Köpråd!: Behöver ett bakhjulsdrivet vinterhärk ! Vad skulle du köpt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2013 · 17 485 Inlägg

Erick skrev:

903w skrev:

Erick skrev:
Merca 190 kan du få en jättefin för runt 10k. Fantastiskt bekväm bil att köra/åka, 1.8 motorn räcker gott att sladda med och den går riktigt snålt dessutom.
Jag sålde den blåa jag har i min profil för 8k, dock utan alufälgarna.

IceEyes skrev:
Mercedes. 190E med fyrcylindrig motor rekommenderas varmt. Otroligt lättmanövrerad och underhållande under vinterhalvåret.

Dessutom är den både relativt komfortabel, bränslesnål och oerhört välbyggd och slitstark. Dock är kupéutrymmet i trängsta laget, men det kan man kanske leva med smile

Okey mycket possitivt om merca alltså! Är den jag länkade högre upp en 190 med 4cylle motor? Är inte insatt i de äldre mercorna ^^

Den du länkade där var väl i rostigaste laget plus att den är inte en 190E utan bara 190, dvs förgasarmotor och inte insprutare. Jag hade köpt en annan.

En MB 190 med förgasarmotor köper man INTE. Förgasaren krånglar friskt och det är helt omöjligt att köpa en beg av samma anledning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
12 december 2013 · 3 329 Inlägg

Omegan jag hade (-01) var sjukt underbar bil.. mycket utrustning och relativt bra bilar för små pengar..

Denna är en äldre modell men fortfarande skön
http://www.blocket.se/lund/Omega_2_0_Ny … =7&w=3

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2013 · 17 485 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Omegan jag hade (-01) var sjukt underbar bil.. mycket utrustning och relativt bra bilar för små pengar..

Denna är en äldre modell men fortfarande skön
http://www.blocket.se/lund/Omega_2_0_Ny … =7&w=3

Är de så billiga nu? En -00 som man säkert får för 8 papp. Köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sk8ville
12 december 2013 · 653 Inlägg

Varför vill du ha en snygg vinterbil? Är det inte bättre med en äcklig hirk så du skrattar ist för o gråta när du sladdar in i en stolpe? Köp nån billig gammal volvo o slakta den.

Förövrigt, e34 ser likadan ut fram till 95 och e36 ser likadan ut till 97.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2013 · 17 485 Inlägg

sk8ville skrev:
Varför vill du ha en snygg vinterbil? Är det inte bättre med en äcklig hirk så du skrattar ist för o gråta när du sladdar in i en stolpe? Köp nån billig gammal volvo o slakta den.

Förövrigt, e34 ser likadan ut fram till 95 och e36 ser likadan ut till 97.

Poäng där men kan TS fixa en "fin" bil för några tusenlappar så varför inte...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
12 december 2013 · 7 232 Inlägg

903w skrev:

CHEEVA skrev:

903w skrev:

CHEEVA skrev:

903w skrev:

pim_pim skrev:
En bmw e36 med 6a hade jag köpt ! smile
Goa bilar att åka brett med, o skönt motorljud.

Är så jävulskt sugen på en sån men det finns ju typ inga på blocket! Alla säljs på stuberten! (Bor i västerbotten)


Opel omega... Länka gärna till en "typisk" du tänker på!smile


Jaa merca är ju ett alternativ! Men vilken modell är att föredra(och varför wink )?? Länka gärna till någon!smile

hade kollat på bmw 525 e34 smile de ser likadana ut fram tills 95 ... så de där med att du inte gillar nyare bilar än 92 förstår jag inte riktigt

Har läst något om att om toppen far (vilket är vanligt ??) på en 525 så kostar den multimum och är svår att hitta. Stämmer det? Sen så är det dom bmw med runda lampor jag tycker ser bra ut. Dom med kantiga lyktor har aldrig någonsin fallit mig i smak..

det där med att toppen far stämmer inte riktigt ... tidiga e34or hade m20 motorn, den har en något skörare topp än m50 motorn som kom 1990, m50in är mer eller mindre skott säker

HampeB skrev:

CHEEVA skrev:

hade kollat på bmw 525 e34 smile de ser likadana ut fram tills 95 ... så de där med att du inte gillar nyare bilar än 92 förstår jag inte riktigt

japp bmw e roliga bilar leka med smile hade också kollat på de

Tycker ni att jag ska vänta på att jag hittar en "gammal" bmw , som jag själv tycker både är snygg som fan och verkligen vill ha. Typ som den nedan.

http://www.blocket.se/lulea/Bmw_316_507 … =2&w=2 (SÅLD Tyvärr..)

Eller är detta en bättre maskin på alla punkter , trotts att jag inte alls gillar dess utseende osv?

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … =2&w=2

väljer du mellan de två så spelar det ingen större roll ... båda har bmws genom tiderna sämsta motor

ska du ha en e30 med 4cylindrig maskin så kolla efter en 318is eller en som är äldre än 87

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Alkeruden
12 december 2013 · 227 Inlägg

Volvo 740 turbo är oslagbart smile

903w
12 december 2013 · 36 Inlägg

Slash skrev:

903w skrev:

Erick skrev:
Merca 190 kan du få en jättefin för runt 10k. Fantastiskt bekväm bil att köra/åka, 1.8 motorn räcker gott att sladda med och den går riktigt snålt dessutom.
Jag sålde den blåa jag har i min profil för 8k, dock utan alufälgarna.

IceEyes skrev:
Mercedes. 190E med fyrcylindrig motor rekommenderas varmt. Otroligt lättmanövrerad och underhållande under vinterhalvåret.

Dessutom är den både relativt komfortabel, bränslesnål och oerhört välbyggd och slitstark. Dock är kupéutrymmet i trängsta laget, men det kan man kanske leva med smile

Okey mycket possitivt om merca alltså! Är den jag länkade högre upp en 190 med 4cylle motor? Är inte insatt i de äldre mercorna ^^

Majoriteten av 190E är fyrcylindriga, man har klart tur om man finner en schysst 6 cylindrig. Som vinterbil är det bäst att undvika 190:or med kjolpaket för de kommer troligtvis ta rätt mycket stryk av alla sladdningar.

190E är klart en riktigt rolig vinterbil, även snikvarianten på 109 kusar, i jämförelse med den vanliga 740n går 190En som ett skott. Dock är faktiskt Sierran lite roligare om du kan få tag i den vanliga 120 kusars maskinen, den är både mer kompakt, piggare och lättare än 190E. Dock inte lika komfortabel och värmen kan inte mäta sig med 190E.

Här har du en Omega:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Op … =9&w=3

Modellen är klart modern och sägs vara både bekväm och rolig på vintern. Finns även en V6-modell och den sägs ibland vara den ultimata vinterbilen.

Erick skrev:

903w skrev:

Erick skrev:
Merca 190 kan du få en jättefin för runt 10k. Fantastiskt bekväm bil att köra/åka, 1.8 motorn räcker gott att sladda med och den går riktigt snålt dessutom.
Jag sålde den blåa jag har i min profil för 8k, dock utan alufälgarna.

IceEyes skrev:
Mercedes. 190E med fyrcylindrig motor rekommenderas varmt. Otroligt lättmanövrerad och underhållande under vinterhalvåret.

Dessutom är den både relativt komfortabel, bränslesnål och oerhört välbyggd och slitstark. Dock är kupéutrymmet i trängsta laget, men det kan man kanske leva med smile

Okey mycket possitivt om merca alltså! Är den jag länkade högre upp en 190 med 4cylle motor? Är inte insatt i de äldre mercorna ^^

Den du länkade där var väl i rostigaste laget plus att den är inte en 190E utan bara 190, dvs förgasarmotor och inte insprutare. Jag hade köpt en annan.

Nisse1 skrev:
Omega är klockren som vinterhäck. Har haft en själv fast en 2.0 16v, motorn räcker till och är snål.

http://www.blocket.se/dalarna/Opel_Omeg … 14&w=3

Känns mer stabil på sladd än t.ex. Volvo 940, dock inte samma styrvinkel som Volvo.

uhlin skrev:
Jag hade valt BMW alla gånger. Ev mersa... men som sagt så i första hand BMW:n.

Rolig och pigg bil, åker du längre sträckor ofta satsa på en E34 525. 520 av E34 blir lite slö. och 518 är inte roliga nånstans.

Bara för att ha att busa runt med så satsa på en E36 320 eller 325.

316 och 318 E36 hade jag hoppat då jag personligen anser BMW ska ha en sexa under huven.

Ang motor så se till att det sitter en M50 B det är skottsäkra motorer bara man inte kokar dem, kolla vattenpump och byt den om det inte är gjort nyligen då det sitter plastimpellrar på dem som kan gå sönder. Bortsett från det så bara går de dessa motorerna.

Dieselsmurfen skrev:

Erick skrev:

903w skrev:

Erick skrev:
Merca 190 kan du få en jättefin för runt 10k. Fantastiskt bekväm bil att köra/åka, 1.8 motorn räcker gott att sladda med och den går riktigt snålt dessutom.
Jag sålde den blåa jag har i min profil för 8k, dock utan alufälgarna.

IceEyes skrev:
Mercedes. 190E med fyrcylindrig motor rekommenderas varmt. Otroligt lättmanövrerad och underhållande under vinterhalvåret.

Dessutom är den både relativt komfortabel, bränslesnål och oerhört välbyggd och slitstark. Dock är kupéutrymmet i trängsta laget, men det kan man kanske leva med smile

Okey mycket possitivt om merca alltså! Är den jag länkade högre upp en 190 med 4cylle motor? Är inte insatt i de äldre mercorna ^^

Den du länkade där var väl i rostigaste laget plus att den är inte en 190E utan bara 190, dvs förgasarmotor och inte insprutare. Jag hade köpt en annan.

En MB 190 med förgasarmotor köper man INTE. Förgasaren krånglar friskt och det är helt omöjligt att köpa en beg av samma anledning.

opel_vectra_gts skrev:
Omegan jag hade (-01) var sjukt underbar bil.. mycket utrustning och relativt bra bilar för små pengar..

Denna är en äldre modell men fortfarande skön
http://www.blocket.se/lund/Omega_2_0_Ny … =7&w=3

Dieselsmurfen skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Omegan jag hade (-01) var sjukt underbar bil.. mycket utrustning och relativt bra bilar för små pengar..

Denna är en äldre modell men fortfarande skön
http://www.blocket.se/lund/Omega_2_0_Ny … =7&w=3

Är de så billiga nu? En -00 som man säkert får för 8 papp. Köp.

sk8ville skrev:
Varför vill du ha en snygg vinterbil? Är det inte bättre med en äcklig hirk så du skrattar ist för o gråta när du sladdar in i en stolpe? Köp nån billig gammal volvo o slakta den.

Förövrigt, e34 ser likadan ut fram till 95 och e36 ser likadan ut till 97.

Dieselsmurfen skrev:

sk8ville skrev:
Varför vill du ha en snygg vinterbil? Är det inte bättre med en äcklig hirk så du skrattar ist för o gråta när du sladdar in i en stolpe? Köp nån billig gammal volvo o slakta den.

Förövrigt, e34 ser likadan ut fram till 95 och e36 ser likadan ut till 97.

Poäng där men kan TS fixa en "fin" bil för några tusenlappar så varför inte...

CHEEVA skrev:

903w skrev:

CHEEVA skrev:

903w skrev:

CHEEVA skrev:

903w skrev:

pim_pim skrev:
En bmw e36 med 6a hade jag köpt ! smile
Goa bilar att åka brett med, o skönt motorljud.

Är så jävulskt sugen på en sån men det finns ju typ inga på blocket! Alla säljs på stuberten! (Bor i västerbotten)


Opel omega... Länka gärna till en "typisk" du tänker på!smile


Jaa merca är ju ett alternativ! Men vilken modell är att föredra(och varför wink )?? Länka gärna till någon!smile

hade kollat på bmw 525 e34 smile de ser likadana ut fram tills 95 ... så de där med att du inte gillar nyare bilar än 92 förstår jag inte riktigt

Har läst något om att om toppen far (vilket är vanligt ??) på en 525 så kostar den multimum och är svår att hitta. Stämmer det? Sen så är det dom bmw med runda lampor jag tycker ser bra ut. Dom med kantiga lyktor har aldrig någonsin fallit mig i smak..

det där med att toppen far stämmer inte riktigt ... tidiga e34or hade m20 motorn, den har en något skörare topp än m50 motorn som kom 1990, m50in är mer eller mindre skott säker

HampeB skrev:

japp bmw e roliga bilar leka med smile hade också kollat på de

Tycker ni att jag ska vänta på att jag hittar en "gammal" bmw , som jag själv tycker både är snygg som fan och verkligen vill ha. Typ som den nedan.

http://www.blocket.se/lulea/Bmw_316_507 … =2&w=2 (SÅLD Tyvärr..)

Eller är detta en bättre maskin på alla punkter , trotts att jag inte alls gillar dess utseende osv?

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … =2&w=2

väljer du mellan de två så spelar det ingen större roll ... båda har bmws genom tiderna sämsta motor

ska du ha en e30 med 4cylindrig maskin så kolla efter en 318is eller en som är äldre än 87

Okey det börjar klarna om vad det är som gäller! Mercan jag hittade blir alltså big nono , jag vet vad jag ska leta efter för BMW , sierran har vuxit lite och ska helt klart börja kika runt bland dom också. Är dock förvånad över att omegan är bakhjulsdriven. Aldrig hört talats om , är även dom "nyaste" modellerna det?

Det står då alltså i mellan BMW , Merca , Sierra , Omega. Om någon hittar någon kring västerbotten som ni själv tycker ser bra ut för ändamålet så länka gärna! Håller själv span men man missar mycket!

Tack för alla svar! Vilken respons asså!

903w
12 december 2013 · 36 Inlägg

http://www.blocket.se/lulea/Ford_Sierra … =2&w=2

Denna måste jag säga att jag blev riktigt sugen på! Vad tror ni , kommer den svika mig eller tuffa på? (givetvis svårt att säga utifrån en annons , men man får alltid en uppfattning wink )

Rquired Allmänt envis
12 december 2013 · 12 512 Inlägg

BMW är riktigt bra bilar men för max 12.000:- är det inte lätt att hitta ett friskt exemplar som ingen har kört och fördärvat, ska du lyckas tror jag du har störst chans om du hoppar över E28, E30 och E34 som börjar bli ovanliga i ok skick med stigande priser som följd och siktar mot den som för tillfället står lägst i kurs vilket är E36.

Och det är inget dumt drag för även om E28 och E30 har charmen med sig är E36 rent tekniskt en mycket bättre bil, dessutom är komforten högre och beteendet på vägen är stadigare och roligare. En E36 har inte den för äldre BMW så typiska egenskapen att vara lömsk vid framför allt halka som tidigare modeller hade utan uppför sig mer moget.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LeafBox Lat Perfektionist
12 december 2013 · 6 359 Inlägg

903w skrev:
http://www.blocket.se/lulea/Ford_Sierra_4x4_2_0i_clx_50967971.htm?ca=2&w=2

Denna måste jag säga att jag blev riktigt sugen på! Vad tror ni , kommer den svika mig eller tuffa på? (givetvis svårt att säga utifrån en annons , men man får alltid en uppfattning wink )

Den skulle säkerligen funka perfekt så länge du behöver den. MEN, aldrig i livet att någon ska betala 12k för en Sierra tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
903w
12 december 2013 · 36 Inlägg

Rquired skrev:
BMW är riktigt bra bilar men för max 12.000:- är det inte lätt att hitta ett friskt exemplar som ingen har kört och fördärvat, ska du lyckas tror jag du har störst chans om du hoppar över E28, E30 och E34 som börjar bli ovanliga i ok skick med stigande priser som följd och siktar mot den som för tillfället står lägst i kurs vilket är E36.

Och det är inget dumt drag för även om E28 och E30 har charmen med sig är E36 rent tekniskt en mycket bättre bil, dessutom är komforten högre och beteendet på vägen är stadigare och roligare. En E36 har inte den för äldre BMW så typiska egenskapen att vara lömsk vid framför allt halka som tidigare modeller hade utan uppför sig mer moget.

Okey jag tackar för svaret! smile

LeafBox skrev:

903w skrev:
http://www.blocket.se/lulea/Ford_Sierra_4x4_2_0i_clx_50967971.htm?ca=2&w=2

Denna måste jag säga att jag blev riktigt sugen på! Vad tror ni , kommer den svika mig eller tuffa på? (givetvis svårt att säga utifrån en annons , men man får alltid en uppfattning wink )

Den skulle säkerligen funka perfekt så länge du behöver den. MEN, aldrig i livet att någon ska betala 12k för en Sierra tongue

Funderar på bjuda 9/10k för den annars så skämms jag ju.. Vad tycker du?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 december 2013 · 17 485 Inlägg

Ingen har föreslagit Ford Scorpio? Varför? Kul men ful.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LeafBox Lat Perfektionist
12 december 2013 · 6 359 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Ingen har föreslagit Ford Scorpio? Varför? Kul men ful.

Sierra/Scorpio = Same shit, different name tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
903w
12 december 2013 · 36 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Ingen har föreslagit Ford Scorpio? Varför? Kul men ful.

LeafBox skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Ingen har föreslagit Ford Scorpio? Varför? Kul men ful.

Sierra/Scorpio = Same shit, different name tongue

Nog är dom fula allt!

granadadr
12 december 2013 · 7 290 Inlägg

903w skrev:
http://www.blocket.se/lulea/Ford_Sierra_4x4_2_0i_clx_50967971.htm?ca=2&w=2

Denna måste jag säga att jag blev riktigt sugen på! Vad tror ni , kommer den svika mig eller tuffa på? (givetvis svårt att säga utifrån en annons , men man får alltid en uppfattning wink )

de är lite för svaga för att vara roliga på vintern,, perfekt drivning dock på 40 fram å 60 bak smile samma som cosworth,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
903w
13 december 2013 · 36 Inlägg

granadadr skrev:

903w skrev:
http://www.blocket.se/lulea/Ford_Sierra_4x4_2_0i_clx_50967971.htm?ca=2&w=2

Denna måste jag säga att jag blev riktigt sugen på! Vad tror ni , kommer den svika mig eller tuffa på? (givetvis svårt att säga utifrån en annons , men man får alltid en uppfattning wink )

de är lite för svaga för att vara roliga på vintern,, perfekt drivning dock på 40 fram å 60 bak smile samma som cosworth,,

Har läst 67%bak 23%fram?.. , Åker upp till luleå och kikar på den , min största farhåga är att något "allvarligt" o dyrt ska gå sönder!.. D:

granadadr
13 december 2013 · 7 290 Inlägg

903w skrev:

granadadr skrev:

903w skrev:
http://www.blocket.se/lulea/Ford_Sierra_4x4_2_0i_clx_50967971.htm?ca=2&w=2

Denna måste jag säga att jag blev riktigt sugen på! Vad tror ni , kommer den svika mig eller tuffa på? (givetvis svårt att säga utifrån en annons , men man får alltid en uppfattning wink )

de är lite för svaga för att vara roliga på vintern,, perfekt drivning dock på 40 fram å 60 bak smile samma som cosworth,,

Har läst 67%bak 23%fram?.. , Åker upp till luleå och kikar på den , min största farhåga är att något "allvarligt" o dyrt ska gå sönder!.. D:

jag ska också upp till luleå å kika på bil idag smile
det dyraste som kan hända är att motorn pajjar,, dohc är inte de bästa motorerna, deras Topppackningar är dåliga, och topparna spricker lätt,, kolla så den INTE vill spotta ut vatten vid lite tuffare körning,,
deras drivlina duger gott åt 120 vilda wink nästan samma på cossyn,,

drivningen är 37/63 om man ska vara exakt wink

på cossyn är den jättekul,, men på en 2,0 vetefaan,, wink wink trött meo smile

903w
13 december 2013 · 36 Inlägg

granadadr skrev:

903w skrev:

granadadr skrev:

de är lite för svaga för att vara roliga på vintern,, perfekt drivning dock på 40 fram å 60 bak smile samma som cosworth,,

Har läst 67%bak 23%fram?.. , Åker upp till luleå och kikar på den , min största farhåga är att något "allvarligt" o dyrt ska gå sönder!.. D:

jag ska också upp till luleå å kika på bil idag smile
det dyraste som kan hända är att motorn pajjar,, dohc är inte de bästa motorerna, deras Topppackningar är dåliga, och topparna spricker lätt,, kolla så den INTE vill spotta ut vatten vid lite tuffare körning,,
deras drivlina duger gott åt 120 vilda wink nästan samma på cossyn,,

drivningen är 37/63 om man ska vara exakt wink

på cossyn är den jättekul,, men på en 2,0 vetefaan,, wink wink trött meo smile

Åh , roligt! Du får stanna om du ser en havererad sierra på någon p plats efter vägen wink
För stunden äger en 32årig kille bilen så kan ju hoppas att den inte är så hårt körd i hans ägo iaf, för tidigare ägare verkar ju tagit hand om den iaf då det står att han har repat toppen redan. Då kan man tycka att den borde hålla ett tag till..?smile
67% bak hoppas jag! ^^

Har sett nå youtube klipp där en 2.0a driftar lös alldeles lagomt på snön , behöver inte mer än så!smile

Moparracing
13 december 2013 · 371 Inlägg

köp en lång merca. haha nä lite långa å sladda med. men köp nån gamal merca typ w123 big_smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang