Diesel, är det värt det?

666_Beast
30 december 2015 · 1 863 Inlägg

Eller så har man tjänstebil å inte behöva oroa sig för inköpspris, servicekostnader och byte av partikelfilter.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Muttley
30 december 2015 ·

666_Beast skrev:
Eller så har man tjänstebil å inte behöva oroa sig för inköpspris, servicekostnader och byte av partikelfilter.

Långt ifrån alla som kan ta ut en.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2015 · 14 039 Inlägg

666_Beast skrev:
Eller så har man tjänstebil å inte behöva oroa sig för inköpspris, servicekostnader och byte av partikelfilter.

Men du har ju ändå förmånsbeskattning och milkostnad men det kanske blir billigare i slutändan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
666_Beast
30 december 2015 · 1 863 Inlägg

Vettemannen skrev:

666_Beast skrev:
Eller så har man tjänstebil å inte behöva oroa sig för inköpspris, servicekostnader och byte av partikelfilter.

Men du har ju ändå förmånsbeskattning och milkostnad men det kanske blir billigare i slutändan.

/Benny

Har aldrig haft billigare bil/månad än vad jag har nu.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2015 · 14 039 Inlägg

666_Beast skrev:

Vettemannen skrev:

666_Beast skrev:
Eller så har man tjänstebil å inte behöva oroa sig för inköpspris, servicekostnader och byte av partikelfilter.

Men du har ju ändå förmånsbeskattning och milkostnad men det kanske blir billigare i slutändan.

/Benny

Har aldrig haft billigare bil/månad än vad jag har nu.

Jag har en Vito som förmånsbil/servicebil och säger desamma.....billigare kan man inte åka!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
skanepiraten
31 december 2015 · 466 Inlägg

FordRSC skrev:
Var inne hos Ford, försäljaren sa att partikelfilter ska bytas vid 14000 mil service = 14000kr! En diesel är ca 10000kr dyrare. Så vill man behålla bilen längre än 4-5 år så är det ju inte värt!

Bensinaren drar ca 0,8 mer, har räknat på att jag skulle tjäna ca 190 kr/ månad om jag köpte diesel. Då kör jag 97km / dag. PÅ ett år så är skillnaden 2331kr. Säg då att man vill behålla bilen i 6-8 år. Då måste filtret bytas, vilket innebär 24000kr mer, delat på det man tjänar / år, så då måste du köra diesel i mer än 10 år för att tjäna in pengarna!

Sen om man går upp i storlek på Volvo som då D5 "den riktiga nu och inte den som är 4 cylindrig"
Så behöver du inte byta filter till exempel wink

Lite högre skatt per år men sparar in det på att partikelfiltret aldrig byts smile

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
caromania Forummoderator
31 december 2015 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

666_Beast skrev:

Vettemannen skrev:

Men du har ju ändå förmånsbeskattning och milkostnad men det kanske blir billigare i slutändan.

/Benny

Har aldrig haft billigare bil/månad än vad jag har nu.

Jag har en Vito som förmånsbil/servicebil och säger desamma.....billigare kan man inte åka!! smile

/Benny

Jodå, man kan samåka med en stor mängd garaget-medlemmar som vägrar ta betalt för bensinen eller bilens övriga kostnader då de till varje pris vill undvika att uppfattas som snåla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2015 · 13 734 Inlägg

FordRSC skrev:
Var inne hos Ford, försäljaren sa att partikelfilter ska bytas vid 14000 mil service = 14000kr! En diesel är ca 10000kr dyrare. Så vill man behålla bilen längre än 4-5 år så är det ju inte värt!

Bensinaren drar ca 0,8 mer, har räknat på att jag skulle tjäna ca 190 kr/ månad om jag köpte diesel. Då kör jag 97km / dag. PÅ ett år så är skillnaden 2331kr. Säg då att man vill behålla bilen i 6-8 år. Då måste filtret bytas, vilket innebär 24000kr mer, delat på det man tjänar / år, så då måste du köra diesel i mer än 10 år för att tjäna in pengarna!

är man så korkad att byta den på ford så kostar det en slant.

för runt 4000kr så programerar man bort skiten slår ett spett igenom.
som bonus går bilen mycket snålare..    och idag kostar ett nytt filter inte speciellt mycket om man inte är dum nog att åka till märkesverkstäderna..

till en v50 med fordmotorn som oxå ska bytas vid dom milena kostar ett filter inte många spänn  långt ifrån dom där 14000:- det kan jag lova

man måste ha ideer när man äger bilar man ska inte låta sig styras av biltillverkaren och lagstiftingar hit och dit.

man försöker lösa det så bra som möjligt för sin egna ekonomi skull..

spättet åker snart fram och fixar mitt partikelfilter på våran äkliga 407:a 2.0hdi. så man får lite ekonomi i dieselskrotet smile  ihop med en optimering så är skillnaden enorm i förbrukning förutsätt att man kör likdant som innan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Germax
31 december 2015 · 12 086 Inlägg

Growe skrev:

FordRSC skrev:
Var inne hos Ford, försäljaren sa att partikelfilter ska bytas vid 14000 mil service = 14000kr! En diesel är ca 10000kr dyrare. Så vill man behålla bilen längre än 4-5 år så är det ju inte värt!

Bensinaren drar ca 0,8 mer, har räknat på att jag skulle tjäna ca 190 kr/ månad om jag köpte diesel. Då kör jag 97km / dag. PÅ ett år så är skillnaden 2331kr. Säg då att man vill behålla bilen i 6-8 år. Då måste filtret bytas, vilket innebär 24000kr mer, delat på det man tjänar / år, så då måste du köra diesel i mer än 10 år för att tjäna in pengarna!

är man så korkad att byta den på ford så kostar det en slant.

för runt 4000kr så programerar man bort skiten slår ett spett igenom.
som bonus går bilen mycket snålare..    och idag kostar ett nytt filter inte speciellt mycket om man inte är dum nog att åka till märkesverkstäderna..

till en v50 med fordmotorn som oxå ska bytas vid dom milena kostar ett filter inte många spänn  långt ifrån dom där 14000:- det kan jag lova

man måste ha ideer när man äger bilar man ska inte låta sig styras av biltillverkaren och lagstiftingar hit och dit.

man försöker lösa det så bra som möjligt för sin egna ekonomi skull..

spättet åker snart fram och fixar mitt partikelfilter på våran äkliga 407:a 2.0hdi. så man får lite ekonomi i dieselskrotet smile  ihop med en optimering så är skillnaden enorm i förbrukning förutsätt att man kör likdant som innan

Absolut, sen släpper motorn ur sig lika mycket skit som en 80-tals Merca. Men det skiter du högeligen i kan jag tänka mig smile

Muttley
31 december 2015 ·

Growe skrev:

FordRSC skrev:
Var inne hos Ford, försäljaren sa att partikelfilter ska bytas vid 14000 mil service = 14000kr! En diesel är ca 10000kr dyrare. Så vill man behålla bilen längre än 4-5 år så är det ju inte värt!

Bensinaren drar ca 0,8 mer, har räknat på att jag skulle tjäna ca 190 kr/ månad om jag köpte diesel. Då kör jag 97km / dag. PÅ ett år så är skillnaden 2331kr. Säg då att man vill behålla bilen i 6-8 år. Då måste filtret bytas, vilket innebär 24000kr mer, delat på det man tjänar / år, så då måste du köra diesel i mer än 10 år för att tjäna in pengarna!

är man så korkad att byta den på ford så kostar det en slant.

för runt 4000kr så programerar man bort skiten slår ett spett igenom.
som bonus går bilen mycket snålare..    och idag kostar ett nytt filter inte speciellt mycket om man inte är dum nog att åka till märkesverkstäderna..

till en v50 med fordmotorn som oxå ska bytas vid dom milena kostar ett filter inte många spänn  långt ifrån dom där 14000:- det kan jag lova

man måste ha ideer när man äger bilar man ska inte låta sig styras av biltillverkaren och lagstiftingar hit och dit.

man försöker lösa det så bra som möjligt för sin egna ekonomi skull..

spättet åker snart fram och fixar mitt partikelfilter på våran äkliga 407:a 2.0hdi. så man får lite ekonomi i dieselskrotet smile  ihop med en optimering så är skillnaden enorm i förbrukning förutsätt att man kör likdant som innan

Är de även så på en diesel som drar runt 0,4-0,5 ?   Enorm borde innebära att den drar 0,1 efter den operationen.
Och vad säger besiktningen om detta ?

Senast redigerat av tkd_rille (31 december 2015)

dkws2
31 december 2015 · 176 Inlägg

jag tror ingen kan hitta någon billigare än en gammal skattefri merca diesel. lågt inköppris, drar ca 0,8 beroende på motor, servicekostnader snudd på gratis, extremt driftsäker. vi säger jag köper en prius för ca 80tkr, ja där har ni redan fått svaret ja kan i princip köra min skattefria merca hela livet å inte ens då har priusen betalt sig, inte nog med de dom gamla skattefria dieslarna ökar i värde smile gott nytt år

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2015 · 13 734 Inlägg

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

FordRSC skrev:
Var inne hos Ford, försäljaren sa att partikelfilter ska bytas vid 14000 mil service = 14000kr! En diesel är ca 10000kr dyrare. Så vill man behålla bilen längre än 4-5 år så är det ju inte värt!

Bensinaren drar ca 0,8 mer, har räknat på att jag skulle tjäna ca 190 kr/ månad om jag köpte diesel. Då kör jag 97km / dag. PÅ ett år så är skillnaden 2331kr. Säg då att man vill behålla bilen i 6-8 år. Då måste filtret bytas, vilket innebär 24000kr mer, delat på det man tjänar / år, så då måste du köra diesel i mer än 10 år för att tjäna in pengarna!

är man så korkad att byta den på ford så kostar det en slant.

för runt 4000kr så programerar man bort skiten slår ett spett igenom.
som bonus går bilen mycket snålare..    och idag kostar ett nytt filter inte speciellt mycket om man inte är dum nog att åka till märkesverkstäderna..

till en v50 med fordmotorn som oxå ska bytas vid dom milena kostar ett filter inte många spänn  långt ifrån dom där 14000:- det kan jag lova

man måste ha ideer när man äger bilar man ska inte låta sig styras av biltillverkaren och lagstiftingar hit och dit.

man försöker lösa det så bra som möjligt för sin egna ekonomi skull..

spättet åker snart fram och fixar mitt partikelfilter på våran äkliga 407:a 2.0hdi. så man får lite ekonomi i dieselskrotet smile  ihop med en optimering så är skillnaden enorm i förbrukning förutsätt att man kör likdant som innan

Är de även så på en diesel som drar runt 0,4-0,5 ?   Enorm borde innebära att den drar 0,1 efter den operationen.
Och vad säger besiktningen om detta ?

det blir ju knappast så bilen fyller sig själv när man kör men det gör skillnad och dessutom får man en piggare bil på köpet.     att bilen släpper ut mer skit efteråt stämmer fint men partikelfiltrena är inga magiska grejer utan skiten åker ur förr eller senare filtret lagrar bara skiten visst så blir det något bättre men mirakel gör den inte förutom för stunden.    mät avgaserna när bilen gör rent partikelfiltret skulle få Åsa Romson att implodera..  vilket skulle göra hela sverige bättre smile       Inget man gör om man röstar på miljöpartiet.. både optimering och bortprogramering påverkar utsläppen negativt men samtidigt så bränner man inte lika mycket ickeförnyelsebart bränsle.     på en normal dieselbil är det märkbar skillnad i förbrukningen just eftersom man inte behöver bry sig om Nox co/röktäthet osv   en modern bil som inte läggerfel kod rullar rakt igenom bes med rensad kat+partikelfilter och pluggad egr  finns inget lätt sätt att se detta.  eftersom bilen inte tänder motorlampan

rätt eller fel är upp till ägaren att avgöra.   hur vi än gör så kommer det öka mer i utsläpp i Kina än vad våra utsläpp minskar så att hålla på och bry sig om utsläppen på våra bilar här isverige är bara ett spel för galleriet det handlar bara om pengar inte miljön.   Miljötrams ger pengar till staten så enkelt är det.. efter nyår kommer bensinpriserna gå upp med 60öre och 66öre kommer dieselpriset gå upp..  tror ni att det gör någon skillnad för miljön?   jag måste endå ta bilen till jobbet gränsen går där jag helt enkelt inte har råd att åka bil till jobbet.. den dagen får jag helt enkelt säga upp mig och stämpla istället

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
31 december 2015 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

är man så korkad att byta den på ford så kostar det en slant.

för runt 4000kr så programerar man bort skiten slår ett spett igenom.
som bonus går bilen mycket snålare..    och idag kostar ett nytt filter inte speciellt mycket om man inte är dum nog att åka till märkesverkstäderna..

till en v50 med fordmotorn som oxå ska bytas vid dom milena kostar ett filter inte många spänn  långt ifrån dom där 14000:- det kan jag lova

man måste ha ideer när man äger bilar man ska inte låta sig styras av biltillverkaren och lagstiftingar hit och dit.

man försöker lösa det så bra som möjligt för sin egna ekonomi skull..

spättet åker snart fram och fixar mitt partikelfilter på våran äkliga 407:a 2.0hdi. så man får lite ekonomi i dieselskrotet smile  ihop med en optimering så är skillnaden enorm i förbrukning förutsätt att man kör likdant som innan

Är de även så på en diesel som drar runt 0,4-0,5 ?   Enorm borde innebära att den drar 0,1 efter den operationen.
Och vad säger besiktningen om detta ?

det blir ju knappast så bilen fyller sig själv när man kör men det gör skillnad och dessutom får man en piggare bil på köpet.     att bilen släpper ut mer skit efteråt stämmer fint men partikelfiltrena är inga magiska grejer utan skiten åker ur förr eller senare filtret lagrar bara skiten visst så blir det något bättre men mirakel gör den inte förutom för stunden.    mät avgaserna när bilen gör rent partikelfiltret skulle få Åsa Romson att implodera..  vilket skulle göra hela sverige bättre smile       Inget man gör om man röstar på miljöpartiet.. både optimering och bortprogramering påverkar utsläppen negativt men samtidigt så bränner man inte lika mycket ickeförnyelsebart bränsle.     på en normal dieselbil är det märkbar skillnad i förbrukningen just eftersom man inte behöver bry sig om Nox co/röktäthet osv   en modern bil som inte läggerfel kod rullar rakt igenom bes med rensad kat+partikelfilter och pluggad egr  finns inget lätt sätt att se detta.  eftersom bilen inte tänder motorlampan

rätt eller fel är upp till ägaren att avgöra.   hur vi än gör så kommer det öka mer i utsläpp i Kina än vad våra utsläpp minskar så att hålla på och bry sig om utsläppen på våra bilar här isverige är bara ett spel för galleriet det handlar bara om pengar inte miljön.   Miljötrams ger pengar till staten så enkelt är det.. efter nyår kommer bensinpriserna gå upp med 60öre och 66öre kommer dieselpriset gå upp..  tror ni att det gör någon skillnad för miljön?   jag måste endå ta bilen till jobbet gränsen går där jag helt enkelt inte har råd att åka bil till jobbet.. den dagen får jag helt enkelt säga upp mig och stämpla istället

Alltså gör de knappt märkbar skillnad för en redan låg förbrukning.

Som du säger så behöver man ju inte byta saker på en märkesverkstad pga deras överdrivna priser. Men man behöver ju inte förstöra bilen för det.
De finns väl någon efter dig som kanske köper bilen och kör i tron om att de har en helt komplett bil.

För min del så spelar miljön lite roll iallafall. Och då kan man i  vanlig ordning inte skylla ifrån sig på kina. wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2015 · 13 734 Inlägg

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Är de även så på en diesel som drar runt 0,4-0,5 ?   Enorm borde innebära att den drar 0,1 efter den operationen.
Och vad säger besiktningen om detta ?

det blir ju knappast så bilen fyller sig själv när man kör men det gör skillnad och dessutom får man en piggare bil på köpet.     att bilen släpper ut mer skit efteråt stämmer fint men partikelfiltrena är inga magiska grejer utan skiten åker ur förr eller senare filtret lagrar bara skiten visst så blir det något bättre men mirakel gör den inte förutom för stunden.    mät avgaserna när bilen gör rent partikelfiltret skulle få Åsa Romson att implodera..  vilket skulle göra hela sverige bättre smile       Inget man gör om man röstar på miljöpartiet.. både optimering och bortprogramering påverkar utsläppen negativt men samtidigt så bränner man inte lika mycket ickeförnyelsebart bränsle.     på en normal dieselbil är det märkbar skillnad i förbrukningen just eftersom man inte behöver bry sig om Nox co/röktäthet osv   en modern bil som inte läggerfel kod rullar rakt igenom bes med rensad kat+partikelfilter och pluggad egr  finns inget lätt sätt att se detta.  eftersom bilen inte tänder motorlampan

rätt eller fel är upp till ägaren att avgöra.   hur vi än gör så kommer det öka mer i utsläpp i Kina än vad våra utsläpp minskar så att hålla på och bry sig om utsläppen på våra bilar här isverige är bara ett spel för galleriet det handlar bara om pengar inte miljön.   Miljötrams ger pengar till staten så enkelt är det.. efter nyår kommer bensinpriserna gå upp med 60öre och 66öre kommer dieselpriset gå upp..  tror ni att det gör någon skillnad för miljön?   jag måste endå ta bilen till jobbet gränsen går där jag helt enkelt inte har råd att åka bil till jobbet.. den dagen får jag helt enkelt säga upp mig och stämpla istället

Alltså gör de knappt märkbar skillnad för en redan låg förbrukning.

Som du säger så behöver man ju inte byta saker på en märkesverkstad pga deras överdrivna priser. Men man behöver ju inte förstöra bilen för det.
De finns väl någon efter dig som kanske köper bilen och kör i tron om att de har en helt komplett bil.

För min del så spelar miljön lite roll iallafall. Och då kan man i  vanlig ordning inte skylla ifrån sig på kina. wink

om man gör anpassningar hos en RIKTIG firma så återställer dom bilen till orginal utan problem  eller så lämnar man in bilen och gör en uppgradering hos märkesverkstad och anpassningarna är puttsväck smile    och självklart är skillnaden mindre jhu snålare bil man har. på lastbilar och bussar gör en optimering stor skillnad men så ligger man och snittar 2.5-3.5liter milen med en buss oxå smile  lastbil har jag sämre erfarenhet av.   Men som för mig som tankar 500liter i veckan kan det göra rätt stor skillnad.
medans en riktigt snål liten fjoll dieselbil är skillnaden kanske extremt liten.     men vet att en som gjorde dpf off och egr off på sin 3cyl 1.4tdi vag diesel märkte skillnad i förbrukning och dessutom så blev dom där 80hk många flera och bilen blev rolig från att bara vara trött.smile    samma sak med min gamla chefs s80 1.6Drive  som faktist vart helt okej efter en optimering och även där blev det mätbar skillnad i förbrukningen och bilen orkade med sig själv smile

Jag bryr mig om miljön  men inte miljöhysterin runt våra fordon.       Jag bryr mig tex om den extrema miljöförstöringen av floder i fattiga länder för att våra kläder ska bli färgade  och att våra delar ska bli tillverkade så extremt billigt som möjligt..   där dom fattiga blir lidande av miljöförstörelse      det är det vikitga för mig inte om bilarna släpper ut mer eller mindre.   Eftersom att trotts att vi nollar våra utsläpp så kommer endå resten av världen öka sina utsläpp mångfalt med den besparningen vi gör..  Så ska vi straffas för någon annan miljöförstörelse?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
31 december 2015 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

det blir ju knappast så bilen fyller sig själv när man kör men det gör skillnad och dessutom får man en piggare bil på köpet.     att bilen släpper ut mer skit efteråt stämmer fint men partikelfiltrena är inga magiska grejer utan skiten åker ur förr eller senare filtret lagrar bara skiten visst så blir det något bättre men mirakel gör den inte förutom för stunden.    mät avgaserna när bilen gör rent partikelfiltret skulle få Åsa Romson att implodera..  vilket skulle göra hela sverige bättre smile       Inget man gör om man röstar på miljöpartiet.. både optimering och bortprogramering påverkar utsläppen negativt men samtidigt så bränner man inte lika mycket ickeförnyelsebart bränsle.     på en normal dieselbil är det märkbar skillnad i förbrukningen just eftersom man inte behöver bry sig om Nox co/röktäthet osv   en modern bil som inte läggerfel kod rullar rakt igenom bes med rensad kat+partikelfilter och pluggad egr  finns inget lätt sätt att se detta.  eftersom bilen inte tänder motorlampan

rätt eller fel är upp till ägaren att avgöra.   hur vi än gör så kommer det öka mer i utsläpp i Kina än vad våra utsläpp minskar så att hålla på och bry sig om utsläppen på våra bilar här isverige är bara ett spel för galleriet det handlar bara om pengar inte miljön.   Miljötrams ger pengar till staten så enkelt är det.. efter nyår kommer bensinpriserna gå upp med 60öre och 66öre kommer dieselpriset gå upp..  tror ni att det gör någon skillnad för miljön?   jag måste endå ta bilen till jobbet gränsen går där jag helt enkelt inte har råd att åka bil till jobbet.. den dagen får jag helt enkelt säga upp mig och stämpla istället

Alltså gör de knappt märkbar skillnad för en redan låg förbrukning.

Som du säger så behöver man ju inte byta saker på en märkesverkstad pga deras överdrivna priser. Men man behöver ju inte förstöra bilen för det.
De finns väl någon efter dig som kanske köper bilen och kör i tron om att de har en helt komplett bil.

För min del så spelar miljön lite roll iallafall. Och då kan man i  vanlig ordning inte skylla ifrån sig på kina. wink

om man gör anpassningar hos en RIKTIG firma så återställer dom bilen till orginal utan problem  eller så lämnar man in bilen och gör en uppgradering hos märkesverkstad och anpassningarna är puttsväck smile    och självklart är skillnaden mindre jhu snålare bil man har. på lastbilar och bussar gör en optimering stor skillnad men så ligger man och snittar 2.5-3.5liter milen med en buss oxå smile  lastbil har jag sämre erfarenhet av.   Men som för mig som tankar 500liter i veckan kan det göra rätt stor skillnad.
medans en riktigt snål liten fjoll dieselbil är skillnaden kanske extremt liten.     men vet att en som gjorde dpf off och egr off på sin 3cyl 1.4tdi vag diesel märkte skillnad i förbrukning och dessutom så blev dom där 80hk många flera och bilen blev rolig från att bara vara trött.smile    samma sak med min gamla chefs s80 1.6Drive  som faktist vart helt okej efter en optimering och även där blev det mätbar skillnad i förbrukningen och bilen orkade med sig själv smile

Jag bryr mig om miljön  men inte miljöhysterin runt våra fordon.       Jag bryr mig tex om den extrema miljöförstöringen av floder i fattiga länder för att våra kläder ska bli färgade  och att våra delar ska bli tillverkade så extremt billigt som möjligt..   där dom fattiga blir lidande av miljöförstörelse      det är det vikitga för mig inte om bilarna släpper ut mer eller mindre.   Eftersom att trotts att vi nollar våra utsläpp så kommer endå resten av världen öka sina utsläpp mångfalt med den besparningen vi gör..  Så ska vi straffas för någon annan miljöförstörelse?

Jag kallar inte de för en bestraffning. De är en helt annan tråd men de är ju folket i andra länder som inte bryr sig så mycket heller.
Mer utbildning till alla smile

Evildan
1 januari 2016 ·

dkws2 skrev:
jag tror ingen kan hitta någon billigare än en gammal skattefri merca diesel. lågt inköppris, drar ca 0,8 beroende på motor, servicekostnader snudd på gratis, extremt driftsäker. vi säger jag köper en prius för ca 80tkr, ja där har ni redan fått svaret ja kan i princip köra min skattefria merca hela livet å inte ens då har priusen betalt sig, inte nog med de dom gamla skattefria dieslarna ökar i värde smile gott nytt år

Gör en uträkning på en årlig körsträcka om 1500 mil och jämför en MB diesel med en Prius, lägg gärna upp den här i tråden. wink

Vad kostar en MB Diesel per mil att köra?
Inkl allt, bränsle, försäkring, reparationer, service osc...

Evildan
1 januari 2016 ·

Germax skrev:

Growe skrev:

FordRSC skrev:
Var inne hos Ford, försäljaren sa att partikelfilter ska bytas vid 14000 mil service = 14000kr! En diesel är ca 10000kr dyrare. Så vill man behålla bilen längre än 4-5 år så är det ju inte värt!

Bensinaren drar ca 0,8 mer, har räknat på att jag skulle tjäna ca 190 kr/ månad om jag köpte diesel. Då kör jag 97km / dag. PÅ ett år så är skillnaden 2331kr. Säg då att man vill behålla bilen i 6-8 år. Då måste filtret bytas, vilket innebär 24000kr mer, delat på det man tjänar / år, så då måste du köra diesel i mer än 10 år för att tjäna in pengarna!

är man så korkad att byta den på ford så kostar det en slant.

för runt 4000kr så programerar man bort skiten slår ett spett igenom.
som bonus går bilen mycket snålare..    och idag kostar ett nytt filter inte speciellt mycket om man inte är dum nog att åka till märkesverkstäderna..

till en v50 med fordmotorn som oxå ska bytas vid dom milena kostar ett filter inte många spänn  långt ifrån dom där 14000:- det kan jag lova

man måste ha ideer när man äger bilar man ska inte låta sig styras av biltillverkaren och lagstiftingar hit och dit.

man försöker lösa det så bra som möjligt för sin egna ekonomi skull..

spättet åker snart fram och fixar mitt partikelfilter på våran äkliga 407:a 2.0hdi. så man får lite ekonomi i dieselskrotet smile  ihop med en optimering så är skillnaden enorm i förbrukning förutsätt att man kör likdant som innan

Absolut, sen släpper motorn ur sig lika mycket skit som en 80-tals Merca. Men det skiter du högeligen i kan jag tänka mig smile

Growe har förmodligen inga barn som kan drabbas av det direkta partikelkutsläppet och eventuellt drabbas av lungcancer. Dieselpartiklar antas vara orsaken till cirka 6% av lungcancerfallen, eller lika stor andel barn som drabbas av passiv rökning, dvs föräldrar som röker i hemmet, bilen osv.
Vidare kan det inte heller finnas en enda tanke på att släktingars barn kan drabbas av detta i närmiljöerna då Growe uppenbart med sitt resonemang inte har egna barn.
Men vad kan vi begära av en person som kallar DPF för puckofilter eller inte bryr sig om ifall en bil är krocksäker eller inte då det enligt Growe bara är puckon som krockar, vilket han utryckt flertalet gånger i olika trådar.
Ekonomin återkommer han/hon ständigt till trots att personen envisas med att åka högskattade dieselbilar med ursäkten att det inte finns miljövänligare alternativ i prisklassen, gasdriven V70 samt en Punto som alternativ för de tu bruksbilarna i profilen verkar inte begripas att dom existerar.

simlar
1 januari 2016 · 5 524 Inlägg

Evildan skrev:

dkws2 skrev:
jag tror ingen kan hitta någon billigare än en gammal skattefri merca diesel. lågt inköppris, drar ca 0,8 beroende på motor, servicekostnader snudd på gratis, extremt driftsäker. vi säger jag köper en prius för ca 80tkr, ja där har ni redan fått svaret ja kan i princip köra min skattefria merca hela livet å inte ens då har priusen betalt sig, inte nog med de dom gamla skattefria dieslarna ökar i värde smile gott nytt år

Gör en uträkning på en årlig körsträcka om 1500 mil och jämför en MB diesel med en Prius, lägg gärna upp den här i tråden. wink

Vad kostar en MB Diesel per mil att köra?
Inkl allt, bränsle, försäkring, reparationer, service osc...

Jag håller med Evildan, en uträkning på detta skulle sitta fint.


Kan tyvärr inte hålla mig så gör en väldigt simpel uträkning med många antaganden då dkws2 inte gett allt för mycket information om vad för merca han skriver om:

Skattebefriad Merca-diesel, 0,8L/mil.
Säg då 1500mil/år och dieseln kostar 12kr/L
1500*0,8*12= 14400kr/år i enbart soppa.

Prius, 0,5L/mil på bensin.
Säg även där 1500mil/år och soppan kostar 13kr/L
1500*0,5*13= 9750kr/år i soppa.

Prisuen är då alltså 4650kr billigare per år i soppa.
Skatt på en prius är 360kr/år om jag inte minns fel? Dvs försumbart.

Tvivlar på att en Toyota kräver mer reparationer än en 30år gammal dieselmerca.
Så sålänge försäkringen inte är 5000kr/år dyrare på priusen jämfört med mercan så ser jag då inte hur en gammal dieselmerca vore en billigare bil att köra än en prius.

Och som dkws2 också påpekade, en prius kostar 80,000kr i inköp. En skattebefriad dieselmerca i vettigt skick går på 10-20k om man kollar blocket.
Så säg 70,000kr över till bilkostnader. Priusen är 4650kr billigare per år så efter 15år har Priusen betalat av sig (dock värdeminskningen på 15år är nog åtminstone 50k).
Om vi tar med värdeminskningen så har priusen kostat 70+50 = 120,000kr mer och det tar då 25år innan Priusen betalat av sig, så hela livet går det inte att köra innan priusen betalat av sig men nästan wink

Däremot tror jag en Prius har mer komfort ifall en skattebefriad dieselmerca innebär en W123 då dessa har så gott som ingen åkkomfort av mina egna erfarenheter (dåligt ljudisolerade, oftast bara 4-växlad så det skriker om bilen när man kör över 80km/h och löjligt slöa om man snackar sug-diesel).

Jag är inte någon Prius-människa, men måste jag välja antingen en Prius eller en skattebefriad dieselmerca vet jag då vilken bil jag hade valt.


Kan även tillägga att min Audi A4 har kostat mig 14kr/mil under totalt 3000mil det senaste året, och då räknar jag in exakt allt den har kostat mig, dvs service, däck, försäkring, reparationer, bränsle och även inköp av bilen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Rquired Allmänt envis
1 januari 2016 · 12 512 Inlägg

Simlar:
Kul initiativ! Men du kan inte addera inköpspris och värdeminskning, det senare är skillnaden mellan det första och försäljningspriset (eller värdet vid en viss tid). Jag tänkte att jag gör ett eget försök:

MB diesel äldre än 30år, genomsnittsförbrukning enligt 100 ägare är 0.92L/mil och enligt uppgift 10-20.000:- i inköp:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Toyota Prius generation ett, 0.53L/mil enligt 32 ägare och 20-25.000:- i inköpspris:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Toyota Prius generation två, 0.52L/mil enligt 960 ägare och mellan 40-50.000:- i inköp:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Jag räknar på de förbrukningssiffrorna och lägger mig mitt i värdespannet, Statoils rekommenderade bränslepriser är 12.7:-/L för 95 oktan respektive 12:-/L för diesel. Jag räknar även med att värdet på en Prius förenklat går mot veteranbilens värde, det vill säga att bilarna är värda lika mycket mot slutet. 

MB: 0.92*1500*12=16'560:- i bränsle per år.
Prius 1: 0.53*1500*12.7=10'096:-.
Prius 2: 0.52*1500*12.7=9'906:-.

MB jämfört med Prius 1:
22.5-15=7'500:- mer i inköp.
16'560-10'096=6'464:- mer i bränsle för MB, minus 360:- om året i skatt blir 6'104:-. En Prius 1 tar alltså ett år och tre månader innan bränslekostnaden kompenserat för inköpspriset.

MB jämfört med Prius 2:
45-15=30'000:- mer i inköp för en Prius. 
16'560-9'906-360 = 6'654-360 = 6'294:- mer för MB. En Prius 2 behöver 4år och nio månader för att kompensera det högre inköpspriset.

Nu är ovanstående ett mycket grovt överslag för att visa på att det tar varken hela livet eller 25år för en bränslesnål modern bil (Prius) att löna sig, det räcker att vi tar hänsyn till rostskyddet på en äldre Mercedes och kostnaden samt tiden som krävs av den genomsnittlige bilägare för att åtgärda den sortens skador så spricker det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
simlar
1 januari 2016 · 5 524 Inlägg

Rquired skrev:
Simlar:
Kul initiativ! Men du kan inte addera inköpspris och värdeminskning, det senare är skillnaden mellan det första och försäljningspriset (eller värdet vid en viss tid). Jag tänkte att jag gör ett eget försök:
...

Ja det har du ju rätt i, glömde bort att man kanske säljer bilen sen tongue

Dina uträkningar ser lite vettigare ut och bra med källor på bränsleförbrukningsuppgifter smile

Så att sammanfatta för de som inte orkar läsa långa inlägg:
En modern bränslesnål bil tar inte lång tid att betala av sig jämfört en gammal veteranbil om syftet är att ha en så ekonomisk bruksbil som möjligt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang