5356
Sök

Laddningslampan lyser bara på låga varv, Skoda favorit 4300 mil

62 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
Hej har ett lite störigt problem här på min skoda favorit 1994 bilen har bara gått 4300 mil
(samma motor som i felicia 94)

symtomen är följande:

Jag startar bilen och laddningslampan lyser, gasar jag på nu så släcks den vid ca 2000. släpper jag nu gasen så så börjar laddningsampan lysa igen vid tomgång igen.

Felsökning som gjorts

Jag har kollat kolen på generatorn och den var väldigt bra tyckte jag så tror inte problem skall ligga där, batteriet verkar fungera bra då bilen fungerar väldigt bra innan den började göra såhär sen var remmen ganska smord men den plockade jag av och rengjorde allt och spände den så den skall inte slira ...

så vad kan vara fel tror ni är det helt enkelt generatorn som är skrot eller är det kanske batteriet, vad skulle det annars kunna vara.

kan man inte mäta ganska lätt hur mycket ampere/volt som generatorn ger ut?
Senast redigerat av newflag (15 december 2013)

21 761 Inlägg
15 december 2013
Ja, du kan mäta spänningen på ett lätt sätt med hjälp av en multimeter. Sätt mätaren i läge för likspänning och lämpligt mätområde är tex 20 V, sätt sedan minusmätpinnen på generatorns hölje (plåtren yta) och plusmätpinnen på generatorns uttag "B+".

Mät dels med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, sedan kan du mäta med motorvarvet på 2000 varv konstant och samtidigt slå på kupefläkt+eventuell elbakruta+stolvärme. Var försiktig så att inte kläder eller mätkablar fastnar i drivremmen. smile

2 253 Inlägg
15 december 2013
Gör sedan en likadana mätningar på batteriets poler... Skriv vad du får för resultat.

Säkert inte felet, men, på en bil jag hade, en SAAB 900, så blev det något liknande... det var en jordkabel mellan generatorhöljet och motorblocket som hade gått av. När motorn belastades, blev det kontakt och lampan slocknade. På tomgång lyste lampan klar o fin! Generatorn satt monterad i gummikuddar. Bänd lite på generatorn, kolla hur den sitter fast.

62 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, du kan mäta spänningen på ett lätt sätt med hjälp av en multimeter. Sätt mätaren i läge för likspänning och lämpligt mätområde är tex 20 V, sätt sedan minusmätpinnen på generatorns hölje (plåtren yta) och plusmätpinnen på generatorns uttag "B+".

Mät dels med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, sedan kan du mäta med motorvarvet på 2000 varv konstant och samtidigt slå på kupefläkt+eventuell elbakruta+stolvärme. Var försiktig så att inte kläder eller mätkablar fastnar i drivremmen. smile

Får göra detta imorgon då det är lite väl mörkt ute...

en fråga till hur vet jag vilket som är B+ finns ju iförsäg bara en grov kabel kopplad till generatorn är det det eller? smile

Meaganeowner skrev:
Gör sedan en likadana mätningar på batteriets poler... Skriv vad du får för resultat.

Säkert inte felet, men, på en bil jag hade, en SAAB 900, så blev det något liknande... det var en jordkabel mellan generatorhöljet och motorblocket som hade gått av. När motorn belastades, blev det kontakt och lampan slocknade. På tomgång lyste lampan klar o fin! Generatorn satt monterad i gummikuddar. Bänd lite på generatorn, kolla hur den sitter fast.

generatorn på denna sitter fast med bultar stål mot stål, hur menar du med att det blev kontakt när motorn belastades varför blev det kontakt just när motorn belastades? smile

Sen när vi ändå är igång med frågeställningen:

Hur många ampere bör generatorn ladda vid tomgång ?
hur många volt bör det varra om jag sätetr multimetern över batteripolerna?

2 253 Inlägg
15 december 2013
Simpelt.... när varvtalet ökade så laddade generatorn mer, gick lite tyngre och vred sig lite i gummifästena...

Det trodde Du inte...

Ja Du....  Många skriver och TROR mycket om hur mycket en generator laddar, när den laddar, hur många Ah det laddande batteriet är på o s v.

Enda raka för att mäta laddström utan att riskera generator, batteri, instrument o dig själv är att använda en s k
tångamperemeter. Man nyper den helt enkelt kring en av kablarna till batteriet eller ut från generator och får ett värde.
Biltema har fungerande sådana. Skitbra! Går helt enkelt inte att göra fel. Dessutom fungerar en tångamperemeter även som en multimeter och Du kan mäta spänning mm.

Frågan hur stor ström generatorn laddar beror egentligen på två saker. Det ena är hur mycket elektrisk utrustning i bilen som är igång. Lampor, extraljus, stolvärme, bakrutevärme, stereo o s v. VW passat diesel -96 har motorvattenuppvärmning som är inkopplad tills motorn blir varm. Bara den uppvärmningen drar minst 30 Ampere!

Det andra som folk tänker på mest,och oroas över, är den ström som laddar batteriet. Den varierar så att säga med laddningsstatus. I början flyter det ca 20 - 30 Ampere in i ett använt 12 Volts båt- eller bilbatteri, aldrig mer. Men redan efter 5 - 10 minuter så blir laddströmmen betydligt mindre, kanske 10 -15 Ampere. På slutet 5-10 A. Därför tar det så länge att ladda ett kraftig urladdat batteri. Att köra bilen varje dag 2 km ,kan bara sluta på ett sätt under en kall vinter.

Vet detta av erfarenhet, för jag har haft en s k batterimonitor inkopplad i bilen innan jag monterade den i båten. Och är road av elektronik och el.

Så man får lägga ihop värdet av de två parametrarna ovan. Någon gång har jag mätt 70 Ampere laddström från min generator som är stämplad 120 A, men som sagt bara under de första 10 - 15 minuterna och vid kallstart. I båten aldrig mer än 42 Ampere och då laddar jag där två parallellkopplade 90 Ah batterier (efter en kall natt i April med dieselvärmare och fullt ljus.

Spänning. Det sägs att ca 12.7 Volt är en bra vilospänning för ett obelastad 12 - Volts batteri, mätt direkt över polerna. Så 12- 13 Volt bör det väl vara för ett friskt batteri som stått oanvänd, kanske över natten.

Startar Du sen bilen, så höjs spänningen till 14 - 15 Volt. I båten mätte jag 15.2 Volt i helgen. 
Så en högre spänning än 12 - 13 Volt indikerar att generatorn laddar.

Och är kablar, kabelskor mm i fullgott skick, så mäter Du samma spänning på någon av polskruvarna bak på generatorn i förhållande till generatorns chassie.
Senast redigerat av Meaganeowner (15 december 2013)

62 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Simpelt.... när varvtalet ökade så laddade generatorn mer, gick lite tyngre och vred sig lite i gummifästena...

Det trodde Du inte...

jaja så kan det vara också wink

dock så sitter denna generatorn som sten så den ändrar sig inte en milimeter vid påfrestning, sen så har inte generatorn varit såhär innan och det tar jag som ett tecken på att någonting är på väg att gå sönder

dock har det varit så innan att när man startade bilen så var man tvungen att gasa på EN gång för att laddningslampan skulle sluta lysa smile

2 253 Inlägg
15 december 2013
På båten som jag skrev om har jag fixat till en special, så att den "nya" generatorn inte laddar direkt vid start... har med att båtmotorn är rätt liten. Genom att slå till en brytare sätter jag igång laddningen först när motorn kommit upp i varv - marsfart.
Men om jag varvar upp ordentligt så kommer laddningen igång ändå.
Ser Du vissa likheter?

Nu är generatorn från en Japansk bil, Mazda 626. Och de har en liten special, behöver en inkopplad laddlampa och en spänning från tändningslåset.
Många andra behöver bara en laddlampa inkopplad och den måste många gånger vara på rätt wattal!

Föreslår att Du kollar att laddlampan är original! Kolla även den klena kabelns anslutning in i generatorn (från just laddlampan)

En annan möjlighet är att laddningsregulatorn krånglar. O sen själva generatorn.

21 761 Inlägg
15 december 2013
newflag skrev:
en fråga till hur vet jag vilket som är B+ finns ju iförsäg bara en grov kabel kopplad till generatorn är det det eller? smile

Ja, då är det den grova kabeln i så fall.

newflag skrev:
dock har det varit så innan att när man startade bilen så var man tvungen att gasa på EN gång för att laddningslampan skulle sluta lysa smile

Meaganeowner har gett förslag på saker som kan orsaka detta, sedan finns även en till sak som skulle kunna göra att man måste "dutta till" på gasen för att lampan ska slockna:

En insprutningsmotor brukar oftast varva upp litegrann precis när motorn startar (väldigt kortvarigt), det räcker normalt sett för att generatorn ska slå igång laddningen. Om inte motorn varvar upp utan istället successivt ökar varvet från "startmotorvarvtal" upp till tomgångsvarvtal så finns möjlighet att laddningen inte slår till.

Detta har jag varit med om på två bilar, dock har generatorerna bytts ut så att det inte har varit helt original. Generatorernas remskiva ska däremot ha varit likadan så att utväxlingen borde rimligtvis inte ha förändrats.

Men laddregulator, laddlampa eller den tunna kabeln från laddlampan till generatorn är nog ändå mer troligt i ditt fall. smile

62 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
På båten som jag skrev om har jag fixat till en special, så att den "nya" generatorn inte laddar direkt vid start... har med att båtmotorn är rätt liten. Genom att slå till en brytare sätter jag igång laddningen först när motorn kommit upp i varv - marsfart.
Men om jag varvar upp ordentligt så kommer laddningen igång ändå.
Ser Du vissa likheter?

Nu är generatorn från en Japansk bil, Mazda 626. Och de har en liten special, behöver en inkopplad laddlampa och en spänning från tändningslåset.
Många andra behöver bara en laddlampa inkopplad och den måste många gånger vara på rätt wattal!

Föreslår att Du kollar att laddlampan är original! Kolla även den klena kabelns anslutning in i generatorn (från just laddlampan)

En annan möjlighet är att laddningsregulatorn krånglar. O sen själva generatorn.

Intressant läsning om din båt där, du verkar kunna detta ganska bra märker jag ypperligt tillfälle för mig ju wink

skall felsöka det videra imorgon och komemr med info under dagen,

Drönirettab skrev:
newflag skrev:

Ja, då är det den grova kabeln i så fall.

newflag skrev:

Meaganeowner har gett förslag på saker som kan orsaka detta, sedan finns även en till sak som skulle kunna göra att man måste "dutta till" på gasen för att lampan ska slockna:

En insprutningsmotor brukar oftast varva upp litegrann precis när motorn startar (väldigt kortvarigt), det räcker normalt sett för att generatorn ska slå igång laddningen. Om inte motorn varvar upp utan istället successivt ökar varvet från "startmotorvarvtal" upp till tomgångsvarvtal så finns möjlighet att laddningen inte slår till.

Detta har jag varit med om på två bilar, dock har generatorerna bytts ut så att det inte har varit helt original. Generatorernas remskiva ska däremot ha varit likadan så att utväxlingen borde rimligtvis inte ha förändrats.

Men laddregulator, laddlampa eller den tunna kabeln från laddlampan till generatorn är nog ändå mer troligt i ditt fall. smile

sen har jag en fråga här, denna bilen är väll ingen insprutare skulle jag gissa på då det är rena komunistbilen haha den har så enkel design att man skrattar åt det. så att generatorn inte laddar vid första starten tror jag inte är något konstigt då denna bilen verkligen inte har någon funktion för att höja varvtalet de första sekunderna.

laddlampan är original skulle jag gissa på eftersom jag är säker på att jag var den första som plockade ur panelen på bilen...

men ja det blir en massa felsökning imorgon och prio ett för mig kommer vara att mäta hur mycket volt som ligger över batteriet samt hur mycket generatorn laddar.

prio två kommer vara att helt enklet ta loss kablar från chassiet slipa dessa rena från oxid/rost och sätta tillbaka de

fungerar inte ovanstående så blir det ny laddningsregulator/generator (vet inte om det ens går att få tag på laddningsregulatorer till dessa generatorerna)

62 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Meaganeowner skrev:

Spänning över batteriet (motor avstängd) 11.7 volt

spänning över batteriet (motor igång + ett gaspådrag) 11.8 volt

spänning på 4000varv 11.9 volt

resistans mellan kablarna på batteriet och generatorn 0,27 volt

provade att mäta på vår andra bil en opel

Spänning över batteriet (motor avstängd) 12,4 volt

spänning över batteriet (motor igång + ett gaspådrag) 14.5 volt

spänning på 4000varv inte upmätt

resistans mellan kablarna på batteriet och generatorn inte upmätt

Så vad säger detta jo mig säger detta att generatorn är kass dvs laddar som max 11.9 volt medans den minst bör ladda 14 volt eller vad säger ni grabbar smile
Senast redigerat av newflag (16 december 2013)

21 761 Inlägg
16 december 2013
newflag skrev:
resistans mellan kablarna på batteriet och generatorn 0,27 volt

Menar du egentligen spänningsfallet?

Det du bör göra så snart som möjligt är att ladda upp batteriet med batteriladdare, det har blivit ordentligt urladdat eftersom laddningen inte fungerar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (16 december 2013)

62 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
tror det jag menar i alla fall alltså så stjäl kablarna 0,27 volt av den strömen som generatorn genererar helt enkelt eller? smile

ja det borde jag göra står på 11.7 volt och detta beror väll på att generatorn inte laddar mer än 11.7 volt, eller jo HELA 11,9 volt vid nästan max varv smile

21 761 Inlägg
16 december 2013
Kablarna "stjäl" 0,27 V, det stämmer. Generatorn verkar inte ge laddning och frågan är om det räcker med byte av laddregulator eller om du måste byta hela generatorn, det kan kanske andra ge svar på. smile

2 253 Inlägg
16 december 2013
En generator består av mer än regulator, kol och något som snurrar. Men man brukar börja med just kol och regulator, för det klarar de flesta själva (Dock inte på Mazda-generatorer med "BUILT IN REGULATOR.) till en begränsad kostnad.
Sen är det vanligtvis minst 6 diode, lindningar av koppar, flera olika förbindningar mellan dioder, kablar o s v.En snurrande del, kallas rotor, med ett antal lindningar mm. För att hitta fel där behövs rätt så gedigen fackkunskap...

Frågan är om det är värt att lägga ned pengar på en kass generator. Det ska till felsökning, reparation och testkörning i bänk mm. Timmarna går. För mindre än 1000 kr gissar jag att Du hittar en på någon skrot, eller kanske t o m Biltema?
Senast redigerat av Meaganeowner (16 december 2013)

62 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kablarna "stjäl" 0,27 V, det stämmer. Generatorn verkar inte ge laddning och frågan är om det räcker med byte av laddregulator eller om du måste byta hela generatorn, det kan kanske andra ge svar på. smile

Meaganeowner skrev:
En generator består av mer än regulator, kol och något som snurrar. Men man brukar börja med just kol och regulator, för det klarar de flesta själva (Dock inte på Mazda-generatorer med "BUILT IN REGULATOR.) till en begränsad kostnad.
Sen är det vanligtvis minst 6 diode, lindningar av koppar, flera olika förbindningar mellan dioder, kablar o s v.En snurrande del, kallas rotor, med ett antal lindningar mm. För att hitta fel där behövs rätt så gedigen fackkunskap...

Frågan är om det är värt att lägga ned pengar på en kass generator. Det ska till felsökning, reparation och testkörning i bänk mm. Timmarna går. För mindre än 1000 kr gissar jag att Du hittar en på någon skrot, eller kanske t o m Biltema?

Kommer köra ner till returbilen där en generator går på 300kr inte värt å pilla med den då den redan är så pass gammal och utmärkt tillfälle att plocka på sig en bättre genereator smile

för er som undrar så var det fel på laddningsregulatorn (som sitter ihop med kolen, kolen var helt friska) och eftersom det inte gick att byta ut så fick det bli en ny ladningsregulator.
Senast redigerat av newflag (5 april 2014)

Sök