Evildan skrev:
DanielAsplund skrev:
Gällande bilar med siffror är det ju lite blandat.. T.ex volvo har ju 240/740/940 med slutsiffra 2/4/5 vilket står för hur många "dörrar" den har så någon mening fanns det ju iallafall jämfört med t.ex saab?. jag menar vad står 3 respektive 5 för eftersom båda gjordes som både sedan och kombi (4/5 dörrar). Men håller med om att det var fränare namn förr. Chevrolet har ju förvisso kvar impala/corvette/camaro etc men sen finns det ju "spark".. Vad menas med det?. Här i sverige kan man ju se det som att det faktiskt är just vad en SPARK är för nått

.. Sedan har vi ju bilmärket "Ssangyong". Vad i sjutton är det och vem ska kunna uttala det?

Angående din text om Volvo, det var enbart 200 serien som hette just 242 244 245, 740 940 har aldrig hetat något annat än just 740 940, i registreringsbeviset står dock en sifferkod men det är inte bilens namn lika lite som SAAB 900 heter exempelvis As3 osv.
Spark, gnista, det är ju en elbil, tycker det känns logiskt precis som Nissan Leaf.SsangYong betyder definitivt något på sitt språk precis som exempelvis Hyundai gör.
SsangYong betyder två drakar, så slipper den nyfikne leta.
Alfa Romeo hade ju märken på en del bilar där det stod T Spark. Eller minns jag helt fel.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!