Här var det et tag sen jag var

M20 motorn såldes till Norge och lever vidare i en m3 breddad e30

Planen var att bygga en 2jz och sätta i så en 2jz har inhandlats men sen insåg jag att det kom till att bli både dyrt och ta lång tid innan den rovan är ihop så då köptes det in en "färdig" m50 istället.
Dock visade det sig när jag fick hem den att varken grenrör eller insug passade så det blev till att byta en hel del grejer...
Lite bilder då

En snabb avspolning innan bilen togs in.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-e3c4020528090c417f3845777e95025c.jpg]()
Rovan när den var hemkommen, 2,8L M50 med h profil, gördel, arp, cooperring, dubbla insugskammar, hårdare fjädrar och lätt portad
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-d8af113b731bfa3c4410abcf55138611.jpg]()
Polarn hade ett insug så det inhandlades.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-b7817b98571e4b7b922bad53008834a8.jpg]()
Tryckrörsbygge

![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-cb64e0fb9b6f670fae3255b091e27c4c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-1dd894e58d2c76ee082bfb8483880ce1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-4348fd972fd07539842c999f3637b864.jpg]()
Byggnation av DP och wg rör
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-1b3a311a4a5a11ac870cadf99c5f0e37.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-9ab2eac59c886034eb0e8db72cdee9ce.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-b60800753dae2537d3ab20eafc4b09a2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-a6d99efe57714b416c0fdee724ca16f8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-9c11f946907ee0168542770cd0077c2f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-2ab0f579274c4ccd8915b4bd4885a79f.jpg]()
Sen var det dags för bänkning och bilen spändes upp och laddade på fint med tidig spool. Dock skenladdade den något grymt när vi började justera in bränslet lite bättre... Med wastegaten avtagen så laddade den 1,2 bar så något måste göras...
Grenröret i org utförande från PPF
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-6a9f336ad9b8f67f9c34236a7fe5c28e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-e19794b9988ff64b239c8befcf87e8fd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-3367e2c31527d5ff45b99b053c988b87.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-710a70731920af854892c014e2913481.jpg]()
Ombyggnation av wg rör och även portning invändigt, det hjälpte men är inte helt bra ännu
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-47467bb1bd0c68fb7fe4f16420f468b4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-be97f17d758375bda08c4316827f3a93.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-b97a59ff2ceb1f36c02ce246f3e6667a.jpg]()
Bilen spändes upp i bänken igen och denna gången gick det bättre helt klart

![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-d652b9fa202471c097865cff147f6690.jpg]()
Här tittar vi på kurvan med och utan vatten/mettis insprut

Helt okej siffror, får se hur länge org kolvarna vill vara med....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-6fafcc3eb0df0c588e57effeaca909da.jpg]()
Efter en liten start på gatan med r-däck så small det bara till och började skramla

Båda axlarna brast rätt av bara...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-6c918801b30bd79d53655c5a2d4ed0d5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-c1bf7327c258cbcdf893379cee7a1ba6.jpg]()
DCT lådan skall monteras på M50in inom kort, maskinellt får det vara som det är i år
