3903
Sök

740 91 startar inte efter soppatorsk, vart sitter soppapumpen?

6 534 Inlägg
18 januari 2014
Hej!
Har du bilder på tanklocket? Kan se fräschet ut men ändå vara ärgade kontakter. Tanken sitter väl som på 745/740 -87 helt öppen vilket betyder att den är utsatt får väder och vind.
Jag skulle ta bort tankarmaturen och kolla att det verkligen är kontakt från den grå kopplingsdosan vid hjulhuset fram till pump och reostat. Funkar din tankmätare?

324 Inlägg
18 januari 2014
FYL skrev:
...tills jag höll i reläet samtidigt som jag vred på tändningen, då gick pumpen igång i ca 3-4 sekunder...

Jag skulle definitivt kolla noggrannare på detta.

65 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
Catoxxo skrev:
FYL skrev:
...tills jag höll i reläet samtidigt som jag vred på tändningen, då gick pumpen igång i ca 3-4 sekunder...

Jag skulle definitivt kolla noggrannare på detta.

Har mer lr mindre gett upp det där.. Det hjälpte inte någon mer gång att hålla eller lirka i reläet.
Men får väl öppna upp under där och se hur kontakterna ser ut.

Så jävla kallt dock så man vill ju helst inte gå ut -.-

65 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
Bilen har ju centrallås med dosa (larm?)
En kompis sa att kanske det är den dom spökar, vad tror ni om det?

112 Inlägg
30 januari 2014
kolla kammremmen utan den tuggar bara bilen, min rem gick av på min 91:a å tog ett tag me felsökning att komma på de

65 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
Men om kamremmen gått av eller tuggar är väl hela motorn kaputt om man försöker få runt den?

112 Inlägg
31 januari 2014
näe inte 8 ventilarna som vi har dom brukar klara sig riktigt bra mot sånt, så bara å riva väck å kolla kammremmen om den är av, sen köpa vattenpump löphjul å rem å de e bytt på nån timma om man e ovan mekaniker

Bondmeckare
246 Inlägg
31 januari 2014
FYL skrev:
Men om kamremmen gått av eller tuggar är väl hela motorn kaputt om man försöker få runt den?

Gamla Volvomotorer vrålar "I will survive när kamremmen går av" wink Inga problem att köra av remmen på en rödblockare, bara vrida allt i nolläge och på med ny rem.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

112 Inlägg
31 januari 2014
Bamzefan skrev:
FYL skrev:

Gamla Volvomotorer vrålar "I will survive när kamremmen går av" wink Inga problem att köra av remmen på en rödblockare, bara vrida allt i nolläge och på med ny rem.

exakt wink

fast då de hände efter soppatort så fundera man ju ändå.? fast går remmen så gå ju inte pump elr nåt va.?

*vare vaken i ca4:a minuter så e lite slö i huvve*

Bondmeckare
246 Inlägg
31 januari 2014
Rent praktiskt så skulle det kunna vara att remmen gått av och det inte alls blivit soppatorsk, men att den inte drar fram soppa sen är ju en annan femma

112 Inlägg
31 januari 2014
Bamzefan skrev:
Rent praktiskt så skulle det kunna vara att remmen gått av och det inte alls blivit soppatorsk, men att den inte drar fram soppa sen är ju en annan femma

för ja hade samma problem när min rem gick av, kunde nöta på startmotorn bäst ja ville å soppa drog han inte fram då med om ja inte minns fel.? osäker på de iaf så ta de inte som guds ord wink

65 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Jasså jaha då blire att kolla remmen istället då? :o Är den krånglig att byta?

Kmr ihåg att när den dog så tuffade den som på bara 2 cylindrar

Bondmeckare
246 Inlägg
2 februari 2014
Har du en hylsnyckelsats, och en spik eller liknande kan du byta kamrem på en B230, lättare än att byta blöja på en bebis wink Kollat över rotor & fördelarlock också förresten?

1 562 Inlägg
2 februari 2014
FYL skrev:
Jasså jaha då blire att kolla remmen istället då? :o Är den krånglig att byta?

Kmr ihåg att när den dog så tuffade den som på bara 2 cylindrar

Den e lätt å byta, öppna oljelocket å kör på starten ser du ju om den e hel, snurrar kammen är den ju hel.

65 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
Pillat lite nu igen när vädret blivit mildare.
Pumpen lät när jag vred om nyckeln. Pumpade upp ett tryck till expansionskärlet antar jag?!

Starta inte.. Men hälde i lite soppa vid luftburken och den tuffade igång. Försökte några fler gånger och den gick igång 10sek på sin höjd. Sen dog den tuffandes som om den inte gick på alla cylindrar.

Antagligen inte kamremmen då men vafan kan de vara? Pumpen ska väl inte gå hela tiden ändå?

21 761 Inlägg
25 mars 2014
Knappast expansionskärl, men en tryckackumulator skulle jag tro.

Pumpen ska väl gå hela tiden när motorn är igång, åtminstone vad jag vet. Eftersom motorn startade när du pytsade i soppa framme vid luftburken så verkar det som att soppan inte pumpas fram, felet borde ligga någonstans mellan pumpen och motorn i så fall. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 mars 2014
FYL skrev:
Pillat lite nu igen när vädret blivit mildare.
Pumpen lät när jag vred om nyckeln. Pumpade upp ett tryck till expansionskärlet antar jag?!

Starta inte.. Men hälde i lite soppa vid luftburken och den tuffade igång. Försökte några fler gånger och den gick igång 10sek på sin höjd. Sen dog den tuffandes som om den inte gick på alla cylindrar.

Antagligen inte kamremmen då men vafan kan de vara? Pumpen ska väl inte gå hela tiden ändå?

Bor du i närheten av mig? Börjar bli bra sugen på att felsöka dendär bilen själv!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 534 Inlägg
25 mars 2014
Hej!
Om inte pumpen går hela tiden så får inte motorn soppa! Så enkelt är det!
Går motorn när du häller i soppa genom insuget betyder det att: 1. Pumpen funkar inte (ex. trasig pump eller ärjade kontakter under "plastpluppen " på tanklocket). 2.Pumprelät trasigt. 3.Spridarna igensatta, 4.Backventilen trasig på spridarbryggan etc.

95 Inlägg
26 mars 2014
Hej!
Har inte skruvat en 90'talare men antar att det är hyfsat lika som på en 80, prova att sätta plus och minus på bensinpumpen.
Strömmen kan du ta från ett vanligt bilbatteri smile

Alltså plus från ett bilbatteri till plus på bensinpumpen och minus från bilbatteri till minus på bensinpumpen:)

Surrar det då är pumpen hel.

EDIT: Har inte läst igenom tråden noggrant så du kanske redan provat det tongue
Senast redigerat av Shrunkbowl (26 mars 2014)

Audi följer inte utvecklingen, Audi leder den.

65 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
Bor några mil norr om sthlm..

Enligt min logik så ska inte pumpen gå hela tiden då skulle motorn ju få för mycket bensin, men att den istället pumpar upp tryck till tryckemulator lr vad det är låter logiskt, att den har ett jämt fördelat tryck som förser soppa till motorn efter behov?!
För den går ju iaf inte hela tiden. Har ju bytt relä flera gånger. Bytt pump och kollat på kontakterna. Vad är det för kontakter du pratar som finns på tanklocket, finns inget sånt där. Händer heller inget om jag vickar på reläet. Men som sagt så går ju pumpen ibland..

Kan ju mycket möjligt vara nåt som är igensatt kanske..

Sök