Volvo 945 -93 B230FD, plocka bort EGR-ventil/Pulsair.

Lunatic_racing
13 december 2013 · 19 Inlägg

Hej frågar här åt en polare som har en 945a med en B230FD motor och han undrar om det går att plocka bort EGR-ventilen och pulsair systemet? Vad för åtgärder måste man göra för att plocka bort det? Och kommer motorn gå som en vanlig F-motor istället? Är väldigt tacksam för svar!

Mvh

simlar
13 december 2013 · 5 516 Inlägg

Inga problem att plocka bort.

Det man behöver göra är att plugga EGR-röret vid grenröret och vid insuget för att inaktivera EGRen.

Puls-airen så måste hålen pluggas, finns olika sätt som t.ex 50-öringar eller 10-kronorsmynt eller svetsa igen puls-airrrören vid toppen. Det mest optimala är dock att byta till en topp utan puls-airhål eftersom man får då en "blindtarm" på någon cm i varje avgasport som förstör flödet.

Motorn kommer gå lite bättre men knappt märkbart.
Och det är heller inte säkert att det går igenom besiktningen såvida man inte behåller alla rör och slangar så det åtminstone sitter där (funktionen på puls-air och egr kollas inte på besiktningen).

Hade du bara sökt så hade du hittat hur man gör då man gör på samma sätt på alla rödblockare med puls-air och EGR.

Senast redigerat av simlar (13 december 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lunatic_racing
13 december 2013 · 19 Inlägg

simlar skrev:
Inga problem att plocka bort.

Det man behöver göra är att plugga EGR-röret vid grenröret och vid insuget för att inaktivera EGRen.

Puls-airen så måste hålen pluggas, finns olika sätt som t.ex 50-öringar eller 10-kronorsmynt eller svetsa igen puls-airrrören vid toppen. Det mest optimala är dock att byta till en topp utan puls-airhål eftersom man får då en "blindtarm" på någon cm i varje avgasport som förstör flödet.

Motorn kommer gå lite bättre men knappt märkbart.
Och det är heller inte säkert att det går igenom besiktningen såvida man inte behåller alla rör och slangar så det åtminstone sitter där (funktionen på puls-air och egr kollas inte på besiktningen).

Hade du bara sökt så hade du hittat hur man gör då man gör på samma sätt på alla rödblockare med puls-air och EGR.

Stort tack för svaret! Hittade ingen annanstans därför så frågade jag precis vad jag ville veta istället smile
Nu blir det att börja skruva!

mvh

mrh4z
13 december 2013 · 11 Inlägg

de är lätt gjorde de på min förra! bara lite igenpluggningar smile

Volvo 940 "GNU" (1995)
schnauz
13 december 2013 · 1 758 Inlägg

Varför ska du ta bort det? Någon del som är trasig?
Finns risk att den inte går igenom besiktningen och utan EGR ökar förbrukningen.

Adamo
23 oktober 2022 · 8 Inlägg

schnauz skrev:
Varför ska du ta bort det? Någon del som är trasig?
Finns risk att den inte går igenom besiktningen och utan EGR ökar förbrukningen.

Lånar tråden lite, alltså kommer bilens förbrukning om man tar bort EGRen?

Volvo 242DL "Kyxen" (1982)
Volvo 245 GL "Peter Nicklas" (1988)
Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2022 · 10 244 Inlägg

Pluggar för pulsair finns här:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/a … r/1038970/

Har för mig dom har små packningar som hör till också. Tror dom köps separat.

Senast redigerat av Brådhis (24 oktober 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
24 oktober 2022 · 4 378 Inlägg

Tråden är nio år gammal,

simlar
24 oktober 2022 · 5 516 Inlägg

Brådhis skrev:
Pluggar för pulsair finns här:

https://www.skandix.de/en/spare-parts/a … r/1038970/

Har för mig dom har små packningar som hör till också. Tror dom köps separat.

Annars funkar 4st 10kr eller 4st 1kr också wink

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
24 oktober 2022 · 5 516 Inlägg

Adamo skrev:

schnauz skrev:
Varför ska du ta bort det? Någon del som är trasig?
Finns risk att den inte går igenom besiktningen och utan EGR ökar förbrukningen.

Lånar tråden lite, alltså kommer bilens förbrukning om man tar bort EGRen?

Bränsleförbrukningen kan teoretiskt öka.

Egr skickar in avgaser i insuget.
Dessa avgaser trycker bort luft.
Blir då mindre syre i förbränningsrummet och man kan då skicka in mindre bränsle utan att bränsleblandningen blir för snål.
Med lambdareglerad insprutning bör förbrukningen då rimligtvis minska vid användning av egr.

Vid full gas/hög belastning inaktiveras egr så det ska inte strypa någon effekt om allt fungerar som det ska.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang