3126
Sök

Volvo 855 t-5r t-gul renovering/förfining

Följ gärna med när jag renoverar/förfinar min Volvo 855 t-5r TGul, en volvo klassiker som jag ska ta hand om så gott jag kan. Det kommer bli allt mellan renoveringar och små uppgraderingar för att få en så fin orginalbil som... Visa mer

98 843 Visningar
Uppdaterades senast 10 maj 2015
En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
15 december 2014
Kollat så den inte drar tjuvluft?

Fint garage du kommit över!

321 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
Extrazz skrev:
Kollat så den inte drar tjuvluft?

Fint garage du kommit över!

tack o tack, ganska säker på att allt är tätt, testade allt det i sommars när jag hade laddproblem smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
15 december 2014
Kollat tändkablar? Även nere i brunnen? jag hade överslag på mitt vita härke och det tog ett tag innan man hittade var felet var. Kom och gick hela tiden dessutom. Annars rotor/fördelare. Tändmodulen är relativt vanlig.

321 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
Extrazz skrev:
Kollat tändkablar? Även nere i brunnen? jag hade överslag på mitt vita härke och det tog ett tag innan man hittade var felet var. Kom och gick hela tiden dessutom. Annars rotor/fördelare. Tändmodulen är relativt vanlig.

Brunnen? nä men det är väll där man får börja, stör mig dock på felkoden som betyder nått med fel soppan, anger nått fel på bränsletrycksbox/enheten?

766 Inlägg
15 december 2014
Ja det var väl detta du redan fått fram:

1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
15 december 2014
Tändstiftsbrunnen. Tändkablarna har ett gummi höljer över sig där och precis där detta slutar och "övergår" till plast är det inte helt ovanligt att det blir överslag. Kan ibland bli vita eller gula små märken mot toppen.

321 Inlägg
16 december 2014
Trådstartare
Okej men vad menas med bränslestyrenhet? Btr?

766 Inlägg
16 december 2014
JonteWikman skrev:

Jag kan inte hjälpa dig där, men jag fick koden från jagrullar-forumet:

http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=16

Prova att skriv ett inlägg där info om vad det gäller för bil och vad du har testat osv, ibland så kan man få bra hjälp smile

253 Inlägg
16 december 2014
Har du inga felkoder på stift 2? Vad jag kan se på våran felkods program vi har på jobbet har stift 1 med lådan att göra medan stift 2 verkar gå till motorn. Men angående 134 (engine control module - incorrect load signal) så säger programmet att möjligt fel kan vara kablar, ecm(engine control module) eller tcm(transmission control module).

Men satan vad bra garaget blev iallafall! tongue

321 Inlägg
16 december 2014
Trådstartare
stefanwasa skrev:
JonteWikman skrev:

Jag kan inte hjälpa dig där, men jag fick koden från jagrullar-forumet:

http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=16

Prova att skriv ett inlägg där info om vad det gäller för bil och vad du har testat osv, ibland så kan man få bra hjälp smile

Tack så mycket smile! Ska ja kika på smile

321 Inlägg
16 december 2014
Trådstartare
BjursAlleX skrev:
Har du inga felkoder på stift 2? Vad jag kan se på våran felkods program vi har på jobbet har stift 1 med lådan att göra medan stift 2 verkar gå till motorn. Men angående 134 (engine control module - incorrect load signal) så säger programmet att möjligt fel kan vara kablar, ecm(engine control module) eller tcm(transmission control module).

Men satan vad bra garaget blev iallafall! tongue

Alltså sjävla styrboxarna? Dem har jag iaf bytt:)
Ja ja la märke till det idag att a1 ärju till lådan, sen i min 850 bok står det att mam ska slå av tändningen inan man tar ut blinkkoder, men då funkar de knapt alls, utan tändning funkar det inte, första hacket på nyckeln lyser lampan konstant på a2 men slår ja på tändningen då funkar det så jag har kört så annars.
Byter spridare och btr i veckan om det är där felet ligger, för nu har jag inga felkoder men bluddrar hela registret och sotar ner stifftena:/

Aa garaget vart as bra big_smile

321 Inlägg
16 december 2014
Trådstartare
Men nog med problem nu!

Efter att bytt givaren vid termostathuset utan resultat öppnade jag mitt paket från en medlem på NordicR.
Manuell t-5r mittkonsol och manuella kabelmattan kom idag big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-08c45808193bf4d7377ccc50ca19f802.jpg

321 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
Inspirationen är ju inte på topp nu i höst/vinter mörkret men idag fick jag iaf in subframe men lådan och kanske motorn jag ska använda mig utav, började ju klia lite mer i fingrarna nu iaf.

Har en fundering oxå, jag har tänkt att göra rent allt aluminium och och sedan lacka men i vilken färg? Vill ju komma så nära orginalutseendet som möjligt, vad tror ni är det nån här med erfarenhet?smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-6df0faa500fbb04a7982a7cb3020b671.jpg

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
21 december 2014
Lacka om i de färger som är tycker jag. Brukar oftast se jäkligt bra ut att bara få bort all skit.

Titta in lite i min tråd där jag iaf har hunnit fixa till subframen.

321 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
Extrazz skrev:
Lacka om i de färger som är tycker jag. Brukar oftast se jäkligt bra ut att bara få bort all skit.

Titta in lite i min tråd där jag iaf har hunnit fixa till subframen.

jo det hade jag tänkt men vill ha tag på bra färger som inte flagnar och har sig, skulle oxå vilja fräsha upp turbon, vill att allt ska va mint condition innan det är klart smile
ska slå en kik för ja ska måla min subframe oxå smile

321 Inlägg
28 december 2014
Trådstartare
Hela eftermiddan igår och hela förmiddagen idag gick tillatt demontera hela paketet så nu har jag iaf fått isär subframen och gjort den ren från saker så det bara är att börja göra rent den, likaså växellådan.
Motorn på bilde ska jag nog inte använda då det är 2.0L importen så jag tar den andra jag har på motorstativet då det ären 2.3L

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-98c83ac4136fd70cd789b9182ff52ecd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-bdba983372c11e96d1638e9aac2f124e.jpg

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 december 2014
Någon som mekat lite smile

321 Inlägg
29 december 2014
Trådstartare
Extrazz skrev:

Jajemen. har du nån färg att rekomendera? lr funkar typ biltemas?
tänkte på det kommer ju vara stora värmeskillnader på de flesta delarna smile

321 Inlägg
29 december 2014
Trådstartare
JonteWikman skrev:
Extrazz skrev:

Jajemen. har du nån färg att rekomendera? lr funkar typ biltemas?
tänkte på det kommer ju vara stora värmeskillnader på de flesta delarna smile

och vill göra allt själv, annars hade man ju pulverlackat smile

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
29 december 2014
Rengör riktigt noga och sen funkar i pincip all färg på block och insug iaf. Hittar man en färg som sägs tåla lite mer så kan man köra på den. Viktigaste är dock att grundfärgen sitter ordentlige och har fått torka till sig.

Sök