Saab 9-5 2,3t Biopower 2007, Text i SID ?

s_klerestig
18 december 2013 · 83 Inlägg

Hej,

Får upp denna text i min SID på min Saab 9-5 2,3t Biopower från 2007 vid start:

t=1.0sM= 0%
T= 90 CA=53%

Efter tryckt "CLR" får jag bort den.
Förstår mig inte på vad det betyder. Hittar ingen exakt info någonstans...
Hjälp någon? Någon som vet?
Försökte bifoga bild här men lyckades inte, ta gärna en titt under mina fotoalbum för bild...

/Sebbe

Linkans
19 december 2013 · 11 Inlägg

Efter att motorn startats visas följande info:
– t, tiden i sekunder det tog att starta motorn.
– T, motorns temperatur i grader celsius
– CA, mängden etanol i bensinen
– M, okänt.
Tryck en gång på CLR för att få SID att se ut som den brukar.

Saxat från:
http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab_open_sid.pdf

MVH Micke

Senast redigerat av Linkans (19 december 2013)

Saab 9-3 Aero 2,8T "Huggormen" (2007)
s_klerestig
19 december 2013 · 83 Inlägg

Linkans skrev:
Efter att motorn startats visas följande info:
– t, tiden i sekunder det tog att starta motorn.
– T, motorns temperatur i grader celsius
– CA, mängden etanol i bensinen
– M, okänt.
Tryck en gång på CLR för att få SID att se ut som den brukar.

Saxat från:
http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab_open_sid.pdf

MVH Micke

Snyggt Micke! Tusen tack! Vetkar som att det går att mecka med SID:en bäst man vill om man könner för det!
Tack igen!

s_klerestig
19 december 2013 · 83 Inlägg

Vad skulle detta kunna innebära då?
Försökte läsa på sidan du bifogade.. lyckades inte luska ut det.

Second adapt
M=0%
A=28%

Se bild under fotoalbum...

Linkans
20 december 2013 · 11 Inlägg

Adaption value, hur mycket den adapterar för något, nej jag vågar inte svara dig till 100 %. Det är bättre att du kollar upp det med någon Saabtuner. Eller ställer frågan på något av de tuningforum som finns, eller ja försök googla på det. Kanske finns någon annan mer kunnig som kan hjälpa dig här.

Lycka till i sökandet!

MVH Micke

Saab 9-3 Aero 2,8T "Huggormen" (2007)
s_klerestig
20 december 2013 · 83 Inlägg

Nåt sånt, ja kanske är så att saab-åf här i Linköping har nånting att säga om det rent utav... smile

Tack ändå!

NIzmO Ollikkala Racing
21 december 2013 · 1 724 Inlägg

Det du har är ju så kallat "open SID" och görs i regel i samband med chipning/mappning så vad jag vet har inga otrimmade standard Saabar det vilket får mig att tro att en vanlig Saab åf inte kommer kunna hjälpa dig, som sagt ta det med en Saab tuner så bör dom kunna förklara.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Echonator Köpingsbo i exil
23 december 2013 · 507 Inlägg

Second adapt utförs för att bestämma etanolhalten i tanken mer exakt än vad first adapt gör. Tex när du tankat så känner bilen att du fyllt på med bränsle och gör då en first adaption för att snabbt bestämma den nya koncentrationen. Detta görs genom att mäta spridarnas öppningstid som sedan ligger till grund för tex hur tändningen ställs. Den första mätningen görs snabbt och lite grovt för att bilen ska rulla iväg med skapliga inställningar och second adapt görs mer noggrannt och fastställer då de värden som styrsystemet kommer jobba med tills en ny förändring i bränslet upptäcks

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
s_klerestig
23 december 2013 · 83 Inlägg

Echonator skrev:
Second adapt utförs för att bestämma etanolhalten i tanken mer exakt än vad first adapt gör. Tex när du tankat så känner bilen att du fyllt på med bränsle och gör då en first adaption för att snabbt bestämma den nya koncentrationen. Detta görs genom att mäta spridarnas öppningstid som sedan ligger till grund för tex hur tändningen ställs. Den första mätningen görs snabbt och lite grovt för att bilen ska rulla iväg med skapliga inställningar och second adapt görs mer noggrannt och fastställer då de värden som styrsystemet kommer jobba med tills en ny förändring i bränslet upptäcks

Ett sjukt stort tack! Pedagogiskt förklarat för en lekman som jag också!

God Jul!

Skalman
15 januari 2017 · 508 Inlägg

Lånar tråden istället för att skapa en nu.

Hur kommer man i open sid på en Saab 9-5 biopower.

Jag håller in pilen på högra sidan på ratten och trycker på knappen under (source) sedan plus eller minus, har även provat att släppa på pilknappen och försökt bläddra med plus och minus men kommer inte in i open sid.
Är det jag som gör något fel eller är inte open sid aktiverat ?
Jag får upp hur lång tid det tar för bilen  att starta och temperatur och sedan second adapt när man har tankat.

Kan man bara aktivera det som bilen med temp och start tid visas utan att aktivera open sid ?

Tobzter
15 januari 2017 · 3 144 Inlägg

Du måste låsa upp det  först
http://saabinfo.se/og9-5/opensid/

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Skalman
16 januari 2017 · 508 Inlägg

Det borde ju vara aktiverat eftersom jag får upp meddelandet med temp och start tid när jag startat bilen. Eller går det att få fast open sid inte är aktiverat?

Skalman
13 april 2017 · 508 Inlägg

Ingen som har något förslag om varför jag inte kommer in i opensid ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang