem"

Hur vet man vad felet är exakt så man inte byter en sak och det inte är felet ?

Men ska prova kolla på det du visa på bilden och återkommer.

N75 är sdc-koden och täcker det felet som du nämner ovan, skall bytas utan specialverktyg smile
tack själv bra med forum ibland eller hur?? wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
nakti
6 december 2013 · 249 Inlägg

valle22 skrev:

nakti skrev:

valle22 skrev:

Här nedan kan du se var den sitter. VW artnr 03C145710E och kostar 481kr


http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9d1d3c820bdf0dd25f3b266072688f04.jpg

Grymt tack! Tror du det är svårt och byta ut den själv ? Måste man ha special verktyg osv ?

Det kan väl också vara en N75 eller ?
Sökte på vw golf N75.
Problem för en annan som har "1.4 TSI boost/power delivery problems"
Och "N75 valve replacement fixes boost problem"

Hur vet man vad felet är exakt så man inte byter en sak och det inte är felet ?

Men ska prova kolla på det du visa på bilden och återkommer.

N75 är sdc-koden och täcker det felet som du nämner ovan, skall bytas utan specialverktyg smile
tack själv bra med forum ibland eller hur?? wink

Jahaa låter grymt, tack för info o ja bra me forum big_smile

nakti
10 december 2013 · 249 Inlägg

Scannade bilen med VCDS men hittade inga felkoder.
Kan det fortf vara fel på Ventilen då den krånglar. Nu kan jag ju inte testa då det är snö.

soyd
10 december 2013 · 1 853 Inlägg

DV:n (Diverter Valve:en) är ganska känd för att fela.. Symtomen du har pekar åt det hållet... Själv har jag också bytt min till en nyare revision D. dock i förebyggande syfte då... Med tanke på årsmodellen så har du en av de sämre revisionerna på din också.

Man kan ju tycka att den borde ge någon form av fel kod i VCDS...

Den sitter fast med 3 insekts skruvar. Den skall gå att komma åt under ifrån bakom motorn vid passagerare sidan, har jag för mig. Den sitter väll inte direkt jätte bra till men den går att komma åt.

Här har du någon guide som kanske kan hjälpa

/mvh soyd

nakti
10 december 2013 · 249 Inlägg

soyd skrev:
DV:n (Diverter Valve:en) är ganska känd för att fela.. Symtomen du har pekar åt det hållet... Själv har jag också bytt min till en nyare revision D. dock i förebyggande syfte då... Med tanke på årsmodellen så har du en av de sämre revisionerna på din också.

Man kan ju tycka att den borde ge någon form av fel kod i VCDS...

Den sitter fast med 3 insekts skruvar. Den skall gå att komma åt under ifrån bakom motorn vid passagerare sidan, har jag för mig. Den sitter väll inte direkt jätte bra till men den går att komma åt.

Här har du någon guide som kanske kan hjälpa

/mvh soyd

Hej o tack för info. Är det någon skillnad på Bokstäverna D, G osv (06H 145 710 D ) ?
Vilken ska man ha, för på sommaren kör jag ecu tune.
Så ventilen inte bråkar då me.

Senast redigerat av nakti (10 december 2013)

soyd
10 december 2013 · 1 853 Inlägg

nakti skrev:
Hej o tack för info. Är det någon skillnad på Bokstäverna D, G osv ?
Vilken ska man ha, för på sommaren kör jag ecu tune.
Så ventilen inte bråkar då me.

Tjena np!

Ja de senare revisionerna är bättre byggda satt säga, håller längre och för mer kraft. Men valle22 verkar ha bra insider info vad gäller VAG där.. Dock så tro jag att du ska ha den som heter D men i deras sytem på VAG så säger den att E är den senaste till den årsmodellen. Men D ska även den passa utmärkt.

Annars för att vara hundra säker så ring en VAG verkstad och prata med reservdelar. Ge dem ditt regnummer på bilen och även det artikelnummet som valle22 fixade fram, för att de ska veta vilken del det gäller sedan kan du be dem jämföra E och D modellen. Det de kommer haka upp sig på är att D inte är listan som att passa din årsmodell fast än den gör det smile

/mvh soyd

nakti
10 december 2013 · 249 Inlägg

soyd skrev:

nakti skrev:
Hej o tack för info. Är det någon skillnad på Bokstäverna D, G osv ?
Vilken ska man ha, för på sommaren kör jag ecu tune.
Så ventilen inte bråkar då me.

Tjena np!

Ja de senare revisionerna är bättre byggda satt säga, håller längre och för mer kraft. Men valle22 verkar ha bra insider info vad gäller VAG där.. Dock så tro jag att du ska ha den som heter D men i deras sytem på VAG så säger den att E är den senaste till den årsmodellen. Men D ska även den passa utmärkt.

Annars för att vara hundra säker så ring en VAG verkstad och prata med reservdelar. Ge dem ditt regnummer på bilen och även det artikelnummet som valle22 fixade fram, för att de ska veta vilken del det gäller sedan kan du be dem jämföra E och D modellen. Det de kommer haka upp sig på är att D inte är listan som att passa din årsmodell fast än den gör det smile

/mvh soyd

Grymt tack big_smile härliga informationer från er ska kolla på detta.

valle22 Smidd i rostigt stål
10 december 2013 · 933 Inlägg

nakti skrev:

soyd skrev:

nakti skrev:
Hej o tack för info. Är det någon skillnad på Bokstäverna D, G osv ?
Vilken ska man ha, för på sommaren kör jag ecu tune.
Så ventilen inte bråkar då me.

Tjena np!

Ja de senare revisionerna är bättre byggda satt säga, håller längre och för mer kraft. Men valle22 verkar ha bra insider info vad gäller VAG där.. Dock så tro jag att du ska ha den som heter D men i deras sytem på VAG så säger den att E är den senaste till den årsmodellen. Men D ska även den passa utmärkt.

Annars för att vara hundra säker så ring en VAG verkstad och prata med reservdelar. Ge dem ditt regnummer på bilen och även det artikelnummet som valle22 fixade fram, för att de ska veta vilken del det gäller sedan kan du be dem jämföra E och D modellen. Det de kommer haka upp sig på är att D inte är listan som att passa din årsmodell fast än den gör det smile

/mvh soyd

Grymt tack big_smile härliga informationer från er ska kolla på detta.

Pm:a ditt regnr så ska du exakt artnr. Som sagt så är det sista boksaven som ofta styr "uppdateringen" på delen

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
nakti
25 februari 2014 · 249 Inlägg

Sent ute med scan men jag hitta något fel på bilen efter scanning idag.

1 Fault Found:
008801 - Boost Pressure Control Valve (N249)
               P2261 - 000 - Mechanical Malfunction

Om jag måste byta då den är kass då bilen är seg på tryck så vill jag helst ha en bättre än den som finns som original om någon vet vart man kan köpa ? och vad det kan kosta ?

Senast redigerat av nakti (25 februari 2014)

nakti
25 februari 2014 · 249 Inlägg

Är det sån här och vad står F för ? http://www.ecstuning.com/Search/SiteSea … /ES263608/

scorpan6662
25 februari 2014 · 177 Inlägg

Om du köper en ny orginaldel så är den bättre än den som sitter där nu då VW själva har förbättrat delen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang