Projekt: Volvo 940 DUAL-FUEL Biogas 14kr/L: Ny 945a!

Full tank för 150kr? Här finns min 944 DUAL FUEL METHANE som är en av 900-seriens mest sällsynta modell. Volvo 940 DUAL FUEL byggdes i 20 exemplar 1993-1994/95. Detta är det första exemplaret och är reggad som provfordon samt lackerad i White pearl med pärlemoeffekt från fabrik. En privat ägare har haft bilen före mig (i tio år). Planen är att förfina denna "pärla" till utställningsskick. Bilder finns här och i bilens profil på Min Sida. Kom gärna med synpunkter!
  • 74 Följare
  • 77 400 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 januari 2022
MartinG
18 februari 2014 · 111 Inlägg

Mack skrev:
Kul att se pressbilder!

Tack - det tycker jag också, hade ingen aning om att de fanns tidigare. Synd att nummerskylten fram också blev stulen eftersom bilen hade befriats från trängselskatten... Han ju iaf beställa en ny utan EU-symbol. Finns även en extra till skuffen också.

Vita_Vargen skrev:
Udda med den lackade "läppen" smile Kom ju inte som standard förrns 3 år senare

Ja just ja, man kan undra varför... men den satt ju där original så då får den sitta kvar  - en slags udda classic-lack..
_____________


Var förbi lackeraren idag och fick äntligen lite besked:

Efter att noga studerat ett färgprov på Volvo 424 så tror jag att ni har rätt. Ska ta med bilen dit i April och mäta upp färgen.
Enligt billackerarens system så fanns Volvo 424 Polar White Pearl på S70 och 850 mellan 1994 och 1999.

Råkade i förbifarten fråga på Bilia hur mycket en omlack skulle ligga på hos dem. Runt 5000kr, rätt skapligt ändå om man låter Bilia göra hela jobbet själva. Men kommer förmodligen undan betydligt bättre hos en mindre lackerare, vilket det troligtvis blir.

Fick även förklarat för mig att pärlemo utgör ett eget lager mellan grundlack (polarvit 198) och klarlack, och eftersom bilen uppenbart är polarvit under pärlemon så verkar allt stämma..

Huvudsaken att den blir fin till VROM! En ful parkeringssrepa i lacken höger bak samt repor över skuffluckan kan man ju inte ha.

Börjar inse att det är ganska ovanliga bilar dessa; Frågan är; finns det någon 940 (4cyl) som tillverkats i liknande stor serie som inte är någon spännande Nilsson-historia?   

Det lustiga är att jag inte visste något av detta när jag köpte bilen, förutom antalet tillverkade gas-940.

Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret" (1997)
Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19" (1996)
Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
18 februari 2014 · 26 113 Inlägg

En jäkla tur att du hann beställa plåtar utan EU-märkningen i alla fall, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
850MatteR
18 februari 2014 ·

MartinG skrev:

Mack skrev:
Kul att se pressbilder!

Tack - det tycker jag också, hade ingen aning om att de fanns tidigare. Synd att nummerskylten fram också blev stulen eftersom bilen hade befriats från trängselskatten... Han ju iaf beställa en ny utan EU-symbol. Finns även en extra till skuffen också.

Vita_Vargen skrev:
Udda med den lackade "läppen" smile Kom ju inte som standard förrns 3 år senare

Ja just ja, man kan undra varför... men den satt ju där original så då får den sitta kvar  - en slags udda classic-lack..
_____________


Var förbi lackeraren idag och fick äntligen lite besked:

Efter att noga studerat ett färgprov på Volvo 424 så tror jag att ni har rätt. Ska ta med bilen dit i April och mäta upp färgen.
Enligt billackerarens system så fanns Volvo 424 Polar White Pearl på S70 och 850 mellan 1994 och 1999.

Råkade i förbifarten fråga på Bilia hur mycket en omlack skulle ligga på hos dem. Runt 5000kr, rätt skapligt ändå om man låter Bilia göra hela jobbet själva. Men kommer förmodligen undan betydligt bättre hos en mindre lackerare, vilket det troligtvis blir.

Fick även förklarat för mig att pärlemo utgör ett eget lager mellan grundlack (polarvit 198) och klarlack, och eftersom bilen uppenbart är polarvit under pärlemon så verkar allt stämma..

Huvudsaken att den blir fin till VROM! En ful parkeringssrepa i lacken höger bak samt repor över skuffluckan kan man ju inte ha.

Börjar inse att det är ganska ovanliga bilar dessa; Frågan är; finns det någon 940 (4cyl) som tillverkats i liknande stor serie som inte är någon spännande Nilsson-historia?   

Det lustiga är att jag inte visste något av detta när jag köpte bilen, förutom antalet tillverkade gas-940.

Ska bli mycket intressant att få se resultatet av lackeringen, måste fasen ta mig till VROM i år då!

Senast redigerat av 850MatteR (18 februari 2014)

TobbeTT
19 februari 2014 · 948 Inlägg

Frän och ovanlig 940!. Så turbogrillen kommer hitta tillbaka? smile. Synd att du inte vill ha polaris fälgar på den för jag tycker dom passar perfekt till volvo 700/900.

Mvh Tobbe

MartinG
19 februari 2014 · 111 Inlägg

Mack skrev:
En jäkla tur att du hann beställa plåtar utan EU-märkningen i alla fall, hehe.

Verkligen! Tänk om annonsen kommit ut efter jul istället för före (köpte bilen 7 dec, beställde nya skyltar så fort jag fick hem pappren.)

850MatteR skrev:
Ska bli mycket intressant att få se resultatet av lackeringen, måste fasen ta mig till VROM i år då!

Det tycker jag! Har själv försökt åka i 5 år, men nu är det äntligen dags och inskrivet i kalendern!

TobbeTT skrev:
Frän och ovanlig 940!. Så turbogrillen kommer hitta tillbaka? smile. Synd att du inte vill ha polaris fälgar på den för jag tycker dom passar perfekt till volvo 700/900.

Mvh Tobbe

Tack! Det ska den göra, när jag hittar en i tillräckligt bra skick.

Man tackar väl iofs aldrig nej till en uppsättning Polaris, men de är lite för dyra tycker jag, + att man blir rätt för att råka kantstöta dem. Men snygga är de!  Nu blir det 15" Aries i kanonskick istället - till en början iaf smile

TobbeTT
19 februari 2014 · 948 Inlägg

MartinG skrev:

Mack skrev:
En jäkla tur att du hann beställa plåtar utan EU-märkningen i alla fall, hehe.

Verkligen! Tänk om annonsen kommit ut efter jul istället för före (köpte bilen 7 dec, beställde nya skyltar så fort jag fick hem pappren.)

850MatteR skrev:
Ska bli mycket intressant att få se resultatet av lackeringen, måste fasen ta mig till VROM i år då!

Det tycker jag! Har själv försökt åka i 5 år, men nu är det äntligen dags och inskrivet i kalendern!

TobbeTT skrev:
Frän och ovanlig 940!. Så turbogrillen kommer hitta tillbaka? smile. Synd att du inte vill ha polaris fälgar på den för jag tycker dom passar perfekt till volvo 700/900.

Mvh Tobbe

Tack! Det ska den göra, när jag hittar en i tillräckligt bra skick.

Man tackar väl iofs aldrig nej till en uppsättning Polaris, men de är lite för dyra tycker jag, + att man blir rätt för att råka kantstöta dem. Men snygga är de!  Nu blir det 15" Aries i kanonskick istället - till en början iaf smile

Jo jag förstår dig.. vet själv när jag råka till och kantstöta en av mina breddade polaris som jag hade roll.
Aha men vem vet det kanske kan bli polaris nån gång wink

Equium
19 februari 2014 · 354 Inlägg

Riktigt fin 940 (och ovanlig!) Är skinnklädseln fabriksmonterad?, ser ut som den blå tygsklädseln på pressbilden, men kanske bara är reflektioner? Lägg upp fler bilder, kan aldrig bli för mycket! smile

MartinG
19 februari 2014 · 111 Inlägg

Equium skrev:
Riktigt fin 940 (och ovanlig!) Är skinnklädseln fabriksmonterad?, ser ut som den blå tygsklädseln på pressbilden, men kanske bara är reflektioner? Lägg upp fler bilder, kan aldrig bli för mycket! smile

Tack så mycket för dina kommentarer! Vi är några stycken försöker komma på vilka fler modeller av 940 som är lika ovanliga, men har inte hittat någon i liknande storleksordning (20st) ännu. Fortsättning följer...

Skinnklädseln är fabriksmonterad, kan nog vara en del reflektioner, pressbilden framifrån ser jag inte alls, men pressbilden från sidan ser man nackstödet i svart skinn i alla fall. smile

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3319463.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3279845.jpg

Fler bilder kommer!

Har ju CD-växlarpaket och tygmattor som ska i, samt nya fälgarna smile

Är ju nästan vår ute så kanske vågar man plocka ut den i mars utan risk för saltstänk (på vinterdäck)?

MartinG
1 mars 2014 · 111 Inlägg

Köpte ett gäng Ariesfälgar med dåliga däck, så det var dags å kränga om!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-ef347d8cdf10b778c2fa0134deb0f303.jpg
Tar två åt gången, mest effektivt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-16a7c516141c9e5223bb8571d3cb7b34.jpg
Elantennknappen har också tagit plats. Nu är det fullt! Temp-knappen kommer nog till användning för något..

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-3326940.jpg
Passade på att lufta en 850 också.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-3326933.jpg
Bi-fuel såklart smile

MartinG
12 mars 2014 · 111 Inlägg

Stagern skrev:
prem lagd smile

Kul!

Hoppas på större update snart när det blir dags för sommardäcken!

För första gången råkade alla bilarna vara på samma ställe samtidigt, så tog en bild och insåg att det är dags att börja avyttra några, grannarna tror ju att man är knäpp wink

BTW så tog mitt lackstift för polarvitt slut idag.. dags å köpa fler.. cool

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/341926/341926-3336171.jpg

Wallander
13 mars 2014 · 117 Inlägg

MartinG skrev:

Stagern skrev:
prem lagd smile

Kul!

Hoppas på större update snart när det blir dags för sommardäcken!

För första gången råkade alla bilarna vara på samma ställe samtidigt, så tog en bild och insåg att det är dags att börja avyttra några, grannarna tror ju att man är knäpp wink

BTW så tog mitt lackstift för polarvitt slut idag.. dags å köpa fler.. cool

http://www1.garaget.org/archive/70/6970 … 336171.jpg

Mycket stiligt!

850MatteR
4 april 2014 ·

En bil med klass!

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2014 · 26 113 Inlägg

Är det nåt speciellt med ratten i den där?
Minns inte att farsans 940-ratt var så där tjock i mitten?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Jesperfn
5 april 2014 · 31 Inlägg

Mack skrev:
Är det nåt speciellt med ratten i den där?
Minns inte att farsans 940-ratt var så där tjock i mitten?

Den där ratten har Airbag det är därför den är så tjock i mitten;)

Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2014 · 26 113 Inlägg

Jesperfn skrev:

Mack skrev:
Är det nåt speciellt med ratten i den där?
Minns inte att farsans 940-ratt var så där tjock i mitten?

Den där ratten har Airbag det är därför den är så tjock i mitten;)

Aha..men..har inte dom "mindre" det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MartinG
6 april 2014 · 111 Inlägg

850MatteR skrev:
En bil med klass!

Tack å bock! Nu börjar det hända saker! Gått på med en första omgång läderrengöring på sätena och de blev som nya! smile Bilder kommer!

Mack skrev:
Är det nåt speciellt med ratten i den där?
Minns inte att farsans 940-ratt var så där tjock i mitten?

Menar du som bredd eller måtten utmed rattstången?smile

Vanlig Airbagratt 93- (tror jag?), tyvärr i ett bedrövligt dåligt skick, söker efter en i bättre skick!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang