Bensin 42Kr litern???

Nightmare89
11 december 2013 · 939 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17992820.ab

Ja va tycker vi om detta?=

Undrar hur faan man ens kan komma på denna ide...

HiTek Inscription
11 december 2013 · 191 Inlägg

Att tänka på är ju att det är några "forskare" / "professorer" som kommit fram till att priset borde höjas till till 42 spänn, men det kommer aldrig gå igenom. Mer verklighetsfrånvarande kan man ju inte bli om man tror att priset i detta lilla land ska vara svindyrt - med glada tanken att allt bara kommer fungera i alla fall. Konsekvenserna kommer bli betydligt större än man säkert tror om priset ska ligga så högt i dagens läge.

Muttley
11 december 2013 ·

Vi är ju lite på väg dit.

Kraven på fordon inom kollektivtrafiken i skåne är miljövänliga fordon.  Såsom bussar och servicetrafiken skall bytas ut helt till gasfordon.


Hade tyckt de varit bättre och beskatta alla fordon som brukas i landet och försökt hålla soppanivån på en vettig nivå.   
Ännu hårdare krav på besiktning gällande läckande bilar och avgaskraven.

Finns massor och göra innan de höjer bensinen mer. 

Jag tror inte jag lär bli drabbad privat iallafall för jag ser om att köra ännu mindre på fritiden.  Ligger väl på drygt 3 mil i snitt veckan nu och försöker minska smile

IX ____________________________________
11 december 2013 · 1 340 Inlägg

beror ju lite på hur man ser det

En teori:
Ökad koldioxid i atmosfären -> varmare klimat -> smältande isar på Grönland -> mer sötvatten i Atlanten -> Golfströmmen ändrar bana -> vi får 15°C kallar i medeltemperatur 

Jag gillar billig bensin lika mycket som ni, men vi måste börja agera hmm 42kr/l är lite väl drastiskt dock

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
IceEyes Varningar: För många..
12 december 2013 · 2 552 Inlägg

Man upphör aldrig att förvånas över dessa verklighetsfrånvända miljöfascister med sina hemmasnickrade valser om klimathot och dylikt trams.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
12 december 2013 · 1 163 Inlägg

Bullet--- skrev:
Klimatförändringen är oundviklig ändå, kvittar om alla slutar köra bil och elda med kol. Jordens temperaturcykel går inte att ändra på. Någon som hänt flertal gånger under miljoner år. Jorden blir varm, smälter all is, vattennivå höjs, täcker en del landmassor, sen sjunker temperaturen och det blir en istid, sen börjar allt om igen. Men detta är en lång process så tror inte vi stöter på en ny istid under vår livstid eller kommande generationer.

men hörrö.. förstör nu inte deras sätt att suga oss på pengar.. wink

~Andy~
IX ____________________________________
12 december 2013 · 1 340 Inlägg

Bullet--- skrev:
Klimatförändringen är oundviklig ändå, kvittar om alla slutar köra bil och elda med kol. Jordens temperaturcykel går inte att ändra på. Någon som hänt flertal gånger under miljoner år. Jorden blir varm, smälter all is, vattennivå höjs, täcker en del landmassor, sen sjunker temperaturen och det blir en istid, sen börjar allt om igen. Men detta är en lång process så tror inte vi stöter på en ny istid under vår livstid eller kommande generationer.

Visst är det så, men det har alltid varit helt naturligt utan mänskligpåverkan

- Vi vet att ju högre koncentration koldioxid vi har i atmosfären, desto högre medeltemperatur kommer vi få
- Vi vet att människan släpper ut ofantliga mängder koldioxid
- Vi kan se att se en solklar koppling mellan ökade utsläpp sen 1900 i PPM CO2 i atmosfären i förhållande till en ökad medeltemp.

Oundviklig? ja så kan man se det.
kvittar vad vi göra? verkligen inte...

Det positiva är väl att vi här i Sverige får längre somrar och således bättre odlingsmöjligheter... förutsatt att Golfströmmen inte ändras/tappar kraft, då blir det inte lika roligt, och det kan hända i vår livstid

Är du fortfarande inte övertygad så kan jag skicka några modeller och observationer smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Muttley
12 december 2013 ·

Bullet--- skrev:
Klimatförändringen är oundviklig ändå, kvittar om alla slutar köra bil och elda med kol. Jordens temperaturcykel går inte att ändra på. Någon som hänt flertal gånger under miljoner år. Jorden blir varm, smälter all is, vattennivå höjs, täcker en del landmassor, sen sjunker temperaturen och det blir en istid, sen börjar allt om igen. Men detta är en lång process så tror inte vi stöter på en ny istid under vår livstid eller kommande generationer.

Visst kan de komma inom en snar framtid med ändringar i klimatet.  Tror man inte de är man naiv.
Inte istid men mer ostadigt väder.

Vi kan sänka utsläppen i sverige kraftigt. För många mil längs vägarna är så otroligt onödiga och bara påverkar. Städer börjar dock äntligen tänka till och göra bilfria vägar.

valle22 Smidd i rostigt stål
12 december 2013 · 933 Inlägg

Skall vi åka kollektivt då får de först se till att tåg och bussar håller tiden och att spår och vägar är fullt utbyggda... personligen tror jag inte ett enda parti skulle våga ta ett sånt beslutet sedan då lär man förlora makten wink

även höjning kommer inte resultera i att folk slutar åka/köra, kanske lite mindre dock

Senast redigerat av valle22 (12 december 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Muttley
12 december 2013 ·

valle22 skrev:
Skall vi åka kollektivt då får de först se till att tåg och bussar håller tiden och att spår och vägar är fullt utbyggda... personligen tror jag inte ett enda parti skulle våga ta ett sånt beslutet sedan då lär man förlora makten wink

även höjning kommer inte resultera i att folk slutar åka/köra, kanske lite mindre dock

Nästa år ska resterande kontaktledningar bytas ut i skåne om jag läste rätt.
Banan mellan hässleholm-helsingborg är helt ny. Plattformar har lagt till i de orter som inte hade innan för pågatåg.
De håller på att bygga ut kollektivtrafiken. Dock tar de ju lite tid innan allt blir färdigt.     
Dock kunde de ju faktiskt köpt in lite stabilare tåg.

Vid stormar som tex förra veckan är de bara idiotiskt att skicka ut ett tåg vilket många inte verkade fatta. Och ändå gick information ut väldigt tidigt om när de skulle stänga ner banorna.

rekanremula
12 december 2013 · 12 Inlägg

Alltså 42kr/litern är ju bara vansinne?! Alla kaosade ju redan då det gick upp till 18kr. Dom måste tänka på att alla inte bor mitt inne i stan och kan ta sig överallt utav bara kollektivtrafik. Utveckla istället miljöbilarna, sänk kostnaderna på/förbättra kollektivtrafiken eller whatever.. Funkar inte att tvinga folk att dra ner på bilåkandet!
Ni som drar ner på det - skitbra. Det är jätte bra att det finns miljövänliga alternativ osv!
Men dra inte ner alla andra i skiten. Vem vill då vara bonde och bo långt ute på landet om bensinen ska vara svindyr t.ex.?
Gah, kan säga att jag flyr landet iallafall om det här på något knepigt vis skulle gå igenom smile

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
12 december 2013 · 1 163 Inlägg

rekanremula skrev:
Alltså 42kr/litern är ju bara vansinne?! Alla kaosade ju redan då det gick upp till 18kr. Dom måste tänka på att alla inte bor mitt inne i stan och kan ta sig överallt utav bara kollektivtrafik. Utveckla istället miljöbilarna, sänk kostnaderna på/förbättra kollektivtrafiken eller whatever.. Funkar inte att tvinga folk att dra ner på bilåkandet!
Ni som drar ner på det - skitbra. Det är jätte bra att det finns miljövänliga alternativ osv!
Men dra inte ner alla andra i skiten. Vem vill då vara bonde och bo långt ute på landet om bensinen ska vara svindyr t.ex.?
Gah, kan säga att jag flyr landet iallafall om det här på något knepigt vis skulle gå igenom smile

det går inte att vara bonde ifall priserna ökar mer då det inte går runt redan som det är för många.. tongue

De vill inprincip att alla ska flytta in till städerna så är det bara smile

~Andy~
Hamilton
12 december 2013 · 8 865 Inlägg

Andyy90 skrev:

rekanremula skrev:
Alltså 42kr/litern är ju bara vansinne?! Alla kaosade ju redan då det gick upp till 18kr. Dom måste tänka på att alla inte bor mitt inne i stan och kan ta sig överallt utav bara kollektivtrafik. Utveckla istället miljöbilarna, sänk kostnaderna på/förbättra kollektivtrafiken eller whatever.. Funkar inte att tvinga folk att dra ner på bilåkandet!
Ni som drar ner på det - skitbra. Det är jätte bra att det finns miljövänliga alternativ osv!
Men dra inte ner alla andra i skiten. Vem vill då vara bonde och bo långt ute på landet om bensinen ska vara svindyr t.ex.?
Gah, kan säga att jag flyr landet iallafall om det här på något knepigt vis skulle gå igenom smile

det går inte att vara bonde ifall priserna ökar mer då det inte går runt redan som det är för många.. tongue

De vill inprincip att alla ska flytta in till städerna så är det bara smile

Använder bönder bensin?  Bönderna gör väll som andra företagare lägger den kostnaden på slutkund.

Folk har i alla år gnällt på bensinpriserna även då jag betala 3kr litern tyckte man att det var dyrt..

Senast redigerat av Hamilton (12 december 2013)

Fotograf på tierpidag.se
rekanremula
12 december 2013 · 12 Inlägg

Jaa dom lär väl få ta sig in till allmänheten och köpa varor också?

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
12 december 2013 · 1 163 Inlägg

Hamilton skrev:

Andyy90 skrev:

rekanremula skrev:
Alltså 42kr/litern är ju bara vansinne?! Alla kaosade ju redan då det gick upp till 18kr. Dom måste tänka på att alla inte bor mitt inne i stan och kan ta sig överallt utav bara kollektivtrafik. Utveckla istället miljöbilarna, sänk kostnaderna på/förbättra kollektivtrafiken eller whatever.. Funkar inte att tvinga folk att dra ner på bilåkandet!
Ni som drar ner på det - skitbra. Det är jätte bra att det finns miljövänliga alternativ osv!
Men dra inte ner alla andra i skiten. Vem vill då vara bonde och bo långt ute på landet om bensinen ska vara svindyr t.ex.?
Gah, kan säga att jag flyr landet iallafall om det här på något knepigt vis skulle gå igenom smile

det går inte att vara bonde ifall priserna ökar mer då det inte går runt redan som det är för många.. tongue

De vill inprincip att alla ska flytta in till städerna så är det bara smile

Använder bönder bensin?  Bönderna gör väll som andra företagare lägger den kostnaden på slutkund.

Folk har i alla år gnällt på bensinpriserna även då jag betala 3kr litern tyckte man att det var dyrt..

Om du åker till macken och funderar på vad dieselpriset står i.. det är mer än vad bensinen kostar just nu... du ska ju inte tro att dieseln stannar på 15 kr/l om bensinen går upp.. Vilket drivmedel tror du traktorerna går på? ja inte är det gas iaf.. och vi snackar om 20l/h i snitt... samma gäller alla entreprenadmaskiner, transport fordon såsom lastbilar osv så vad tror du själv händer?

~Andy~
IX ____________________________________
12 december 2013 · 1 340 Inlägg

Andyy90 skrev:

Hamilton skrev:

Andyy90 skrev:
det går inte att vara bonde ifall priserna ökar mer då det inte går runt redan som det är för många.. tongue

De vill inprincip att alla ska flytta in till städerna så är det bara smile

Använder bönder bensin?  Bönderna gör väll som andra företagare lägger den kostnaden på slutkund.

Folk har i alla år gnällt på bensinpriserna även då jag betala 3kr litern tyckte man att det var dyrt..

Om du åker till macken och funderar på vad dieselpriset står i.. det är mer än vad bensinen kostar just nu... du ska ju inte tro att dieseln stannar på 15 kr/l om bensinen går upp.. Vilket drivmedel tror du traktorerna går på? ja inte är det gas iaf.. och vi snackar om 20l/h i snitt... samma gäller alla entreprenadmaskiner, transport fordon såsom lastbilar osv så vad tror du själv händer?

Men inte köper varken bönder eller åkare till "mack-pris"? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Hamilton
12 december 2013 · 8 865 Inlägg

Andyy90 skrev:

Hamilton skrev:

Andyy90 skrev:

det går inte att vara bonde ifall priserna ökar mer då det inte går runt redan som det är för många.. tongue

De vill inprincip att alla ska flytta in till städerna så är det bara smile

Använder bönder bensin?  Bönderna gör väll som andra företagare lägger den kostnaden på slutkund.

Folk har i alla år gnällt på bensinpriserna även då jag betala 3kr litern tyckte man att det var dyrt..

Om du åker till macken och funderar på vad dieselpriset står i.. det är mer än vad bensinen kostar just nu... du ska ju inte tro att dieseln stannar på 15 kr/l om bensinen går upp.. Vilket drivmedel tror du traktorerna går på? ja inte är det gas iaf.. och vi snackar om 20l/h i snitt... samma gäller alla entreprenadmaskiner, transport fordon såsom lastbilar osv så vad tror du själv händer?

Drivmedelspriserna stiger varje år och lik förbannat finns det bönder och åkerier, dom tar helt enkelt ut prishöjningen av sina kunder. Om så priset är 15 eller 42kr så slutar folk inte äta eller köpa varor.....

Fotograf på tierpidag.se
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
12 december 2013 · 1 163 Inlägg

RightFront skrev:

Andyy90 skrev:

Hamilton skrev:

Använder bönder bensin?  Bönderna gör väll som andra företagare lägger den kostnaden på slutkund.

Folk har i alla år gnällt på bensinpriserna även då jag betala 3kr litern tyckte man att det var dyrt..

Om du åker till macken och funderar på vad dieselpriset står i.. det är mer än vad bensinen kostar just nu... du ska ju inte tro att dieseln stannar på 15 kr/l om bensinen går upp.. Vilket drivmedel tror du traktorerna går på? ja inte är det gas iaf.. och vi snackar om 20l/h i snitt... samma gäller alla entreprenadmaskiner, transport fordon såsom lastbilar osv så vad tror du själv händer?

Men inte köper varken bönder eller åkare till "mack-pris"? smile

20öre/l billigare har vi.. och vi handlar 5 kubik i månaden..

~Andy~
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
12 december 2013 · 1 163 Inlägg

Hamilton skrev:

Andyy90 skrev:

Hamilton skrev:

Använder bönder bensin?  Bönderna gör väll som andra företagare lägger den kostnaden på slutkund.

Folk har i alla år gnällt på bensinpriserna även då jag betala 3kr litern tyckte man att det var dyrt..

Om du åker till macken och funderar på vad dieselpriset står i.. det är mer än vad bensinen kostar just nu... du ska ju inte tro att dieseln stannar på 15 kr/l om bensinen går upp.. Vilket drivmedel tror du traktorerna går på? ja inte är det gas iaf.. och vi snackar om 20l/h i snitt... samma gäller alla entreprenadmaskiner, transport fordon såsom lastbilar osv så vad tror du själv händer?

Drivmedelspriserna stiger varje år och lik förbannat finns det bönder och åkerier, dom tar helt enkelt ut prishöjningen av sina kunder. Om så priset är 15 eller 42kr så slutar folk inte äta eller köpa varor.....

Priserna följer tyvärr inte diesel priset.. hmm om du kollar tillbaka på tex spannmålspriset för 20år sedan så står det i samma pris som nu.. om man inte tom fick bättre betalt då.. dieselpriset är ju inte i närheten av detsamma inte heller vad det kostar att ha någon som jobbar åt en.. maskinerna kostade på den tiden ca 80k för en traktor.. idag 1,5mille..

~Andy~
Muttley
12 december 2013 ·

Bullet--- skrev:
Bilfria vägar i städerna är en av boven när det gäller att få lägre utsläpp. Det betyder att fler bilar ska köra på mindre antal vägar vilket resulterar i köer,ojämn trafikrytm, högre utsläpp och bränsleförbrukning. Här i Malmö leker dem med sina cykelprojekt medan tusentals människor pendlar till/från Malmö varje dag och det är köer i princip hela stan för att dem ska göra cykelvägar/banor som hälften av cyklisterna använder för andra hälften cyklar på gatorna. Sen har dem sänkt hastigheten till 40kph och smäller upp väghinder överallt vilket betyder att man ska sakta in och sen accelerera jämt och ständigt, sen har vi även en del 2-1 system som blir en del flaskhalsar i trafiken.

Men om man står i en storstad och tittar på vad för bilar som rullar och kollar vilka ärende många har så kan vi nog ta bort en hel dröse bilar.
Många människor kan sänka på nöjeskörningar, börja samåka (människor bits inte) med kollegorna om man bor åt samma håll.
Cyklar är fruktansvärt miljövänligt,  jag själv har ju jobbet hemifrån då min arbetsbil står utanför. Men hade jag haft på cykelavstånd hade jag ju cyklat. 
Massor av folk i byn cyklar faktiskt till stan för att jobba ca 12 km enkel.

Att de har sänkt hastigheten i Malmö förstår jag då ingen verka hålla 50 ändå.   

De finns som sagt mycket man kan göra för att minska trafiken innan man höjer bensinpriset wink   Så jag personligen var inte ute efter att öka det utan bara få ner onödiga mil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang