4873
Sök

Bmw E30 325, Ny m50 maskin, kommande 2jz

Min e30 som nu har varit med mig under lång tid i både med och motgångar :) Bilen lever vidare med 4:e maskinen för stunden :P

MR Andersson
150 932 Visningar
Uppdaterades senast 2 april 2020
52 Inlägg
30 juli 2015
#281
WOW! Blir braaaa sugen själv att köra ladd på m50in! Har kollat igenom hela projektet och kan inte säga något annat en grattis! fortsätt som du gör och ge för f*****n inte upp grabben big_smile


MR Andersson
1 229 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#282
En sak kan jag med säkerhet säga, JAG kommer aldrig GE UPP! big_smile

Men en sak är också säker, Håller inte m20 motorn nu då lär de bli M54/S54 istället....

Bökade med lite vattenslangar ikväll och kom väl halvägs. Ska ha ihop slangarna och byta olja på motorn sen blir de åka av smile


52 Inlägg
30 juli 2015
#283
Riktigt kul att höra!!! Det du gör blir riktigt bra. M54 har vel alu blocket? Håller väll inte i längden? smile


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
31 juli 2015
#284
M54 har alublock med stålfoder smile (M52TUB25 har också alublock med stålfoder i) Lättare  block än M50 som är helt i gjutjärn smile
Senast redigerat av Marcus_89 (31 juli 2015)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 juli 2015
#285
Är det någon som har koll på hur tjocka fodren är? Är det endast 1mm känns det ju lite klent, men börjar det vara lite mera så kan man ju faktiskt ladda på lite.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

MR Andersson
1 229 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#286
Vet inte hur tjocka dem är men finns flertalet personer som åker med bra effekt/ladd på dem maskinerna så håller gör de ju smile

Drömmen är ju S54 men de kostar ju också...
Senast redigerat av TheMan89 (31 juli 2015)


405 Inlägg
31 juli 2015
#287
Finns ju folk som åker över 700hjulisar med standard foder, så den motorn finns det potential i som sagt smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

MR Andersson
1 229 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#288
Nu har de återigen tagit ett kliv frammåt smile

Bytte alla kylarslangar till silikon från do88, fixade en läcka till vattenkylningen på turbon och så monterades de ett expansionskärl.
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-d0e4ed6009f1a3a543311377975136c9.jpg

Denhär ska kopplas in i sprutet nu för o visa oljetryck, de kan ju va trevligt o ha då jag bara har org lampan just nu...
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-7ea9760014784495c5e54984c14dbb07.jpg

Sen blev de en beställning på lite mer silikon slang då den som sitter mellan spjäll och tryckrör är fel dimention så passade den sådär så nu fick de bli en ny som ska passa bättre.

Blev även ett alu rör och ett bmc dubbelkon filter så jag blir av med de äckliga svamp filtret smile


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 augusti 2015
#289
Ser jäkligt bra ut! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

MR Andersson
1 229 Inlägg
15 september 2015
Trådstartare
#290
Nu Jävlar pojkar och flickor! smile

De sista inför mappning fixades (Stolar, Bältes stag, bälten, oljetrycksgivare, oljebyte) sen bar de av.

Bilen mappades till 2.05 bar på gatan med 94% på spridarna med bf98.

Den är ett riktigt vild djur big_smile Dessvärre så är Wastegaten för liten så den skenladdar därav kan jag inte varva mer än 7000rpm...

Men nu funkar den iaf big_smile Så nu ÄNTLIGEN kanske man får lägga lite tid på andra smågrejer som behöver fixas smile

Kastar in dem få bilderna jag tagit, dessvärre har de inte blivit nån film ännu...

Blev ett par Hella black lookalike
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-14085950a9fba88fe022be59b2b02e3e.jpg

Såhär ser pannrummet ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-7237a402ed76c7080ec3a351a9902975.jpg

Turbon fick en ny oljeslang då den gamla var lite kort och kom för nära grenröret, även den gamla mössan monterades igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-9de18ab80980b89d1b2e98ee45a43f18.jpg

Har bytt alla lysen runt om nu förutom baklysen, är lite kluven om man ska köra hel röda eller svarta?

Huven fick lite kärlek i form av fix av avbrutna bultar, början till rengöring av insidan för montering av värmeskydd, fixade lite rost och höjde upp fästena för bättre luftgenomströmning.

Har fixat lite bränsle läckor, ska ännu bytas lite slangar/kopplingar för och få det riktigt bra.

Beställde nya plastsargar runt lysena plus njurar i svart utförande så fronten får sig ett lyft och skall se så orginal ut som det bara går smile

Sen finns de ju en miljon andra grejer som man vill beta av...

Fick åka iväg på jobb nu och kommer hem till bilen igen den 1:a och då ska de fan filmas, måste skaffa bredare däck runt om så dem som sitter på ska möta döden wink


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 september 2015
#291
Härligt! Ser framemot lite filmer big_smile cool

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
MR Andersson
1 229 Inlägg
4 oktober 2015
Trådstartare
#293
Har mest blivit körning nu sista tiden tongue

Men har monterat nya lyktorna och ny plast i fronten så nu ser de ju iaf någorlunda skapligt ut smile

Monterade på huven idag också men har ingen bild på de, var skumt o se bilen med huv då den vart av under hela min ägo iaf tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-9293f0c6cc82f61fca330442c9f428b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-7bc84576f7291866d9fee7bf4f93d3ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-2a6e2767c9ad89409f0c2caedaf9fe45.jpg

Måste fixa lite småskit men i de stora hela så funkar det som det är idag tongue och får va så tills det blir vinter.

Smäller gott i diffen så den är nog på upphällningen men den får gå tills de blir sallad för då ska de dit en 210 diff istället....


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 oktober 2015
#294
Ser bra ut! Kul att det funkar för dej, bitvis har det ju varit lite motvind men skam den som ger sej smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

MR Andersson
1 229 Inlägg
4 oktober 2015
Trådstartare
#295
Tycker de har vart stark motvind hela jävla resan tongue

Är bara för underbart när äntligen grejerna börjar funka så man faktist kan få börja bry sig om o fixa annat än motorn big_smile


296 Inlägg
5 oktober 2015
#296
TheMan89 skrev:
Nu har de återigen tagit ett kliv frammåt smile

Bytte alla kylarslangar till silikon från do88, fixade en läcka till vattenkylningen på turbon och så monterades de ett expansionskärl.
http://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-d0e4ed6009f1a3a543311377975136c9.jpg

Denhär ska kopplas in i sprutet nu för o visa oljetryck, de kan ju va trevligt o ha då jag bara har org lampan just nu...
http://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-7ea9760014784495c5e54984c14dbb07.jpg

Sen blev de en beställning på lite mer silikon slang då den som sitter mellan spjäll och tryckrör är fel dimention så passade den sådär så nu fick de bli en ny som ska passa bättre.

Blev även ett alu rör och ett bmc dubbelkon filter så jag blir av med de äckliga svamp filtret smile

Tjenare! Jävlar va fet den blev, härligt att kunna ut och köra nu kan jag tro!
Bra jävla jobb du gjort!

Vad har du för mått på turbon in och ut? Har en garret liggandes men vet inte vad det är för modell då den där plattan saknas där det står vad det är för turbo..


MR Andersson
1 229 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
#298
Har inte hänt så mycket.

Myste runt lite med bilen innan det blev snö smile

Håller just nu på o bygger ny verkstad men planerar upgraderingar inför sommaren smile

Då jag har problem med skenladd så införskaffades en "lite" större wg, så nu ska de byggas nytt grenrör/dp.

60mm tial
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-a217db3f194a77e679f682bac4e11520.jpg

Har även beställt nya bosch 1300cc spridare som nu ligger på posten och väntar, bilen ska mappas om på e85 så då går de åt lite mer sås smile

Sen lär de väl bli en del pill invändigt för o få de lite mer behagligt smile

Har även börjat kika efter ny låda då de behövs nått lite kralligare än orginal... Lutar väl åt 6vxl zf från en 320d/520d eller så ska man satsa på en från 330d/530d?

Bromsar står väl ganska högt på listan då org inte räcker till riktigt smile

Inkoppling av servo är också något som är ganska högt på listan tongue


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2016
#299
Vad är det för utväxling i lådorna du nämner? Vet att någon diesellåda ska ha väldigt kort etta. Jag frågar därför att jag är i behov av en annan låda själv.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

MR Andersson
1 229 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#300
GS6-53DZ Från 330/530d:
1st 5.08
2nd 2.80
3rd 1.78
4th 1.26
5th 1.00
6th 0.84

GS6-37dz från 320/520d:
1 4.350
2 2.496
3 1.665
4 1.234
5 1:1
6 0.851



Sök