Hej Har hittat en relativt fin volvo som blivit ett projekt. Kommer att fixa lite med den när tid och ork finns. Tanken med bilen är att ha den orginal och behålla den orginal. så att allt ser fint ut och fungerar som det ska!
Har valt att flytta min projekttråd så den är kopierad från förra forummet.
Jag har en bil som jag kommit över för något år sedan. Jag köpte den av en kille som gjort iordning motorn och lite annat. Innan det var det en gammal gubbe som haft bilen i många år. Bilen har gått 22xxxmil och många av dem på saltfriavägar. Bilen köptes för att använde den som "bygg/slitbil" men den har växt och blivit en i familjen istället
Bilen har gått nästan klockrent i min ägo, tills nu... Har fått byta gummi membranet i förgasaren och sträck remmar.
Det som är nu att bilen inte tänder. Tror att det är brytaren som gett upp, då den inte ser bra ut.
Jag är inte jätte bra på bilar, och inte heller på 244 historia så där vänder jag mig lite till er. Ska man hålla inredningen som den står idag, eller byta/utöka något? Fler mätare? Bakrute jalusi? Snowcap? Tyget på stolar/säte? Fler förslag?
Som den står idag, matt i lacken och otvättad
Matt plast i grillen och reflektorerna är mest bruna i lyktorna.
B21an som inte går just nu.. Pierburg 175CD orginal? har även en spricka i plasten i insuget på den, finns nya?
Inredningen idag. ganska hyffsad?, någon spricka i instrumentet. stereon är ju lite katastrof...
Dörrsidan.
Förarstolen. Inte så rolig då den är nedsutten och reva i tyget, och slitet..
Skuffen. ser man att förra ägaren kapat bort båda reservhjulsbaljorna och svetsat igen. fattas även lite inredning där.
Den ytrost jag hitta på bilen när jag kollade som hastigast.
Jag var idag som hastigast till bilen för att pröva lite. Den står 6mil från mig, hos mina föräldrar där den "dog".
Satte i den nya brytaren men hade inget bladmått så det blev bara på känn, 0.4mm var mitt mål. Stämmer det att det ska vara 0.4mm? Hur känslig är bilen om det blir mer/mindre ?
Fick bilen inte att starta men den lät mycket friskre, då den tänder något men inte går igång.
Kom även på att jag har dessa
Ska man göra iordning dem eller är det bättre att göra iordning turbo fälgarna? eller kanske sommar/vinter.
Okej, då får jag pröva att minska lite. Får gå till morfar och låna hans bladmått, ska det vara 0.4? Jo ström är det, det fick farsan känna när han skulle "kolla" Haha gubben hoppa i takt med motorn.
Nu har jag köpt en ny kondensator, och bytt den. Tyvärr blev det inga större förändringar.
Bilen står fortfarande kvar. Så det blir väl att ta fram multimetern och börja mäta strömmen antar jag. Lite tråkigt då jag hoppats på att få hem bilen, och göra lite saker i veckan.
Ska dit på tisdag igen och försöka lite. Några tips på vad jag ska göra i nästa steg?
Nu är bilen igång igen. Efter allt felsökande var det egentligen ett litet konstigt fel tycker jag. Hade kollat ström, kamrem, brytare, bensin, gnista, och tändningsläge. Inget var fel... Men ändå ville den inte starta, bara tände till några ggr då och då.
Började att skruva lite på förgasaren för att se om det kunde vara problemet. Började med att ge den snålare blandning, och den började att hosta lite mera. Slutade med att jag snurrat på skruven ca 6-10 hela varv då gick den bra. Hur e det möjligt? Den gick ju förut med +6-10 eller kan den gängas upp?
Så nu är bilen hemma igen, och nu kan uppfrächningen börja.
Idag så var jag ut till Pingens och köpte lite av varje till bilens innre och även till det yttre. Så nu kommer lacken att bli glad. Får se när det blir av att polera den.
Var ut till bilen nyss för att hämta lite saker. Då jag ser en svart grej på taket... Ett tanklock. Jaha tänker jag, vem har tappat de här? Går runt och får se att min tanklucka är öppen... Då slår det mig!
Moppe pojkar! Helvete!!
Nåja inte så mycket bensin iallafall den var nere på rött och jag hade glömt att låsa locket. Men det kanske var tur de, annars kanske det hade varit lite saker trasiga.
Ikväll så har jag fått bilen till lokalen iallafall, efter att sambon fick cykla och köpa en reservdunk :roll: Och svärmor och sambon fick fylla den... :oops:
Har tvättat den lite snabbt Demonterat Lister, backspeglar, antenn och vindrutetorkare. Ska även ta bort nummerplåtar.
Som ni ser på bild så fick jag inte lös antennen helt, någon som vet hur? Man kan även se på bilderna att lacken är flammig, repig och matt. Plasten är lite solblekt.
Nu ikväll så har jag gjort lite på bilen igen. Blev klar med steg 1 poleringen och började med 2an. Resterna av 1ans medel var lite gnussande att ta bort. Har gjort ca halva bilen med steg 2. Tidigare bild visar, före och steg 1.
Det är riktigt roligt när man får respons, och information som finns här
Här är en bild som visar steg 1 och steg 2
Och en helhets bild som visar hur bilen står just nu. massor av wax rester på bilen.
Nu har det hänt lite igen. Nu är steg 2 klart och steg 3 blev klart idag. Så nu är det lite detaljer som ska fixas. Men först så ska det åter monteras lite saker på bilen.
Riktigt skönt med vaxet som jag körde med är att gummi lister inte blir förstörd av det. Jag polerar listerna med ett ok resultat
Köpte även ett plast/vinyl medel som skulle vara bra. Jag la det på en del av kofångaren bak under natten för att se om det kunde bli någon skillnad.
Här kommer lite bilder.
Drog bara ut medlet med ett finger, utan att rengöra på något vis.
Efter, torkade bort överflödet med ett papper.
Listerna runt dörren fick sig en omgång med maskinen också
Det färdiga resultatet vill ni gärna se va? funderar på att hålla den bilden lite :twisted:
Nu är det ett tag sedan jag uppdaterade. Det har inte hänt så mycket på bilen. Den har fått tillbaka sina reg plåtar och antenn osv Har även börjat att fixa kofångaren bak och fram ser lovande ut just nu. Lättsamt är det också, blandar medlet med vatten och tar en spruta. Har gått runt 3ggr med en halvdags mellanrum.
Nu har jag åter monterat lister och dylikt på bilen. Så är även plasten klar på bilen. Men så har det även uppstått andra problem. Mittenkonsolen lyser inte och varningslampan klickar inte.
Plastmedlet blev väldigt kladdigt och fettliknande. Men ändå lätt att torka bort från listerna. Lite trögare att få bort från lacken.
Bilder !
Grillen färdig.
Här kan man se skillnaden på behandlad och obehandlad.
Jävlar vad fin 244 du har fått tag i. Och vad fin han blir av lite puts! Gör inget förivrat med denna, så kommer jag att följa projektet!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.