9522
Sök

Hur byter man det yttre lagret till hjälpaxeln? B230

6 740 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
ja som sagt hur byter man det?
Jag håller på att renovera en b230 motor o såg att det lagret var repigt o jävligt, köpte ett nytt på volvo o knackade på plats. sen när axeln skulle in igen så tar den emot i lagret o så om man försöker knacka in axeln så hoppar lagret loss på baksidan så att säga. testade detta flera gånger.

sen knackade vi på lagret direkt på axeln istället o då särade det på sej i glipan där det är ihopsatt o gick på, sen försökte vi knacka in axeln igen med lagret på o vi knackade o knackade o tillslut slog. då hade det fastnat i blocket under hålet och lagret blev helt snett o jävligt. Testade o knaka tillbaka det gamla o sen knacka in axeln igen och då går det.

Så hur faan gör man? lite tråkigt om man har sönder det andra lagret nu.
samma nummer är det på lagrena men skiljer en tiondels millimeter på dom? kanske bara för det andra är slitet?

detta lagret menar jag
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7f81a18392d5ec9c090b7e1933542696.jpg

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 818 Inlägg
23 december 2013
Koniskt lager? Då måste det ju vara på rätt håll vid montering.

309 Inlägg
23 december 2013
Dom där lagren ska väl pressas in o inte knackas in.

6 740 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
tack för alla svar smile
ja tjata lite med volvo innan o det är jag som gjort fel vid monteringen. Lagret ska bearbetas så att det precis går att trycka på axeln. det visste jag inte först utan försökte då bara knacka på skiten xD

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

309 Inlägg
24 december 2013
Bra att de löste sej! God Hjul!

Sök