8953
Sök

Hjälp mig med bilbyte, värde på Volvon och tips på annan bil

346 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
Hej. Kommer förmodligen bli ett rätt långt inlägg, så ni vet. Jag äger en Volvo v70II (min profil) Drive 1,6L 2010 momentum, high performance, blåtand, keyless, dieselvärmare med tidur mm mm. bilen har i skrivande stund gått 6970mil. har haft den sen september förra året. Jag fick köpa bilen via jobbet där en arbetsledare haft den som förmånsbil sedan ny. Därmed servad osv som den ska, och första ägaren är precis som jag pedantiskt så alltid handtvättad rekondad osv. Jag köpte bilen då jag inte kunde motstå erbjudandet jag fick. Den hade gått 5500 mil då, precis gjort 6000mila service, inlämad för att lacka om stötfångare som hade ett minimalt svart märke och ny helrekondad och köpte den för 125000:-.
Har vart helnöjd med bilen i sig, men nu vill jag ha en bil som är lite mer rapp och med automatlåda

Den har ju vart så extremt snäll mot plånboken med skattebefriad, låg försäkring, billiga driftskostnader osv. Så helst ska den nya bilen ligga i närheten av denna varje månad. Kör inte speciellt mycket, mest i stan eller i närheten runt. Nån längre resa per år.
Audi, BMW, Volvo är kanske dom märken jag tänkt mest på.
Har funderat på att byta upp mig till en lika Volvo men med större motor, 2,4d/d3/d4 etc. Som gått längre och göra en plusminusnoll affär. Det är det jag tänkt för övrigt, att byta in den jag har och byts rakt av med en annan bil. Dock kommer jag väl förlora pengar på en sån affär?  Med tanke på vad jag köpte den för.
Vill ha tips på vad ni skulle göra och bilar som är liknande med samma ekonomi.
Krav på nya bilen; automat, mer effekt än 109hk, liknande storlek som v70 har en liten med vagn. Ungefär samma utrustningsnivå, keeless och en bra stereo (high performance) är viktigt.

En Audi a4-a6? BMW 5serie? Volvo med större motor? Hoppas ni pallat läsa denna uppsats. Fråga om jag missat massa viktig info!
God jul!

2 266 Inlägg
7 december 2013
http://www.bilpriser.se/bilvardering?br … agn-pkt-08

Detta är en uppskattning va dom tycker bilen är värd.

Du får dammsuga blocket på v70is med större motor.

Har själv en v70 II 2,4d -08 gillar den skarpt, ville ha fem cylindriga motorn när vi leta bil förut, tycker motorn väger upp mot skatten och förbrukningen mot dom motorsvagare. ligger på blandad körning med dieselvärmare hittills 0,65l/mil original vinterhjul. 0,68 med 20 tum sommarhjul.

svetsdiff !!!

346 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Ändrade lite uppgifter och uppskattat värde blev lite till http://www.bilpriser.se/bilvardering?br … ,xenonljus
Men det är ju mellan tummen o pekfingret.
Hur är 2,5ft försäkringsmässigt och bränsle?

huh?
10 427 Inlägg
7 december 2013
Kika på Volvo S80, borde ligga lite lägre i pris än motsvarande V70 smile 2,0F med 145hk borde det finnas en del av, men kan inte uttala mig om den känns piggare än 1,6D/Drive-motorn tongue 2,4D/senare D3 är rätt så trevlig smile

4 824 Inlägg
7 december 2013
steifan skrev:
Kika på Volvo S80, borde ligga lite lägre i pris än motsvarande V70 smile 2,0F med 145hk borde det finnas en del av, men kan inte uttala mig om den känns piggare än 1,6D/Drive-motorn tongue 2,4D/senare D3 är rätt så trevlig smile

om han ska vill ha en som är piggare än den 1,6D han har idag så ska han definitivt inte köpa en 2,0F då den är bra slö och drar massa soppa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

346 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Ja den 2.0f hade en annan arbetsledare och den upplevde jag mycket mer högvarvad och segare än drive faktiskt.
Glömde skriva det att en kombi är ett måste, barnvagn mm..
Men att byta in min mot en 2,4d/d3 med mer mil, borde va ca 12-14000mil är kanske inget dumt val. Men man torskar väl en del på en sån affär

Hur pass mycket sås i normal rimlig stadskörning/landsväg drar 2.5ft? Och vad skulle vara till en nackdel rent ekonomiskt jämfört med en diesel d3?
Senast redigerat av Stahre87 (7 december 2013)

450 Inlägg
8 december 2013
Stahre87 skrev:
Ja den 2.0f hade en annan arbetsledare och den upplevde jag mycket mer högvarvad och segare än drive faktiskt.
Glömde skriva det att en kombi är ett måste, barnvagn mm..
Men att byta in min mot en 2,4d/d3 med mer mil, borde va ca 12-14000mil är kanske inget dumt val. Men man torskar väl en del på en sån affär

Hur pass mycket sås i normal rimlig stadskörning/landsväg drar 2.5ft? Och vad skulle vara till en nackdel rent ekonomiskt jämfört med en diesel d3?

Hur man än vrider och vänder "torskar" man alltid tid och pengar på bil byte.

847 Inlägg
8 december 2013
Jag kollade lite på v70 drive innan jag köpte Passaten. Kravet var skattebefriad och kombi. Passaten är fan så mycket trevligare och sjukt mycket piggare. Så jag lägger min röst på att du ska kolla in en miljöklassad Passat 2.0tdi.

346 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
Har funderat lite över ww, men hört en del dåliga saker kring nya passat, vet inte om det gäller den mpotorn specifikt dock.

Men kan någon med en v70 2,4d/d3 och 2,5ft sägs något om förbrukningen? Har läst mig til att dieseln drar knappt märkbart mindre än d5, och vissa säger allt mellan 0,6-1,2 blandad körning.

Sök