Simpelt.... när varvtalet ökade så laddade generatorn mer, gick lite tyngre och vred sig lite i gummifästena...
Det trodde Du inte...
Ja Du.... Många skriver och TROR mycket om hur mycket en generator laddar, när den laddar, hur många Ah det laddande batteriet är på o s v.
Enda raka för att mäta laddström utan att riskera generator, batteri, instrument o dig själv är att använda en s k
tångamperemeter. Man nyper den helt enkelt kring en av kablarna till batteriet eller ut från generator och får ett värde.
Biltema har fungerande sådana. Skitbra! Går helt enkelt inte att göra fel. Dessutom fungerar en tångamperemeter även som en multimeter och Du kan mäta spänning mm.
Frågan hur stor ström generatorn laddar beror egentligen på två saker. Det ena är hur mycket elektrisk utrustning i bilen som är igång. Lampor, extraljus, stolvärme, bakrutevärme, stereo o s v. VW passat diesel -96 har motorvattenuppvärmning som är inkopplad tills motorn blir varm. Bara den uppvärmningen drar minst 30 Ampere!
Det andra som folk tänker på mest,och oroas över, är den ström som laddar batteriet. Den varierar så att säga med laddningsstatus. I början flyter det ca 20 - 30 Ampere in i ett använt 12 Volts båt- eller bilbatteri, aldrig mer. Men redan efter 5 - 10 minuter så blir laddströmmen betydligt mindre, kanske 10 -15 Ampere. På slutet 5-10 A. Därför tar det så länge att ladda ett kraftig urladdat batteri. Att köra bilen varje dag 2 km ,kan bara sluta på ett sätt under en kall vinter.
Vet detta av erfarenhet, för jag har haft en s k batterimonitor inkopplad i bilen innan jag monterade den i båten. Och är road av elektronik och el.
Så man får lägga ihop värdet av de två parametrarna ovan. Någon gång har jag mätt 70 Ampere laddström från min generator som är stämplad 120 A, men som sagt bara under de första 10 - 15 minuterna och vid kallstart. I båten aldrig mer än 42 Ampere och då laddar jag där två parallellkopplade 90 Ah batterier (efter en kall natt i April med dieselvärmare och fullt ljus.
Spänning. Det sägs att ca 12.7 Volt är en bra vilospänning för ett obelastad 12 - Volts batteri, mätt direkt över polerna. Så 12- 13 Volt bör det väl vara för ett friskt batteri som stått oanvänd, kanske över natten.
Startar Du sen bilen, så höjs spänningen till 14 - 15 Volt. I båten mätte jag 15.2 Volt i helgen.
Så en högre spänning än 12 - 13 Volt indikerar att generatorn laddar.
Och är kablar, kabelskor mm i fullgott skick, så mäter Du samma spänning på någon av polskruvarna bak på generatorn i förhållande till generatorns chassie.
Senast redigerat av Meaganeowner (15 december 2013)