KHRacing skrev:
MiaM skrev:
Tack för hjälpen.
Så här står de på Transportstyrelsen ang trafikförsökring:
Det är den nya ägaren som ska teckna en trafikförsäkring. Försäkringen ska gälla från det ägarbytesdatum som anmäls. Tänk på att det är den tidigare ägaren som är ansvarig för fordonet tills det att ägarbytet har registreras.
Alltså måste han då teckna en trafikförsäkring via nätet när ja ser det då alltså? ex via sin mobil?
din försäkrning slutar gälla ungefär samma tidpunkt som nya ägaren kör ut från din gård (om ni satt dagens datum)
det är inte din skyldighet att se till så nye ägaren har trafikförsäkrning. det är hans/hennes
Vanlig missuppfattning: En trafikförsäkring är inte tidsbegränsad. Det finns inte heller en ruta där man fyller i klockslag för ägarbytet. En trafikförsäkring kan inte heller enbart gälla en halv dag eller att man enbart betalar för halva dagen. Därför gäller trafikförsäkringen hela dagen, avslutas samma dag som ägarbytet är genomfört och man får betala för hela dagen = bilen är försäkrad hela dagen.
Däremot är det sedan bra om den nya ägaren tecknar sin egen trafikförsäkring dagen efter.
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!