Behöver en vinch att dra bilar med då jag har en uppförsbacke framför garaget.
Hittade då denna! Är väl kanske på gränsen att den orkar dom största bilarna (1500-2000kg) eller vad säger dom som vet? (Vad du tror behöver du inte skriva, gissa klarar jag av själv)
Skulle rekommendera dig ett offroad-forum, där håller dom på med sånnadär prylar dagligen.
Om du inte känner för det så får du nog skriva hur brant uppförsbacken är, dessutom är linan bara 4.6 meter på den där.
På en "riktig" winch kan du ha bra mycket mer, dessutom funkar det med wire på ordentliga winchar, så du slipper byta fästpunkt under loppets gång, beroende på hur lång backen är.
Jo jag tänkte att jag skulle kolla upp hur många graders lutning det är, då borde ju någon med lite mattekunskaper kunna räkna ut det rätt så enkelt! Men skulle gissa på att det är nånstans mellan 15-30grader. Så om nån kan räkna vad som krävs för att dra 2000kg som rullar lika lätt som en bil i 30graders lutning så får man ju en susning om vad som behövs...
Fördelen med denna är ju att den är på 220v och är billig! Så om man får krångla lite med att förlänga med en eller två stroppar gör inget. Det är ju en pryl som kanske kommer användas en gång i månaden för mig så det är mest en bra att ha pryl. Har bogserat bilarna fram till porten med en atv och sedan puttat in dom för hand, över en saxlyft dessutom... så en sån här pryl skulle ju minst sagt underlätta en hel del!
Med riktiga vinschar så brukar man säga att den SKA klara av det dubbla av vad bilen väger. Så väger bilen 2000kg så tar man en som klarar minst 5000kg, dom finns riktigt billigt på ebay
som orkar 13000lbs (runt 6000kg) från england för under 4000kr och då får du en trådlös fjärrkontroll med så du kan vinscha upp dig själv när du sitter i bilen och styr den rätt.
Hade en pullzall på jobbet, fick öppna den och byta vajer direkt för den fransade sig och efter kanske 20 användningar sprängdes den när vi drog cirka 1500kg på plan mark.